Norwegian skal hente nordmenn

Sier bare stakkars mennesker som skal fly Norwegian i så mange timer. Proppfull 737-800 i så mange timer. Men alternativet med å bli er vel verre.

Jeg er ikke sikker på de som nå får muligheten til å komme seg vekk synes synd på seg selv for at de får muligheten til å bli hentet ut med en maskin fra DY.
Tvert i mot , jeg tror de er meget tilfreds. De har tross alt ikke planlagt en jobb- eller feriereise , det dreier seg om i ytterske konsekvens å berge livet.
En Hercules hadde gjort samme jobben med stor grad av tilfredshet for dem det dreier seg om.
Personlig hadde jeg vært tilfreds med en to-dekker som gikk i riktig retning.

Jeg har selv i min yrkeskarriere vært med på 2 evakueringer fra tredje verdens land. En av de var under en minirevolusjon i Venezuela på sytti tallet. Etter å ha vært stuck i Caracas på grunn av skyting i gatene en ukes tid kan jeg garantere deg at jeg ikke var særlig opptatt av interiøret eller servicen ombord i flyet som omsider tok oss opp til Miami!;)

Bare på et flyforum bryr man seg om BEINplass, når det er snakk om en flight for å redde folk fra radioaktivitet. Kan love dere at selv bizflyer hadde lagt seg i baggasjerommet på en golf når nedsmeltningen først er et faktum. En gammel PA31 med 5-6 seter skvisa inn....lett! Unødvendig syt, spesielt når det er snakk om fullstendig kurant plass hos DY. Herregud man har lite å bekymre seg for i livet når man tenker beinplass ved evakuering for strålingsfare. Hallo i luka!

Jeg har til dels samme mening, jeg har også en uggen følelse om at endel "C-klasse-mennesker" her inne ikke setter særlig stor pris på at DY er med på dette prosjektet. Tolking av endel setninger her sku få en til og tru at SAS hadde monopol på slikt.

God tur til Østen, måtte begge selskaper få hjem de som ønsker det.

Dette kunne ha vært så mye værre, tenk om UD hadde leid inn SAS sin LN-RRG - værre komfort ombord finnes ikke.....(og jeg har flydd mye rart og tildels skummelt)

Vad är det för inflight koncept som gäller för DY flygning från Japan till Norge med 738?
Ingår bagage, mat och dryck eller måste pax betala för detta?

Ettersom dette vel er å se på som en charter blir det opp til charterarrangør å bestemme. UD og ambasadeansatte er vel vant til kanapeer og høy champagneføring så det går jo ann å håpe :P

Jeg ville tippe at det blir gratis bagasje, og det de greier å ordne av mat. Man er nødt til å servere folk på en såpass lang tur, og så vidt jeg har forstått er det ikke så kritisk med mat i Tokyo, så jeg vil tro de fikser noe.

Jeg kan ikke helt se behovet for dette, ettersom jeg vil tro livet i Tokyo snart normaliserer seg. Atomfrykten i Tokyo er sterkt overdrevet, og er nok mer psykisk skadelig enn reelt farlig.

Ettersom dette vel er å se på som en charter blir det opp til charterarrangør å bestemme. UD og ambasadeansatte er vel vant til kanapeer og høy champagneføring så det går jo ann å håpe :P

Jeg ville tippe at det blir gratis bagasje, og det de greier å ordne av mat. Man er nødt til å servere folk på en såpass lang tur, og så vidt jeg har forstått er det ikke så kritisk med mat i Tokyo, så jeg vil tro de fikser noe.

Jeg kan ikke helt se behovet for dette, ettersom jeg vil tro livet i Tokyo snart normaliserer seg. Atomfrykten i Tokyo er sterkt overdrevet, og er nok mer psykisk skadelig enn reelt farlig.

Nå er det vel ikke bare snakk om hjemreise fra Tokyo, selvom det nok er flest nordmenn der. Det er vel vel så mye helheten og de andre enorme utfordringene Japan står overfor som gjør at en del velger å returnere til Norge.

Nå er det vel ikke bare snakk om hjemreise fra Tokyo, selvom det nok er flest nordmenn der. Det er vel vel så mye helheten og de andre enorme utfordringene Japan står overfor som gjør at en del velger å returnere til Norge.

Jeg mener at alle utlendinger som ikke har noe i Japan å gjøre nå, eller som har noe bidra med bør komme seg ut slik ingen blir en ekstra byrde.
Kina var faktisk det første landet som sa noe slikt også. De evakuerer folk først og fremst pga strålefare etc, men også for å avhjelpe Japan med alle unødvendige Kinesere ikke er til byrde.
Ble sagt i går på Kinesisk tv.
Synd at ikke Norge også tenker i samme baner.

PS når det gjelder slike operasjoner tror jeg vi kan regne med at flyselskapene samarbeider. Ingen som vil konkurrere om slike oppdrag.
Hadde ikke forundret meg om SAS personale hadde stilt opp for å handle DY i Tokyo hadde de fløyet til NRT.

<mod final warning>

Dere som vil diskutere hvor SAS får sine penger fra får finne seg en annen tråd, evnt starte en ny tråd om dette temaet. Flere innlegg om dette i denne tråden vil bli slått ned på.

Ellers henviser jeg til Discus sitt siste innlegg for hva som er ok og ikke i denne tråden.

</mod final warning>

Last edited:
Ser crewet gjør seg klare til å gå fra crewrommet nå.

Litt misunnelig jeg faktisk.

Hvad gør man med crew til returen. Det er vel ikke "lovligt" at flyve den med passiv overførsel ud uden "normal" hviletid. Er der sendt crew til Japan i forvejen? Evt. Crewbytte undervejs?

DYK har vel internett. Blir vel kanskje en og annen "Endelig på vei hjem" blogg postet i 40000 fots høyde.

Er fot plass bedre på en airbus eller B747, er det ikke bare sånn at dem trykker sammens seter slik at avstand blir den samme uansett flytype?

Joda, det er selvagt omtrent like dårlig plass i alle vanlige fly. Å sitte i fly er jevnt over ikke veldig komfortabelt. Det spiller ingen rolle om det et widebody eller narrowbody. Ganske absurd diskusjon.

Last edited:
Back