Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

MOW: Hadde ikke en tilsvarende hendelse på SEA ført til at hele flyplassen hadde blitt stengt, alle pax ut på gaten og alle fly gjennomgått??

Det er interessant å se hvordan noe kan slå ut på "pip'ern" på én flyplass og ikke på en annen. Sist torsdag slo beltet mitt ut på pip'ern i OSL, men ikke i CPH eller ARN, men på ARN slå pip'ern ut på en våtserviett (de har aluminiumsfolie på innsiden) jeg hadde i lommen. Merkelig...

OK,

Det er OK at SIKKERHETSVAKTENE kan jobbe uten uttoemmende politiattest, men de som flyr maa ha det??

En flyger doemt for voldsforbrytelser faar fly, men de toemmer et fly fordi en flyger gikk gjennom kontrollen?

Flygeren trenger ikke akkurat noe vaapen fr aa ta livet av et flylass med pax!

Originally posted by Shark-41
OK,

Det er OK at SIKKERHETSVAKTENE kan jobbe uten uttoemmende politiattest, men de som flyr maa ha det??

Dette er tull og ball.. skal man jobbe på en flyplass er man avhengig av ett adgangskort, og skal man få ett slikt adgangskort er man avhengig av en UTFYLLENDE POLITATTEST!

Forstår ikke helt problemet til flyvende personell. Reglene er klare, og det blir feil å skyte på gitaristen for at trommisen spiller dårlig. Securitypersonalet er satt til å håndheve et sett med regler som norske myndigheter har valgt (selvsagt delvis under tvang) å implementere i det norske regelverket. Det jeg kan forstå er at de blir leie av disse kontrollene, når de f.eks. flyr fra Oslo via Sandane og Sogndal til Bergen. Da må de - om de vil i land på f.eks. Sandane eller Sogndal - gjennom kontrollene på ny. Men som enkelte har vært inne på tidligere: Det går an å "pakke fornuftig", slik at en unngår at det piper når en går gjennom disse styggens portalene.

Dette har ingenting med at enkelte yrkesgrupper i luftfartsindustrien er en større risiko enn andre. De som jobber på bakken har innsett at det er bare å omstille seg, og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. If you can't beat them, join them! Og for å få utstedt adgangskort til norske lufthavner kreves det stort sett (kanskje alltid) uttømmende politiattest. Dette gjelder vel både for de som jobber på bakken og de som jobber i luften. Det at en flyver i dette forumet på en måte bagatelliserer betydningen av sikkerhetskontroller med å si at passasjerene sine liv avhenger av om de i cockpit vil styrte flyet eller ikke, er tendensiøst og useriøst. Faktisk på grensen til å være skremmende. Jeg stoler på de som flyr disse maskinene, men jeg stoler også på alle de andre som jobber på og ved en flyplass.

Ingen grunn til å bagatellisere hendelsen slik enkelte her inne forsøker iallfall:

"Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) har aldri opplevd et grovere brudd på sikkerhetsreglene før avgang for flypersonell etter at de nye internasjonale reglene trådte i kraft ved de største flyplassene i Norge 5. mai 2004, og fra 1. januar 2005 ved småflyplassene...."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=270425

Det at en flyver i dette forumet på en måte bagatelliserer betydningen av sikkerhetskontroller med å si at passasjerene sine liv avhenger av om de i cockpit vil styrte flyet eller ikke, er tendensiøst og useriøst. Faktisk på grensen til å være skremmende.
Slutt å prate med så store bokstaver småen! Sier bare hvordan tingene er!

Originally posted by Shark-41
.... men de toemmer et fly fordi en flyger gikk gjennom kontrollen?

Fordi en flyger tok seg gjennom kontrollen uten aa bli sjekket. Ergo er omraadet 'contaminated'. Kanskje man skulle spoerre seg HVORFOR mannen gjorde som han gjorde? Finnes det en bakenforliggende aarsak? Vi har tidligere sett eksempler paa 'disgruntled employees' som har tatt med seg vaapen for aa lage kvalm .. som FedEx-piloten for noen aar siden.
Og for aa besvare OSL Inside's spoersmaal: Ja, her i SEA eller hvor som helst ellers i USA hadde dette foert til toemming av terminaler og full pakke - samt ganske omfattende straffeforfoelgelse av piloten ....

Flygeren trenger ikke akkurat noe vaapen for aa ta livet av et flylass med pax!

Helt klart ikke, noe Egypt Air desverre fikk demonstrert for noen aar siden ...

Men poenget er at reglene er der for aa foelges. Man kan vaere saa uenig man vil, men aa lage et 'privat opproer' er ikke veien aa gaa.

Dersom man er uenig måten sikkerheten blir utført på kunne piloten gått tjeneste vei å fått Norwegian til å sende en offisiell klage til Avinor og sikkerhetsselskapet. Unødvendig og dumt å krangle med ”fotfolket” som kun utfører sine instrukser.

Til piloten vil jeg si: Dette var uprofesjonelt og dumt.

Til piloten vil jeg si: Dette var uprofesjonelt og dumt.
Klippe, siden du tydeligvis har hørt pilotens versjon av historien må du gjerne dele den med oss!

Det skal bli spennende å høre hva som EGENTLIG skjedde her.

En kjennsgjerning er at sikkerhetskontrollen har kommet for å bli. Dette er krav som kommer fra det store utland og det gjelder alle. Derfor skal det foretas sikkerhetskontroll på alle som skal innenfor CSRA, altså det kritiske sikkerhetsområdet som er i "kontakt" med selve flyet. Alle andre som jobber på flyplassen må gjennom sikkerhetskontroll her så hvorfor skal ikke pilotene?
Så man må gjerne mene at det er håpløst, at det bare er tåpelig, at man har mange andre måter å få ned et fly på enn å ha med seg kniv i skoen. Det kan man sikkert.

At sikkerhetsfolket ikke vet å oppføre seg har ikke noe med regelverket å gjøre. Samtidig høres det jo litt rart ut at securityfolket skal ha behov for å "heve seg over" vanlig crew ved å være vanskelig. Dette må da flyselskapene kunne ta opp med vaktselskapet?

K

Til Boeingflyer
Les her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/15/426239.html

Ja ja Klippe, jeg må være fryktelig treg men jeg ser fortsatt ikke pilotens versjon av det hele :(

Jeg syntes det er "artig" (ikke overraskende selvfølgelig) å lese hvordan mange på bakgrunn av en artikkel i VG, Dagbladet etc tar et så klart standpunkt i denne saken. Slike saker har minst to sider. :) Og det er som regel kun den ene (den som selger best) som blir belyst av pressen. Når det er sagt så var nok ikke dette den smarteste måte å få fram sin mening om sikkerhetssjekken på GM, hvis det skal ha vært motivet til flygeren.

Og nå kommer det frem at det er ikke uvanlig at sikkerhetsvaktene blir regelrett utskjelt av flygerne. Vi kan jo med rette spørre om hvem som mobber hvem her:

"Veldig ofte er det kapteinene som går lengst. De sier at sjekken er helt latterlig, og vi blir kalt ”drittsekk” og alt mulig rart. Det er slitsomt og ubehagelig, sier sikkerhetsvakten som ikke ønsker å stå fram av frykt for represalier fra ledelsen"

"Jeg har selv sett crew som har sjikanert sikkerhetsvakter som bare gjør jobben sin. Det var ikke bra å høre på, sier Kobro"

"Det blir litt paradoksalt når tillitsvalgte for crew står på tv og sier det er sjokkerende dårlig sikkerhet på lufthavnen når det er crew som klager mest over at de må gjennom sikkerhetskontroller på lik linje med alle passasjerer"

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article312499.ece

Boeingflyer:

Tviler du på at piloten gikk utenom sikkerhetskontrollen?

Originally posted by DY Tech
"Jeg har selv sett crew som har sjikanert sikkerhetsvakter som bare gjør jobben sin. Det var ikke bra å høre på, sier Kobro"

Som jeg nevnte tidligere, det er regelen, ikke unntaket.

Og de som har ID-kort kan henvende seg til OSL eller Adecco og få se utdrag av instruksen for sikkerhetspersonalet... Dette har vært en sak som har vært tatt opp blant vi som jobber på bakken og som er gjennom kontrollen flere ganger daglig (og bare på OSL) (stakkars oss :wow: )

Så en annen ting, hvor ofte sjekker crew sin egen baggasje. Finnes det en tenkelig mulighet at noen planter noe uten flygeres viten? Eller skjer ikke det siden piloter jo kan styrte flyet uten slike gjenstander...

Interessant å lese på VG nett:

Innenlands problemer
Luftfartstilsynet som skal kontrollere at det strenge regelverket overholdes, har heller ingen forståelse for at noen kan være misfornøyd med regelverket.

- Vi opplever ingen problemer med utenlandsflygninger. Det var da reglene ble gjeldene for innenlandsrutene at problemene oppsto, sier Ulset i tilsynet.
Hun viser til at regelverket også sier at all flybesetning skal gjennomføre et opplæringsprogram for å få bedre forståelse for reglene.

Mer her:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=270440

Det er visst når en skal fly innenlands en ikke ser nødvendigheten av dette.....litt uventa.
Men er enig at denne saken har mer enn 1 side. Er det bare jeg som sitter med inntrykk av at dette kun er et problem på OSL og ikke på de andre flyplassene i Norge (SVG, BGO, TRD etc)?

Originally posted by DY

Men er enig at denne saken har mer enn 1 side. Er det bare jeg som sitter med inntrykk av at dette kun er et problem på OSL og ikke på de andre flyplassene i Norge (SVG, BGO, TRD etc)?

Jeg lurer på om det er noe med holdningen man har til Adecco i forhold til Securitas å gjøre. Jeg tror det er lettere å skyte på Adecco sine, siden det er behov for mange flere og er lavere betalt enn Securitas sine, de har derfor mindre erfaring og ikke like dyktige til å takle 'gudene' ;)

Back