• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny flyplass på Helgeland!?

Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Det er ovehodet ingen lokal enighet om noe stor flyplass i Mo i Rana. Det er 12 av 18 kommuner på Helgeland som vil opprettholde dagens flyplasstruktur. Penger til å kjøpe prosjektet inn går ikke forran liv og helse.
En av grunnene kan jeg gjengi her:

Kjærstad og akuttilbudet på sykehuset i Mosjøen.
Befolkninga i Vefsn kommune kjemper nå for å opprettholde flyplassen på Kjærstad. Ett av lokalsamfunnets hovedargumenter er at flyplassen sikrer rask transport av pasienter med livstruende skader eller sykdom til et større sykehus. De viser til at det gjennomføres opp til 180 ambulanseflyginger i gjennomsnitt pr. år, og at dette viser hvor viktig det er å opprettholde flyplassen. Vi vet at ved alvorlige ulykker og akutt sykdom er tidsfaktoren ofte avgjørende for om pasienter skal overleve. Da den kirurgiske akuttberedskapen ble fjernet på sykehuset i Mosjøen høsten 2006 uttalte Helse Nord at det var forsvarlig fordi de hadde flyplassen på Kjærstad slik at de kunne bruke ambulansefly. I et spørsmål fra stortingsrepresentant Hans Olav Syversen fra KrF svarte helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen følgende den 4.des. 2009 (skriftlig svar):
“Mosjøen har egen kortbaneflyplass. Dersom pasientene av medisinske grunner må fraktes til for eksempel Nordlandssykehuset HF, Bodø, vil bruk av ambulansefly være egnet. Ambulanseflyene har bedre regularitet enn ambulansehelikopter og er mer egnet til lengre flyvninger. Helgelandssykehuset har gjennomført tiltak for å sikre et forsvarlig prehospitalt tilbud til befolkningen uavhengig av tilgjengelighet til ambulansehelikopter. På denne bakgrunn mener Helse Nord RHF at det foreligger et tilfredsstillende akuttmedisinsk tilbud også til befolkningen i området til Helgelandssykehuset, Mosjøen”. I en undersøkelse publisert i Tidsskriftet for den norske legeforening i 2009 fant man at ambulansehelikopteret i Brønnøysund kun nådde fram til ca. halvparten av oppdragene i kommunene Vefsn, Grane og Hattfjelldal. Vinterstid var andelen ned mot 20 %. Det innebærer at hvis Kjærstad legges ned, vil Vefsnområdet stå uten reelt luftambulansetilbud, i alle fall vinterstid. Hvis flyplassen i Mosjøen legges ned vil vurderingen fra Helse Nord når de vedtok å fjerne den kirurgiske akuttberedskapen ikke lenger gjelde. Dette viser at flyplassen er helt avgjørende for at “det foreligger et tilfredsstillende akuttmedisinsk tilbud også til befolkningen i området til Helgelandssykehuset, Mosjøen”, slik daværende helseminister Strøm-Erichsen uttrykte det.
 
Back
Top