Norwegian skal hente nordmenn

Kanskje det, men det hadde nok blitt en del styr om man ikke hadde lagt til rette for en slik transport. I tillegg kan det tenkes at dette var den enkleste måte å organisere dette på. Alternativet ville kanskje vært å kjøpe en billett her og en billett der, men det er klart at med kun 22 stk så er det nok ikke et stort problem.

En eller annen hadde sikkert klaget om ingen ting hadde vært gjort, men det blir jo en litt "tam" operasjon. Men enkel var den, ja.

Folk måtte betale DY-billetten (kr. 5000) av egen lomme, så en "fullverdig" evakuering var det vel ikke snakk om. Det har iflg. kilder (les: MOW) en periode ikke vært mangel på flyseter ut av Japan - som han nevnte et annet sted her så kjørte bl.a. Lufthansa enveisbilletter Japan-Europa for EUR 700 og de har 5-6 daglige ut fra Japan.

Var vel flere crew en pax ombord her !
Hva var poenget med dette ?

Jeg antar at poenget med dette var å gi et tilbud til de nordmenn som er i Japen og som ønsker å forlate Japan i den situasjonen man er i nå. At det kanskje kunne vært organisert på en annen måte er klart når man ser på det beskjedne antallet reisende, men det er vel vanskelig å vurdere hva som var alternativene på det tidspunktet UD bestemte seg for denne løsningen. At LH (og andre) opererte med billige flygninger fra Japan til Europa er vel en realitet, men jeg antar at UD vurderte ulike alternativer og endte opp med dette.

Det kan synes ekstravagangt å sette inn et fly bare for dette, men det er sannsynligvis bare en brøkdel av kostandene knyttet til beredskapen som settes i sving i Norge når slike ting skjer. Men det er dette som er det mest synlige i media.

Passivt crew går vel også som pax, samt kanskje noen folk fra UD som har
vært med t/r. My gess er at UD med denne flygning har evakuert 1-2 familier.

Hadde de ikke satt inn dette flyet og det faktisk skjedde noe mer i Japan som gjorde at umiddelbar evakuering ble nødvendig, hadde nok akkurat det samme hylekoret gått ut og beklaget seg over myndighetenes tafatthet. Her er det ingen fasit - avgjørelsen om å sende dette flyet (som ikke bare kunne svippe bortom og hente folk) ble nok nøye overveiet og så får vi bare være glad for at "våre" der borte føler seg såpass trygge at de blir! :headbang

Jeg synes det fantastisk at UD tilrettelegger såpass bra når det er kriser i utlandet. Jeg hadde vært meget takknemlig dersom jeg var i Japan og fikk tilbud om å fly med DY hjem, uavhengig av at det er dårlig benplass og ikke wide-body. Det er helt irrelevant under slike omstendigheter.

Folk måtte betale DY-billetten (kr. 5000) av egen lomme, så en "fullverdig" evakuering var det vel ikke snakk om.
Nei, det har aldri vært snakk om "evakuering," men et tilbud for nordmenn som ønsket å komme seg hjem.

Jeg synes det fantastisk at UD tilrettelegger såpass bra når det er kriser i utlandet. Jeg hadde vært meget takknemlig dersom jeg var i Japan og fikk tilbud om å fly med DY hjem, uavhengig av at det er dårlig benplass og ikke wide-body. Det er helt irrelevant under slike omstendigheter.

Nei, det har aldri vært snakk om "evakuering," men et tilbud for nordmenn som ønsket å komme seg hjem.

Unik løsning er det vertfall, å chartre et fly (nesten to)for å hjelpe to familier hjem, særlig når det går rutefly til Europa med spesial priser for situasjon.

Har litt forståelse for at UD måtte ta en besluttning på dette onsdag/torsdag i forrige uke , bedre å feile på safe side her.

Unik løsning er det vertfall, å chartre et fly (nesten to)for å hjelpe to familier hjem, særlig når det går rutefly til Europa med spesial priser for situasjon.

Crew går utenom pax her ....

Og nå må dere gi dere med denne diskusjonen

Snakk om å koke dårlig suppe på en rusten spiker :stir

22 betalende passasjerer, ikke mange nei, men litt fler en kun to familier.
Poenget var å gi et tilbud til Nordmenn i Japan under denpågående krisen. At mange valgte å ikke benytte seg av muligheten må de selv stå for men UD kan vel neppe klandres. :rolleyes: :headbang

Back