Ny ejer igen?

Status
Not open for further replies.
Ja denne ganske lange saken på 18:30-nyhetene på TV2, var nok
det Sterling MINST kunne ønsket seg. Snakker rett som det er med
folk som spør hvor de skal booke billetter osv. , og mange som ikke
aner noe som helst - ang. situasjonen i Sterling. Denne saken vil
nok være viktig info for mange, selv om dette vil føre til at situasjonen
faktisk blir enda alvorligere for Sterling.

Sa ikke Palmi H. for en ukes tid siden at NB var noe han skulle bruke pengene på? NB var gjeldfritt ble det sagt også! Hva er NB verdt? Sist de ble solgt var det ca 2 milliarder... Hva nå?

Holder de ut neste uke tro? Min mor skal visst en tur ned til Nice med dem neste uke med retur to uker senere... Vi booket en fullrpris SAS-tkt nå for sikkerhetsskyld også vi...

p200810261538-3271.jpg

Kan ikke annet enn å le, når jeg leser denne artikkelen hos
Boarding. Denne dansken mener tydeligvis at Norwegian
og Sterling er en "perfect match", og at Norwegian
har en såpass gammel flyflåte - at dette i så måte
ville passet bra mh.t. gjennomsnittsalder.

Dog tror han at Norwegian nok ikke har økonomien
til å kjøpe opp Sterling... :rolleyes:

http://www.boarding.no/art.asp?id=33645

Der vil da også være et perfekt ”strategisk match” mellem de to selskaber. Hvorvidt Norwegian har den finansielle styrke kan der gisnes om. Selskabet præsterede overraskende i årets 3. kvartal et overskud på 582 mio. norske kroner før skat, og egenkapitalen er nu på over 1 mia. norske kroner.

Norwegian er i gang med et omfattende flådefornyelsesprogram. I januar måned tog selskabet levering af den første af i alt 50 Boeing 737-800 fly, der vil blive leveret successivt med 10 fly om året inden 2014. En ordre til en værdi af 18 mia. norske kroner.

Og en tiltrængt fornyelse, idet den nuværende flyflåde har en gennemsnitsalder på 14,3 år. Derfor har Norwegian ikke på langt sigt brug for Sterlings leasede fly, men udelukkende selskabets passagerer samt organisationen. Norwegians ledelse har dog i første omgang overfor pressen afvist, at der forhandles med Sterling.

Det kan virke som dansk önsketenking.

Sterling flyr en haug ruter som er ikke lönnsomt. De taper penger i stor stil. Og de har ingen plan hvordan a snu selskaped. Konkurranse pa nesten alle ruter, en mini-hjemmemarked...

En mulig kjöper far en hull med lante ting. Pluss noen slots.
Mens disse slots kan man ogsa kjöpe pa gra-marked, og trolig blir det billigere pa sikt. Jeg ikke ser Norwegian a legge gode penger pa bordet for Sterling. De har via sitt code-share avtale alrede fatt det mest lönnsomme: NB ut av OSL.

Mens, bare söv noen netter för vi far vite hvem blir den neste eier av NB eller om selskap lander for godt og sist...

...kanskje datoen for lønnkjøring blir for tøff å komme forbi, og blir dråpen som velter lasset? Legger en til at erstatningene til feilakig oppsagte piloter på 1,5 MDKK + renter forfaller rett over månedskiftet vil jeg tro at mye avklares i den kommende uke.

Noen som kjenner til dato for lønnsutbetaling i NB?

NB har på mange underlige måder formået at overleve diverse rygter om nedlæggelse eller salg, men denne gang ser det unægtelig sort ud, måske er sidste NB flyvning sidst i næste uge..
Hvis de skal overleve skal der en køber til, som vil fylde kassen op, og det tror jeg ikke vil ske, som markedet er lige nu....I det hele taget kan jeg ikke se nogen købe NB som det er ud idag. Det eneste NB har som måske, og kun måske er noget værd, er deres slots...
Flyene ved jeg ikke hvor kommer fra, om de er ejet eller leased.
Som andre steder er peronalet den største omkostning...Handlig i CPH har de vist fået så billigt, at deres groundhandler sætter penge til hvergang et NB fly lander i
Hilsen
Ole

Last edited:
Norwegian.se kan også få problemer om Sterling forsvinner. Det er jo en del ruter de skal fly for dy.se.
Hva med de som skal reise med Norwegian fra OSL men har booket gjennom Sterling?

Flyene ved jeg ikke hvor kommer fra, om de er ejet eller leased.
Som andre steder er peronalet den største omkostning...Handlig i CPH har de vist fået så billigt, at deres groundhandler sætter penge til hvergang et NB fly lander i
Hilsen
Ole

Alle fly pånær 1 er leaset!

Norwegian.se kan også få problemer om Sterling forsvinner. Det er jo en del ruter de skal fly for dy.se.
Hva med de som skal reise med Norwegian fra OSL men har booket gjennom Sterling?

Akkurat det er jo en seriøs problemstilling. Hvordan skal DY løse dette hvis det kommer så langt? Kanskje det er kilden til ryktet om DYs interesse i NB?
En kriseløsning hadde vært å ta over deler av virksomheten for å kunne fly de rutene som NB skal fly.

Jeg er enig at dette er en relevant problemstilling for DY. Men dette bør ikke få DY til å interessere seg for NB. Mener det vil være meget uheldig og derfor er det egentlig litt overraskende at DY har knyttet seg så tett til NB, de kan få et problem i fanget her...

Vel .. ett av poengene med Sterlingsamarbeidet var at de kunne pensjonere MD'ene .. nå er jo plutselig ikke det så viktig lenger .... så her kan man dekke opp ihvertfall en del av den kapasiteten de måtte miste hvis NB kreperer ..

Er ikke nødvendigvis noe problem.
Vi går inn i vintersesongen med mye ledig kapasitet hos en god del andre flyselskaper som leier ut fly til kostpris gjennom vinteren for å klare seg .
I dagens økonomisk klima går ACMI ratene ned på et minimums nivå. Allerede nå ser vi de samme tendensene vi hadde ved sist krise i 1988/89 på rate/prisnivået.
Her gjelder det å berge stumpene til sommersesongen neste år som forhåpentligvis vil gi bedre rater for utleierne.
Ser ingen grunn til at DY skulle få potensielle "problemer" her.

Tror DY vil tjene på at Stering går under (også SAS). Blir flere pax på begge selskapene. DY står nok sikkert klar til å ta over osl - cph ruten, kapasiteten får de ved å ta vekk mindre lønnsomme ruter.

Kanskje ikke noe problem men en utfordring ;)
Norwegian har vel lært nå at mann kan leie inn hva som helst etter alt oppstyr i sommer med Hola Airlines. Det vil jo begrense utvalget en del.

Status
Not open for further replies.
Back