Ny flyplass på Helgeland!?

Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Behold flyplassene sånn som de er i dag! Jeg reiser flere ganger i året fra SSJ å jeg har aldri hatt problemer når det gjelder været, som så mange klager på...
I fjor hadde jeg en innstilt avgang pga mangel på crew, ellers gikk de 15 andre avgangene helt problemfritt:)

Det er vel ikke Sandnessjøen som er det største problemet. Mosjøen og Mo i Rana er vel der man sliter mest med været. Jeg har selv flydd utrolig mye i området og har ofte måtte fly over både Mo i Rana og Mosjøen.

Det må jo kun være fordeler med å konsolidere i dette området.. Invester i skikkelig infrastruktur og lag en flyplass for disse tre byene! Det vil gavne regionen. Det er jo helt utrolig at folk der oppe ikke ønsker seg direktefly til Oslo...

Last edited:

Denne uken vedtok Fylkestinget i Nordland at Toventunnellen skal bygges. Med tilførselsveier har dette prosjektet en kostnadsramme på 1,4 mrd, og byggestart blir mest sannsynlig i 2009.
Et samlet Helgeland , bortsett fra Rana ønsker denne utbyggingen velkommen, da dette på en helt ny måte vil knytte regionen sammen, med raske og sikre veier.
At Ranværingene har jobbet så intenst i mot dette prosjektet er ikke vanskelig å skjønne, da dette vil forskyve logistikknutepunktet til midt på Helgeland, og dette var den siste og viktigste brikken i favør av en felles flyplass for hele Helgeland, hvor man kan nå fram dit med bil eller tog fra både Mosjøen og Mo i Rana på drøye halvtimen , og omtrent samme kjøretid fra Sandnessjøen. Jeg skjønner godt at flyplassprosjektet på Mo synes at dette er et "forstyrrende" element. Det er vel for dem til å miste nattesøvnen av... Nå går begge prosjektene framover med sine planer, og da gjenstår det å se om ikke alle de samarbeidspartnere der har skaffet seg med bl.a økonomiske garantier kanskje heller burde legge pengene i potten på "Helgeland International" da dette blir et samfunnsmessig mye bedre prosjekt som flere vil dra nytte av.

Det er vel ikke Sandnessjøen som er det største problemet. Mosjøen og Mo i Rana er vel der man sliter mest med været. Jeg har selv flydd utrolig mye i området og har ofte måtte fly over både Mo i Rana og Mosjøen.

Fra mitt ståsted så må jeg vel kunne si at vi ved MJF mottar "ekstrafly" fra både SSJ og MQN oftere enn vi må sende et fly videre som ikke har landet her hos oss!
Vi "sliter" mest med sporadiske snøbyger som kan forkludre en landing, mens SSJ oftere (og hele året) kan være plaget med vind. MQN ligger i en "tåkedal" i tillegg til at de også er utsatt for sporadiske snøbyger.

En rask kontroll av statistikken sier at MJF hadde 3 kansellerte avganger i januar, men hadde 21 ekstrafly...

Uansett, en ny, større og mer moderne flyplass ønskes velkommen!

E!

Fra mitt ståsted så må jeg vel kunne si at vi ved MJF mottar "ekstrafly" fra både SSJ og MQN oftere enn vi må sende et fly videre som ikke har landet her hos oss!
Vi "sliter" mest med sporadiske snøbyger som kan forkludre en landing, mens SSJ oftere (og hele året) kan være plaget med vind. MQN ligger i en "tåkedal" i tillegg til at de også er utsatt for sporadiske snøbyger.

En rask kontroll av statistikken sier at MJF hadde 3 kansellerte avganger i januar, men hadde 21 ekstrafly...

Uansett, en ny, større og mer moderne flyplass ønskes velkommen!

E!

Fra mitt ståsted som flygeleder på Helgeland app er jeg ganske sikker på at Røssvold har mest diversions, etterfulgt av Mosjøen, Stokka og Brønnøy. Stokka (og tildels Mosjøen) sliter med vinden, mens Røssvold og Mosjøen "sliter" med høye minima. Men er mulig det er bare sånn jeg føler det, noen dager er det kjempeproblemer på RA og MS, andre dager på ST og tildels BN...

Denne uken vedtok Fylkestinget i Nordland at Toventunnellen skal bygges. Med tilførselsveier har dette prosjektet en kostnadsramme på 1,4 mrd, og byggestart blir mest sannsynlig i 2009.
Et samlet Helgeland , bortsett fra Rana ønsker denne utbyggingen velkommen, da dette på en helt ny måte vil knytte regionen sammen, med raske og sikre veier.
At Ranværingene har jobbet så intenst i mot dette prosjektet er ikke vanskelig å skjønne, da dette vil forskyve logistikknutepunktet til midt på Helgeland, og dette var den siste og viktigste brikken i favør av en felles flyplass for hele Helgeland, hvor man kan nå fram dit med bil eller tog fra både Mosjøen og Mo i Rana på drøye halvtimen , og omtrent samme kjøretid fra Sandnessjøen. Jeg skjønner godt at flyplassprosjektet på Mo synes at dette er et "forstyrrende" element. Det er vel for dem til å miste nattesøvnen av... Nå går begge prosjektene framover med sine planer, og da gjenstår det å se om ikke alle de samarbeidspartnere der har skaffet seg med bl.a økonomiske garantier kanskje heller burde legge pengene i potten på "Helgeland International" da dette blir et samfunnsmessig mye bedre prosjekt som flere vil dra nytte av.

Toventunnelen er jo helt topp;)
Når den står ferdig i 2012/13 kan vi jo lage denne storflyplassen her i Sandnessjøen, så får dere fra Mosjøen kun en kjøretur på 35 min:colgate:
Hva sier du til dette Farmer?^_^ gøy å plage Mo-væringer litt, de har jo det de trenger:) Utvide rullebanen på Stokka til 2300m i lengde og 45m i bredde, så får vi direkte-rute til OSL, så blir det lettere for deg å reise når du skal på rundreiser til Amerika eller Asia^_^

Sandnessjøen kan aldri bli en stor og bra flyplass pga turbulens fra de syv søstrene :) eller var det jo en god idè :).. Er det ikke snakk om å bygge ut Stokka også og at det kommer til å bli mere trafikk der?

Den er vel ikke forlenget, men det er et berg som er sprengt bort og det er satt opp nye approachlys. Var vel snakk om en forlenging på 300 meter, men det skjedde aldri.

Opplever forresten oftere å overfly Sandnessjøen pga. vind/turbulens, enn overflyging av Mosjøen og Mo i Røssvoll. Og Røssmo er igjen verre enn Mosjyyyen. Problemet til Vollrøss er forresten sirklingsløypa som ofte kan være skjult av skyer/tåke. Ikke unormalt at det pakker seg skyer innerst der, selv om været ellers på flyplassen er okey for landing. Vind er sjelden et problem, i motsetning til MoLake.

Hahaha TCAS, har du ligget i holding litt for lenge eller? :) Vollrøss, Røssmo Molake? :D:D:D:D:D

Den er vel ikke forlenget, men det er et berg som er sprengt bort og det er satt opp nye approachlys. Var vel snakk om en forlenging på 300 meter, men det skjedde aldri.

Opplever forresten oftere å overfly Sandnessjøen pga. vind/turbulens, enn overflyging av Mosjøen og Mo i Røssvoll. Og Røssmo er igjen verre enn Mosjyyyen. Problemet til Vollrøss er forresten sirklingsløypa som ofte kan være skjult av skyer/tåke. Ikke unormalt at det pakker seg skyer innerst der, selv om været ellers på flyplassen er okey for landing. Vind er sjelden et problem, i motsetning til MoLake.

Det du skriver er nesten helt korrekt:)
Grunnarbeidene for utvidelse av rullebanen ble avsluttet i oktober/november..
Lengden på utvidelsen er på nøyaktig 310 meter.. Det som mangler nå for å få en lengre rullebane er kun asfaltdekke og lys:)
Du skriver: "var vel snakk om en forlenging på 300 meter, men det skjedde aldri", dette er feil.. Man har pause i arbeidet med utvidelse av rullebanen for man forhandler med Avinor for å få dem til å betale kostnadene for lys. Alstahaug Kommune har sagt seg villig til å betale avgifter av asfaltdekke, så jeg regner med at rullebanen er ferdig utvidet i løpet av sommeren:)

Sandnessjøen kan aldri bli en stor og bra flyplass pga turbulens fra de syv søstrene :) eller var det jo en god idè :).. Er det ikke snakk om å bygge ut Stokka også og at det kommer til å bli mere trafikk der?

Jo det er snakk om det..
Man jobber med å få en flyrute som skal gå fra Stokka og Brønnøysund direkte til OSL. Widerøe har vært på banen og foreslått to ukentlige avganger t/r. Sånn som det er i dag, så er det neppe aktuelt for Widerøe å starte opp en rute som dette, det har de vel ikke nok ledige fly til i dag..?

Som du kanskje vet så vil det bli MEGET STOR aktivitet utenfor Sandnessjøen på flere oljefelt i løpet av kort tid. I løpet av dette året skal det stasjoneres to båter fra Nederland som skal frakte stein fra ett steinbrudd her i Sandnessjøen, og ut til oljefelt for å dekke over olje og gass-ledninger.
Flere av selskapene som er innenfor offshore, ønsker at det skal settes opp charterflygninger mellom Amsterdam og SSJ, når rullebanen har lang nok lengde. Dette er for å kunne frakte arbeidere som bor i Nederland, Tyskland, Belgia og Filipinene. Hvis man hadde satt opp en 50-seter på denne ruten, så hadde man trolig fylt flyet med arbeidere!

Når det gjelder disse båtene så har hver båt et mannskap på 18 personer..
Når det er vaktbytte på disse to båtene vil det være 36 personer som kommer til å reise ned til Nederland igjen + oljearbeidere fra oljerigger o.l.

Noen som vet om 1199 meter er langt nok for en Fokker 50?

Det ruller stadig fremmover for Helgeland Lufthavn.

Helgeland Arbeiderblad bringer i papirform i dag følgende sak:

- - -

Flyplassplan godt mottatt

Gruppen bak planene for helgelandsflyplassen ved Elsfjord opplevde positiv mottakelse av planene da de presenterte dem for Luftfartstilsynet i Bodø onsdag.

- Mottakelsen får gruppen til å arbeide videre med prosjektet. Deriblant er det alt klart at det blir satt i gang værmålinger i samarbeid med Metrologisk Institutt, sier Mosjøen og omegn næringsforening (MON)-direktør Kurt Jessen Johansson, som er deltaker i delegasjonen.
Ellers møtte styrelederen i interimstyret for Helgeland Lufthavn, Bjørn Helge Hansen, ingeniør og prosjektør Jan-Erik Nilsskog og utredningsgruppens flyplassfaglige konsulent, en tidligere ansatt i Avinor.
Mon-direktøren understreker at Luftfartstilsynets representanter i møtet ikke gikk god for at prosjektet alt lar seg realisere, men at de kun strak seg til å betegne planene som akseptable som grunnlag for videre jobbing.
- Det opplevde vi som deltok i møtet som tross alt positivt, sier direktøren for MON.
- Med det første kommer interimsstyret for selskapet sammen, for å drøfte hvordan arbeidet med prosjektet videre skal føres fram, sier Kurt Jessen Johansson.
Fungerende informasjonsdirektør Anna Brandal bekrefter at Luftfartstilsynet i møtet fram for alt pekte på ting interessegruppen må jobbe videre med, og at det fra tilsynets side ikke ble tatt stilling til om prosjektet lar seg realisere eller ikke.
- Noe av det Luftfartstilsynet pekte på er at interessegruppen må få avklart værforholdene og hvordan hinderflater kan elimineres, sier informasjonsdirektøren.

- - -

Aksjetegning for ny flyplass

Bedrifter og andre med interesse for at det bygges ny felles flyplass for Helgeland ved Elsfjord, får med det første brev om å tegne aksjer i interesseselskapet Helgeland Lufthavn

E!

Det har skjedd ting og tang i vår, men lokalaviser og internett er ikke så lett!

Men Helgeland Lufthavn begynner å ta form ;)

Skal se om det lar seg gjøre å finne noen avisutklipp å dele med dere!

E!

Skulle dette bli en realitet, hva er realistisk å håpe på av nye ruter? WF med -300 eventuelt Q400 til OSL?

Joda, sånn rent personlig så er det ikke nøye for meg om en større flyplass på Helgeland blir plassert nord for Mo i Rana, sør for Brønnøysund eller midt mellom Mosjøen, Mo i Rana og Sandnessjøen!
Det eneste kravet jeg stiller er at det blir bygd ut skikkelige veier mellom byene slik at folk kan komme seg til og fra flyplassen på en forsvarlig måte hele året.

Når det er sagt så er jo Polarsirkelen Lufthavn KUN ment som en erstatning for dagens flyplass ved Mo i Rana.

Intresentene bak Helgeland Lufthavn har i det minste vært ærlige og sagt at målet er å bygge en ny og moderne flyplass sentralt mellom de tre flyplassene (Mo i Rana, Sandnessjøen og Mosjøen) den tar sikte på å erstatte.

Det er vel her politikerne i Nordland samt Avinor kunne gjort en bedre jobb. For når sant skal sies så trenger vi ikke to-tre større flyplasser på Helgeland...

Skulle dette bli en realitet, hva er realistisk å håpe på av nye ruter? WF med -300 eventuelt Q400 til OSL?

Q400 er mitt tips!
For ærlig talt, SAS og Norwegian i skarp konkurranse fra Helgeland! I don't think so...
Se på Ålesund/Molde/Kristiansund, en større region enn Helgeland! Hvor stor konkurranse finner vi der? Hvor mange avganger har Norwegian?

E!

Last edited by a moderator:

Da kan man endelig se bevegelse i terrenget. Teknikkere fra Metrologisk institutt er igang med oppmontering av utstyr til de kommende værmålingene som skal foregå det neste året!

Mer å lese i lokalavisa, Helgeland Arbeiderblad.

E!

Det er godt man klarer aa bli enige der oppe... :rolleyes:

Helt utrolig at Mo gjengen ikke ser at det blir mer liv laga med en flyplass mer sentralt i omraadet.

Ser paa hjemmesiden til polarsirkel prosjektet at de regner med 4 daglige t/r Oslo... Droem soett sier bare jeg med den beliggenheten...

Back