Ny flyplass på Helgeland!?

Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Dersom lokale krefter ikke klarer å bli enige om lokalisering og prosjektet vil medføre besparelser for staten, så foreslår jeg at Miljøverndepartementet/Avinor lager en statlig reguleringsplan for ny flyplass og overstyrer kommunene.
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article5494665.ece


- Styret ser ingen annen løsning enn å innstille det videre arbeidet og avvikle selskapet så raskt som mulig, sier styreleder Steffen Nervik.

Det vil bli innkalt til generalforsamling i Helgeland Lufthavn i løpet av mars. Den vil ta den endelige avgjørelsen om avvikling av selskapet.

- Vi stiller oss undrende til at Luftfartstilsynet etter så kort saksbehandling kan slå fast at Elsfjord-alternativet ikke er egnet til etablering av en felles flyplass for Midt- og Nord-Helgeland, sier Nervik.
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

En trist dag ...! Dette var jo det eneste alternativet for en felles flyplass.
Men, da blir det nok ikke verre enn at Røssvoll blir erstattet med ei ny flystripe på en bedre egnet lokasjon, og Sandnessjøen og Mosjøen Lufthavn blir opprettholdt som i dag
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article5675144.ece

Er vi heldige i Mosjøen, kan Kjærstad utvides og oppgraderes!

Gode nyheter for trofaste passasjerer og flyselskap som benytter lufthavnen =)
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Spennende nyheter dette.
Widerøe har jo allerede bevist at det er fult mulig å fly fra Sandnessjøen til Oslo med en 39-seter, så da er det i prinsippet ikke noe i veien for å gjøre dette fra Mosjøen heller, men.. Med noe lengre rullebane vil man kunne benytte både 50 og 78 seter.

Jeg mener fremdeles at Helgeland fortjener en sentralt plassert felles og større flyplass, men siden dette alternativet så til de grader ble torpedert får man heller se på alternativer til dette.
En moderne lokalflyplass med noe lengre rullebane blir da helt perfekt ^_^

E!
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Yey! Egil må kunne regnes som trofast Kjærstad-mann.

Den større DH8C (approach-kategori B) har høyere innflyvingshastighet en f.eks DH8A (-103) som er kat. A, og får dermed høyere minima. Slik som det er nå er det ingen forskjell på straight-in RWY 34 (1130 ft.), men på sirkling til RWY 16 er minima 2790 ft mot 1280 ft. Regularitetsmessig kan det kanskje by på utfordringer, spesielt vinterstid. Men dette finner nok konsulentfiramet ut av ;)

Uansett vil lengre rullebane bety enda bedre sikkerhet, samt at vindrestriksjoner kanskje kan lempes noe på. Igjen, betyding for vinterdrift.

Ang. en evnt. vridning av rullebane (ny rullebane), er jeg derimot helt sikker på vil bli en voldsomt dyr affære =)
 
Ny storflyplass for Helgeland, - MQN

Endelig etter mer en 40 års prat kom den lenge etterlengtede storflyplassen i MQN med i NTP.
Prosjektet skal finansieres dels over statsbudsjettet resten fra lokale og kommunale midler. Hyggelig å se at nærliggende kommuner nå støtter opp å ser muligheter også for seg selv i dette som kan bli en ny æra for Helgeland.
http://www.ranablad.no/nyheter/article5971456.ece
 
Re: Ny storflyplass for Helgeland, - MQN

Endelig etter mer en 40 års prat kom den lenge etterlengtede storflyplassen i MQN med i NTP.
Prosjektet skal finansieres dels over statsbudsjettet resten fra lokale og kommunale midler. Hyggelig å se at nærliggende kommuner nå støtter opp å ser muligheter også for seg selv i dette som kan bli en ny æra for Helgeland.
http://www.ranablad.no/nyheter/article5971456.ece

Vel, dette var vel å forskuttere begivenheten :lol:
Det skal nok renne mye vann i havet før det blir en slik beslutning, og det er ennå en stund til Hauan KAN være inne som forslag i NTP....
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Nei det skulle ikke forundre meg om det igjen ble satt inn kjepper i hjulene, men slik det ligger an nå sier den politiske ledelse her at "nærmere" har vi aldri vært en storflyplass... Hørte også at SD ville ta på seg spanderbuksa et stykke på veien men en ca 600 -800 mil måtte skaffes og finansieres andre veier. De 100 mill som i første omgang ble satt av holder bare til midtstripa og oppstillingsplassen...
 
Last edited:
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

– Flytilbudet blir vesentlig dårligere med ny flyplass.
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article5981511.ece

Man kan jo undre seg hvordan enkelte tenker...? Stikker man fingeren i jorden her på Helgeland er det vel ingen som ikke hilser en ny storflyplass velkommen (selv om det er en viss disput om den skal legges til MO eller ei) sammen med en utvidelse til 1200 - (2000 m?) på Stokka som LT nå endelig har landet på.
At WF står i fare for å miste mye trafikk er selvfølgelig utfordringen for dem når større fly sveiper markedet,og argumenterer selvfølgelig i henhold til eget beste. Med lengre rullebaner skal vi heller ikke se bort i fra at DAT som nå forsøker bite seg fast i BOO kommer til å gi WF hardere konkurranse.
 
Last edited:
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Ser ut til å skje ting her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.9548499

"Samferdselsdepartementet går inn for Polarsirkelen lufthavn. Dermed har myndighetene fått den bekreftelsen de trenger for å bevilge penger over Nasjonal transportplan. – Første fly kan ta av i 2015, jubler flyplasstilhengerne."


I prinsippet mener jeg det er fornuftig å konsentrere trafikken om større og færre flyplasser, men det krever selvsagt at infrastrukturen rundt er på plass. Å samle trafikken fra Mosjøen og Mo på ett sted bør åpne for bedre tilbud for alle. I dag tar det litt over timen med tog til området ved Hauan fra Mosjøen, en burde forvente hyppigere avganger og oppgradert bane på strekninga.

Nå kjenner jeg ikke til detaljene i prosjektene, men det er unektelig litt rart at man ikke ser til området ved Drevvatnet for også å kunne inkludere Sandnessjøen i ei mere helhetlig tenking.
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Siste ord i denne saken er NEPPE sagt!

Hele “flyplasseventyret” i Rana er etter min mening basert på en drømmekalkyle som ikke har rot i virkeligheten når det kommer til trafikktall og framtidige trafikkstrømmer!

Det er enkelte som fabler om at det skal bli satt opp pendlertog /
flytog/flybuss fra Mosjøen til en eventuell ny flyplass på Hauan. Dette hadde
det jo vært aldeles utmerket å få på plass, men det blir nok en heller dårlig
butikk tror jeg.

Om vi regner med at det skulle bli så mange
som 5 avganger pr dag fra Hauan, og ALLE de 60.000 passasjerer som i dag reiser til
og fra Mosjøen flytter seg til Hauan, og ALLE disse velger å ta flytoget blir
det sånn rundt regnet 16 passasjerer pr flybevegelse , og da 16 passasjerer pr
togavgang hvis det er ett tog til hver flyavgang/ankomst ( dette grovt regnet
på i snitt 5 flyavganger/ 10 flybevegelser pr dag , 365 dager i året) Dette
sier meg at noe “flytog” nok ikke er liv laga, ei heller flybuss. Vi sitter
igjen med å måtte kjøre bil, med bompenger og dyr parkering hos Avinor.
Reisetidene for de som i dag sokner til Mosjøen
Lufthavn vil bli betydelig lengre enn i dag, slik at lekkasjen til andre
reisemåter blir betydelig.

Her er
dagens reisemønster fra Mosjøen, hvor vi kan legge til 5-10 minutters kjøretur
til flyplassen og 20-25 min for innsjekk/sikkerhetskontroll:

Mosjøen-Bodø : Fra 35 min om det er nonstop til 1.t
10 min med en mellomlanding . Hvis Hauan er Alternativ vil de fleste ta toget
hele veien, da tidsbesparelsen ved å stoppe på Mo og ta fly er minimal . Dette
tar unna passsjergrunnlag.

Mosjøen-Trondheim : Fra 50 min om det er nonstop (
4 av 5 avganger er det i dag) til 1t 15 min med en mellomlanding. Reisetid via
Hauan blir fort 3-4 timer og da er det nok mange som vil bruke bil eller tog
direkte til Værnes

Mosjøen- Oslo : 2 t 15 min med flybytter på Værnes,
inkl bagasjeoverføring! Reisetid via Hauan vil fort bli 4-5 timer, som gjør at
lekkasje til TRD med bil eller tog vil være der, samt at mange nok også vil
foretrekke SSJ om det rutetilbudet blir godt.

JEG tror at den såkalte samfunnsøkonomiske analysen
til Avinor hvor det konkluderes med at Mosjøen er tjent med at flyplassen
legges ned er mangelfull, og denne vil nok bli gjenstand for nøye vurdering før
et vedtak i denne saken fattes.

Det blir garantert bra for Rana å få en ny
flyplass, men man må ha betydelig sikrere tall på bordet før man klarer å
overbevise meg og veldig mange andre i Vefsn om at det å miste nærflyplassen og
35-40 arbeidsplasser der er et framskritt.

Om man ser på reisetidene lenger opp vil jeg tvile
på at særlig mange som skal til Bodø eller Trondheim vil finne det tjenlig å
reise med fly lengre. Både ut fra et tidsmessig og kostnadsmessig perspektiv.
For de som skal videre sørover vil det være 3 konkurrerende alternativ for de
som bor i Mosjøen.

Hauan,
Værnes etter å ha reist dit med tog eller bil og Stokka. Også her vil tid og
pris spille stor rolle.

Jeg er også meget skeptisk til at man skal regne
inn så store volum til trafikkgrunnlaget fra Mosjøen.

Gravity-rapporten
var i sin tid meget klar på at man måtte ha trafikken både Sandnessjøen og
Mosjøen trafikken for å kunne få nok passsjerer til Hauan for igjen kunne gi et
grunnlag for mer enn 3 B737 pr dag sørover.

Det at Stokka foreslås utbygget er etter min
mening det beste argument for å la Mosjøen fortsatt være i drift, ved at dette
gjør at trafikkstrømmene vil kunne ta andre veier som medfører Hauan ikke får
det tiltrengte trafikkvolum som det prosjekteres med.

Om det nå skulle bli la oss si 200.000 reisende på
Hauan pr år, fordelt på 355 dager, så gir ikke dette mer enn 564 passasjerer pr
dag, som koker ned til 282 pr dag pr vei. Skal man så ha 3 avganger mot sør pr
dag( morgen/lunsj/kveld) + 2 avganger mot nord ( morgen/kveld) med slike
trafikktall er jeg med all respekt redd for at tilbudet ikke blir så godt og
billig som det er solgt inn i diverse skriv så langt. Fortsetter man så å dele
passasjerer pr avgang blir det ikke mer enn 56 pr avgang og ankomst i gjennomsnitt!
Det blir det ikke mye Boeing 737 trafikk av til gode priser!

I mange dokumenter opereres det fortsatt med at det skal være 350.000 reisende
på Hauan pr år. Hvor disse skal komme fra er det ingen som kan si noe om….

Så er det
bare å ta i bruk kalkulatoren og regne på hvor mange reisende pr år det må bli
på Hauan med 5 avganger pr dag med f,eks Norwegians B737-800 med 189 seter (
som de ikke river løs om de ikke er sikre på å oppnå rundt 80% belegg)

I Vefsn er
det nå viktig at vi står sammen om vår nærflyplass og at vi i alle kanaler vi
kan påvirke sikrer at vi beholder denne. Dagens flytype vil slik det ser ut nå
kunne operere til ca år 2030, og hva som finnes etter det vet ingen pr i dag.
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Nå har jeg ikke noe standpunkt for det ene eller det andre alternativet, men av å lese det du skriver virker det jo nesten som man heller kan gå for ei skikkelig oppgradering av Nordlandsbanen framfor å holde flyplasser i drift.
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Nå reises det stor tvil hos både NHO luftfart, og ikke minst internt i Avinor i form av et lekket internt notat om Polarsirkelen Lufthavn ...

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article6422160.ece

Siste ord er nok ikke sagt i denne saken, og timingen er interessant i og med at det skrives for fullt for å få denne inn i NTP.
Spent på om det lar seg gjøre om det er riktig at regulariteten beregnes til knappe 94%
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Lokalene krefter på overnevnte plasser, ser for seg at det blir det de kalle storflyplass, på sine respektive steder. Men hva slags flyplasser er det egentlig vi kommer til å se?

3. Hvordan vil f.eks Bodø påvirkes, om disse får daglige avganger til Oslo?

Hva tenker folket?

Det går bare en vei med Bodø, det meste flytter fra flyplassen, den blir bare en liten stor regionalflyplass ;) ;) Polarsirkelen og Helgeland (og Evenes) tar unna det Bodø tar i dag...ingen tvil, men inntil flyplassene ikke er kommet vil nok Bodø fortsatt bli brukt som knutepunkt.
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Polarsirkelen og Helgeland (og Evenes) tar unna det Bodø tar i dag...ingen tvil, men inntil flyplassene ikke er kommet vil nok Bodø fortsatt bli brukt som knutepunkt.
Setter hatten min på at du tar feil. Bodø vil, selv uten kampflybase og med ny flyplass på Helgeland, være ett viktig sentrum i Nordland.
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Setter hatten min på at du tar feil. Bodø vil, selv uten kampflybase og med ny flyplass på Helgeland, være ett viktig sentrum i Nordland.

Det kan du nok si, men deres rolle vil reduseres betraktelig, spesielt om det blir egen stamflyplass i Lofoten. Bortfall av det meste av gjennomgående trafikk kommer nok til å merkes godt. Glem ikke at også Narvik forsvinner om noen år.

Skal jeg spå i glasskulen vil Bodø engang i fremtiden være lufthavn i all hovedsak for Saltenregionen for lengre reiser. Regionalt vil fortsatt mye av trafikken videreføres. Bodø er fylkeshovedstad med den reisevirksomheten dette medfører.
 
Last edited:
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Det kommer fremdeles til å gå ruter ENVA-Helgeland-ENBO, bare at det blir færre mellomlandinger på innlandsruta.. Worst case vil Bodø vil fremdeles være "hub" for ENVR og ENRS, samt at kyst-ruta langs Helgeland ENBN-ENST-ENBO har ingen grunn til å forsvinne. Det vil også være ruter fra Lofoten til Bodø, hurtigbåten tar laang tid og går en gang hver vei (fra Svolvær) daglig..


ENVA vil også miste noe transit, da de aller fleste fra Helgeland til Oslo/Bergen etc. mellomlander på Værnes.

ENEV vil vel miste noe til Lofoten? Er vel noen som kjører derfra?
 
Last edited:
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

Om ENEV blir påvirket? Tja.. kanskje!. Litt usikker på hvor mange som tar kjøreturen til Evenes i dag. Sortland og nordover vil vel fortstatt ta turen til ENEV. Det er mange usikre variabler her. Kommer Lofast til å bli ytterligere forbedret? Hvordan kommer rutetilbudet/prisnivået være fra en ny flyplass i Lofoten? Osv osv.
 
Re: Ny flyplass på Helgeland!?

– Folk er opptatt av billigere billetter, og gode samferdselsløsninger. Det er viktig for bolysten for befolkningen på Helgeland

Samtidig som Rana kommune blar opp 300 millioner i delfinansiering av bygging av Hauan, uttrykker ordførerne i Rødøy, Lurøy, Nesna, Træna og Hemnes sin fulle støtte til prosjektet.

Alle de seks ordførerne på Nord-Helgeland er overbevist om at en stor flyplass på Hauan vil bety svært mye – for hele Helgeland.
– Dette er nemlig ikke et ranaprosjekt, men noe som vil skape vekst på tvers av kommune- og bransjegrenser, sa ranaordfører Geir Waage (Ap), da de nordhelgelandske ordførerne hadde innkalt til pressekonferanse onsdag.

Betalingsmur
https://www.ranablad.no/flyplass/ha...n-for-befolkningen-pa-helgeland/s/5-42-244810
 
Back
Top