MartinL
ScanFlyer Dusty
Originally posted by FBU 4EVER
Originally posted by MartinL
Eneste mulighet for Norwegian å starte en intercont. rute,er til USA hvor det er en "Open Skies" avtale. Alle andre destinasjoner er underlagt Bi-laterale avtaler mellom regjeringer. Man har i disse tilfeller "designert" hvilke selskaper som,i fall det blir opprettet en rute,skal operere denne. For Skandinavia sin del er det SAS som er førstevalget.Andre selskaper kan fly ruten hvis ikke SAS og motpartens selskap har noen innvendinger mot det. Det var et svensk selskap,husker ikke hva de het,som fløy til Pakistan fordi hverken SAS eller PIA hadde motforestillinger.
Fred. Olsen og Ludv. Braathen skaffet seg enerett på all interkontinental flyging til og fra Skandinavia midt på 30-tallet,og det var disse konsesjonene som førte til at staten "konfiskerte" disse konsesjonene,ga dem til DNL som medgift ved opprettelsen av OSAS i 1946. Strengt tatt,så er faktisk alle SAS' intercont. ruter "norske",med "norske" arbeidsplasser som er utlånt til DDL og ABA. Dersom SAS skulle bli oppløst,så tilfaller alle intercont. konsesjoner den norske stat. Det er en lang historie bak,men dette er fakta.
Nja vær ikke så sikker på det!
Når SAS og Norwegian kjempet om rute rettighetene til Russland var det Norwegian som fikk tilslaget. Dessuten håper jeg virkelig ikke Norske myndigheter og myndighetene i de land det ikke er open sky avtaler med, favoriserer og "designerer" enkelte selskap forran andre. Om det faktisk er slik du sier FBU4EVER, er dette pr definisjon et direkte korrupt system!
Les innlegget mitt MartinL og se om du forstår! Vi snakker om Intercont. ruter,ikke Europaruter.Og SAS har rettigheter fremdeles på både St. Petersburg og Moskva.De flyr bare ikke disse rutene for tiden.SAS kan starte opp når det passer.
Og det er overhodet ikke noe korrupt system,men snakk om bilaterale (to-sidige) avtaler mellom hvert enkelt land.Det er kun mellom Europa og USA at det eksisterer en "Open Skies"-avtale.Den er faktisk av ganske ny dato.Et annet ord for avtaleverket er "Grandfather's Rights".Praktisk talt ALL intercont. flyging går på bilaterale avtaler.
Jo klart jeg leser ditt innlegg, men uavhengi av praksisen og avtalemønsteret om intercontinentale flygninger så er det like korrupt om EN aktør favoriseres over en annen uten at det åpnes for andre å kunne få tilgang til samme marked. For meg som forbruker er jo dette helt lattelig og åpner overhode ikke for noen som helst form for sunn konkurranse!