Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Nå skal man jo ta alt med en klype salt og man tilpasser gjerne kommunikasjonen til publikummet, men Air France-KLMs Europasjef sier jo at EuroBonus like gjerne eller med OK sannsynlighet kan bestå. Så litt annen kommunikasjon der enn hva snublefot av en styreleder hos SAS sier

Bak betalingsmur
https://www.dn.no/luftfart/air-france-klmtopp-i-oslo-sas-er-fortsatt-en-konkurrent/2-1-1560316

– Vil Eurobonus bli en del av Flying Blue etter at dere tar over?

– Hvorfor skulle vi det? Eurobonus er et veldig sterkt lojalitetsprogram alene, sier Duyzings.

Det står i kontrast til hva SAS selv har sagt tidligere.

Duyzings hinter nå til at Air France-KLM kan se en stor gevinst ved å videreføre Eurobonus – også hvis det blir hovedeier i SAS.

– For å være ærlig, vi har ikke gått inn i det noe særlig. Det er for tidlig å si noe sikkert. Poenget er at Eurobonus står veldig sterkt i Skandinavia, det er en fantastisk eiendel i SAS, og det er satt opp på en annerledes måte enn Flying Blue. Det er ikke sikkert at man vinner på å ta det inn i Flying Blue. Det vil tiden vise, sier han.
 
Last edited:
Nå skal man jo ta alt med en klype salt og man tilpasser gjerne kommunikasjonen til publikummet, men Air France-KLMs Europasjef sier jo at EuroBonus like gjerne eller med OK sannsynlighet kan bestå. Så litt annen kommunikasjon der enn hva snublefot av en styreleder hos SAS sier

Bak betalingsmur
https://www.dn.no/luftfart/air-france-klmtopp-i-oslo-sas-er-fortsatt-en-konkurrent/2-1-1560316


Ved å beholde et veletablert lojalitetsprogram kan de få mye fleksibilitet. De kan bruke programmet for å få mest mulig ut av SAS kundene uten å påvirke KLM-AirFrance kundene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om nu Lufthansa inte var intresserad att köpa SAS hur kunde det då vara en bättre lösning att bli i star alliance? Han konstaterar ju själv att i star alliance så har Lufthansa behandlat SAS som lillebror och kört omkring med dem i manegen
 
Om nu Lufthansa inte var intresserad att köpa SAS hur kunde det då vara en bättre lösning att bli i star alliance? Han konstaterar ju själv att i star alliance så har Lufthansa behandlat SAS som lillebror och kört omkring med dem i manegen

Ja, han motsier jo seg selv. Samtidig som har sier SAS burde blitt i Star, så påpeker han at de etterhvert var blitt et slags annenrangs medlem der. Spesielt på grunn av Lufthansa.
 
Kan noen utdype litt rundt situasjonen til SAS i Star? Tenker da på hvorfor ting har blitt som de har blitt og da særlig forholdet til LH men også UA. Hvorfor har man ikke vært en del av joint venture samarbeidet over Atlanteren feks?
 
Når jeg har vært på EWR, og sett på tavlen over arrivals, så er flyselskapene sortert etter hverandre, ikke etter ankomst-tid, og når man blar nedover, og kommer til SAS, så er det ikke bare de vanlige SAS flightene fra Skandinavia som vises, men en haug domestic flights med SK nummer, så det må jo være joint venture med UA, eller ?
 
Kan noen utdype litt rundt situasjonen til SAS i Star? Tenker da på hvorfor ting har blitt som de har blitt og da særlig forholdet til LH men også UA. Hvorfor har man ikke vært en del av joint venture samarbeidet over Atlanteren feks?
Men får ta det med en klype salt, men det ble sagt av SAS på "evening of conversation" i Oslo at Lufthansa var hovedgrunnen til at SAS ikke fikk innpass i Star Alliance sin Atlantic Joint Venture.

Star sin Atlantic Joint Venture består av United, Air Canada og LH-gruppen (inkludert Eurowings).

Ser man på OneWorld sitt joint venture over Atlantern så er Finnair med (i tillegg til AA og IAG).
 
Kan noen utdype litt rundt situasjonen til SAS i Star? Tenker da på hvorfor ting har blitt som de har blitt og da særlig forholdet til LH men også UA. Hvorfor har man ikke vært en del av joint venture samarbeidet over Atlanteren feks?

Jeg mindes at SAS ikke måtte være med oprindeligt fordi de ikke tilbød “rigtig” business class på de europæiske ruter - altså feed til fx FRA eller MUC.

Der har sikkert været mange andre grunde, men det er sikkert og vidst at det er Lufthansa der har stået i vejen for SAS’s deltagelse. Man kan egentlig undre sig over at SAS har fundet sig i den behandling i så lang tid, når man tænker på at de er founding member af Star Alliance. Men uden en ny partner/ejer som KLM/AF har det nok ikke været så let at skifte alliance.

Spændende at se hvad fremtiden bringer for SAS’s rutenetværk.
 
Kanske finns en delvis möjlig förklaring i intervjun. SAS har sett sig som en founding father till Star som inneburit en stor lojalitet, haft ett lillebrors komplex mot framförallt LH och LH har utnyttjat dessa och kunnat komma med några dåliga ursäkte för att ta hela kakan på den mest lönsamma delen.

Edit: denna grundmurade lojalitet och respekt mot Star och LH fanns uppenbarligen i ledningen. Före detta toppchefen säger ju i princip ”de lurade byxorna av oss, körde omkring med oss och i övrigt så är det en dålig idé att bryta samarbetet med dem..”
 
Last edited:
Jeg mindes at SAS ikke måtte være med oprindeligt fordi de ikke tilbød “rigtig” business class på de europæiske ruter - altså feed til fx FRA eller MUC.

Der har sikkert været mange andre grunde, men det er sikkert og vidst at det er Lufthansa der har stået i vejen for SAS’s deltagelse. Man kan egentlig undre sig over at SAS har fundet sig i den behandling i så lang tid, når man tænker på at de er founding member af Star Alliance. Men uden en ny partner/ejer som KLM/AF har det nok ikke været så let at skifte alliance.

Spændende at se hvad fremtiden bringer for SAS’s rutenetværk.

Forløperen til dette var om jeg ikke husker feil det tette samarbeidet mellom SK og LH som braut sammen. Et samarbeid som man i dag ville ha kalt JV der SK og LH fordelte rutene og avgangstidene (koordinerte), interlinet, utførte bakketjenester og vel også hadde representasjons ansvaret for hverandre (SK for LH i Skandinavia og LH for SK i Tyskland). Tror ikke dem delte inntektene/ kostnadene slik dagens JV gjør.
Mener dette samarbeidet braut sammen ca 2010, er litt usikker på nøyaktig årsak men tror det hadde med at LH vokste for mye (jmf SK øyne) og som nevnt at de følte seg ansett som lillebror og ikke som en likestilt partner.

Og det er også slik jeg har hørt og forstått at LH har vært sterke motstandere mot andre STAR selskaper i Europa i JV samarbeidet for å beskytte LH Gruppen, noe jeg finner litt merkelig da de har det aller største markedet i Europa.

JA det blir spennende å se hva som skjer med SAS rutenettverk spesielt dersom AFKLM øker sin eierandel og inkluderer dem i deres JV. Jeg tror dette vil bli positivt for SAS.
 
Ser at noen mener det er tap for SAS om de forlater Star-Alliance - men er det et tap for Star-Alliance også?
 
Bare ett lite tips. Hvis dere ønsker å faktisk få vite litt om temaene code-share, interline og JV, så er dette alle tema som vil diskutert grundig med en som faktisk jobber med dette på vår Fly og Øl 18. Jan. Bare å melde seg på!
 
Er det noen som kan gi en grei forklaring på forskjellen mellom prinsippet CodeShare og JointVenture, går det ikke ut på det samme ?
 
Er det noen som kan gi en grei forklaring på forskjellen mellom prinsippet CodeShare og JointVenture, går det ikke ut på det samme ?

Code share innebærer kun at et selskap selger seter på en annen flight med eget flightnr, inntekter når dette flightnr benyttes etter avtalt nøkkel. Utover det er ingen deling av inntekt og kostnader ei heller ingen eksplisitt koordinering av rutetider.

Joint venture innebærer at man deler alt/det meste av inntekter og kostnader knyttet til flyving i det avtalte område og at flytider ol koordineres. Andel av produksjon koordineres også. Et joint krever nesten alltid unntak fra konkurranseregler.
 
Med HR sjefen på vei ut, har da nesten hele den gamle SAS ledelsen blitt byttet ut de siste 2 årene. Unntaket Kjetil Håbjørg, Direktør bakkeoperasjoner og cargo.

Bak betalingsmur
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko...ntatt-en-det-er-slik-det-fungerer/2-1-1562245

SAS-sjefen har skiftet ut hele ledelsen unntatt én: – Det er slik det fungerer

Det har vært en lederflukt på toppen i SAS og ikke alle har gått frivillig. Den nye sjefen skylder på pandemi og konkurs – og finner nye ledere langt utenfor SAS-konsernet.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Da får i alle fall 3 stk A319 ny farger ganske raskt.
 
Back
Top