Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Prøv å ta siste SAS fly om kvelden fra distriktene og dette blir kansellert. Da er stort sett beskjeden "kom igjen i morgen og ta vare på kvitteringene".

Fra distriktene er det gjerne ikke flust med andre flyselskaper som du kan bli ombooket til.
Forøvrig har jeg for min del fått velge mellom å reise dagen etter, refusjon eller reise med alternativt transportmiddel. (I mine tilfeller Taxi)

Ja, det har du rett i. Har enda ikke på mine skift opplevd at det har blitt stående igjen passasjerer på OSL uten informasjon, uten hotel, uten sin med rette telefonsamtale eller uten mat og drikke. Hvordan de løser ting i FLL får de selv stå for, men å feie alle IRR-tilfeller over en og samme kamm blir direkte feil.

Man babler i vei om Star Alliance, codeshare, interline og blahblahblah - dette har null å si i DY/DU sitt tilfelle siden deres JFK/FLL CTOTs ut ifra OSL/ARN/CPH er så sent på ettermiddagen at de uansett ikke hadde hatt noe ombookingsvalg.

Hva er vitsen med å sette pax på et fly til ex. London samme kveld om de uansett ikke kommer seg avgårde før dagen derpå?

Har selv brukt utallige timer av vakter på å koordinere div. ting ift. en forsinket LH-avgang og den amerikanske advokaten som for noen måneder siden stod på gaten og skulle "sue the whole company.." før han fikk den informasjonen han hadde krav på, hotellet han hadde krav på og maten han hadde krav på var for noen uker siden tilbake på samme avgang blid som ei sol.

Det kan sitte så mange her inne det bare vil å klage, syte, rakke ned, kritisiere til krampa kommer - men prøv å sitt på OPS/OCC/IRR/DISP med ei flyflåte som virker 100% i 7/10 tilfeller - det skulle vært meget morro å sett hvor "enkelt" dette da hadde blitt løst i praksis.

En velsignet jul ønskes alle, signing off.

Jeg tvivler ikke på at I gør hvad I kan og i de fleste tilfælde får pax jeg har kendskab til også hotel og snack-voucher.

Men jeg har også set mange tilfælde hvor det ikke sker og pax blot får besked af handling (dog har jeg ikke set eksempler på OSL) at ringe til Norwegian og her ikke får ok for hotel mv, men blot henvist til at sende bilag ind bagefter til vurdering af sagen - og her tegner sig et tydeligt mønster for hvilke selskaber der skiller sig ud - både positivt og negativt. Og det er ikke kun DY og FR der skiller sig ud negativt, men også visse flagcarriers.

Om det smutter en gang i mellem har jeg egentligt ikke noget problem med. Som nævnt - ingen er perfekte.

Her må folk også selv kunne handle lidt og gemme en kvittering - alternativt sørge for en rejseforsikring. Men man burde kunne få et klart svar på at man kan få refunderet hoteludgiften når flyet et aflyst eller kraftigt forsinket. Uanset om det er ekstern handling eller ej. Det er flyselskabets ansvar at deres repræsentanter tager hånd om pax.

Personligt ville jeg asap få booket et hotel eller rejse med andet selskab og så tage den med min forsikring og flyselskabet bagefter. Men det er ikke alle der tør eller har økonomi til at booke 4 lastminute billetter over Atlanten uden at vide om de bliver refunderet.

Det der dog er kritisabelt er at man planlægger en langruteoperation med så tight et program - uden have backup eller plads i schedule for at indhente dominoeffekten. Naturligvis er det ikke altid bedste løsning at ombooke, men det er jo tydeligt at det som udgangspunkt er prioriteret at lade pax vente længe - også i de tilfælde hvor man faktisk kan booke om til andre selskaber.

Kjos har satset stort med mange ruter, lav frekvens og få fly. Indtil nu er det vist ikke overdrevet hvis man siger at det ikke har været særligt vellykket mht regularitet.

Netop ovennævnte kombination og beslutningen om ikke at ombooke til andre gør knock-on effekterne endnu større end nødvendigt.

En hurtig aflysning og rebooking ville gøre det lettere at indhente schedule.

Ligeledes kunne en løsning også være at sørge for et standby fly når man nu tydeligt har set at der er indkøringsproblemer med flyene. Det er naturligvis dyrt og noget man har vurderet man ikke vil bruge penge på.

Det hjælper bare ikke de tusindvis af pax der fortsat bliver forsinkede.

Jeg misunder jer ikke - og ville nødigt have jeres job. Det er på ingen måde heller jer jeg kritiserer. Men DY's planlægning og håndtering af langrutesatsningen kan man vist roligt sige ikke har været specielt vellykket indtil nu. Og når man så ofte forsinket pax så kraftigt, så synes jeg faktisk det er på sin plads med kritik.

DY kunne vælge at håndtere det bedre for pax. Det har de valgt ikke at gøre.

Er imponert over pax tallene på de forsinkede avgangene. Når det er sagt så har jo langrutene stort sett gått i rute. Men det blir mye styr når de ikke går som de skal....

For meg fremstår det som ren bingo å reise DY IC. Store konsekvenser ved forsinkelser, og begrenset flyflåte som tynes til det ytterste. Joda, jeg registrerer at flere avganger går som normalt også, men kan ikke fatte hvorfor mange tar sjansen på å reise for å spare noen hundrelapper, når konsekvenser som tapt arbeidstid, ødeleggelse av ferie osv ofte blir mye dyrere. Er jo skrevet opp og i mente av aviser den siste tiden.

Synes disse problemene virkelig illustrerer forskjellen mellom nettverksselskap og lavkostselskap, og jeg er ikke i tvil om hva jeg velger.

For meg fremstår det som ren bingo å reise DY IC. Store konsekvenser ved forsinkelser, og begrenset flyflåte som tynes til det ytterste. Joda, jeg registrerer at flere avganger går som normalt også, men kan ikke fatte hvorfor mange tar sjansen på å reise for å spare noen hundrelapper, når konsekvenser som tapt arbeidstid, ødeleggelse av ferie osv ofte blir mye dyrere. Er jo skrevet opp og i mente av aviser den siste tiden.

Synes disse problemene virkelig illustrerer forskjellen mellom nettverksselskap og lavkostselskap, og jeg er ikke i tvil om hva jeg velger.

Er det ikke bare å organisere returen/utreisen selv med forsikringsselskapet i bakhånd (innhenting av reiserute), eller dekker ikke forsikringen slikt?

Selvsagt er dette mer styr enn om selskapet som roter det til ordner opp, men det trenger vel da ikke bety all verden totalt sett.

Er ikke helt enig i det. Ingen er perfekte, så den skal jeg være enig i. Men saken er at det er et fåtall av selskapene som opplyser frivelig om du har krav på mat og erstattning ved forsinkelser og innstillinger. Å kjøpe en flyreise er som å kjøpe forsikring. Man får vite det mest nødvendige, men i det øyeblikket noe hender som endrer Situasjonen gjør både flyselskapene og forsikringsselskapene hva de kan for å spare noen kroner. Men når en SAS ansatt går så høyt ut imot Norwegioan som Ole gjør i denne tråden så må forummedellemene også tåle å høre at SAS og andre selskaper tidvis driver på samme måte.
Jeg kan sige at her i Danmark er det en helt fast procedure at udlevere den brochure om passagerernes rettigheder...Det gør vi helt uopfordret..Flyselskaberne gør tingene forskelligt, men jeg ved at kunderne sætter pris på at få brochuren og derefter sætte sig og læse den igennem...
JEg kan også sagtens tåle at folk herinde kritiserer SAS, som jeg har været hos i snart 44 år,,,så jeg har hørt det meste...men jeg kan da også godt forstå når folk kritiserer SAS,,,hvis det er berettiget...Så helt OK også med kritik...
Hilsen Ole

Blir spennende å se om den kommer seg avgårde om 14 min da......

Nå har vel SAS over en kvart million passasjerer i året som opplever at flighten deres blir kansellert,
så jeg hadde vel vært en smule mer ydmyk i denne sammenheng var jeg dem.

W

Har DY haft EXTREM otur eller hur ser det ut hos andra 788 operatörer runt om i världen?

Har DY haft EXTREM otur eller hur ser det ut hos andra 788 operatörer runt om i världen?

Har tenkt det samme, skulle nesten tro det var sabotasje fra Boeing så DY ikke skal lykkes. Finnes det noen oversikt over problemer på alle Dreamliner som er i drift? Hva med qatar?

Det skal jeg ikke si, men DY er den eneste operatøren som ikke har hatt en etablert langruteops på forhånd. Andre operatører har kunnet omdisponere andre flytyper når 787'ene har blitt syke. Etter min mening har hele dette opplegget vært gambling fra Kjos. Og han er i ferd med å tape.

DU kunne fått splitternye 767'er til en svært god pris og de kunne bygd opp sitt rutenett med en gjennomtestet flytype. Nei, de hadde ikke kunnet markedsføre 'Dreamliner-opplevelsen' og den fancy kabinen, men dette er nå i ferd med å slå mot dem.

767'en er kanskje litt tørstere enn Dreamlineren, men kapitalkostnadene er lavere og jeg er ikke overbevist om at enhetskostnadene totalt sett heller er lavere.

Nå har vel SAS over en kvart million passasjerer i året som opplever at flighten deres blir kansellert,
så jeg hadde vel vært en smule mer ydmyk i denne sammenheng var jeg dem.

W

Ikke ofte jeg er enig med W, men ja, vi burde nok være mer ydmyke noen og enhver.
Man kan ta de 1000 vis som overnattet i FRA, eller nå nylig de 100vis som overnattet i CPH. Ikke alle disse tilhørte *A, men mesteparten. Riktignok så var det været, men en hvilken som helst IRR skal en forsøke å løse likt, så godt som mulig for kunden. Når det er sagt er jeg ikke så "heldig" som THOMAS, har hatt masse irr, alltid forsøkt så godt jeg kunne men allikevel, etterpå ser jeg at enkelte ting kanskje kunne vært løst smidigere og annerledes. Utfordringen er når du er mitt oppi det, og som regel med lite andre til å avhjelpe deg.

Har tenkt det samme, skulle nesten tro det var sabotasje fra Boeing så DY ikke skal lykkes. Finnes det noen oversikt over problemer på alle Dreamliner som er i drift? Hva med qatar?

Er nok garantert ikke sabotasje, men kan det ha med flere faktorer?
Sjekket litt på BA og det virket, utfra hva jeg kunne se som de kun hadde 1 av sine 787 som hadde stoppet opp på utestasjon, hva på LHR vet jeg ikke, men der har de nok flust av materiell å sjonglere med.
Men for å sitere en DY mekaniker så mente han at de kunne fikset ting raskere og bedre enn det arbeidet som ble utført av Boeing Cold Care. Om det stemmer, se det vet jeg dog ikke

Er det ikke bare å organisere returen/utreisen selv med forsikringsselskapet i bakhånd (innhenting av reiserute), eller dekker ikke forsikringen slikt?

Selvsagt er dette mer styr enn om selskapet som roter det til ordner opp, men det trenger vel da ikke bety all verden totalt sett.

Lykke til med å få dekket en fullprisbillett hos et annet selskap, av DY. Tviler på at forsikringsselskapet er villig til å dekke dette uten å vite sikkert at de kan stille regress til DY.

Det jeg er mest overrasket over, er at DY ENNÅ ikke klarer å ta vare på passasjerene som strander. Kan jo umulig være noen overraskelse at det kan bli kanselleringer. Det er min største innvending. Har ikke noe spesielt mot DY, men alt bærer preg av billigste løsning og gambling på at ting skal gå bra. Og når det ikke gjør det, faller alt sammen.

Joda, SAS er ikke alltid like heldig, men de har i det minste prosedyrer som fungerer det meste av tiden, og som EBG vet jeg at jeg har prioritet ved irr-ops. Og det er betryggende, deri ligger belønnelsen for lojalitet.

I følge nettsiden til Ft Lauderdale er ny tid satt til 8PM lokal tid, det er vel kl 0200 i natt?

Lykke til med å få dekket en fullprisbillett hos et annet selskap, av DY. Tviler på at forsikringsselskapet er villig til å dekke dette uten å vite sikkert at de kan stille regress til DY.

Jeg kjenner ikke vilkårene i normale reiseforsikringer, men hva betyr ellers innhenting av reiserute om man ikke kan benytte dette i slike sammenhenger?

Står det noen plasser i vilkårene at forsikringen kun er gyldig dersom forsikringsselskapet kan kreve regress for utgifter hos skadevolder?

Vidar

Står det noen plasser i vilkårene at forsikringen kun er gyldig dersom forsikringsselskapet kan kreve regress for utgifter hos skadevolder?
Vidar

Kommer vel an på hvilken forsikring en har og hvor mye den dekker. La oss ta eksempelet fra USA nå. Hva koster en enveis derifra? 20K+ hvis en i det hele tatt får tak i en billett? Tror jeg ville hatt det skriftlig fra forsikringsselskapet før jeg la ut så mye penger. DY forplikter vel seg bare til å frakte passasjeren fra A til B, selv om det tar nesten 3 døgn.

Er vel enklere å la være å ta DY.

Kommer vel an på hvilken forsikring en har og hvor mye den dekker. La oss ta eksempelet fra USA nå. Hva koster en enveis derifra? 2

USD 919/person i economy fra MIA med BA/AA 23/12, ledig både kl 1905, 2045, 2055 via LHR (om været tillater det). Lander på OSL 1615 24/12

Last edited:

Rart at ikke de fleste passasjerer booket seg om da etter flere døgn…de fleste har vel reiseforsikring?

Status
Not open for further replies.
Back