Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Det tar sikkert litt tid. Noen som vet hvor lang tid det tok da Continental flyttet fra Skyteam til Star? Jeg fikk Skyteam poeng en gang OSL-EWR Det var rett foer det endelige byttet i 2009. Det var et par dager som "allianseloes", tror jeg. Men jeg har ingen anelse hvor lang tid det tok fra prosessen ble satt i gang.

"Feeden" sier at flyttet til SkyTeam skal skje allerede i Mars?
Panikkbooking in progress for min del i allefall.

"Feeden" sier at flyttet til SkyTeam skal skje allerede i Mars?
Panikkbooking in progress for min del i allefall.

Ikke helt hva SAS sjefen selv sier. Uansett skjer det ingenting før de er ute av ch.11. Og det er heller ikke er prosess er er gjort i løpet av lunsjen.

Så snart den avsluttende høringen i USA er unnagjort – og refinansieringen formelt godkjent – står SAS fritt til å starte flyttingen fra Star Alliance og over til nye partnere gjennom den mindre, konkurrerende Skyteam-alliansen.

– Vi er i diskusjoner med Star Alliance om hva som er den beste datoen for en skilsmisse. Det er en omfattende og seriøs dialog, fordi ingen parter ønsker seg fortvilte reisende. Med sommeren i anmarsj må vi avklare med partnere rundt i verden om det er best å gjøre dette før høysesongen, eller like over sommeren, i august, sier SAS-sjefen

Før eller etter sommerferien var siste fra Anko, ville unngå travleste reisetiden. Så får vi se, er fortsatt mye som skal på plass men fordel om de får annonsert en dato snart og formalisert samarbeidsavtaler.

Har fortfarande ca 500k points, ska försöka spendera dom fort innan övergången till (sämsta alliansen) skyteam, i värsta fall på prylar i shopen. Därefter kommer jag avsluta mitt medlemskap i SAS.

I mitt tycke är SAS vd den sämsta Vd:n de haft.

Det nye styret skal ha en uavhengig styreleder, som danskene riktignok får et slag veto mot, to styremedlemmer utpekt av Castlelake, to av den danske stat, en av Air France-KLM, samt en uavhengig innvalgt av minst 65% av aksjonærene. I tillegg til tre ansatte representanter.

Den nye aksjonæravtalen finnes i Docket 2258 fra side 174, hvis man vil krydre fredagen med litt advokatlitteratur

https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DocketInfo

SAS sjefen ser for seg to fremtidige eiere av SAS på sikt, i en kombinasjon av Air France-KLM og den danske staten.
Dog ikke akkurat en overraskende spådom

https://www.ch-aviation.com/news/152673-just-two-owners-is-most-logical-for-sas-says-ceo

The chief executive of SAS Scandinavian Airlines (SK, Copenhagen Kastrup), Anko van der Werff, believes that the airline should be owned by only two parties instead of the current four.

Air France-KLM and the Danish state are the most logical pairing of owners, he told the Danish newspaper Finans in an interview on April 11, while the two other shareholders could sell their stakes in the airline at some point in the future.

Back