Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Rampen,

Jeg booket med Norwegian, fordi jeg ønsker sterkt at Norwegian opererer langdistanse og styrker konkurransen på de mest populære rutene, så egentlig ønsker jeg Norwegian alt godt. .

Snacky

Nå skriver du jo riktignok ikke noe om når du booket, og hvor store problemene på det tidspunktet var. Jeg og ønsker DU hell og lykke, men om jeg hadde booket med dem til bkk pga det? nei. Ikke før de hatt stabil drift i noen måneder. Og i allefall ikke hvis tids-skjemaet er stramt. Så da har du vel kanskje tatt en kalkulert risiko..

Etter min mening burde de se at Screamliner er nettopp det, "Scream" og komme seg ut av handelen såfremt ikke Boeing kan låne dem kapasitet som står standby for dem innen leveranseproblemene av deler, og vedlikehold som holder maskinene i luften, på disse maskinenes barnesykdommer.

Fortsetter det slikt er jeg troende til å se for meg at 350x vill komme ut på markedet og igang uten problemer før 787 er et skikkeligt fly.

Med Boeings supertap på denne 787`n er det lett å tru at de har hoppet over småproblemer før lanseringen for å håpe at kundene tilgir dem og er med på å betale ned utviklingsgjelda mens de reparerer underveis.

Rampen,

Hvem andre enn kundebehandler skal jeg vise min misnøye overfor? Forslag mottas med takk. Alle vet at ingenting skjer før kundene åpner kjeften og sier ifra akkurat hva de mener. Jeg booket med Norwegian, fordi jeg ønsker sterkt at Norwegian opererer langdistanse og styrker konkurransen på de mest populære rutene, så egentlig ønsker jeg Norwegian alt godt. Uansett, et sted går grensen, og det må Norwegian tåle å høre gang på gang fra flest mulig helt til noe skjer.

Snacky

La meg si det slik, står jeg i gaten så er det ikke den med den største kjeften som får den saftigste biffen;)
Snu på deg og tenk om en kunde hadde kommet til deg og bæljet seg slik, hva ville du gjort?

Nå er jo ikke outsourcing av tekniske tjenester noe nytt, og det viktigste er vel å ha en kontrakt som spesifiserer hva som skal gjøres og hvilke tidshorisonter man har for vedlikeholdet. At NFO hevder at det er lurt å ha dette internt i flyselskapet har jeg forståelse for, men det er ikke sikkert at dette er en helt nøytral vurdering av fordeler og ulemper. Vedlikehold burde i utgangspunktet være nokså kurant å håndtere utenomhus, mens selve konstruksjonen av flyene nok er en betydelig mer kompleks prosess å håndtere ved outsourcing.

Som du sier så er det vel ting som tyder på at de tekniske feilene som dukker opp hos DY er mer knyttet opp mot produksjonen enn mot manglende interne vedlikeholdsressurser (da ser jeg bort fra alle problemene med håndteringen av IRR-situasjonene, hvor det ser ut som at DY har et betydelig stykke å gå før dette blir tilfredsstillende).

Vel når de startet opp 737 så startet de vel med egne teknikere. Vet ikke om de skal lære opp egne til 787 og på sikt.
Det som undrer meg er Kjos's klokketro på at ingen ting kan gå galt, for jeg antar at han har hatt den tanken.
Når de startet i 2002 så startet de vel med 7 fly fra 1 HUB til 4 byer, nå har de 2 fly fra 2 byer. Lite slack å gå på da, om en ikke har klokketro på at de tikker å går:fly

La meg si det slik, står jeg i gaten så er det ikke den med den største kjeften som får den saftigste biffen;)
Snu på deg og tenk om en kunde hadde kommet til deg og bæljet seg slik, hva ville du gjort?

Det hadde jeg hatt den aller største forståelse for. Det er selvsagt ikke kundebehandler som er skyld i forsinkelser, men det er dog en del av jobben deres å tåle direkte kjeft og berettiget frustrasjon fra fortvilte kunder som er overlatt til seg selv. Dette er fullstendig talentløst av Norwegian, og deres kundebehandlere må forstå, og tåle, at kunder blir fly forbanna og gir uttrykk for det. Det er forøvrig frivillig å jobbe som kundebehandler i Norwegian.

Snacky

Og da var ARN-JFK estimert 2:55 sein

så slipper de matkort sånn helt omtrent

Og da var ARN-JFK estimert 2:55 sein

så slipper de matkort sånn helt omtrent

At det er en gjenganger hos Norwegian er vel utvilsomt sant, men denne flygningen er vel så lang at man får mat først etter 4 timer?

Har LNA blitt bra igjen av hosten? Hvem er det som flyr hva senere i dag forresten? En av maskinene må vel ferges over til ARN for å fly til JFK.

Vel når de startet opp 737 så startet de vel med egne teknikere. Vet ikke om de skal lære opp egne til 787 og på sikt.

De har vel kjøpt tjenester fra Boeing (som vel outsourcer dette videre), som man i utgangspunktet skulle tro er kompetente til å ivareta den tekniske siden. Jeg er usikker på relevansen i denne saken av å snakke om at DY ikke selv håndterer vedlikeholdet.

Det som undrer meg er Kjos's klokketro på at ingen ting kan gå galt, for jeg antar at han har hatt den tanken.
Når de startet i 2002 så startet de vel med 7 fly fra 1 HUB til 4 byer, nå har de 2 fly fra 2 byer. Lite slack å gå på da, om en ikke har klokketro på at de tikker å går:fly

De startet vel med 5 fly, men ellers er det vel korrekt. Om Kjos har klokketro på at ingenting går galt vet jeg ikke, men det kan nok være at man har vurdert det dithen at et nytt fly skulle ha noe større driftssikkerhet enn det man ser konturene av.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har mange ganger opplevd at å "smøre litt tjukt på" har gitt bedre resultater i så måte.
Det har jeg også. Harme, berettiget eller påtatt, kan være effektivt. Når det kanaliseres riktig. Mitt poeng er at du neppe vil komme i kontakt med med en kundebehandler som står på Norwegians lønningsliste. Da vil effekten neppe være like god. Ved noen tilfeller kan det sågar være en intressekonflikter mellom klient (her Norwegian) og tjenestetilbyder (kundebehandlers arbeidsgiver).

For en hel del år siden jobbet jeg med teknisk kundestøtte ved et større internasjonalt call center. Som ansatt hadde jeg liten eller ingen kontakt med leverandøren av produktene jeg ga kundestøtte for. Min lojalitet, burde ligge hos min arbeidsgiver og ingen andre. Jeg skriver burde, siden jeg nok ikke alltid fulgte instruksene etter boka. Da hverken kunder eller de jeg representerte på telefon alltid var tjent med det. Kvaliteten på tjenesten vi tilbydde var vanskelig å måle - på annet enn statistikk. Statistikk dikterte vår hverdag. Alt handlet om gjennomsnittlig ventetid på telefon, samtalevolum og gjennomsnittlig samtaletid. Allerede fra første dag ble det klart for meg. Opplæringen som ble gitt, nærmest neglisjerte produktene vi skulle gi støtte for og fokuserte på hvordan man manipulerer statistikken. Bl.a. hvordan man uten å nøle skulle avslutte samtalen ved den minste form for "abuse". Det gagner statistikken, både din personlige, ditt teams og din arbeidsgivers. I tillegg er det positivt for samtalevolumet at folk må ringe opp igjen.

Jeg var stort sett alltid vel innenfor mine personlige statistikk "targets" og fant meg i det meste. Med god produktkunnskap i bunn, opplevde jeg heller aldri vanskelige kunder. Jeg hadde også muligheten til å strekke meg litt ekstra og yte service utover hva jeg strengt talt burde om det var hyggelige folk og en problemstilling som pirret interessen min. Rundt meg satt det det kolleger av meg med manglende produktkunnskap, uten evne til å ta kontroll over samtalene og håpløs statistikk som mer eller mindre daglig avsluttet samtaler og logget de som "abusive call". For å pynte på statistikken.

Dette ble langt og veldig off topic, men poenget mitt er at man som kunde er tjent med å vite hvem man forholder seg til. Å vise misnøye til et selskaps ansikt utad har ikke nødvendigvis mye for seg om den man er i kontakt med ikke er ansatt hos selskapet eller har noen lojalitet overfor det.

For ordens skyld, mine erfaringer har ikke noe med flybransjen å gjøre, men går på outsourcing av kundebehandling generelt. Når det er sagt, så vet jeg at min tidligere arbeidsgiver også leverer kundeservicetjenester til flyselskap...

Har LNA blitt bra igjen av hosten? Hvem er det som flyr hva senere i dag forresten? En av maskinene må vel ferges over til ARN for å fly til JFK.

LNA står ved gate på OSL nå, klar for BKK såvidt jeg kunne se.

Snacky...når du har bestemt dig for Norwegian til BKK, så vil jeg da anbefale, at du sætter dig godt og grundigt ind i reglerne for rebooking, overførsel til andre airlines, etc etc etc.
Når man læer på DY siderne deres om rebooking, så står der til første Norwegian afgang, hvis du altså kommer ud for en annullering. Men dettter er vist ikke helt korrekt, idet du har et vist krav på at blive rebooked via andre selskaber...
Ved større delays har du også krav på kompensation....
Sæt dig godt og grundigt ind forordningerne og lad os vide om Norwegian lever op til det.
Nu er vi vist alle meget på forkant. Der er jo længe til den 05.okt..og det kan jo også godt være at du slet ikke oplever nogen form for urregelmæssighed( lad os håber det)
Hilsen Ole

Når man læer på DY siderne deres om rebooking, så står der til første Norwegian afgang, hvis du altså kommer ud for en annullering. Men dettter er vist ikke helt korrekt, idet du har et vist krav på at blive rebooked via andre selskaber...

Er det noe i regelverket som "tvinger" et flyselskap til å booke om til andre flyselskaper?

Når jeg sier "stakkars kundebehandler", så er det fordi jeg oppriktig synes synd på dem, og at de må ta støyten for selskapets mislykkede satsning på langdistanse, og kundenes berettigede frustrasjon og trang til å klage sin nød. Vi kan jo ikke akkurat ringe Bjørn Kjos direkte heller, så vi tar dem vi får, for å si det sånn.

Det synes jeg er en usmakelig måte å avreagere på. Selv om du har få poster her, regner jeg med at du har lest en stund, og at du dermed er fullt klar over hva som har skjedd de siste månedene, både når det gjelder innsideinfo og annet som er kommet frem.

Hvis du virkelig vil ramme dem, så ignorerer du dem og tar penga dine en annen plass.

At det er en gjenganger hos Norwegian er vel utvilsomt sant, men denne flygningen er vel så lang at man får mat først etter 4 timer?

Min feil, EU regelverket. Men SK/LH bruker vel ikke dette, de bruker vel kun timer? Eller?

Det synes jeg er en usmakelig måte å avreagere på. Selv om du har få poster her, regner jeg med at du har lest en stund, og at du dermed er fullt klar over hva som har skjedd de siste månedene, både når det gjelder innsideinfo og annet som er kommet frem.

Hvis du virkelig vil ramme dem, så ignorerer du dem og tar penga dine en annen plass.

Er det virkelig usmakelig å si ordentlig ifra, når et flyselskap overlater sine passasjerer til seg selv, i mange tilfeller natten over i et fremmed land? "Alle" er enige om at Norwegians håndtering av forsinkelsene er under enhver kritikk, og jeg mener derimot det er direkte usmakelig av Norwegian å behandle sine kunder på en måte som alle flyselskaper burde skjemmes av.

Når det er sagt, så både håper og tror jeg jo at flyet går når det skal. Mediedekningen de siste ukene bør jo nå medføre at Norwegian tar i et ekstra tak nå fremover, og får bedre hjelp av Boeing til å løse problemene (ref. krisemøtet), og/eller leie inn HiFly maskin og personell for å ha en backup stand-by hvis det trengs.

Snacky

Dette er fullstendig talentløst av Norwegian, og deres kundebehandlere må forstå, og tåle, at kunder blir fly forbanna og gir uttrykk for det. Det er forøvrig frivillig å jobbe som kundebehandler i Norwegian.

Det er også frivillig å oppføre som en klyse. DY's kundebehandlere har ikke laget DYs policy, ei heller har de
laget flyene som ikke fungerer. Hvis du virkelig blir så opprørt at du har behov for å skjelle ut noen tror jeg det er
best for alle parter, også dine medpassasjerer og evt barn i nærheten som alle allerede har fått ødelagt dagen, at du
setter deg ned å skriver ett brev til rette instans og for framtiden bruker ett annet selskap.

W

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back