Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

If you are paying with peanuts, you get monkies! Håper folk lærer. God jul sendes til Florida!

Hvordan er egentlig dette relevant i denne sammenhengen? Har passasjerene kjøpt for billige billetter? Har Norwegian kjøpt for billige fly? Eller ville ansatte med høyere lønn gitt mindre problemer?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Hvordan er egentlig dette relevant i denne sammenhengen? Har passasjerene kjøpt for billige billetter? Har Norwegian kjøpt for billige fly? Eller ville ansatte med høyere lønn gitt mindre problemer?

Det er opplagt en del som tror at sammenhengen er slik, ja...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det er vel en sammenheng når man skal spare hver minste lille krone. Man håper rett og slett at man unngår teknisk siden man ikke vil bruke penger på å ombooke pax til andre selskaper. Så et snev av sannhet finnes jo i disse utsagnene...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det er vel en sammenheng når man skal spare hver minste lille krone. Man håper rett og slett at man unngår teknisk siden man ikke vil bruke penger på å ombooke pax til andre selskaper. Så et snev av sannhet finnes jo i disse utsagnene...

Problemet blir når man formulerer det nærmest som om passasjerene fortjener å bli sittende fast i jula og selv er skyld i det.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Til info skal Euro Atlantic sin 767 først idag operere ARN-JFK-ARN - ferry - OSL-JFK-OSL imorgen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Problemet blir når man formulerer det nærmest som om passasjerene fortjener å bli sittende fast i jula og selv er skyld i det.

Helt enig i det, sånn burde det jo ikke være.

Men når man leser utsagnet til en av passasjerene:
- Dette er tredje gangen i år jeg havner i trøbbel på en Norwegian-flygning. Det er det samme som skjer hver eneste gang: De bakkeansatte gjør så godt de kan, men de får tydeligvis ingen informasjon fra Norwegian i Norge. Da er det ikke lett å drive kundeservice, sier en av passasjerene til VG.

Da tenker jeg som følger: Enten har du ikke helt forstått hva det innebærer å reise med Thairish air shuttle, eller så er du så opptatt av pris at du faktisk bare må akseptere å bli behandlet som kveg when shit hits the fan....:stir
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Og dette var dråpen som gjør at jeg heller går for BA WT+ til Miami i stedet for DY Y+ til FLL på nyåret. Rett og slett ikke verdt risken, for man må tydeligvis legge inn et par feriedager før og etter ferien hvis man flyr DU.

Synd, for det hadde vært deilig å dly direkte.

Synd for alle som sitter fast, men slik blir det når man skal slynge tre stakkars maskiner i langhaul på kryss og tvers med minimal bakketid og hvile. De lanserer jo ruter fortere enn de får fly nå og utover neste år, så det ser ikke ut til å bli noe mer margin med det første. Knskje de burde lagt inn noen LPA, PMI etc innimellom langhaul-rutene, slik at de kan flexe og hente seg inn i slike tilfeller...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

For meg virker det som om Norwegian ikke helt forsto hva det ga seg ut på, når de begynte med long hauls med kun to maskiner, tett schedule på flyene med tighte turnarounds, bråk omkring ansettelser av thaier på kontrakt, dårlig support på destinasjonene, og ingen avtale med andre selskaper. For meg har dette vært russisk rulett av Kjos. Han lykkes godt på 737-siden, men så langt må dette sies å værre et sammenhengende mareritt. Han har ikke det apparat som skal til for må ivareta alle disse strandede pax, og bør snart komme på banen med en erkjennelse.

Tally-Ho
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

If you are paying with peanuts, you get monkies! Håper folk lærer. God jul sendes til Florida!


Det är väl ingen hemlighet att Kjos nuförtiden har en kundservice i samma klass som MOL!
1000-tals Norwegian IC pax har drabbats av enorma förseningar förseningar sedan 787 flygningarna startade i augusti. Många har upplevt både 24h & 36h delay, vissa har blivit nekade hotell och fått sova på flygplatsgolven.
Det är alltid den totala avsaknaden av kundservice som drabbade DY pax snackar om.
jag anser att köper man en flygresa med Norwegian(& Ryanair) bör man som passagerare tyvärr vara mentalt inställd på att bli förnedrad om flygplanet blir inställt eller kraftigt försenat!
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

If you are paying with peanuts, you get monkies! Håper folk lærer. God jul sendes til Florida!
Problemet er bare at folk ikke lærer noget af det....Hvis Norwegian bare meldte
ud til deres passagerer, hvilke rettigheder de har, var alting meget bedre. Men det er jo lige det de ikke gør...deres passagerer skal selv finde ud hvad deres ret er....

Såså Ole. Er ikke mange år siden jeg ble strandet på en flyplass i norge over natta. Fikk tilbringe natta på et flyplassgulv. Ingen mat og ingen drikke. Og selskapet var SAS. Kansje du ikke skal fryde deg for mye over disse problemene til Norwegian når SAS ikke er noe bedre selv...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Så den. Spør du meg legger sas seg på et nivå av skadefryd som ikke burde være dem bekjente. Litt Ryanisk over dette.

Helt enig, de kunne spart seg den der. Skal sies at Kjos er fæl til å slenge med leppa mot SAS selv da, så jeg kan i og for seg forstå dem, men SAS har en lei tendens til å gå høyt ut, for senere å måtte svelge kameler. Diverse avgifter er jo godt eksempel.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Såså Ole. Er ikke mange år siden jeg ble strandet på en flyplass i norge over natta. Fikk tilbringe natta på et flyplassgulv. Ingen mat og ingen drikke. Og selskapet var SAS. Kansje du ikke skal fryde deg for mye over disse problemene til Norwegian når SAS ikke er noe bedre selv...


Fejl sker hos alle selskaber og SAS er ikke perfekte, men at sætte dem i samme kategori som DY ved irr ops situationer bliver ganske urimeligt.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Såså Ole. Er ikke mange år siden jeg ble strandet på en flyplass i norge over natta. Fikk tilbringe natta på et flyplassgulv. Ingen mat og ingen drikke. Og selskapet var SAS. Kansje du ikke skal fryde deg for mye over disse problemene til Norwegian når SAS ikke er noe bedre selv...

Skillnaden är att det verkar vara vanligt förekommande hos Norwegian & Ryanair.
Det hände senast igår på FLL. Norwegian kunde inte hitta hotell till alla resenärer och ett antal fick sova på flygplatsgolvet istället.

I somras fick 290 DY pax sova på golvet i terminal 5 på Arlanda för att bolaget vägrade betala för hotell.
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Fejl sker hos alle selskaber og SAS er ikke perfekte, men at sætte dem i samme kategori som DY ved irr ops situationer bliver ganske urimeligt.

Prøv å ta siste SAS fly om kvelden fra distriktene og dette blir kansellert. Da er stort sett beskjeden "kom igjen i morgen og ta vare på kvitteringene".
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Prøv å ta siste SAS fly om kvelden fra distriktene og dette blir kansellert. Da er stort sett beskjeden "kom igjen i morgen og ta vare på kvitteringene".


Det tegner stadig ikke et generelt billede af irr ops håndteringen. Stor forskel på enkeltsituationer og så gøre det konsekvent på alle ruter/destinationer.

Men som nævnt før - ingen er perfekte, men nogen er helt tydeligt værre end andre og her er der klasseforskel.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

. Fejl sker hos alle selskaber og SAS er ikke perfekte, men at sætte dem i samme kategori som DY ved irr ops situationer bliver ganske urimeligt.

Er ikke helt enig i det. Ingen er perfekte, så den skal jeg være enig i. Men saken er at det er et fåtall av selskapene som opplyser frivelig om du har krav på mat og erstattning ved forsinkelser og innstillinger. Å kjøpe en flyreise er som å kjøpe forsikring. Man får vite det mest nødvendige, men i det øyeblikket noe hender som endrer Situasjonen gjør både flyselskapene og forsikringsselskapene hva de kan for å spare noen kroner. Men når en SAS ansatt går så høyt ut imot Norwegioan som Ole gjør i denne tråden så må forummedellemene også tåle å høre at SAS og andre selskaper tidvis driver på samme måte.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Stor forskel på enkeltsituationer og så gøre det konsekvent på alle ruter/destinationer.

Ja, det har du rett i. Har enda ikke på mine skift opplevd at det har blitt stående igjen passasjerer på OSL uten informasjon, uten hotel, uten sin med rette telefonsamtale eller uten mat og drikke. Hvordan de løser ting i FLL får de selv stå for, men å feie alle IRR-tilfeller over en og samme kamm blir direkte feil.

Man babler i vei om Star Alliance, codeshare, interline og blahblahblah - dette har null å si i DY/DU sitt tilfelle siden deres JFK/FLL CTOTs ut ifra OSL/ARN/CPH er så sent på ettermiddagen at de uansett ikke hadde hatt noe ombookingsvalg.
Hva er vitsen med å sette pax på et fly til ex. London samme kveld om de uansett ikke kommer seg avgårde før dagen derpå?
Har selv brukt utallige timer av vakter på å koordinere div. ting ift. en forsinket LH-avgang og den amerikanske advokaten som for noen måneder siden stod på gaten og skulle "sue the whole company.." før han fikk den informasjonen han hadde krav på, hotellet han hadde krav på og maten han hadde krav på var for noen uker siden tilbake på samme avgang blid som ei sol.

Det kan sitte så mange her inne det bare vil å klage, syte, rakke ned, kritisiere til krampa kommer - men prøv å sitt på OPS/OCC/IRR/DISP med ei flyflåte som virker 100% i 7/10 tilfeller - det skulle vært meget morro å sett hvor "enkelt" dette da hadde blitt løst i praksis.

En velsignet jul ønskes alle, signing off.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top