Ny flyplass på Helgeland!?

Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Mener jeg leste at et resultat av Soria Moria II er å opprettholde kortbanenettet som det er i dag, og at det er opp til lokale myndigheter å bestemme eventuelle nedleggelser. Det gjør vel ikke "striden" mellom Mo og Mosjøen noe enklere, så det blir nok enda en anbudsperiode før det vil skje noe på Helgeland. Det er 2 år(?) igjen av dagens periode, og fra neste anbudsperiode ligger det an til at perioden blir 5 år i stedet for 3 år, så jeg tar en kvalifisert gjetning på at det ikke åpnes noen ny regionsflyplass på Helgeland før om tidligst 7 år.

Den nye flyplassen på Røssvoll skal åpnes i 2010. Det står det fortsatt på noen taxier i Mo i Rana, samt bilde av et DY-fly som tar av direkte mot London :)

Det er litt gøy å være lokalpatriot når man ser at det jobbes hard og trekkes i tråder i et stort garnnøste :)

Dagens utgave av lokalavisa melder følgende:

Jobber på høygir for nyflyplassen

Planleggerne i Vefsn kommune har koplet inn høygiret i planarbeidet med nyflyplassen ved Elsfjord, etter Avinors oppløftende signal for prosjektet.

Hvis de bruker bilde av en Boeing som tar av mot London så er det vel klart at flyplassen ikke er tenkt kun som en erstatning for Røssvoll. Jeg tror nå Ranværingene godt kunne tenke seg en flyplass som tar inn større fly enn Dash 8. Jeg kan jo egentlig forstå det på en måte. Enhver er jo seg selv nærmest.

Tillat meg å tvile på at de klarer å bygge en komplett lufthavn for bare en milliard, som det står i artikkelen.

Folka bak Polarsirkelen Lufthavnutvikling er kløktige og skaper begeistring for prosjektet sitt gjennom ganske så urealistiske mål: Flyplassen skal bl.a. være ferdig i 2010 (!) og koste 1 mrd. Disse arkitekt-skissene i posten ovenfor regner jeg også som en del av begeistrings-strategien deres. Men de skal ha ros for å være offensive og for å holde en høy medieprofil! Jeg savner dette fra folkan som jobber med Elsfjord-alternativet.

Bare man ikke gaper over for mye og satser for stort. Bygningsmessig blir det heller ikke så veldig ulikt den himmelske freds plass på Fagernes :)

Re: Ny flyplass på Helgeland!?

I dagens papirutgave av lokalavisa Helgeland Arbeiderblad har Helgeland Lufthavn fått forsiden ;)

Avinor har godkjent tilgjengelighetsanalysen for flyplassprosjektet ved Elsfjord.
– Et første viktig mål er dermed nådd for at flyplassen kan bygges, jubler Bjørn Larsen.

Les hele saken her: Flyplassen kan bygges

E!

Skal navnet bli Mo i Rana - Mosjøen lufthavn??

Kan venne meg til det også..

http://www.hblad.no/nyheter/article419513.ece

Jeg trodde det var (relativt) klare regler for sånt! I følge en forskrift som noen viste til i en annen tråd, skal flyplassnavnet bestå av plassnavnet + "lufthavn"/"flyplass" og navnet på nærmeste by/tettsted. Hvis jeg husker rett, da. Noen som kan bekrefte?

I så fall må forslagene Polarsirkelen lufthavn Mo i Rana, Mo i Rana lufthavn Polarsirkelen og Mo i Rana-Mosjøen lufthavn avvises. Rett navn må vel bli noe sånt som Mo i Rana lufthavn Elsfjord.

Skal navnet bli Mo i Rana - Mosjøen lufthavn??

Kan venne meg til det også..

http://www.hblad.no/nyheter/article419513.ece

Er vel ca like sannsynlig som at Tromsø og Bodø skulle bli enig om å kalle ei lufthavn for "Tromsø - Bodø lufthavn". Ka du tru hvor misunnelig Bodøværingene hadde blitt for å komme som nr 2 i navnet. Akkurat som at det ikke skjer at Mo i Rana får stå først i et samarbeidsnavn. Heia MJF :)

Jeg trodde det var (relativt) klare regler for sånt! I følge en forskrift som noen viste til i en annen tråd, skal flyplassnavnet bestå av plassnavnet + "lufthavn"/"flyplass" og navnet på nærmeste by/tettsted. Hvis jeg husker rett, da. Noen som kan bekrefte?

I så fall må forslagene Polarsirkelen lufthavn Mo i Rana, Mo i Rana lufthavn Polarsirkelen og Mo i Rana-Mosjøen lufthavn avvises. Rett navn må vel bli noe sånt som Mo i Rana lufthavn Elsfjord.

Ja, i følge de samme reglene skulle det ha hett Harstad Lufthavn, Evenes. Ikke Harstad/Narvik... For øvrig er det to byer som er minst like enige om alt og ingen ting som Tromsø og Bodø.

Rana-Vefsn lufthavn kanskje?

Er vel ca like sannsynlig som at Tromsø og Bodø skulle bli enig om å kalle ei lufthavn for "Tromsø - Bodø lufthavn". Ka du tru hvor misunnelig Bodøværingene hadde blitt for å komme som nr 2 i navnet. Akkurat som at det ikke skjer at Mo i Rana får stå først i et samarbeidsnavn. Heia MJF :)

Vel, vi har jo Harstad/Narvik Lufhavn. Det va ei hard nøtt å svelge førr grenseboeran, men med tanke på at forslaget var Harstad Lufthavn, Evenes, så blei de vel på et vis førnøyd. (Vet den e OT)

Ja, i følge de samme reglene skulle det ha hett Harstad Lufthavn, Evenes. Ikke Harstad/Narvik...

Rana-Vefsn lufthavn kanskje?
Jo jo, men det er vel fortsatt i tråd med prinsippene i regelverket da. Harstad/Narvik lufthavn, Evenes, er jo det fulle navnet. Så Mo i Rana / Mosjøen lufthavn, Elsfjord, bør den kunne hete (med skråstrek).

Polarsirkelen lufthavn eneste alternativ

Luftfartstilsynet har vurdert de to prosjektene til Helgeland lufthavn og Polarsirkelen lufthavn. Konklusjonen er at av disse to, er det bare Polarsirkelen lufthavns prosjekt på Hauan i Rana som er realiserbart. Luftfartstilsynet fraråder at man jobber videre med Helgeland lufthavns prosjekt i Elsfjord/Drevja, som et alternativ for storflyplass på Helgeland.

se konklusjonen her: http://www.ranablad.no/nyheter/article5483746.ece

Re: Polarsirkelen lufthavn eneste alternativ

Helgeland lufthavns Bjørn Larsen sier at dette er en trist dag for Helgeland.

- Blir konklusjonen stående så betyr dette at det ikke blir noen felles storflyplass på Helgeland, sier Larsen.

Hvorfor ikke? (Jeg er ikke sååå lokalkjent)

Re: Polarsirkelen lufthavn eneste alternativ

Hvorfor ikke? (Jeg er ikke sååå lokalkjent)

Fordi Mosjø og Moværinger er like gode venner som Moldensere og Kristiansundere. Hauan ligger litt nord for Mo og reisende fra Mosjøen må da reise gjennom Mo og det liker de vel ikke :) Da vil de heller beholde ENMS..

Siste ord er neppe sagt..

Det som mest sannsynlig vil skje nå er at SSJ og MJF vil bli opprettholdt, og det bygges en ny flyplass nord for Mo i Rana som erstatning for Røsvoll. Det skal mye til at dette blir en felles flyplass for Helgeland slik mange drømmer om, rett og slett fordi det ikke vil oppnås lokal enighet om dette. Og dermed blir det heller ikke trafikkgrunnlag for de vyer som Polarsirkelen Lufthavn har tegnet opp.

Back