Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jeg har alltid oppfattet "innhenting av reiserute" ment som at de dekker mistet overgang ved forsinkelser. (Når du ikke har gjennomgående billett, men tilstrekkelig overgangstid)
Virker likevel ikke ulogisk det dere nevner, kanske årsaken til at ingen gjør dette er at de ikke er klar over muligheten?

Så vidt jeg har klart å se så dekker reiseforsikringen kanselleringer/forsinkelser grunnet vær og/eller tekniske årsaker (bl.a. Gjensidige). Sistnevnte bør vel kunne passe for mange av episodene med DY?

Europeiske sier:

[Q] Ved innhenting av planlagt reiserute når du kommer for sent til forhåndsbetalt transport som følge av teknisk feil, værforhold eller trafikkuhell med offentlig transport, erstattes inntil kr 20 000 pr person - inntil kr 50 000 for familie, og inntil kr 1 500 pr person - inntil kr 4000 for familie for overnatting. [/Q]

Jeg oppfatter ikke at denne dekker dette, vilkårene varierer selvsagt fra selskap til selskap. Men tror ikke jeg ville tatt sjansen uten å sjekke opp grundigeree først.

Vi får uansett håpe på at EU er kjappe med å innføre de nye reglene jeg har nevnt tidligere i tråden slik at flyselskapet plikter å dekke omrutingen.

Jeg oppfatter ikke at denne dekker dette, vilkårene varierer selvsagt fra selskap til selskap. Men tror ikke jeg ville tatt sjansen uten å sjekke opp grundigeree først.

Jeg har kikket litt rundt og flere selskaper har formuleringer i samme gaten som Europeiske. De store summene til innhenting av reiserute ser normalt ut til å kun komme til anvendelse dersom man blir forsinket til fremmøte på flyplass pga diverse forhold (spesifisert i vilkårene), mens forsinkelse på opprinnelig booket offentlig transportmiddel ikke ser ut til å utløse tilstrekkelig til å dekke ny billett fra f.eks. USA. Dette er imidlertid en legmanns lesning av vilkårene.

LNC tok av fra FLL ved åttetiden lokal tid og passerer nå NYC.

Ser forøvrig at også DXB-maskinen som skal til OSL er meldt inn til ARN.

Last edited:

Planen er nå som følger:

DY7032 -LNA FLL-OSL ETA 21:35 (nightstop)
DY7202 -LNB BKK-OSL ETA 16:15
DY8401 -TRN ARN-OSL ETA 15:00

DY7031 -LNB OSL-FLL ETD 17:30
DY7002 -TRN OSL-JFK ETD 18:00

Så får vi se.

Ser forøvrig at også DXB-maskinen som skal til OSL er meldt inn til ARN.

Dette er forøvrig blitt en standard pga. dårlige vinder opp igjen. Den fueler i CPH/ARN i 99% av tilfellene.

Last edited:

Nu är Norwegians 787 påväg från FLL mot ARN.
Dock UTAN någon mat/catering ombord på Dreamlinern!!!
Vilken prakt fiasko..först får pax vänta närmare 48h i FLL(vissa fick sova på flygplatsen när DY inte kunde hitta hotell till dem) och när de äntligen ska flyga hem har Norwegian ingen mat/catering ombord heller.
Det lär vara 238 utsvultna svenskar som landar på ARN kl 10.15
Dessa 238 människor har helt klart fått en unik "Dreamliner experience" som de aldrig kommer att glömma!

www.aftonbladet.se

Nu är Norwegians 787 påväg från FLL mot ARN.
Dock UTAN någon mat/catering ombord på Dreamlinern!!!
Vilken prakt fiasko..först får pax vänta närmare 48h i FLL(vissa fick sova på flygplatsen när DY inte kunde hitta hotell till dem) och när de äntligen ska flyga hem har Norwegian ingen mat/catering ombord heller.
Det lär vara 238 utsvultna svenskar som landar på ARN kl 10.15
Dessa 238 människor har helt klart fått en unik "Dreamliner experience" som de aldrig kommer att glömma!

Tror selv du hadde prioritert å komme hjem til Julaften fremfor å vente
x timer ekstra for å få deg ett smørbrød.

W

Samtidigt hade jag aldrig glömt resan någonsin.
Först sova på flygplatsgolvet för vissa och sedan få sitta 10 h FLL-ARN utan något att äta och dricka..som sagt en unik "Dreamliner Experience" för samtliga pax och särskillt för barnfamiljerna och pensionärerna.

Jeg har kikket litt rundt og flere selskaper har formuleringer i samme gaten som Europeiske. De store summene til innhenting av reiserute ser normalt ut til å kun komme til anvendelse dersom man blir forsinket til fremmøte på flyplass pga diverse forhold (spesifisert i vilkårene), mens forsinkelse på opprinnelig booket offentlig transportmiddel ikke ser ut til å utløse tilstrekkelig til å dekke ny billett fra f.eks. USA. Dette er imidlertid en legmanns lesning av vilkårene.

Jeg er heller ingen ekspert, men som nevnt tidligere vil jeg tro at forsikringsselskapene legger ansvaret på DY. Normalt er det jo flyselskapet som ombooker. I Danmark kom det jo ett unntak i reglene for DY IC, altså at forsikringsselskapene ikke dekket forsinkelser pga alle problemene. Det er en sterk melding og sier vel sitt. Siden selskaper i Norge IKKE har gjort det samme antar jeg at de har dekning for å avvise krav ift eksisterende regelverk.

Sitter selv på toget fra fardermoen nå etter å ha vært med fra fll til cph igår (skulle vært dagen før). Vi ordnet hotell på første forsøk ikke langt fra flyplassen (på egenhånd) - og her var det god plass med masse ledige rom så ingen behøvde å sove på flyplassen . Kjedelig er det uansett med slike forsinkelser - men de fleste tok det overraskende bra selv etter at vi måtte returnere til fll.

DY longhaul får imidlertid ingen nye bestillinger før rwgulariteten er vesentlig forbedret fra dagens nivå.

Samtidigt hade jag aldrig glömt resan någonsin.
Först sova på flygplatsgolvet för vissa och sedan få sitta 10 h FLL-ARN utan något att äta och dricka..som sagt en unik "Dreamliner Experience" för samtliga pax och särskillt för barnfamiljerna och pensionärerna.

Tviler ikke, men nå er ikke de fleste kroniske DY dissere som deg heller ;)
De fleste vanlige folk forstår at det meste av problemene skyldes ting DY ikke rår over, samtidig som deres LH satsing
er helt ny og man dermed ikke har den erfaring og infrastruktur som selskaper som har holdt på med dette i generasjoner. I tillegg noen
dårlige operasjonelle valg. Dette kommer til å gå seg til etterhvert.
Blir jo litt som da Apple (uten sammenlikning forøvrig) startet med mobiltelefoner og alle konkurrentene
dømte dem nord og ned når de hadde litt startproblemer og kalte det
ett nisjeprodukt osv. Altfor dyrt, kommer aldri til å slå an.

...vissa fick sova på flygplatsen när DY inte kunde hitta hotell till dem...

Da er jo paxen litt tafatte også, normalt er det jo null problem å finne et ledig motell med gratis shuttle på en amerikansk flyplass. Ofte telefoner i ankomsthallen så det er enkelt å nøste opp i hvor det er ledig.

Flott når jeg endrer en billett for kunde hjem fra FLL til 26 des via CPH og nå kom den plutselig på kø i amadeus med dato 23des igjen. Og agent support er stengt.

Last edited:

Planen er nå som følger:

DY7032 -LNA FLL-OSL ETA 21:35 (nightstop)
DY7202 -LNB BKK-OSL ETA 16:15
DY8401 -TRN ARN-OSL ETA 15:00

DY7031 -LNB OSL-FLL ETD 17:30
DY7002 -TRN OSL-JFK ETD 18:00

Så får vi se.

Dette er forøvrig blitt en standard pga. dårlige vinder opp igjen. Den fueler i CPH/ARN i 99% av tilfellene.

LNC tar ARN-BKK? :)

NAX fra JFK til ARN med nytt fly !!

Ser Dreamlineren er fremdeles i USA og at det er satt inn Boeing 767-33A(ER) med Regnr CS-TRN og skal lande nå kl 14:15 i Stockholm. Noen som vet hva årsaken er ???

God jul foresgten :)

Jan

Ifølge ei venninne som er rammet, så står de i en mer eller mindre kaotisk innsjekkingskø nå, de sliter visst endel med å ordne det på flyplassen, flyet står visst klart..

Status
Not open for further replies.
Back