Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

At Norwegian skal ha begynt å "leke fullserviceselskap" har jeg faktisk ikke fått med meg. Jeg trodde de "lekte lavprisselskap". Men jeg kan jo ikke få med meg alt heller... Eller kan det være noe med Longhaul-satsingen som bidrar til et "fullservice"-inntrykk for enkelte? :stir

Norwegian er etterhvert blitt et hybridselskap. De har elementer av både lavkasteselskaper og fullserviceselskaper. De har Businessclass, transferflights, 'bonusprogram' og ganske vid distribusjon. Dette krever mye av organisasjonen og vi ser desverre at de ikke helt er der de burde være i såmåte.

Selger ikke Norwegian bare "punkt til punkt" billetter da? Var iallefall den unskyldningen jeg fikk når Norwegian fly nr 1 var forsinket slik at jeg ikke rakk nr 2. Måtte fint kjøpe ny billett uten å få refundert den ubrukte. Men de har i det minste fått ned prisene i det norske markedet så noe bra gjør dem.

Jeg kjøpte hvertfall JFK-ARN-OSL som gjennomgående og ble ombooket til neste avgang fra ARN til OSL helt uten videre og uten å be om det, da flyet ble noe forsinket til ARN (bombe). Bagasjen ble også booket om. Noe annet ville vært idiotisk, både av meg og DY. Hadde jeg kjøpt flyturene separat, hadde jeg selvsagt måttet kjøpe ny tur fra ARN til OSL. Og siden jeg ikke kjøpte flex, hadde jeg ikke fått refusjon.

Er ikke dette helt normalt og selvinnlysende? Kjøper du et brød og ikke får tid til å spise det, har du selv risikoen. Du går ikke i butikken og ber om refusjon. Og du klager ikke til vg eller Flyprat etterpå heller. Kjøper du brødet og betaler noen lapper ekstra for å få lov til å bytte det inn i et nytt ved behov, er det en annen sak. ;)

Når det gjelder reiseforsikring kunne sikkert journalisten gravd litt dypere også, siden en standard reiseforsking(gitt at det andre som står i artikkelen er riktig) dekker innhenting av reiserute. Nå kan det jo selvfølgelig hende at hele reisen er betalt med mastercard og de derfor gikk ut fra at det holder som reiseforsikring, men man kommer knapt fra TOS til OSL med kompenasjonen på DNB sitt mastercard iallefall.

Jeg husker ikke i farten hva min egen reiseforsikring gir av dekning til innhenting av reiseruten, men hos Gjensidige står følgende:

Innhenting av reiserute hvis en forsinkelse på minst 1,5 time (pga. værforhold, teknisk/mekanisk feil eller trafikkuhell) gjør at du kommer for sent til avreise. (Inntil) Kr 20.000,- per person

NOK 20.000 per person vil man vel normalt sett komme langt med, men jeg mener å ha sett betydelig lavere beløp i andre forsikringer (ned mot 2.000,- per person)

Sjekket min reiseforsikring og om:
Dersom sikrede kommer for sent til forhåndsbetalt transport, erstattes nødvendige og
dokumenterte reiseutgifter for å innhente den fastlagte reiseruten. Forsinkelsen må
skyldes værforhold, teknisk feil og/eller trafikkuhell med transportmiddelet sikrede
reiser/skal reise med. Det skal beregnes minst 2 timer til neste transportetappe.

Så dekker de nye billetter med inntill kr. 20 000,- og evt. overnatting med kr. 2 000,- pr. natt.

Ser at forsikringen til Dnb, som er gjeldende for Amex EB kortet, opererer med to forskjellige satser. Hva er egentlig forskjellen her?

7.1.1
Forsinket avgang
Dersom reisearrangørens transportmiddel ikke går til
avtalt tidspunkt, dekker forsikringen nødvendige og
dokumenterte utgifter til innhenting av reiseruten eller
overnatting når forsinkelsen oppstår etter at reisen er
begynt med inntil kr 1 500 per person og inntil kr 4 000
per familie. Forsinkelsen beregnes i overensstemmende
med reisearrangørens til enhver tid gjeldende ordinære
ruteplan med de endringer som måtte være meddelt før
reisens begynnelse.
Det er en betingelse for selskapets
erstatningsplikt at forsinkelsen skyldes værforhold, teknisk
feil eller trafikkuhell som rammer transportmidlet forsikrede
reiser med/skal reise med.

7.1.2
Innhenting av fastlagt reiserute
Dokumenterte ekstrautgifter til innhenting av fastlagt
og forhåndsbetalt reiserute dersom sikrede uforskyldt
møter forsinket til reisearrangørens transportmiddel.
Maksimumserstatning kr 20 000 per person og kr
50 000 per familie. Dersom forsinkelsen medfører at
det ikke er mulig å reise videre samme dag, erstatter
selskapet nødvendige og dokumenterte overnattingsut-
gifter med inntil kr 1 500 per person og inntil kr 4 000
per familie. Selskapet dekker rimelige og dokumenterte
ekstrautgifter til innhenting.
Forsinkelsen skal være dokumentert skriftlig av reise-
arrangør, trafikkselskap eller bergingsselskap og skyldes
værforhold/teknisk feil.

Ganske mange av oss i bransjen mener Norwegian har sunket seg selv til under hva man kaller lavmål innen kundebehandling, service osv osv.... ovenfor gjestene sine, og vi er pinlig berørte over dette! Hele bransjen trekkes ned!

Men nå må vel de aller fleste være informert om forholdene, og la være å ringe VG når de står i Miami 20 timer forsinket uten info, vått eller tørt...

Tally-Ho

Ser at forsikringen til Dnb, som er gjeldende for Amex EB kortet, opererer med to forskjellige satser. Hva er egentlig forskjellen her?

7.1.1 er mer om krav i forhold til forpleining, mens 7.1.2 er innhenting av reiserute, aka kjøp av nye billetter

Norwegian er etterhvert blitt et hybridselskap. De har elementer av både lavkasteselskaper og fullserviceselskaper. De har Businessclass, transferflights, 'bonusprogram' og ganske vid distribusjon. Dette krever mye av organisasjonen og vi ser desverre at de ikke helt er der de burde være i såmåte.

Mener du å antyde med - Hybrid - at de prøver å "kopiere" SK:D

Mener du å antyde med - Hybrid - at de prøver å "kopiere" SK:D

Det er bare en endring i produktporteføljen til å øke tilbudet til ting fullserviceselskapene tilbyr. Hvis det er å kopier SAS, BA, KLM, LH etc etc etc ... så ja, da er det vel det.

Det er bare en endring i produktporteføljen til å øke tilbudet til ting fullserviceselskapene tilbyr. Hvis det er å kopier SAS, BA, KLM, LH etc etc etc ... så ja, da er det vel det.

Spørsmålet er vel helst hvem som kopierer hvem. Man kan til tider spekulerer på om begge har identitetsproblemer?

Vidar

Er ikke dette helt normalt og selvinnlysende? Kjøper du et brød og ikke får tid til å spise det, har du selv risikoen. Du går ikke i butikken og ber om refusjon.
Du har åpenbart ikke jobbet i dagligvarebransjen... :p

... men tilfeldigvis er det ikke like mange "klikk" å hente på å skrive om kunden som ikke fikk returnere sitt ukesgamle brød mot pengene igjen eller nytt brød...

Tipper at disse menneskene ikke hadde reiseforsikring, hadde de hatt en reiseforsikring som dekker innhenting av reiserute, så hadde de vel tatt kontakt med dem i stedet for avisen. Og da hadde de sittet på et fly over dammen og ikke posert for Nordlandsposten sin fotograf.

Ikke det at Norwegian har noe mindre ansvar av den grunn.

Last edited:

Skal ikke undervurdere folk, dog er det sikkert mange som ikke vet at forsikringa også dekker innhenting av reiser..

Back