Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.
Ja, det har du rett i. Har enda ikke på mine skift opplevd at det har blitt stående igjen passasjerer på OSL uten informasjon, uten hotel, uten sin med rette telefonsamtale eller uten mat og drikke. Hvordan de løser ting i FLL får de selv stå for, men å feie alle IRR-tilfeller over en og samme kamm blir direkte feil.
Man babler i vei om Star Alliance, codeshare, interline og blahblahblah - dette har null å si i DY/DU sitt tilfelle siden deres JFK/FLL CTOTs ut ifra OSL/ARN/CPH er så sent på ettermiddagen at de uansett ikke hadde hatt noe ombookingsvalg.
Hva er vitsen med å sette pax på et fly til ex. London samme kveld om de uansett ikke kommer seg avgårde før dagen derpå?
Har selv brukt utallige timer av vakter på å koordinere div. ting ift. en forsinket LH-avgang og den amerikanske advokaten som for noen måneder siden stod på gaten og skulle "sue the whole company.." før han fikk den informasjonen han hadde krav på, hotellet han hadde krav på og maten han hadde krav på var for noen uker siden tilbake på samme avgang blid som ei sol.
Det kan sitte så mange her inne det bare vil å klage, syte, rakke ned, kritisiere til krampa kommer - men prøv å sitt på OPS/OCC/IRR/DISP med ei flyflåte som virker 100% i 7/10 tilfeller - det skulle vært meget morro å sett hvor "enkelt" dette da hadde blitt løst i praksis.
En velsignet jul ønskes alle, signing off.
Jeg tvivler ikke på at I gør hvad I kan og i de fleste tilfælde får pax jeg har kendskab til også hotel og snack-voucher.
Men jeg har også set mange tilfælde hvor det ikke sker og pax blot får besked af handling (dog har jeg ikke set eksempler på OSL) at ringe til Norwegian og her ikke får ok for hotel mv, men blot henvist til at sende bilag ind bagefter til vurdering af sagen - og her tegner sig et tydeligt mønster for hvilke selskaber der skiller sig ud - både positivt og negativt. Og det er ikke kun DY og FR der skiller sig ud negativt, men også visse flagcarriers.
Om det smutter en gang i mellem har jeg egentligt ikke noget problem med. Som nævnt - ingen er perfekte.
Her må folk også selv kunne handle lidt og gemme en kvittering - alternativt sørge for en rejseforsikring. Men man burde kunne få et klart svar på at man kan få refunderet hoteludgiften når flyet et aflyst eller kraftigt forsinket. Uanset om det er ekstern handling eller ej. Det er flyselskabets ansvar at deres repræsentanter tager hånd om pax.
Personligt ville jeg asap få booket et hotel eller rejse med andet selskab og så tage den med min forsikring og flyselskabet bagefter. Men det er ikke alle der tør eller har økonomi til at booke 4 lastminute billetter over Atlanten uden at vide om de bliver refunderet.
Det der dog er kritisabelt er at man planlægger en langruteoperation med så tight et program - uden have backup eller plads i schedule for at indhente dominoeffekten. Naturligvis er det ikke altid bedste løsning at ombooke, men det er jo tydeligt at det som udgangspunkt er prioriteret at lade pax vente længe - også i de tilfælde hvor man faktisk kan booke om til andre selskaber.
Kjos har satset stort med mange ruter, lav frekvens og få fly. Indtil nu er det vist ikke overdrevet hvis man siger at det ikke har været særligt vellykket mht regularitet.
Netop ovennævnte kombination og beslutningen om ikke at ombooke til andre gør knock-on effekterne endnu større end nødvendigt.
En hurtig aflysning og rebooking ville gøre det lettere at indhente schedule.
Ligeledes kunne en løsning også være at sørge for et standby fly når man nu tydeligt har set at der er indkøringsproblemer med flyene. Det er naturligvis dyrt og noget man har vurderet man ikke vil bruge penge på.
Det hjælper bare ikke de tusindvis af pax der fortsat bliver forsinkede.
Jeg misunder jer ikke - og ville nødigt have jeres job. Det er på ingen måde heller jer jeg kritiserer. Men DY's planlægning og håndtering af langrutesatsningen kan man vist roligt sige ikke har været specielt vellykket indtil nu. Og når man så ofte forsinket pax så kraftigt, så synes jeg faktisk det er på sin plads med kritik.
DY kunne vælge at håndtere det bedre for pax. Det har de valgt ikke at gøre.