Ny flyplass på Helgeland!?

Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Originally posted by JohnnyEagle
Hvor mange bor det på Helgeland som vil sogne til denne flyplassen?
Det vil være snakk om noe sånt som nærmere 50000 stk innen litt over én times kjøretur. (Vefsn, deler av Grane, Rana, Nesna, Hemnes, deler av Hattfjelldal, Altsahaug, Leirfjord, Herøy, Dønna, og Lurøy)

Originally posted by Twin Otter

Dersom disse planene blir en realitet og de tre nevnte flyplassene dermed legges ned må vel det settes inn større flytyper en DHC-8 da det kommer passasjerer fra flere av byene osv. osv.

DHC-8 går greit det, bare å fly med Q-400 som har 76 seter det :)
Ellers kan sikkert 737 brukes til weekend flyvning til London, ja om ikke Q-400 har rekkevidde fra Helgeland til LCY, for ikke å snakke om en og annen charter til "syden".

*drømme drømme*

Originally posted by brendas

Hvor mange bor det på Helgeland som vil sogne til denne flyplassen?
Det vil være snakk om noe sånt som nærmere 50000 stk innen litt over én times kjøretur. (Vefsn, deler av Grane, Rana, Nesna, Hemnes, deler av Hattfjelldal, Altsahaug, Leirfjord, Herøy, Dønna, og Lurøy)

Oppramsingen av kommuner stemmer ganske så bra. Bare Rødøy du glemte! Men jeg vil påstå at hele Grane og Hattfjelldal vil sokne til den nye flyplassen med tanke på at E6 rustes opp. Tvilsomt om noen vil kjøre den "lange" veien til Brønnøysund. . . Kan godta at noen som skal fly til destinasjoner i Sverige eller Arlanda og videre ut i verden vil velge Hemavan i Sverige som utgangspunkt.

Basert på 2004 tallene er befolkningen på Helgeland nøyaktig 65.010 innbyggere!

Hvorfor trenger vi egentlig en ny flyplass på Helgeland? Ja visst – alle tre som er der i dag har sine begrensinger, men det er sjelden alle tre er stengt eller inoperative samtidig. Når Drevja airport har for dårlige flyforhold vil BOO & TRD være alternative landingsplasser for de ”store” flyene som skal lande. Da er det ikke snakk om en time eller to kjøretid til destinasjonen.

Er det ikke smartest å jobbe for best mulig rutetilbud og best mulig innflygningsutstyr på de flyplassene man har i stedet for å kaste bort millioner av kroner i et slikt ”dødfødt” prosjekt ?

Hovedårsaken er at 3 kortbaneflyplasser slik det er i dag gir hele regionen et dårlig konkurransefortrinn med tanke på rutetilbud og ikke minst pris. Det er dessverre slik at så lenge man er underlagt anbudsregimet ser det ut til at den eneste vinneren så langt er han Staten, mens flyselskapene blir presset hardt slik at hele operasjonen blir marginell og passasjerene ikke får mulighet til særlig lavere priser. Med KB plasser blir det fortsatt kronglete reiser via TRD eller BOO, mens trafikken sørover i meget stor grad skal til Oslo. Direkterute ville absolutt være det beste, og da må man samle seg opp et visst passasjergrunnlag. En annen faktor er at nå kommer veisystemene på plass, noe som gjør at dette prosjektet er realiserbart.
Også innkommende turisme på Helgeland lider i dag av for dårlig kapasitet. Om man ønsker å holde en konferanse eller et større årsmøte f,eks, så monner det dårlig med 39 seters fly dessverre.

Originally posted by Green1

Hvorfor trenger vi egentlig en ny flyplass på Helgeland? Ja visst – alle tre som er der i dag har sine begrensinger, men det er sjelden alle tre er stengt eller inoperative samtidig.

Om du feks står på Stokka og flyet ikke kommer ned pga turbulens, da hjelper det lite om de kommer ned i Mosjøen. Du kommer uansett ikke med til din connection på VA og kanskje videre på GM.. Med to fullverdige ILS'er på den nye flyplassen vil det nok være enklere å komme ned, om ikke værforholdene der også blir vriene. Men nå sto det jo i en annen post at det var 98% punktlighet på Helgeland, da er det jo bra!

Er det fornuftig bruk av penger?? tviler

Det med pris er jeg enig i - KB er for dyrt for den reisende, men det er jo i ferd med å bli bedre - ref anbud Finnmark - det skal jo bli 20% billigere der. Og da blir det nok tilsvarende på de andre kortbanerutene etterhvert. Og som du nevner så er det mye ac trafikken fra helgeland som går til Oslo - folk ønsker direkte fly. Kanskje kan man få 2-3 direkte fly fra helgeland til Oslo på kommersiell basis. Problemet blir bare at da forsvinner mye av trafikkgrunnlaget nord og sørover (til BOO/TOS og TRD), og dermed blir det ikke noen som kan drive disse rutene kommersielt. Tror vi at staten vil betale for det ? Og når det gjelder turisme til helgeland, eller forsåvidt større konferanser - glem det. Vi har jo en slik "turisme/konferanse" flyplass - den himmelske freds plass i Valdres. Det er vel ikke utpreget mye store fly som går dit for tiden....

Det er vel ikke utpreget mye store fly som går dit for tiden....

Utpregede store fly fra Russland, England, og Danmark er vel det eneste som går til Fagernes.

Hvorfor trenger vi egentlig en ny flyplass på Helgeland? Ja visst – alle tre som er der i dag har sine begrensinger, men det er sjelden alle tre er stengt eller inoperative samtidig.

Om du feks står på Stokka og flyet ikke kommer ned pga turbulens, da hjelper det lite om de kommer ned i Mosjøen. Du kommer uansett ikke med til din connection på VA og kanskje videre på GM.. Med to fullverdige ILS'er på den nye flyplassen vil det nok være enklere å komme ned, om ikke værforholdene der også blir vriene. Men nå sto det jo i en annen post at det var 98% punktlighet på Helgeland, da er det jo bra!

Er det fornuftig bruk av penger?? tviler

For de passasjerer som allerede sitter ombord i et fly som blir omdirigert til en av de to andre flyplassene (evt. Brønnøysund ca 3 timer unna) er det vel å bra at bakketransporten kun tar 1 time og 30 minutter (ca effektiv kjøretid med buss)
For de passasjerer som står på flyplassen som får en overflyvning hjelper det så lite med 98% regularitet, flyene står ikke og venter på at vi busser passasjerer til en "åpen" flyplass. De må videre på sin rute!

Det blir å booke om i de tilfeller hvor det finnes ledig kapasitet på alternative fly ved en av de andre flyplassene.
Alternativt blir det buss eller tog til Bodø/Trondheim, overnatting på hotell (om det er ledige rom å oppdrive, noe det ofte ikke er) og videre fly neste morgen. . .
Så med bare litt bedre E6, både nordover til Bodø og sørover mot Trondheim så vil ikke en busstur i komfortabel turbuss være så ille. . .

Jada, overflyvninger og andre uregelmessigheter er ikke gøy for noen, men i valget mellom en ny og større flyplass eller dagens kortbanestruktur er mitt valg enkelt!

Egil

Originally posted by Desk pilot

Nå løsner det kanskje litt. Ordføreren i Rana, som representerer de sterkeste motstanderne av en felles flyplass, går nå med på en utredning av felles flyplass.

NRK Nordland: Heller mot én flyplass på Helgeland

(Og da bør kanskje vi i Møre å Gromsdal bli inspirert til å ta en tilsvarende diskusjon...)

Ja om ordføreren der nord er/var på gli, så høster han nå politisk motstand i kommunen!
Virker som om politikerne for enhver pris motarbeider fremskritt i Helgelandsregionen som på en eller annen måte IKKE slår virkelig positivt ut for Rana kommune! (Flyplassen blir ikke liggende i Rana kommune)
Hadde vært spennende å høre næringslivets syn der oppe. . .

- Pussig, ordfører
RANA: Arbeiderpartiets Geir Waage betegner ordfører Inge Myrvolls tilslutning til en flyplassutredning, som pussig. Bortkastet tid og penger og uten politisk støtte, sier Waage.

Rana Blad vier også "Dagens spørsmål" til temaet! Dagens spørsmål

Hva synes du om at ordfører Inge Myrvoll har gitt sin tilslutning til en ny flyplassutredning?
1, Helt på sin plass
2, Pussig

Interessant at vi her får lov til å overvære et aldri så lite "paradigmeskifte".

På 60-tallet var det fra WF-sjøfly til kortbaneplasser. Siden dengang har både bakkeinstallasjoner og anvendte flytyper endret seg drastisk. Så hva vil nå være det beste valg for fremtiden, mon tro?

Mange gode og realistiske argumenter i denne tråden. Skulle bare ønske at lokalpolitikerne kunne dratt nytte av dem...

:rolleyes:

Jeg synes de burde bygge en stamflyplass, i stedet for å ruste opp dagens 3.
Det burde gjøres hjemme(les: Hammerfest) også når de først skal bygge ny flyplass.

Kom rekende forbi dette forumet og vil gjerne komme med et innspill - sett fra en som reiser svært mye, og da fra Brønnøysund.

På 90-tallet hadde vi direktefly fra Brønnøysund til Oslo, og dette var den mest belagte flyruten Widerøe noen sinne har hatt (Tror det var 89% det siste dritsåret). Nå har Brønnøysund fått nytt terminalbygg (nybygging pågår i 100 millioners klassen) og nytt flytårn ble bygd for 3-4 år siden, og også ny flyoppstillingsplass tar form.

Det begynner nå å komme sterke ønsker om at løsningen med en stor-flyplass i Brønnøysund og der man sluser trafikk fra de andre flyplassene på Helgeland via Brønnøysund. Gjerne med de store Widerøemaskinene. Dette vil være den beste løsningen for hele Helgeland. Til dels er faktisk Brønnøysund alderede i forkant i forhold til resten av Helgeland når det gjelder utbygging av flyplassen, og jeg mener man fortsatt sender reisende til Brønnøysund som skifter fly der, før de drar videre til Mosjøen eller Mo i Rana, men det er jeg usikker på. I direkteflyets dager var det i hvertfall sånn.
Brønnøysund er i sterk vekst. Det vil uansett ikke være aktuelt for Brønnøysund å være med i en felles flyplass med Helgeland. Det er for langt å kjøre, så derfor vil befolkingsgrunnlaget være for lite for en storflyplass på Drevja.

Kjell Iver

Brønnøy er den plassen med lengst bane ja og jeg regner med at den lett tar ned den mellomste Widerøemaskinen, litt usikker på hvor god plass den sørste trenger, Dash 8-q400. En direkterute med den til Oslo hadde nok gjordt susen da den er mye raskere... De tre Helgelandsplassene har alle veldig korte baner, så betviller at de kan ha noe annet enn den minste Dash'en.

Sånn det er idag har de fire plassene ca like mye flytrafikk, Brønnøy har i tillegg helikoptrene og har får derfor mer trafikk

Brønnøy er den plassen med lengst bane ja og jeg regner med at den lett tar ned den mellomste Widerøemaskinen, litt usikker på hvor god plass den sørste trenger, Dash 8-q400. En direkterute med den til Oslo hadde nok gjordt susen da den er mye raskere... De tre Helgelandsplassene har alle veldig korte baner, så betviller at de kan ha noe annet enn den minste Dash'en.

Brønnøy og til dels Stokka går greit med -300 under de fleste forhold. På de øvrige Helgelandplassene må man nok ta til takke med Dash8 Sport ja;)
Q400 blir det dårlig med.

Originally posted by kjiver

Kom rekende forbi dette forumet og vil gjerne komme med et innspill - sett fra en som reiser svært mye, og da fra Brønnøysund.

På 90-tallet hadde vi direktefly fra Brønnøysund til Oslo, og dette var den mest belagte flyruten Widerøe noen sinne har hatt (Tror det var 89% det siste dritsåret). Nå har Brønnøysund fått nytt terminalbygg (nybygging pågår i 100 millioners klassen) og nytt flytårn ble bygd for 3-4 år siden, og også ny flyoppstillingsplass tar form.

Det begynner nå å komme sterke ønsker om at løsningen med en stor-flyplass i Brønnøysund og der man sluser trafikk fra de andre flyplassene på Helgeland via Brønnøysund. Gjerne med de store Widerøemaskinene. Dette vil være den beste løsningen for hele Helgeland. Til dels er faktisk Brønnøysund alderede i forkant i forhold til resten av Helgeland når det gjelder utbygging av flyplassen, og jeg mener man fortsatt sender reisende til Brønnøysund som skifter fly der, før de drar videre til Mosjøen eller Mo i Rana, men det er jeg usikker på. I direkteflyets dager var det i hvertfall sånn.
Brønnøysund er i sterk vekst. Det vil uansett ikke være aktuelt for Brønnøysund å være med i en felles flyplass med Helgeland. Det er for langt å kjøre, så derfor vil befolkingsgrunnlaget være for lite for en storflyplass på Drevja.

Kjell Iver
Velkommen til Forumet Kjell Iver !
En løsning med å sluse trafikk fra MJF/SSJ/MQN til BNN slik det ble gjort for mange mange år siden vil være en kraftig forverring av det tilbudet vi har i dag, hvor trafikken sluses via TRD og BOO. I mange tilfeller er det fulle fly fra både MJF og MQN, hvor majoriteten av passasjerene skal videre fra f,eks TRD. I slike tilfeller vil det ikke holde med en Dash 8-400 en gang.
Hele tanken med å bygge en ny flyplass ved Drevvatn( ikke Drevja som ligger over en mil lenger sørvest) er å utnytte den nye infrastrukturen med tuneller og veisystemer som er i ferd med å komme på plass. Da kan man kjøre eller ta tog fra alle 3 nevnte byer på mellom 30 og 45 minutter, samt få lagt ned 3 flyplasser som aldri vil kunne få hverken bedre regularitet eller større fly pga av de vanskelige terrengmessige forhold. I dag har disse 3 flyplassene et trafikkvolum på nesten 200.000 passasjerer pr år. Vi vet at det er enormt stor lekkasje til tog og bil pga pris og kapasitetsnivå. Hvis vi klarer å realisere et nytt tilbud, med lengre rullebane som kan ta ned større fly,skal vi ikke se bort fra at passasjertallet kan dobles. Regularitetsmessig har jeg ingen tro på at denne blir dårligere enn de ca 98% som de andre flyplassene har i dag, UTEN hjelpemidler for presisjonsinnflyging.
Men nå rører det seg heldigvis i det politiske liv, selv om enkelte politikere fra Rana er skrekkslagne på tanken at den siste brikken som består i Toventunnellen ser ut til å komme på plass snart. Med denne tunnellen ferdig kommer det en ny flyplass. Det er jeg skråsikker på( og det er vel derfor enkelte politikere fra Rana er så paniske i sitt arbeide i mot denne tunellen, som forøvrig ligger så langt unna dem at de burde fokusere på andre ting ^_^

Originally posted by Farmer
Velkommen til Forumet Kjell Iver !

Jo takk - Var kjempeimponert over at jeg joinet forumet nesten i adventa! Har jeg gått glipp av noen uker mon tro?

Originally posted by Farmer
.. Med denne tunnellen ferdig kommer det en ny flyplass. Det er jeg skråsikker på..
Det skal bli spennende å se hva som skjer. Jeg har tro på Brønnøysund som løsning for oss, men det er jo sett fra vårt ståsted... Min arbeidsgiver må nå betale i dyre dommer for å ha charterfly til oljearbeiderne som flyr helikopter. Nå kommer Skarv feltet med egne flyginger og med det, også flere borerigger, så behover for transport fra Brønnøysund vil øke merkbart. Hadde Widerø vært litt frampå, kunne de selv hatt flygingene som nå opereres av Coast Air(?).
Men når det er sagt. Kristiansund, som er et sammenlignbart sted må vi også bruke charterfly for å fly til Trondheim. Dette er forøvrig smekkfullt hver gang. Det er altså ikke bare fordeler med store fly - det gir alt for få avganger.
I dag kan jeg reise fra Brønnøysund kl 1050 via TRD og til Ksund med charter og være på jobb offshore kl 15. På hjemreisen er jeg hjemme kl 1915 samme dag! Det er bra, og sånt liker vi :)

ahh, det er det de coast JS'ene gjør på Brønnøy.. de har vel PAX antall akkurat samme som i en AS32, lurt.. Men litt av poenget med ny plass på Helgeland er at du da kan legge ned 3 plasser. Det å bygge ut Brønnøy for å skaffe en helgelandshub der tror jeg blir dårlig mottatt de tre andre plassene, for det vil gi dårligere tilbud der..

ahh, det er det de coast JS'ene gjør på Brønnøy.. de har vel PAX antall akkurat samme som i en AS32, lurt.. Men litt av poenget med ny plass på Helgeland er at du da kan legge ned 3 plasser. Det å bygge ut Brønnøy for å skaffe en helgelandshub der tror jeg blir dårlig mottatt de tre andre plassene, for det vil gi dårligere tilbud der..

Ja, men ofte blir ikke ting besluttet i det hele tatt. I hvertfall ikke av Regionråd og andre mer eller mindre innflytelsesrike politikere ;) (les:supperråd)

Jeg er enig i at dette kanskje i utgangspunktet kanskje kan være en mindre heldig løsning for Mo f.eks, men når man ser på innbyggertallet på Mo, kontra Brønnøysund, så er behovet for storflyplass der ikke så stort. Avstanden til Bodø og billigflyene der er for kort!

Ofte skjer ting av seg selv, og det synes for meg som det er det som er i ferd med å skje nå, uten at noe er formelt besluttet (så langt jeg vet)
Oljenæringen har et stort behov for flere flyseter utenom det som Statoil chartrer. Om ikke lenge får vi direktefly OSL - Brønnøysund - Sandnessjøen - Bodø som fra Brønnøysund korresponderer med fly videre til Mosjøen og Mo på kvelden, og det samme på morningen som postfly.

Dette fungerte utmerket før, og for alle de som skal til OSL på møte som kan reise på morningen fra Helgeland og komme tilbake samme kvelden, kun med ett fly fra Brønnøysund - for de er dette elegant.

Edit: En annen ting er jo at flyplassen i Brønnøysund har en genial beliggenhet. Kort til byen, og her kan man bygge ut ubegrenset med rullebane.
Kjell Iver

Back