Norwegians trafikktall 2021

Var inne på trafikkrapportene som lå inne tilbake i tid.
Januar 2003 hadde Norwegian 69.439 passasjerer.
 
Ganske sikker på det var da en 737-300 var ute av drift og jeg dro med F50 AES-OSL så de hadde fortsatt F50 som backup da. F50 hadde kanskje passet bra akkurat nå.

Det stemmer at 5 stk F50 fortsatt var i flåten fortsatt. De forsvant ut i 2004. Jeg ser også at B735 LN-BRU også var der i januar 2003.
 
71.399 passasjerer i mars, -94% sammenlignet med i fjor, men påsken og 3 ekstra dager, bidro til 10.000 ekstra passasjerer nå i mars målt mot februar
 
96,909 passasjerer i mai, en økning på 32% fra i fjor. Og opp 63% fra forrige måned.

Kabinfaktor på 54.8%, så flyene var mer en halvfulle for første gang på lenge
 
225,509 passasjerer i june, mer enn dobling fra mai, og akkurat en 100% vekst fra juni 2020. 15 fly rapporteres i drift i juni

Kabinfaktor på 62,9%

Så er det jo et åpnet spørsmål om hvilket nivå de må opp på, før de blir cash positive på driften
 

Attachments

  • DY0621.JPG
    DY0621.JPG
    30.1 KB · Views: 1,355
Last edited:
Norwegian sine julitall er ute: 695.830 passasjerer i juli, så 3x så mange som måneden før, og ca dobbelt så mange som juli i fjor. Norwegian kunne rapportere om 33 fly i drift og et belegg på 74,4%
 
790.220 passasjerer i august, hvilket betyr nesten 100.000 flere passasjerer enn måneden før. Og +152,5% opp fra august 2020

38 fly var i snitt i drift, og belegget var 72,6% (+10,0 pp opp fra august i fjor)
 

Attachments

  • DY0821.JPG
    DY0821.JPG
    34.7 KB · Views: 961
Ikke se på yield, mens på RASK eller Unit Revenue.

DY har økt produksjonen heftig, noko som nedslitt yielden og Unit-Revenue.

Fall i RASK ble på -27%, fra 52 Øre ned til 38 Øre. Dette er brutalt og man kan god spøre om det ble klok å utvide produksjonen så heftig dersom intekter faller som en stein.

Men nøkkelen er Ancillary og restart tanken. Det koster også å ikke fly og Ancillaries er ikke bakt inn i Unit Revenue.

Dersom man vil forlike denne tall, så kan der være klok å se litt på Load / RASK vs 2019 og vs de respektive peers (FR, EYZ, W6, ...). Da får man en bedre inntrykk hva disse tallene er verd i forhold.
 
1.203.205 passasjerer for Norwegian i okotber, 23%/225,000 flere enn måneden før. Og en kabinfaktor på 82,7% er det beste på lenge, og 10pp bedre enn gjennom sommeren. Så nå begynner kapasiteten å matche etterspørselen.

Yield på 0,60 og RASK på 0,50 er vel helt greit gitt markedet, men 99,9% av flyene gikk, så bedre enn de med blå hale.

Ser man på utviklingen av både belegg og passasjertall, så peker i hvertfall pilene riktig vei

https://www.norwegian.no/globalasse...affic-figures/traffic-report-october-2021.pdf
 

Attachments

  • DY1021.JPG
    DY1021.JPG
    33.9 KB · Views: 347
Back
Top