Re: Ny flyplass på Helgeland !?
Etter at lokale krefter i Mo i Rana stablet på beina en løsning for ny flyplass kun til "erstatning" for dagens Røssvoll, diskutert her: er det lenge siden det har vært rørelse i diskusjonen om muligheten for en ny og felles flyplass på Helgeland! En erstatning for dagens MJF, MQN og SSJ!
Men i dag kom det fram at flyplasskomiteén i Mosjøen (Vefsn) er på vei til Oslo over helga for å møte en ledergruppe i Avinor hvor det håpes på aksept for ny værmåling på myrene mellom Drevvatn og Elsfjorden hvor en reéll felles flyplass for Helgeland faktisk kan lokaliseres!
(kilde: Helgeland Arbeiderblad)
TORSDAG 6. DESEMBER 2007
Ny offensiv i
flyplasskrigen
Det spisser seg til mellom Vefsn og Rana om hvor en eventuell storflyplass på Helgeland skal bygges. Begge kommunene har sine prosjekter som de nå kjører fram.
Av Alf Vesterbekkmo
Alf.vesterbekkmo@helgeland-arbeiderblad.no
Fra Vefsn arbeides det med ny intensitet for å få fremmet alternativet på myrene mellom Drevvatn og Elsfjord.
Der har seinest ingeniør Jan Erik Nilsskog i Mosjøen laget et prospekt med en inntegnet bane på 3000 meter.
Representanter for Vefsn kommune med ordføreren i spissen har prospektet med seg i kofferten når de mandag reiser til Oslo for å presentere planene for en ledergruppe i Avinor.
Ny utredning
– Vi mener å kunne presentere et langt bedre prosjekt enn det som tidligere har vært lagt fram på stedet, sier ordfører Jann-Arne Løvdahl
til Helgeland Arbeiderblad. Men før det skjer kommer alt i dag torsdag en representant for flyplassutrederne på Mo til Mosjøen.
Oppgaven er presentere planene for storflyplassen på Steinbekkhaugen – til erstatning for Røssvoll, som det heter – for
medlemmene av Mosjøen og omegn næringsforening. Det skal skje under foreningas tradisjonelle medlemslunsj.
– Utrederne på Mo har bedt om å få legge fram planene for medlemmene av næringsforeninga, og det har styret ikke hatt innvendinger
til, sier lederen Terje Madsen.
– Deriblant synes det interessant å få avklart hva slags flyplass mo-væringene skal bygge.
Er det en flyplass til faktisk erstatning for Røssvoll, eller er det en storflyplass, som i realiteten tiltenkes utviklet
til stamflyplass på Helgeland?
I tilfelle det siste er riktig, blir det i så fall en annen sak, enn den påståtte erstatningen for småflyplass på Røssvoll,
innvender lederen for Mosjøen næringsforening. Han oppfordrer medlemmene til å komme til lunsjen for å bli informert om planene og for å stille spørsmål.
Mange spørsmål
– Det er sikkert mange som ønsker å få rede på hva utrederne på Mo tenker om planene, inkludert mulighetene for å få etablert en ny
større felles flyplass på Helgeland, sier Madsen, vel vitende om det nye initiativet fra Vefsn med å få fremmet alternativet på myrstrekninga
sør for Elsfjord.
– Det er et arbeid foreningen absolutt følger med stor interesse, fastslår han.
– Jeg får ikke anledning til å være til stede på møtet i næringsforeninga i dag, men det ranværingene presenterer er jeg heller ikke
ukjent med, kommenterer vefsnordføreren.
– Som utgangspunkt framstår også prosjektet på myrstrekninga sør for Elsfjord som langt bedre enn alternativet på Mo.
Grunnen er at det ligger mer sentralt plassert i distriktet og at det dermed fanger opp en større brukergruppe, sier ordføreren.
– Jeg er selvfølgelig klar over hva Avinor fra den tidligere utredningen har sagt til lokaliteten med grunnlag i en værundersøkelse,
men den er det fra høyst kompetent hold stilt sterk tvil til. Derfor er den første nærliggende oppgaven å få utført nye værmålinger.
Det forutsetter jeg også lar seg gjøre, sier ordfører Jann-Arne Løvdahl.
BILDETEKST TIL PROSPEKTBILDE
VEFSN: Dette er prospektet for en 3000 meters bane på myrstrekingen
mellom Elsfjord og Drevvatn. Som det framgår forutsetter det gjenfylling
av ei tjønn i området. Det forutsettes også nye løsninger for
både veien og jernbanen på stedet. (Prospekt: Jan Erik Nilsskog)
E!