Norwegian til Færøyene?

Re: Norwegian til Færøyene?

Det er jo tydeligvis delte meninger om dette på Færøyene også, hvor Lufhavnsjefen virker å være den største drivkraft for å få inn Norwegian..

Slikt blir det også lokal harselas av :-)

http://www.vagaportal.fo/pages/posts/so-er-flogfarid-klart-hja-norwegian-18139.php

Kitty May Ellefsen er bare styreleder for FAE, mens det er Dávid Reinert Hansen som er lufthavnsjef. Kitty May har jeg også hørt om i annen sammenheng (fiskeoppdrett).

...og om jeg klarer å tyde teksten sånn noenlunde riktig, så ser færøyværingene gjene en lokal helt på halen på et av DYflyene. Sigur Skemtarin, hvem enn det må være.....

Med en ordre på 122 B737 og en såkaldt ordre på 100 NEO forstår jeg ikke at DY´s abitioner ikke rækker længere end til Færøerne... Men spændende at følge.

Med en ordre på 122 B737 og en såkaldt ordre på 100 NEO forstår jeg ikke at DY´s abitioner ikke rækker længere end til Færøerne... .

Ja, der tok du situasjonen på kornet: Etter at en rute til Færøyene er opprettet, vil nok DY avstå fra ytterligere ruteekspansjon :rolleyes:

Jeg for min del mener dette nettopp viser store ambisjoner. Når man til og med vurderer å fly til bittelille Færøyene, da saumfarer man virkelig (Nord-)Europa etter mulige destinasjoner.

Nu er FAE jo notorisk kendt for at have "dårligt" vejr nu og da...I de situationer kommer
RC pax på hotel og bliver fordelt på efterfølgende fly....eller der sker diversions til Vestlandet i Norge...Hvordan vil DY monstro reagere på denne ting....
Hilsen Ole

Høye IRR-kostnader er noe man må faktorere inn i kalkylen ... På samme måte som deicing i nord. Det innvirker selvfølgelig på billettprisen - noen må jo betale for det.

Spennende! Færøyene er kanskje et lite marked i seg sjøl, men en kan regne med at DY kan generere mange flere turister enn Atlantic kan. Det er et dyrt puslespill å få billetter til Færøyene, Norwegian er et selskap "folk" kjenner til og Færøyene har i likhet med Island tiltrekningskraft på skandinaver. Husk også at det er slutt på fergeforbindelsen Bergen-Lerwick-Torshavn. Trur det vil være grunnlag for ei rute dit fra Norge også, i alle fall sommerstid. Fra BGO eller OSL?

Spennende! Færøyene er kanskje et lite marked i seg sjøl, men en kan regne med at DY kan generere mange flere turister enn Atlantic kan. Det er et dyrt puslespill å få billetter til Færøyene, Norwegian er et selskap "folk" kjenner til og Færøyene har i likhet med Island tiltrekningskraft på skandinaver. Husk også at det er slutt på fergeforbindelsen Bergen-Lerwick-Torshavn. Trur det vil være grunnlag for ei rute dit fra Norge også, i alle fall sommerstid. Fra BGO eller OSL?

RC har tidligere fløyet EKVG-ENZV-EKVG om sommeren, i fjor har de begynt på EKVG-ENBR-EKVG og det blir det samme i år også... Vi får se, de har prøvd seg på Shetland, London, Aberdeen, Stockholm, til og med Oslo :-)

DY og FAE....tror simpelthen ikke på den kombination....
Der kan ikke være marked for det....Tror at flyene derop til skal være udstyret med en eller anden form for specielle bremser.
Kombineret med de udgifter der kan være mht forsinkelser pga vejrforhold, ja så kan jeg bare ikke se et LCC selskab som DY flyve til FAE....
Så tror jeg mere på en kombi CPH-SFJ-CPH med DY...der kan jeg sagtens se en sommerrute...også sagtens en OSL-SFJ-CPH...Men FAE..nej
Hilsen Ole

Ser på gcmap at CPH-SFJ faktisk er kortere enn f.eks. CPH-LPA, så til Grønland kan jo faktisk B738 brukes. Meeen så har jo Grønland like lite befolkningsgrunnlag som FAE, selv med feed, og betalingsviljen kan neppe være den største.

Ser på gcmap at CPH-SFJ faktisk er kortere enn f.eks. CPH-LPA, så til Grønland kan jo faktisk B738 brukes. Meeen så har jo Grønland like lite befolkningsgrunnlag som FAE, selv med feed, og betalingsviljen kan neppe være den største.

SAS fløy CPH-SFJ med B767-300ER på 1990-tallet, 4 g/uke tror jeg det var. Nå flys den vel med A319? I så fall er kanskje 3 g/uke med DY B738 om sommeren mulig uten å dumpe yield alt for mye? Sikkert mange øko-turister som vil tråkke rundt på isbreer.

DY B738 til Færøyene tror jeg ikke før jeg ser det. Men, merkeligere ting har skjedd før...

DY og FAE....tror simpelthen ikke på den kombination....
Der kan ikke være marked for det....Tror at flyene derop til skal være udstyret med en eller anden form for specielle bremser.
Kombineret med de udgifter der kan være mht forsinkelser pga vejrforhold, ja så kan jeg bare ikke se et LCC selskab som DY flyve til FAE....
Så tror jeg mere på en kombi CPH-SFJ-CPH med DY...der kan jeg sagtens se en sommerrute...også sagtens en OSL-SFJ-CPH...Men FAE..nej
Hilsen Ole

Spesielle bremser behøves ikke nå lenger etter forlengelsen av rullebane.

DM fløy dit med en B737 med vektbegrensninger når rullebanen var kort og det gikk bra... Har også sett en del charter-machiner der, bl.a. fra FlyLAL, som ikke nødvendigvis hadde noen spesielle bremser. Der gikk mye på vekt.
Når Airbus var på en tur til Færøyene for et par år siden, så landet de uten problemer på den gamle rullebanen... vekt, vekt og nok en gang vekt...

Årsaken til at DY ikke flyr prøveturer før i april-mai er GS som bør innstalleres først, når den er på plass, skal de ta seg en tur...

Tror at markedet er der for DY, 3-4 rundturer i uka bør gå... men man vet aldri...

Omkring Norwegian til Grønland:

For et par år siden nedlagte Air Greenland ruten fra København til Narsarsuaq i Sydgrønland i forbindelse med afhændelsen af deres Boeing 757-200. Ruten opretholdes om sommeren med Jet Time som operatør, der også flyver visse ekstra afgange til Kangerlussuaq.

I forbindelse med det, var der kræfter på Grønland der spurgte såvel Norwegian som Cimber om de ikke kunne overtage ruten, nogle foreslog også Aalborg som dansk destination (her ligger Grønlandshavnen hvor udskibning af gods til Grønland sker). Begge selskaber gik som bekendt ikke med på den idé. Et hovedproblem er, at de to brugbare lufthavne på Grønland til ruter fra Danmark, Kangerlussuaq og Narsarsuaq, mildt sagt ligger in the middle of nowhere; i Kangerlussuaq bor der under 600 indbyggere, mens Narsarsuaq kan levere knap 200, mener jeg.

Dermed vil ethvert selskab være 100% afhængig af feed, i praksis fra Air Greenland.

Konkurrence til Grønland kræver, at mindst en af de to foreslåede "Atlantlufthavne" i enten Nuuk eller Ilulissat anlægges, noget der er en del debat om, herunder at det jo medfører centralisering fra bygden Kangerlussuaq.

Eneste alternativ til Air Greenland i dag er reelt Air Iceland via Reykjavik fra fem lufthavne i Grønland. Derudover har Air Greenland to sommerruter fra Nuuk til Keflavik og Iqaluit.

RC har tidligere fløyet EKVG-ENZV-EKVG om sommeren, i fjor har de begynt på EKVG-ENBR-EKVG og det blir det samme i år også... Vi får se, de har prøvd seg på Shetland, London, Aberdeen, Stockholm, til og med Oslo :-)

Hovedpoenget mitt var at den jamne nordmann aldri har hørt om RC. Derimot "shopper" den jamne nordmann flybilletter på Norwegians sider. DY er såpass stort at det uansett er kjent på Færøyene, og bare eventualiteten rute har allerede skapt overskrifter der. Det betyr igjen at DY garantert vil generere mer trafikk fra Norge t/r Færøyene enn det RC vil klare. Husk også at Færøyene er en destinasjon som betyr tilnærma 0% lekasje av returpassasjerer; det er vanskelig å reise til/fra på andre måter enn å ta DY hjem igjen også.

Back