Norwegian stevnes for Arbeidsretten

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Parat gir seg ikke mht Norwegian. Blir mye pepper på Kjos og Ellingsen i dag..Dette er ny sak nå i dag på NRK:

Norwegian stevnet for Arbeidsretten

Norwegian må møte i Arbeidsretten, stevnet for brudd på tariffavtalen. Flyselskapet har ikke ansatt nytt personell i kabinen, men i stedet hentet inn svenske vikarer.

Advokat, YS-forbundet Parat, Turid Svendsen, viser til at man som hovedregel skal ansette folk fast for å dekke et permantent behov. Norwegian har ekspandert stort det siste halvannet året, uten å ansette en eneste ny i kabinen, påpeker hun.

Hver fjerde som er i kabinen er vikar. Men dette har ikke gått på bekostning av nye ansatte, hevder Norwegian. Informasjonssjef Anne Grete Ellingsen sier at man gjorde feilberegninger i sommer, noe man har innrømmet. - Det gjorde at innleie var nødvendig pga økt sykefravær og en økt trafikk, hvor vi hadde gjort feilberegninger, uttaler Ellingsen. Hun bekrefter at Norwegian ikke har ansatt noen fast i kabinen det siste året.

Taper Norwegian i Arbeidsretten risikerer selskapet å måtte ansatte flere i faste stillinger.

Journalist: Christian Steffensen. Innslag.

Nå begynner jeg bare å syns synd på de som jobber i DY, det kan da ikke være så stas å jobbe i et selskap som for tiden bare får pepper... Kan ikke parat ta seg en liten pause fra det som bare virker som en måte å få flyselskapet til å gå konkurs på (ja jeg vet at de skal ta vare på medlemene sine, men hallo...)
:white

Originally posted by ThomAAs

Nå begynner jeg bare å syns synd på de som jobber i DY, det kan da ikke være så stas å jobbe i et selskap som for tiden bare får pepper... Kan ikke parat ta seg en liten pause fra det som bare virker som en måte å få flyselskapet til å gå konkurs på (ja jeg vet at de skal ta vare på medlemene sine, men hallo...)
:white

Nå skal ikke jeg mistenkes å være en fagforeningsdigger, men jeg aksepterer absolutt at fagforeninger jobber fram felles vilkår og goder, og medvirker til at arbeidslivets regler følges. Da sikres det også like konkurransevilkår og en sunnere bransje.
Nå kan vi jo alltids diskutere om enkelte foreninger går for langt i noen tilfeller, men det tror jeg hører hjemme i en annen diskusjonstråd.
Her er det jo, slik jeg ser det en mulig omgåelse av regelverket angående midlertidige ansettelser, som skal hindre at arbeidsgivere bruker vikarer utenom såkalte sesongvariasjoner og trafikktopper. Om en arbeidsgiver har et konstant produksjonsbehov skal det ikke brukes vikarer, men tilsettes faste stillinger slik jeg har lært det i alle fall.:old
Så nå blir vel billettene dyrere ...og kundene gråter ..

Jeg er selv en fagforenings mann. Er ungdoms tillitsvalgt og blir snart hovedtillitsvalgt på jobben. Men jeg syns ikke at alle ting som mitt forbund lirer av seg lar seg støtte. Det er jo lov å finne en mellomting.

Jeg er jo veldig enig i det du sier da Farmer, for det er viktige ting fagforeningene gjør for oss på gulvet. Men for meg så virket det jo ut som om de skulle pøse på med alt på engang...

Uansett om Parat har rett i at det ulovlig med midlertidige ansatte når Norwegian har et permanent behov, bør man også tenke over konsekvensene slike avgjørelser får for flyselskapets (og arbeidsplassens) omdømme i mediene/samfunnet. Det samme gjelder naturligvis Norwegian-ledelsen, men nå er det jo Parat som sørger for oppslagene.

Bjørn Kjos er selv høyesterettsadvokat han har vel vært med på verre saker enn dette! Hva med Parat og Parats medlemmer i Norwegian om Parat skulle tape saken. Dette må jo være et sjansespill fra Parat sin side?

Ja det var det jeg også tenkte på. Men de sier jo at all PR er god PR men. Det kan jo bli litt mye av det gode også...

Parat spiller et høyt spill. Ære være dem for det, men skulle de tape her vil fallhøyden være stor, meget stor. Så mye støy som de har skapt for DY de siste månedene. Og de kom vel egentlig ingen vei med lærlingene. (en annen debatt)

Originally posted by P.A. VIKING

Ola Dunk har fått sitt lavpris selskap ,

Og du er vel en av oss? Eller er "Ola Dunk" et eget segment av nordmenn? En egen klasse kanskje? :o

På de fleste arbeidsplasser ville det ha blitt ramaskrik om ledelsen tok inn vikarer for å dekke permanente oppgaver. Dette er regulert av Arbeidsmiljøloven som alle norske bedrifter må følge. Og om fagforeningen godtar den slags stilltiende, så signaliserer den samtidig at den ikke har noe den skulle ha sagt. Det kan lett forplante seg til andre deler av ansettelsesvilkårene og rive grunnen under hva fagbevegelsen har bygd opp gjennom mange, mange år.

Jeg synes ikke Parat spiller så høyt. De gjør ikke annet enn det de må for å være en troverdig fagforening.

Så får heller "Ola Dunk" godta dyrere billetter. Det er jo slik det alltid har fungert.

Originally posted by Fly high

Ola Dunk har fått sitt lavpris selskap ,

Og du er vel en av oss? Eller er "Ola Dunk" et eget segment av nordmenn? En egen klasse kanskje? :o

På de fleste arbeidsplasser ville det ha blitt ramaskrik om ledelsen tok inn vikarer for å dekke permanente oppgaver. Dette er regulert av Arbeidsmiljøloven som alle norske bedrifter må følge. Og om fagforeningen godtar den slags stilltiende, så signaliserer den samtidig at den ikke har noe den skulle ha sagt. Det kan lett forplante seg til andre deler av ansettelsesvilkårene og rive grunnen under hva fagbevegelsen har bygd opp gjennom mange, mange år.

Jeg synes ikke Parat spiller så høyt. De gjør ikke annet enn det de må for å være en troverdig fagforening.

Så får heller "Ola Dunk" godta dyrere billetter. Det er jo slik det alltid har fungert.

Nettopp !

Forherligsen din av SAS og ditto om IDIOTENE (alle andre enn SAS) er grunn nok til å holde seg unna dette forumet......

Takk for meg ! (admin må gjerne fjerne min logon)

Trodde et diskusjonsforum var, eeeh, et diskusjonsforum der man kan ha en egen mening. Men jeg har kanskje misforstått noe?

Huff da LN-HAT....

Er enig med deg i det du sier om SK jeg, kan ikke fordra selskapet eller måten de driver på....Og vi er vel like mange som er enig der, som det er folk som ikke kan fordra de med rød snute......men meningene våre og frustrasjonene må vi da få ut her av og til....

Og P.A Viking? En ertekrok og kverulant av rang spør du meg ^_^ Men det blir som regel fort stille så fort noen drar frem noen negative strofer om storebror SKBU.....

:mol

PA,

"Klarer du ikke å se så langt at det Norwegian driver med i denne og lærlingesaken kan treffe veldig mange flere arbeidstakere i bakhode også utenfor luftfarten?"

Endelig noe skikkeli fra deg :drunk: Er enig der.....Jeg tror dog at det ikke er mye annerledes med lærlingeordningen i andre bransjer, bare at det har kommet ekstra frem i lyset gjennom Norwegian.....

Kanskje det viser seg at andre bransjer driver med lignende? Som bare krysser fingrene for hver dag det ties om det og ingen presse har funnet ut av det enda?

Originally posted by BU662

Gutta kan dere telle.

Da skrives det at hver 4. i kabinen en en vilkar. Ok, hva er da problemet??? Kan de alle ikke telle? DY trenger 3 C/A for sine paxe siden de har bare 149 pax omboard. Hva er saken med a ha en laerling med omboard til opplaering???

Jeg tror mange gar langt over malet. Dette hva DY gjör er i ingen poeng ulovlig. Det er bare en normal opplaering.

Joda min venn, jeg tror de fleste her kan telle :lol: . DY bruker ikke mer enn 3 CA i kabinen.
Poenget er at 25% av de kabinansatte nå er innleide vikarer, og dette er en separat sak i tillegg til dette med lærlingeordningen som vi jo diskuterer heftig i en annen tråd.
I henhold til den Norske Arbeidsmiljøloven er det ikke anledming til å leie inn midlertidig arbeidskraft om det beviselig er et permanent behov i den produksjonen den aktuelle bedrift sysler med.
Det som skjer her i denne saken er at fagforeningen faktisk gjør jobben sin og passer på .. Det som mange bedrifter gjør for å omgå denne type problematikk er at de ansetter mennesker i faste deltidsstilinger, og fyller så opp med såkalt "mertid" opp mot normal arbeidstid for å fylle opp behovet de har for arbeidskraft. Bl.a så gjør vel SAS dette slik i stor grad med sin vikarpool .

Originally posted by BU662

Gutta kan dere telle.

Da skrives det at hver 4. i kabinen en en vilkar. Ok, hva er da problemet??? Kan de alle ikke telle? DY trenger 3 C/A for sine paxe siden de har bare 149 pax omboard. Hva er saken med a ha en laerling med omboard til opplaering???

Jeg tror mange gar langt over malet. Dette hva DY gjör er i ingen poeng ulovlig. Det er bare en normal opplaering.

Hver fjerde i snitt ja, noe som ikke vil si at det er fire ca per flyvning. Det kan like godt vær 0 innleide av 3 på én flyvning, og tre innleide av tre på en annen.
^^

Originally posted by F35Landing

Trodde et diskusjonsforum var, eeeh, et diskusjonsforum der man kan ha en egen mening. Men jeg har kanskje misforstått noe?

Noen ganger kan man lure:question:

Det er jo faktisk det som ofte er interesant med ett diskusjonsforum. Selv om jeg ikke kan fordra f.eks Ryanair begynner jeg ikke å furte selv om noen skulle like dem og skrive ett innlegg for dem. Riktignok så kan det komme ett krasst svar tilbake, men folk må jo få lov til å stå for sine meninger så lenge de ikke er "ulovlige"

Men tilbake til saken. Har ikke Norwegian nettopp utlyst cabinstilinger eller er det jeg som husker feil?

Og når det gjelder lærlingeordningen så synes jeg Norwegian får litt vel mye pepper. Vel gikk de kanskje endel utenfor bestemmelsene i sommer, men hadde det vært så ille så hadde vel endel av lærlingene sluttet og ikke bare de som fikk sparken. Muligens jeg ble lurt men fikk ett litt annet inntrykk av ordingen da jeg var hos Norwegian for 1mnd siden og blant annet fikk høre Kjos sine synspunkter på det

"Og når det gjelder lærlingeordningen så synes jeg Norwegian får litt vel mye pepper. Vel gikk de kanskje endel utenfor bestemmelsene i sommer, men hadde det vært så ille så hadde vel endel av lærlingene sluttet og ikke bare de som fikk sparken. "

En annen ting som ingen har skrevet noe om, hverken fra presse eller andre, er vel at de lærlingene som vel har flydd litt ekstra i sommer, ut over det de er shcedulert på, har vel fått en eller annen form for fridagskompenasasjon......og med diett i tillegg.....som de jo har krav på?

Så LITT har de vel fått igjen for sommerens slit og mas?

Eller kanskje de har sittet mindre på billettkontor, etc etc. Slik at antall arbeidstimer blir det samme?

Det at et flyselskap har mange innleide i kabinen er absolut ikke enestående for DY.
FlyNordic har f.eks kun 8 fast ansatte, resten er ansatt gjennom Proffice,
som også Norwegian benytter seg av.
Det samme er også tilfelle med FlyMe.
DY har det siste året økt flåten sin med 5 fly, og samtidig ansatt 45 nye kabinansatte i Polen.
Disse kommer i tillegg til de 12 norske som er på kurs nå.

Lærlinger, innleide svensker og vi fast ansatte stortrives i kabinen hos DY, det er jo en grunn
til at "ingen" slutter. Selvsagt finnes det også her unntak som i samtlige andre bedrifter, men
stort sett er alle veldig godt fornøyd med det meste.
Mange av oss har nå meldt oss ut av Parat ettersom vi mener at hele lærlingestriden er et
oppgulp fra SAS. Eliasson i Parat som uttalte seg så høylytt på nyhetene idag er kabinansatt i SK,
og hele "hetsen" mot samtlige ansatte i DY begynte i foreningen som skulle tale vår sak.
Vi VIL HA lærlinger, og stortrives sammen med dem. Vi anser dem ikke som noen trussel, men som
et positivt supplement i miljøet.
Det vår egen forening har gjort mot oss er å sette hele selskapet og vår arbeidsplass i et dårlig lys.
Det kan være et tankekors at NK (Norwegian kabinforening) som er en underavdeling av Parat ikke
har uttalt seg offentlig i denne striden.
Vi er ca 200 medlemmer, mens SKBU har ca 1200 medlemmer i Parat. Er det noen som har begynt
å lukte lunta...?

Det er ikke populært at vi poster på dette forumet, men vil at sannheten skal komme fram.
Tilslutt vil jeg bare si at 90 prosent av oss stortrives i DY, og synes det er veldig synd at Parat løper
vår konkurrents ærend.

Back