Norwegian til Færøyene?

dimmaua

RC-tilhenger :-)
Norwegian til Færøyene?

Ifølge torsportal.fo er samtaler med Norwegian kommet så langt, at DY skal gjennomføre prøveflyvninger til EKVG enten i april eller mai, avhengig av at en del navigasjonsutstyr er på plass på EKVG. Mange på Færøyene venter spent på denne mulige satsingen i håp om å få ned prisen på flybilletter. Så kanskje kommer det snart DY på EKCH-EKVG og evt andre steder (ser egentlig ingen andre mulige destinasjoner, markedet er for lite...)...

Link til kilden (og, som alltid, på færøysk): http://torsportal.fo/index.php?id=18&tx_ttnews[tt_news]=1574&cHash=135a9cca8628476366f95a627dab283d

Re: Norwegian til Færøyene???

Så nå skal Norwegian ødelegge for RC også? Når de endelig har fått sin A319 på plass.. Triste saker.

Så nå skal Norwegian ødelegge for RC også? Når de endelig har fått sin A319 på plass.. Triste saker.

Tror ikke at de ødelegger mye. Konkurransen er jo sunt! ;) DM fløy til Færøyene sammen med RC og måtte kaste håndkle, vi får se hvordan det blir med DY vs RC... Folk på Færøyene har stor tro på sitt lille flyselskap og støtter dem på alle mulige måter. Problemer er alt for høye priser, som kan knyttes til kostnader ifm BAE/Avro flyene... vi får se hva skjer med priser når A319 kommer i slutten av måneden...

Usaklig kommentar.
Ødelegge? RC drifter så dårlig at det er gunstig for konkurrenter å starte opp.

Re: Norwegian til Færøyene?

Spent på om DY har materiell til dette. Regner med ruta skal opereres av 733 siden rullebanen på FAE kun er 1250 meter. Mulig de må ha noen blokkerte seter a la DXB óg? Det ble nevnt i en tråd nylig at Maersk hadde spesialutstyr på sine 737 for å lande på FAE i sin tid (men den gangen var jo rullebanen enda kortere enn nå).

Spent på om DY har materiell til dette. Regner med ruta skal opereres av 733 siden rullebanen på FAE kun er 1250 meter. Mulig de må ha noen blokkerte seter a la DXB óg? Det ble nevnt i en tråd nylig at Maersk hadde spesialutstyr på sine 737 for å lande på FAE i sin tid (men den gangen var jo rullebanen enda kortere enn nå).

Ikke 1250 m lenger ;)

Name: Vagar Airport
Owner: Vagar Airport Ltd.
Adress: FO-380 Sørvágur
Telephone: (+298) 35 44 00
Telefax: (+298) 35 44 01
E-mail: floghavn@floghavn.fo
Web page: http://www.floghavn.fo
Nearest town: Sørvágur 1,5 km
Reference point: 62.03.51N 007.16.38V
Category: 3C - cat 6

Runway:
RWY 12 1.799 x 30 m asphalt grooved
RWY 30 1.799 x 30 m asphalt grooved

Taxiway: 1, asphalt
Apron: Asphalt
Local time: Summer: UTC +1
Winter: UTC
Instrument: LLZ, DME
Frequency: 124,85 khz
Elevation: 280 ft.
ICAO-stytting: EKVG
IATA-stytting: FAE

DY kan gjerne opperere ruta med både 737-300 classic og 700NG uten problemer. Ser at Maersk har opperert med både 500 og 700. Tror ikke runway lengde vil by på problemer. Men etter de jeg har hørt kan det vere en krevende approach med mye variable vinder og turbulens. Uansett så vil jeg ønske NAX lykke til i satsingen, litt konkuranse må da bare vere sunt?.

Må si meg enig med Star Flyer, Færøyene har snaue 50 000 innbygere og en del turister, det er ikke så mange, men er det noe man ikke skal klage på hos RC så er det prisen, jeg finner flighter nedtil 399 NOK per vei. Så med NAX på banen vil RC slite med pasasjertallet som igjen fører til mindre avganger og dårligere økonomi vis det går for fort.

DY kan gjerne opperere ruta med både 737-300 classic og 700NG uten problemer. Ser at Maersk har opperert med både 500 og 700.

For det første så har ikke NAX -700 og de kommer ikke til å få noen mindre en -800 heller i følge de selv...

Og Maersk Air hadde spesialbygde/ombygde fly som fløy til FAE.

myhrair, som dimmaua skriver har Vagar blir forlenget siden Mearsk opererte. I dag er TORA, TODA, ASDA og LDA 1799 meter i begge baneretninger.

For det første så har ikke NAX -700 og de kommer ikke til å få noen mindre en -800 heller i følge de selv...

Og Maersk Air hadde spesialbygde/ombygde fly som fløy til FAE.

Jeg trodde faktisk at de hadde et par 700 i flåten Men så feil kan man ta :-) hehe. Var ikke klar over at de var ombygde for og kunne operere på Vagar.

Skal man tro de 25 kommentarene til avisartikkelen det er lenket til er begeistringen stor på Færøyene for DYs planer.

Er spændt på om de har egnede fly, men går det, så er ruten oplagt.

Der har tidligere været konkurrence, både med Mærsk, men også senere kortvarigt med FaroeJet, dog kun i et halvt år.

Kan tilføje, at jeg ved, at nogle grønlændere også vil have Norwegian derop, men her er problemet, at de vil være afhængig af feed fra Air Greenland.

Ikke 1250 m lenger ;)

Oida, det stemmer. Mente i farten å huske at den var blitt forlenget til 1250 m, men det er altså fra 1250 til 1799 m :p

Må si meg enig med Star Flyer, Færøyene har snaue 50 000 innbygere og en del turister, det er ikke så mange, men er det noe man ikke skal klage på hos RC så er det prisen, jeg finner flighter nedtil 399 NOK per vei.
Da har du vært heldig. Ligger stort sett rundt 1000 DKK per vei på atlantic.fo. Blir fort 3-4000 hvis man ikke er fleksibel. Har aldri sett under 800. Befolkningsgrunnlaget på færøyene er ca. 50 000. Det burde jo kunne understøtte et tilbud tilsvarende de mindre primærflyplassene i Norge, spesielt siden lekkasjen av åpenbare grunner omtrent er lik null.

Last edited:

Og for de som ikke har fått det med seg, den forlengde rullebanen ble tatt i bruk 3. desember 2011.

Eftir at longda flogbreytin bleiv tikin í nýtslu 3. dec 2011, hevur verið ávíst virksemi við flogvøllin síðani.

5f8e02d3-821d-49d0-ac4b-8634ccec7f94.JPG

Bilde tatt i uke 46 før åpningen - dette kan vi vel kalle en midlertidig kryssing

Last edited:

Oida, det stemmer. Mente i farten å huske at den var blitt forlenget til 1250 m, men det er altså fra 1250 til 1799 m :p

Da har du vært heldig. Ligger stort sett rundt 1000 DKK per vei på atlantic.fo. Blir fort 3-4000 hvis man ikke er fleksibel. Har aldri sett under 800. Befolkningsgrunnlaget på færøyene er ca. 50 000. Det burde jo kunne understøtte et tilbud tilsvarende de mindre primærflyplassene i Norge, spesielt siden lekkasjen av åpenbare grunner omtrent er lik null.

Hmm, synes ikke 1000 DKK per vei hørtes så ille ut på en slik strekning, ei heller 3-4000 DKK for fleksible billetter.

Må si jeg har en del forståelse for de som er skeptiske for om DY vil "ødelegge" for RC. For DY vil dette nesten garantert ha karakter av en "skumme fløten"-operasjon, dvs fly ruten 2-3 ggr i uken i den beste sommersesongen. Uten at jeg kjenner regnskapene til`RC :rolleyes: vil jeg tippe at det er nettopp da RC tjener penger slik at de også kan fly i november og januar. Jeg vil også tro at marginene er små og at inntreden fra DY vil kunne få stor negativ innvirkning.

På den annen side; en DY-rute vil levere muligheter for turisme og turistinntekter om sommeren i mye større grad enn i dag. I dag er det f eks ikke spesielt enkelt å komme seg hit. Særlig for dem av oss som er redd for båtturer som dette:;)

http://www.youtube.com/watch?v=rbueFXCsyD0

Last edited:

Og for de som ikke har fått det med seg, den forlengde rullebanen ble tatt i bruk 3. desember 2011.

5f8e02d3-821d-49d0-ac4b-8634ccec7f94.JPG

Bilde tatt i uke 46 før åpningen - dette kan vi vel kalle en midlertidig kryssing

Kjenner jeg den gjennomsnittelige førøying rett så ligger det tørrfisk i posene der som skal demonstrere Xen :p

Tøft! :) Ønsker både RC og DY lykke til. Norwegianrute til Færøyene tror jeg kan bidra mye til turistnæringen der ute :)

Færøysk var jo forresten ganske kult! ...og småforståelig. Fra kommentarfeltet i Farmers lenke:
Um hendan avtalan kemur uppá pláss, kann tað bara vera eitt plus fyri Føroyar!

Back