Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Feil på flyet oppstår nok litt tilfeldig og i alle system ser jeg av media. Dette må ha med produksjon og ikke vedlikehold på så nye fly. Tror nok det er best å ha teknisk vedlikehold i flyselskapet slik at knytting og ansvar til flyselskapet blir nærmere. http://nfo.no/Tidligere_artikler/2013/21_10.09_vedlikehold_dreamliner.html
SAS teknisk har teknisk på Qatar 787 ellers vet jeg ikke om mange norske 787 teknikere.
På LH gjelder det å ha gode avtaler der flyet lander. Tilgang på deler og gode MEL rutiner er viktig.

Hvilken effekt har dette for BKK flighten i dag?

Eller ARN-JFK, uffda 1 av disse ligger an til matkort skriving igjen, om ikke HI-FLY står klar til å tjene noen kr.

Kanskje de burde hatt en fast Wet lease til de er oppe å kjører driftsmessig.
Så fikk de krangle med Boeing om regningen etterpå

Uten å vurdere det tekniske og operative rundt driften, så sitter jeg med en følelse av at Norwegian ikke har rigget organisasjonen for takle denne typen hendelser. Tenker da spesielt på det relativt stakkarslige informasjonsapparatet og kundeservicen. Ikke at dette nødvendigvis er så mye bedre hos mange andre, men de har bygd seg opp en goodwill som veldig lett brytes ned når vi nå får mange slike saker på rad.

Og en bieffekt av at man har hatt fokus på å gjøre kunden selvbetjent på nett er faktisk at de blir mer krevende i forhold til info og service. Dette er et paradoks som jeg ser daglig i jobben selv, men som mange bransjer sliter med å ta inn over seg.

Det faktum att Norwegian inte själva vid inställda avgångar börjar boka om flygbiljetter åt sina IC passagerare till egna senare avgångar tycker jag är under all kritik! Det är dåligt nog att de inte bokar om till andra flygbolag.
Passagerare som blivit drabbade av enorma förseningar i BKK/JFK har själva tvingats ringa Norwegians telefonbokning i Lithauen för att boka om sina biljetter.

Feil på flyet oppstår nok litt tilfeldig og i alle system ser jeg av media. Dette må ha med produksjon og ikke vedlikehold på så nye fly. Tror nok det er best å ha teknisk vedlikehold i flyselskapet slik at knytting og ansvar til flyselskapet blir nærmere. http://nfo.no/Tidligere_artikler/2013/21_10.09_vedlikehold_dreamliner.html

Nå er jo ikke outsourcing av tekniske tjenester noe nytt, og det viktigste er vel å ha en kontrakt som spesifiserer hva som skal gjøres og hvilke tidshorisonter man har for vedlikeholdet. At NFO hevder at det er lurt å ha dette internt i flyselskapet har jeg forståelse for, men det er ikke sikkert at dette er en helt nøytral vurdering av fordeler og ulemper. Vedlikehold burde i utgangspunktet være nokså kurant å håndtere utenomhus, mens selve konstruksjonen av flyene nok er en betydelig mer kompleks prosess å håndtere ved outsourcing.

Som du sier så er det vel ting som tyder på at de tekniske feilene som dukker opp hos DY er mer knyttet opp mot produksjonen enn mot manglende interne vedlikeholdsressurser (da ser jeg bort fra alle problemene med håndteringen av IRR-situasjonene, hvor det ser ut som at DY har et betydelig stykke å gå før dette blir tilfredsstillende).

Det faktum att Norwegian inte själva vid inställda avgångar börjar boka om flygbiljetter åt sina IC passagerare till egna senare avgångar tycker jag är under all kritik! Det är dåligt nog att de inte bokar om till andra flygbolag.
Passagerare som blivit drabbade av enorma förseningar i BKK/JFK har själva tvingats ringa Norwegians telefonbokning i Lithauen för att boka om sina biljetter.

Det er da ingenting nytt i at DY ikke booker om til andre? Har man fulgt med siden oppstarten av DY så er det vel en kjennsgjerning av ombooking til andre flyselskaper ikke er normen. At DY ikke sørger for ombooking selv (til egne avganger), men overlater dette til kundene selv, er imidlertid under enhver kritikk.

Jeg mistenker dessverre at motvilje mot å booke om skyldes at man ikke har planlagt for at dette kan skje og derfor ikke har trent organisasjonen i å håndtere det, og at man kanskje ser for seg muligheten til å tjene en ekstra slant på å belaste ekstra og håpe at passasjerene ikke reagerer....

Ellers er det moro å se at flybransjen nå gjør det som man i andre bransjer begynner å gå bort ifra, nemlig å outsource kundeservice. Dette var en genial ide som var populær lenge, helt til man begynte å innse at det hadde en ekstremt negativ effekt på kundetilfredsheten.

Norwegian kaller inn til krisemøte med Boeing senere denne uken:

http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-i-krisemoete-etter-dreamliner-troebbel/21614318

Håper virkelig det skjer noe nå. Drar med Norwegian til BKK den 5. oktober, og stakkars den kundebehandler som må håndtere min reaksjon om det skjer noe med den avgangen. Har på ingen måte tid til å være et halv døgn forsinket.

Snacky
Så skulle du måske have valgt et andet flyselskab som også flyver direkte fra OSL til BKK..
Synes din reaktion er ussel, især at du allerede nu er oppe i det røde felt...
Hilsen Ole

Men kjære vene...

Skulle flyet ditt være forsinket så er det vel ikke kundebehandlerens feil, har du noen gang tenkt at kanskje akkurat den kundebehandleren har gjort en utmerket jobb som du kanskje ikke har vært klar over? Skal det bli sånn nå da at det er kundebehandleren som skal få gjennomgå.. Nei, tror nok kundebehandleren er like opptatt som det at flyet skal gå i rute.

Norwegian kaller inn til krisemøte med Boeing senere denne uken:

http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-i-krisemoete-etter-dreamliner-troebbel/21614318

Håper virkelig det skjer noe nå. Drar med Norwegian til BKK den 5. oktober, og stakkars den kundebehandler som må håndtere min reaksjon om det skjer noe med den avgangen. Har på ingen måte tid til å være et halv døgn forsinket.

Snacky

Dette er jo bare for å prøve å vise at en gjør noe. Endrer ikke kundeservicen. Og hva skal egentlig Boeing gjøre ? Flyet er jo levert for lenge siden.

Ole,

Det var vel satt litt på spissen, men ingen er vel fornøyde når nær halvparten av alle avganger er (sterkt) forsinket, og ingen løsning er i syne.

Snacky

Rampen,

Hvem andre enn kundebehandler skal jeg vise min misnøye overfor? Forslag mottas med takk. Alle vet at ingenting skjer før kundene åpner kjeften og sier ifra akkurat hva de mener. Jeg booket med Norwegian, fordi jeg ønsker sterkt at Norwegian opererer langdistanse og styrker konkurransen på de mest populære rutene, så egentlig ønsker jeg Norwegian alt godt. Uansett, et sted går grensen, og det må Norwegian tåle å høre gang på gang fra flest mulig helt til noe skjer.

Snacky

Jeg vil anbefale Dem å lytte etter informasjon ved en event. forsinkelse og den informasjon som blir gitt. Tror ikke flyet ditt vil komme raskere i luften ved en vrede mot en kundebehandler, derimot har flyets kaptein myndighet å nekte personer som er i ubalanse ombordstigning. Så det kan lønne seg å få informasjon og lytte til den før man roper ulv.

Hvem andre enn kundebehandler skal jeg vise min misnøye overfor? Forslag mottas med takk. Alle vet at ingenting skjer før kundene åpner kjeften og sier ifra akkurat hva de mener. Jeg booket med Norwegian, fordi jeg ønsker sterkt at Norwegian opererer langdistanse og styrker konkurransen på de mest populære rutene, så egentlig ønsker jeg Norwegian alt godt. Uansett, et sted går grensen, og det må Norwegian tåle å høre gang på gang fra flest mulig helt til noe skjer.
Sjansene for at du treffer på en kundebehandler som har sin lojalitet og sitt hjerte hos Norwegian er nok små. Derimot vil du komme i kontakt med en hardhudet person hvor all kritikk preller av - å heve stemmen, være kranglete osv. vil oftere ha en negativ enn positiv effekt. Kundebehandleren jobber etter instruks, og har vedkommende mulighet til å strekke seg litt ekstra for deg basert på skjønn, vil det skje oftere for den som opptrer sivilisert og høflig.

Ellers virker det åpenbart at Norwegian, i likhet med andre flyselskap, har noen ekstra utfordringer som følge av tidssoneproblematikk og det å drive butikk på flere kontinenter. At Norwegian er noen versting, er jeg dog ikke sikker på. Jeg har selv, i USA, opplevd horribel kundebehandling fra etablerte nettverksselskap som KLM og Lufthansa.

Snacky.

Du kan alltid kontakta VG, Aftenposten eller svenska Aftonbladet & Expressen om du flyger ARN-BKK. Inför reporten kan du däremot med stor ilska beskriva hur HUR förbannad du är på Norwegian som inte kunde leverera dig en revulotionerande flygresa "on-time" till Bangkok.
Media har garanterat störst möjlighet att påverka Norwegian.
Efter tidigare kraftig kritik i Media får nu DY resenärer på ic vatten och det finns möjlighet att betala med cash ombord.

OM du dessutom skulle tvingas att själv ringa Norwegians telefonbokning i Lithauen för att få din DY biljett ombokad till en senare avgång tycker jag du ska kräva Norwegian på ekonomisk ersättning telefonsamtalet.

Det hjälper ingenting att bli riktigt förbannad och börja skrika på kundserviceagenten på flygplatsen. Det kan resultera i att vakter och flygplatspolis blir tillkallade och du blir förd till polisstationen.

Last edited:

Jeg vil anbefale Dem å lytte etter informasjon ved en event. forsinkelse og den informasjon som blir gitt. Tror ikke flyet ditt vil komme raskere i luften ved en vrede mot en kundebehandler, derimot har flyets kaptein myndighet å nekte personer som er i ubalanse ombordstigning. Så det kan lønne seg å få informasjon og lytte til den før man roper ulv.

Snacky.

Du kan alltid kontakta VG, Aftenposten eller svenska Aftonbladet & Expressen om du flyger ARN-BKK. Inför reporten kan du däremot med stor ilska beskriva hur HUR förbannad du är på Norwegian som inte kunde leverera dig en revulotionerande flygresa "on-time" till Bangkok.
OM du dessutom skulle tvingas att själv ringa Norwegians telefonbokning i Lithauen för att få din DY biljett ombokad till en senare avgång tycker jag du ska kräva Norwegian på ekonomisk ersättning telefonsamtalet.

Det hjälper ingenting att bli riktigt förbannad och börja skrika på kundserviceagenten på flygplatsen. Det kan resultera i att vakter och flygplatspolis blir tillkallade och du blir förd till polisstationen.

Hehe, ta det med ro, jeg har ingen planer om å "klikke fullstendig" på kundebehandleren (iallefall ikke nok til å bli nektet ombordstigning eller bli ført bort av ordensmakten). Jeg satte nok ting litt på spissen, og noen av dere tok det vel bokstavelig :) Når jeg sier "stakkars kundebehandler", så er det fordi jeg oppriktig synes synd på dem, og at de må ta støyten for selskapets mislykkede satsning på langdistanse, og kundenes berettigede frustrasjon og trang til å klage sin nød. Vi kan jo ikke akkurat ringe Bjørn Kjos direkte heller, så vi tar dem vi får, for å si det sånn.

Snacky

Last edited:

Sjansene for at du treffer på en kundebehandler som har sin lojalitet og sitt hjerte hos Norwegian er nok små. Derimot vil du komme i kontakt med en hardhudet person hvor all kritikk preller av - å heve stemmen, være kranglete osv. vil oftere ha en negativ enn positiv effekt. Kundebehandleren jobber etter instruks, og har vedkommende mulighet til å strekke seg litt ekstra for deg basert på skjønn, vil det skje oftere for den som opptrer sivilisert og høflig.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har mange ganger opplevd at å "smøre litt tjukt på" har gitt bedre resultater i så måte. Nordmenn generelt er dårlige til å klage (de smiler og ler jo i stor grad når de skal klage, og da er det kanskje vanskelig for den andre parten å forstå at man mener alvor), selv når de har en soleklar grunn til egentlig å være "fly forbanna". Jeg opplever Norwegian's håndtering av forsinkelsene som særdeles amatørmessig og ynkelig så langt, og det tror jeg mange er enige med meg i.

Snacky

Status
Not open for further replies.
Back