• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegians trafikktall 2021

Var inne på trafikkrapportene som lå inne tilbake i tid.
Januar 2003 hadde Norwegian 69.439 passasjerer.
 
Ganske sikker på det var da en 737-300 var ute av drift og jeg dro med F50 AES-OSL så de hadde fortsatt F50 som backup da. F50 hadde kanskje passet bra akkurat nå.

Det stemmer at 5 stk F50 fortsatt var i flåten fortsatt. De forsvant ut i 2004. Jeg ser også at B735 LN-BRU også var der i januar 2003.
 
71.399 passasjerer i mars, -94% sammenlignet med i fjor, men påsken og 3 ekstra dager, bidro til 10.000 ekstra passasjerer nå i mars målt mot februar
 
96,909 passasjerer i mai, en økning på 32% fra i fjor. Og opp 63% fra forrige måned.

Kabinfaktor på 54.8%, så flyene var mer en halvfulle for første gang på lenge
 
225,509 passasjerer i june, mer enn dobling fra mai, og akkurat en 100% vekst fra juni 2020. 15 fly rapporteres i drift i juni

Kabinfaktor på 62,9%

Så er det jo et åpnet spørsmål om hvilket nivå de må opp på, før de blir cash positive på driften
 

Attachments

  • DY0621.JPG
    DY0621.JPG
    30.1 KB · Views: 1,355
Last edited:
Norwegian sine julitall er ute: 695.830 passasjerer i juli, så 3x så mange som måneden før, og ca dobbelt så mange som juli i fjor. Norwegian kunne rapportere om 33 fly i drift og et belegg på 74,4%
 
790.220 passasjerer i august, hvilket betyr nesten 100.000 flere passasjerer enn måneden før. Og +152,5% opp fra august 2020

38 fly var i snitt i drift, og belegget var 72,6% (+10,0 pp opp fra august i fjor)
 

Attachments

  • DY0821.JPG
    DY0821.JPG
    34.7 KB · Views: 961
Ikke se på yield, mens på RASK eller Unit Revenue.

DY har økt produksjonen heftig, noko som nedslitt yielden og Unit-Revenue.

Fall i RASK ble på -27%, fra 52 Øre ned til 38 Øre. Dette er brutalt og man kan god spøre om det ble klok å utvide produksjonen så heftig dersom intekter faller som en stein.

Men nøkkelen er Ancillary og restart tanken. Det koster også å ikke fly og Ancillaries er ikke bakt inn i Unit Revenue.

Dersom man vil forlike denne tall, så kan der være klok å se litt på Load / RASK vs 2019 og vs de respektive peers (FR, EYZ, W6, ...). Da får man en bedre inntrykk hva disse tallene er verd i forhold.
 
1.203.205 passasjerer for Norwegian i okotber, 23%/225,000 flere enn måneden før. Og en kabinfaktor på 82,7% er det beste på lenge, og 10pp bedre enn gjennom sommeren. Så nå begynner kapasiteten å matche etterspørselen.

Yield på 0,60 og RASK på 0,50 er vel helt greit gitt markedet, men 99,9% av flyene gikk, så bedre enn de med blå hale.

Ser man på utviklingen av både belegg og passasjertall, så peker i hvertfall pilene riktig vei

https://www.norwegian.no/globalasse...affic-figures/traffic-report-october-2021.pdf
 

Attachments

  • DY1021.JPG
    DY1021.JPG
    33.9 KB · Views: 347
Back
Top