Norwegian stevnes for Arbeidsretten

Velkommen inn på forumet Rednose ! :hi2

Takk for en rederlig og grei informasjon......

Slikt vil vi høre mere av, og det er interessant det du skriver om at flere av dere nå
forlater Parat....

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor SKF & Co. har kjørt så inderlig på i denne saken....Dette er et internt anliggende i DY og ikke for SKF, selv om jeg ser dette med at de frykter sine arbeidsplasser.....

Tenk seg det levenet det hadde blitt om foreninger i DY, enten det er kabin, piloter, teknisk etc hadde begynt å legge nesa i SK intern-affærer...

Nei mange takk Rednose.... :clap skriv gjerne mere!

Det jeg synes mangler i denne debatten, er det faktum at DY har klart en utrolig vekst med en meget god punktlighet, saa hvis de i perioder har flyttet rundt paa resurser internt, boer de fremdeles faa kudos for det har klart aa skape....saa for de heller ta litt tid med aa faa ting paa plass foer neste runde med vekst.....

Jeg vil bare føye meg inn i rekken til det Rednose skriver:clap (og velkommen til forumet Rednose :D )
Og som du skriver de fleste som jobber i DY stortrives enten de jobber i kabin eller andre avdelinger:-p

Om P.A Viking har mer sansen for SAS enn andre? Det har han sin fulle rett til, uansett om han kverulerer og erter. Det må man tåle på et diskusjonsforum. Og om det tar litt av, så er det dyktige admin'er som ser hvor grensen går.

Hvordan kan dere mene at lærlingsstriden er et oppgulp fra SAS? Det er realt spørsmål, og det er ikke SAS som har satt et inntaksstopp. Alt er SAS sin feil, ifølge Norwegian den siste tiden.... De må jaggu tåle at noen setter store spørsmålstegn med denne måten å hente inn masse lærlinger. Og så er det opp til andre å avgjøre om det riktig å drive med dette.

Sånn, fire away...

Hehe, vi kan bare bli enige om at vi er uenige da. For jeg har sagt mitt for denne gang uansett :D

I siste magasinet ombord til Norwegian er det en bra sak om lærlingene... Hovedpersonen i magasinet drømmer om utestasjonering i Paris... Finnes det lærlingen som har vært ute ennå - eller er de ikke kommet så langt i programmet.

Kjos selv hadde jo en sides innlegg i DN på mandag...om nettopp denne saken.

Originally posted by Rednose

.......vi mener at hele lærlingestriden er et
oppgulp fra SAS. Eliasson i Parat som uttalte seg så høylytt på nyhetene idag er kabinansatt i SK.........

Som vanlig forsøker Norwegian-ansatte å skylde på SAS når noe går dem imot.

Den som har frontet denne saken mest er vel forhandlingsleder Turid Svendsen i Parat,
og hun er IKKE ansatt i SAS... :p

Begynner jammen å lure på om "Rednose" er Kjos selv.... eller er det opplæringsansvarlig BEF med nytt nick? :wink

At Parat har flere medlemmer fra SKBU enn fra Norwegian er vel naturlig da det fortsatt er et langt større selskap. Sånn er nok forholdet i andre fagforeninger innen bransjen også. Du vil vel ofte finne personer fra et konkurrerende selskap blandt fagforeningsledelsen når de er i konflikt med det ene eller andre selskapet. Kanskje det t.o.m har vært Norwegian-ansatte blandt ledelsen til fagforeninger som har hatt konflikter med SAS tidligere? Jeg tror sikkert vi kunne finne eksempler på det også.

Velkommen til gards, Rødnese - jobber du i frontkontoret hos DY? Interessant å få synspunkter fra de som sitter midt i det.

Men samtidig vil jeg si at dersom DY ikke følger arbeidsmiljøloven fortjener de pepper for det, uansett om de ellers er punktlige eller hva man mener om fagforeninger.

her var det mye rart...
Først: LN-HAT: hvis du ikke tåler at andre har andre meninger enn deg så foreslår jeg at du flytter til Nord-Korea, der mener "alle" det samme. Litt kjedelig med diskusjonsforum da, eller?

Når det gjelder bruk av vikarer fremfor å ansette egne folk på permanent basis skjønner jeg godt at foreningene reagerer - og Parat er også en forening for DY-crew, med 200 medlemmer som har valgt sine tillitsvalgte for å snakke for seg. Jeg har selv snakket med folk som skulle starte på cabin-kurs hos DY, men som fikk kurset kansellert da Kjos & Co bestemte seg for heller å satse på billige svenske "vikarer" gjennom selskapet Work@ARN - dette er mer enn et år siden! Og, det er vel først nå selskapet søker etter cabin-crew basert i Norge, eller? Selskapet har vært inne i en kjempevekstperiode, med svært liten ansettelse av eget, norsk basert, crew - men brukt mye "vikarer" og "lærlinger" (jeg bruker den termen løst...) og polakker. Stemmer ikke dette?

Og - til påstanden om at det er "SAS som står bak" så faller det på sin egen urimlighet. Som vel historien har vist har SAS ingen kontroll med sine egne fagforeninger...:p

.........Mange av oss har nå meldt oss ut av Parat ettersom vi mener at hele lærlingestriden er et oppgulp fra SAS.......

Har hørt fra sikre kilder i dag at denne "medlemsflukten" fra Parat bare er oppspinn.

jeg kan forøvrig bekrefte at Rednose og BEF IKKE er samme person.

Mange av oss har nå meldt oss ut av Parat ettersom vi mener at hele lærlingestriden er et
oppgulp fra SAS. Eliasson i Parat som uttalte seg så høylytt på nyhetene idag er kabinansatt i SK,
og hele "hetsen" mot samtlige ansatte i DY begynte i foreningen som skulle tale vår sak.
Vi VIL HA lærlinger, og stortrives sammen med dem. Vi anser dem ikke som noen trussel, men som
et positivt supplement i miljøet.
Det vår egen forening har gjort mot oss er å sette hele selskapet og vår arbeidsplass i et dårlig lys.
Det kan være et tankekors at NK (Norwegian kabinforening) som er en underavdeling av Parat ikke
har uttalt seg offentlig i denne striden.
Vi er ca 200 medlemmer, mens SKBU har ca 1200 medlemmer i Parat. Er det noen som har begynt
å lukte lunta...?

På hvilken måte har selskapet SAS blandet seg inn? Trodde det var SBK/NKF som var frempå... Hvis de engasjerer seg, så er det vel fordi de frykter at en godkjenning av "lodne" arbeids- og ansettelsesforhold skal spre seg i bransjen og bli akseptert. Ta for eksempel en liten kikk på uttalelsene til NKF.

Sitat fra NKF:
"Norsk Kabinforening er bekymret for smitteeffekten en slik ordning vil kunne ha. Etter vårt syn representerer lærlingeordningen, slik den er fremstilt, en fare for at de kabinansattes vilkår og ansettelsesrettigheter svekkes."

Edit: La til sitat...

Sitat fra NKF:
NORSK KABINFORENING ER BEKYMRET FOR SMITTEEFFEKTEN EN SLIK ORDNING VIL KUNNE HA.
ETTER VÅRT SYN REPRESENTERER LÆRLINGEORDNINGEN SLIK DEN ER FREMSTILT, EN FARE FOR AT DE KABINANSATTES VILKÅR OG ANSETTELSESRETTIGHETER SVEKKES.

Ja, her har vi vel essensen i det hele!
Jeg har aldri ment at dette kom fra ledelsen i SAS (beklager om jeg ikke uttrykte dette godt nok), men fra Parat på
vegne av NKF hvor SKBU har sine medlemmer.
Jeg tror nok den store striden ligger i at vi kabinansatte i DY anser lærlinger som et positivt supplement til
arbeidsmiljø og trivsel, mens det hos vår konkurrent tydeligvis anses som en trussel for fremtiden.
Uansett synes jeg det er feil å bruke DY som et "våpen" til å unngå dette.

Når det gjelder "billige" svenske vikarer, så vet jeg ikke hvor billige disse egentlig er.
De har noen tusen lavere lønn enn oss fast ansatte, men til gjengjeld har de en mye høyere diett, slik at
utbetalt ender vi omtrent på det samme. I tillegg skal Proffice ha sin del av kaken, og det er jo ikke gratis
å ha dem boende på hotell her hver 5-dagers periode de jobber heller.
Selvsagt hadde det vært trivelig om samtlige var ansatt hos DY direkte, men hos oss er det ikke noe
A og B team, så det er noe vi ikke tenker over.

Takk for hyggelig PM ENGM RAMP, Hils til kona ;)

Sitat fra NKF:
NORSK KABINFORENING ER BEKYMRET FOR SMITTEEFFEKTEN EN SLIK ORDNING VIL KUNNE HA.
ETTER VÅRT SYN REPRESENTERER LÆRLINGEORDNINGEN SLIK DEN ER FREMSTILT, EN FARE FOR AT DE KABINANSATTES VILKÅR OG ANSETTELSESRETTIGHETER SVEKKES.

Ja, her har vi vel essensen i det hele!
Jeg har aldri ment at dette kom fra ledelsen i SAS (beklager om jeg ikke uttrykte dette godt nok), men fra Parat på
vegne av NKF hvor SKBU har sine medlemmer......

? her er du litt på jordet.

Ikke bland NKF og Parat , det er en explosiv blanding , hvor The Real SAS er organisert i NKF og ex:BU er organisert i Parat.

Originally posted by DY Tech

.........Mange av oss har nå meldt oss ut av Parat ettersom vi mener at hele lærlingestriden er et oppgulp fra SAS.......

Har hørt fra sikre kilder i dag at denne "medlemsflukten" fra Parat bare er oppspinn.

Det er nok korrekt som Rednose skriver, at en god del ansatte hos DY nå melder seg ut fra Parat grunnet denne konflikten.

Originally posted by LN-HAT

Forherligsen din av SAS og ditto om IDIOTENE (alle andre enn SAS) er grunn nok til å holde seg unna dette forumet......

Takk for meg ! (admin må gjerne fjerne min logon)

Generelt har jeg inntrykk av at Norwegian-gjengen er de som er mest hårsåre for kritikk...men, men....

Du er alltids velkommen på STP forumet / You are always welcome to the STP forum :p

vi mener at hele lærlingestriden er et
oppgulp fra SAS. Eliasson i Parat som uttalte seg så høylytt på nyhetene idag er kabinansatt i SK........

En bekjent som er journalist fortalte meg forleden at Norwegian-ansatte hadde vært i kontakt med media (bl.a avisen der han jobber) om denne saken. Dette i et forsøk på å få avisene til å spekulere i om SAS står bak lærlingkonflikten. (fordi en i Parat-ledelsen er ansatt i SAS)

Men det later ikke til at media gidder å løpe norwegians ærend denne gangen.

Avisene har også hatt sine konflikter med fagforeninger. Da det var streik i Dagbladet tidligere fantes det sikkert personer fra konkurrerende aviser innen fagforeningen som stod bak den streiken. Uten at dette førte til spekulasjoner om "sabotasje"

Back