Norwegian skal hente nordmenn

Da har DYK vært nedom OVB (landet for en times tid siden) og er på vei videre til Kansai.

Slik jeg har forstått situasjonen, så kan jeg ikke se på dette som noe annet enn et PR-stunt.
Det er IKKE nødvendig med ekstraordinære fly som bringer våre landsmenn ut av Japan!
Media bruker denne situasjonen for alt den er verdt. Jeg håper at fornuftige folk ser at denne situasjonen ikke krever hva DY gjør.

Slik jeg har forstått situasjonen, så kan jeg ikke se på dette som noe annet enn et PR-stunt.
Det er IKKE nødvendig med ekstraordinære fly som bringer våre landsmenn ut av Japan!
Media bruker denne situasjonen for alt den er verdt. Jeg håper at fornuftige folk ser at denne situasjonen ikke krever hva DY gjør.

Som sagt dette er ett initativ ifra UD og kommer som ett behov etter hendvendelser den Norske ambasade i Japan har fått.
Jeg ville ikke vært i ett område med over 37 millioner mennesker om det bryter ut panikk pga en atom sky som daler ned i området.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud.../transportmuligheter-fra-japan.html?id=636139

Flyet lander på Kansai internasjonale flyplass (Kobe-Osaka) først. Deretter Haneda flyplass utenfor Tokyo. Vær oppmerksom på at tidspunktene oppgitt her kan endre seg.
Egenandelen blir på 5000 kroner per passasjer eldre enn to år. Passasjerer må fylle ut og skrive under på et eget betalingsskjema ombord på flyet.

Last edited:
Nå er det vel UD som har satt opp fly. DY har bare fått oppdraget!

Det var ukjent for meg. Uansett så sier mine venner i Japan at situasjonen ikke forespeiler det bildet våre medier gir oss. Det er ingenting som tilsier en slik evakuering.

Jeg synes UD opptrer merkelig i denne situasjonen.
Jeg husker katastrofen i Asia for ca 5 år siden. Da hadde Italia en widebody på vingene før de fleste visste hva som skjedde. Det er slik man skal tjene sitt folk.
Det UD driver med her ingenting annet enn å skape bekymring bland sine "ofre"

Er det ikke lang omvei å fly om Novosibirsk? Novyy Urengoy (USMU) eller Ust Ilimsk (UIBS), er vel store flyplasser som ligger mer i direkte linje?

Er det ikke lang omvei å fly om Novosibirsk? Novyy Urengoy (USMU) eller Ust Ilimsk (UIBS), er vel store flyplasser som ligger mer i direkte linje?

Joa, men det er sikkert lagt opp til en routing hvor det er sikkerhet i forhold til handling etc.
Selv om det er andre flyplsser, er det ikke sikkert alle er like interisert i handle ad-hoc flighter.
Var i et afrikansk land for noen år siden med SAS 737-800 i star farger, det forstod de ikke mye av for å si det slik.
Så her har sikkert DY sørget for skikkelig handling dit de flyr.

Med 189 stolar är det trångt i en 737-800. Det spelar ingen roll om flygbolaget heter Norwegian, TUIFly, Ryanair etc...det märks garantererat efter en direktflight på 13h.

Det er ikke trangere enn f eks LH's og BA's B747 i Economy.

Row44 skryter på seg verdensomspennende dekning - men det er kanskje noen rettighetsgreier ute og går ...

Selv en enkel fuelstopp kan være en utfordring på bortebane. Nå vert jeg ikke hva slags erfaring DY har med ad-hoc charter, men jeg vet godt av egen brede erfaring at det av og til ikke spiller noen rolle hvor godt man organiserer flightene. Utkantstroka har alltid noen uventede varianter på lur som kun et kjapt hode på stedet kan løse, enten med dollarsedler eller ved kreativ tenking.

Back