Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Skal de fortsatt beholde alle tre flaggene i framtiden? Kanskje mest hensiktsmessig å redusere til kun det danske flagget?


Når er det lenge siden de symboliserte eierskapene. Så tror ikke man skal legge for mye symbolikk i det.
 
Når er det lenge siden de symboliserte eierskapene. Så tror ikke man skal legge for mye symbolikk i det.

…og flaggene hvis den stripen kan kalles flagg henspeiler jo vel så mye på markedet de betjener.
 
…Braathens SAFE fløy jo rundt med det norske flagget uten at den norske staten var inne på eiersiden.
 
…Braathens SAFE fløy jo rundt med det norske flagget uten at den norske staten var inne på eiersiden.

The Norwegian Flag Carrier. Ga alltid en spesiell følelse når man var i utlandet og så et fly tilhørende Braathens SAFE.
 
Tror nok han var sarkastisk .. ;)

Nja, egentlig ikke. Flagg er det ikke. I den grad det er noe som helst, minner de stripene mest om sameflagget. Dog er vel ingen av de skandinaviske landene storeiere i SAS lengre, så poenget med å ha noe form for nasjonalitetsmerker/farger har liten hensikt.
 
Nja, egentlig ikke. Flagg er det ikke. I den grad det er noe som helst, minner de stripene mest om sameflagget. Dog er vel ingen av de skandinaviske landene storeiere i SAS lengre, så poenget med å ha noe form for nasjonalitetsmerker/farger har liten hensikt.

Danmark äger äger 25.8 procent av SAS och är bolagets näst största ägare.
 
Nja, egentlig ikke. Flagg er det ikke. I den grad det er noe som helst, minner de stripene mest om sameflagget. Dog er vel ingen av de skandinaviske landene storeiere i SAS lengre, så poenget med å ha noe form for nasjonalitetsmerker/farger har liten hensikt.

He he - si det til American Airlines;-)
 
Nja, egentlig ikke. Flagg er det ikke. I den grad det er noe som helst, minner de stripene mest om sameflagget. Dog er vel ingen av de skandinaviske landene storeiere i SAS lengre, så poenget med å ha noe form for nasjonalitetsmerker/farger har liten hensikt.
Bortsett fra at det ER flagg og den danske stat eier mer enn 1/4 av SAS.....
 
Fäster mig vid nedan citat. Säger en del om strategin för närmaste framtiden.
-Fram till slut 2026 så är LH programmet spikat.
-Nästa LH är nog i N Amerika eller Asien. (Kanske ett inte så drastisk uttalande)
-Fram till dess så är fokus att bygga vidare på sin hub.

And there will be more to come. We have, of course, a list for 2026, 2027 and 2028, when those new A350s come in. North America and Asia remain, of course, the ones that we are primarily looking at. But honestly, once you start building out that hub, and once there is more of a feed, we believe, other things in the world will work
 
Last edited:
SAS og Westjet har en meget mærkelig definition "major city". Der findes mange byer i skandinavien som jeg vil regne som mere vigtige end Luleå.

Fra SAS pressemeddelelse:
"Through this interline arrangement, WestJet customers will also be able to book travel to 29 destinations across Denmark, Sweden, and Norway — including major cities like Copenhagen, Oslo, Stockholm, Gothenburg, and Luleå."

Luleå kommune har ca. 79.000 indbyggere
Malmö, Aarhus, Bergen, Trondheim, Odense, Uppsala, Aalborg, Stavanger og Västerås har alle over 100.000 indbyggere.

Hvordan havnede Luleå på en liste over, hvad SAS mener er de 5 vigtigste byer i Skandinavien?
 
SAS og Westjet har en meget mærkelig definition "major city". Der findes mange byer i skandinavien som jeg vil regne som mere vigtige end Luleå.

Fra SAS pressemeddelelse:
"Through this interline arrangement, WestJet customers will also be able to book travel to 29 destinations across Denmark, Sweden, and Norway — including major cities like Copenhagen, Oslo, Stockholm, Gothenburg, and Luleå."

Luleå kommune har ca. 79.000 indbyggere
Malmö, Aarhus, Bergen, Trondheim, Odense, Uppsala, Aalborg, Stavanger og Västerås har alle over 100.000 indbyggere.

Hvordan havnede Luleå på en liste over, hvad SAS mener er de 5 vigtigste byer i Skandinavien?

Till att börja med har varken Odense eller Uppsala flygplats (med reguljära linjer) och Västerås ligger för nära Stockholm ;)

Luleå är en universitetsby och centrum för mycket av den järnmalm som går från Sverige och detta kanske är mer relevant för Kanada...
 
Efter hvad jeg kan læse mig frem til, så udskibes der mere jernmalm fra Narvik i Norge end fra Luleå.
Shipping, fiskeri og olieindustri er områder hvor byerne på den norske vestkyst har store fælles interesser med Canada.
Så jeg forstår nok stadig ikke hvorfor Luleå bliver fremhævet.
Jeg vil mene at der er flere erhvervsrejsende mellem Stavanger eller Bergen og Canada end mellem Luleå og Canada.
 
Back
Top