Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jag har nämt det tidigare men det tål att nämnas igen.

Jeg har gått av tellinga, men tror du har nevnt det 30 ganger bare i denne tråden. Vi har nok fått det med oss nå.

(...)
Jeg innbiller meg at det påløper en hel del kostnader for DY, og at om det 1. var ledig plass & 2. at DY hadde infrastrukturen på plass for å gjøre bookingene så hadde de vel valgt den løsningen som var billigst totalt sett for DY (ombooking til andre eller hotell). (...)

Det ville jeg også tro. Men jeg ser også et par argumenter (om enn ikke spesielt rasjonelle, i et kort tidsperspektiv) for at de ønsker å fly passasjerene hjem selv heller enn å bruke hotell og andre flyselskaper):
- En viss "stolthet" internt i Norwegian, man ønsker å kunne klare seg selv uten å ta i bruk konkurrentenes flyvninger
- Ønske om å ikke skape presedens med tanke på fremtidige irr-ops. Man kan tenke seg tilfeller der ruting med andre selskaper er vesentlig mer kostbart enn hva det kan se ut som i dag, og man ønsker ikke at ruting med konkurrenter skal bli oppfattet som fast praksis - og dermed et krav fra kundene når noe oppstår.

Jeg sier ikke at det er smart, jeg sier bare at det kan være noe Norwegian tenker på... :)

Jeg tror du misforstod hva jeg forsøkte å spørre om. Kanskje var det feil å quote deg, men jeg har inntrykk av at du kanskje sitter på litt informasjon & kunnskaper om hva slags kostnader denne typen irr-situasjoner innebærer.

Jeg innbiller meg at det påløper en hel del kostnader for DY, og at om det 1. var ledig plass & 2. at DY hadde infrastrukturen på plass for å gjøre bookingene så hadde de vel valgt den løsningen som var billigst totalt sett for DY (ombooking til andre eller hotell). Så mitt spørsmål var nok kanskje noe mer generelt orientert enn en kommentar spesifikt til ditt innlegg.

Når BU i sin tid hadde 50 års jubileum så solgte de billetter for 50.- kr.
Det skjedde at vi hadde innstillinger og da skjedde det at vi booket om til SK, i.o.m BU-SK hadde interline avtale.
Men den regningen som kom fra SK var ikke på 50.- som pax hadde betalt, den var på det som var tilgjengelig pris hos SK.
Kostet BU endel kroner, men pax var fornøyd, de kom kjapt fra A-B

Når du sitter med en IRR i hodet, så velger du først den løsningen som holder kunden på eget materiell, etter det, da ser du rundt deg hva som er tilgjengelig, men da snakker vi om selskap som ikke fly 2, hver dag mellom 2 byer

Norwegians langdistanse satsing er i sin spede begynnelse. De problemene man har sett disse første månedene er bare som en liten parantes i den store sammenheng. Sakte men sikkert kommer driften på skinner der hovedingrediensen er akkurat den samme som i morselskapet, nemlig lave driftskostnader i kombinasjon med helt nye fly og en uredd tilnærming.

Da Norwegian startet opp i 2002 ble de sablet ned med de samme argumenter, for få fly, ingen nettverk, alt var feil.

Kritikken tok nesten aldri slutt på dette forum. Først de senere år da Norwegian kvartal etter kvartal rapporterer sunne og solide tall opphørte kritikken eller snarere tok en ny form.

Når Norwegian rapporterer kvartalsresultater eller trafikktall er det nesten ingen som er interessert lenger.

Nå er Norwegian i en situasjon at selv om de skulle måtte parkere et antall 787'er eller overføre de til intra europeisk produksjon har de økonomi til å bære det.

Så det skulle noe nytt til for å få forståsegpåerne interessert igjen og den oppgaven fyller Norwegian Long Haul til fulle.

Så det skulle noe nytt til for å få forståsegpåerne interessert igjen og den oppgaven fyller Norwegian Long Haul til fulle.

Det er nok en kjennsgjerning at det er enklere å være kritisk enn konstruktiv, men utover det er observasjonen din er naturligvis spot-on...;)

Vi får se hvor lang tid det tar før ting går på skinner igjen rent teknisk og om det fortsatt er avisoppslag om diverse knyttet til DY long haul, for ifølge mange her inne så er det jo ikke bare tech-problemer som er årsaken til at det går galt.

Från Bangkok hade det iaf gått väldigt fort att boka om samtliga 290(?) Norwegian pax till andra flygbolag nu i september och flyga dem till Oslo och Stockholm.
Där har mannen från SAS rätt.
Självklart är billigare och bättre för Norwegian att låta passagerarna bo 1-2 dygn på hotell i Thailand istället.
Dock blir det dyrt för passagerarna som kan tvingas ta ut extra semesterdagar eller få reducerad lön pga frånvaro från jobbet.

Er jo bra business og holde pax på eget eller innleid selskap fremfor å oppgi inntekt til andre, og at pax selv må ta tap for forsinkelse.

I revisjonen som pågår av EC261 ligger det an til en 12 timers grense, som medfører en plikt til å omrute til andre selskap dersom forsinkelse er over 12 timer- men dette ligger en stund frem i tid, 2014.

Mindre bra business blir det om dessa passagare säger " Never more Norwegian intercont" och rekommenderar sina familjer, vänner, släktingar och jobbkollegor att göra detsamma.

Mindre bra business blir det om dessa passagare säger " Never more Norwegian intercont" och rekommenderar sina familjer, vänner, släktingar och jobbkollegor att göra detsamma.

Næh. Hukommelsen på sånt er kort og kundepotensialet stort. Får de orden på dette etterhvert vil folk stå i kø for å spare en tusenlapp. Det finnes utallige eksempler bare på dette forumet at pris er svært avgjørende for rutevalget. Kan fint sammenlignes med en svært dårlig fyllekule og aldri mer...

Næh. Hukommelsen på sånt er kort og kundepotensialet stort. Får de orden på dette etterhvert vil folk stå i kø for å spare en tusenlapp. Det finnes utallige eksempler bare på dette forumet at pris er svært avgjørende for rutevalget. Kan fint sammenlignes med en svært dårlig fyllekule og aldri mer...

Enig, og de færreste pax rammes 2 ganger vesentlig, og alt er fort glemt, tar ikke 100 år-
og så lenge pax sitter med tap så funker denne business sikkert bra over "langen" tror ikke det er sannsynlig at de blir rammet så mye av tec fremover, og skjer det noe står vel
A340 klar til å avhjelpe.

Har vel blitt gjort undersøkelser rundt dette som viser at en dårlig opplevelse deles med ca 10 andre, en positiv, med et par. Synes jeg lærte noe slikt på et kurs engang. Og de 10 blir fler, og er vanskeligere å hanke inn igjen. Men selvfølgelig, det var før LCC'en sitt inntog

116 inn på UA38 från EWR til OSL, ikke imponerende for ett *A selskap.

Vel, kunne du heller kommet med loadfaktor, og gjennomsnitts inntekt pr billett for de 2 selskapene så kanskje det hadde sett annerledes ut

At DY tok noen høyrisko valg og gjorde noen tabber under oppstarten og har fått svi for dette er det ingen tvil om.
Men derifra til å dømme LH satsingen deres nord og ned slik mange her gjør er fryktelig naivt.

Å lykkes i fremtidens luftfart uavhengig av lengde på turen handler primært om;
- Sørge for å havne på toppen av listen på web billett-søkemotorene (billigst)
- Nonstop
- Ha ett produkt som ikke skiller seg vesentlig fra konkurrentene for gjennomsnittsforbrukeren
- Ha lave kostnader.
- Pålitelighet

DY longhaul har alt dette - bortsett fra det siste - men dette må vi regne med vil komme på plass etterhvert
som fly-flåten øker og drifts-organisasjonen får mer erfaring.

Og da er det visst litt klunder igjen.. Lnb går ikke til jfk, lna kommer over til Osl og flyr dit i dag..

Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Nei, her vil jeg nesten si motsatt. Man har signet opp for et ferdig produkt, istedet for å måtte ta den lange og tornefulle opplæringsprosessen selv. Etter hva jeg forstår, er det lite av dette som kunne vært gjort særlig annerledes.

Besynderlig at de som ikke har outsourcet alt har mindre problemer da

Besynderlig at de som ikke har outsourcet alt har mindre problemer da

Nå vet jeg ikke hva som er status for andre flyselskaper, men Qatar har vel klaget på "kvaliteten". Om Qatar har outsourcet alt vet jeg ikke, men forstår jeg deg dithen at du mener at disse tekniske problemene ikke ville oppstått om DY selv tok hånd om vedlikeholdet?

Og da er det visst litt klunder igjen.. Lnb går ikke til jfk, lna kommer over til Osl og flyr dit i dag..

Trenger det og bety noe da? Skifte mellom basene har de gjort før også.

Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Hvis det involverer en dyr ferryflight og en ytterligere delay, burde det være en øøøøørliten indikasjon.. ;)

Hvis det involverer en dyr ferryflight og en ytterligere delay, burde det være en øøøøørliten indikasjon.. ;)

LNA flydde ARN-BKK-OSL. Landet 30 min etter rute på OSL. Og likevel DY 7001 utsatt til 19.20

Status
Not open for further replies.
Back