Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen
Siden jeg spørres direkte; noen raske kommentarer. Norsk Flygerforbund (NF) har en omfattende nasjonal og internasjonal ekspertise innen Security-spørsmål, og er rådgiver for en rekke styrende organer - enten direkte eller gjennom ECA (European Cockpit Association) / IFALPA (International Federation of Airline Pilot's Associations). Det er naturlig ettersom forbundet representer yrkesflygere fra de minste til de største selskapene i sivil norsk luftfart, og siden utenlandske flygere på OSL ofte er medlemmer i NFs søsterforbund i andre land og NF samarbeider med deres tillitsvalgte i relevante saker. Problemstillingene rundt sikkerhetskontroll også av yrkesgrupper i luftfarten, krav fra enkelte om differensiering om disse (hvorfor skal jeg når jeg...osv) o.l. er bare noen få av de emnene det arbeides med. Når verden en gang er slik den er for tiden, og luftfart alltid vil være et spektakulært angrepsmål, ønsker alle at den både skal fremstå som - og være - så sikker og effektiv som mulig. NF er den første til å stille seg på sine medlemmer (flygerenes) side der det er snakk om utilbørlig oppførsel fra sikkerhetspersonell eller andre, men det løses på et annet plan enn "face-to-face" i kontrollen. NF forventer også en tilsvarende oppførsel tilbake fra sine medlemmer. Jeg ønsker egentlig ikke å kommentere denne aktuelle saken, annet enn at Dagbladet og enkelte andre fremstiller NF og Norwegians pilotforening som "konkurrerende foreninger". Det er de ikke. Norwegians pilotforening har vært medlem i NF (som er en moderforening), og var da sidestilt med foreninger som NSF (Norske SAS-flygeres Forening), WFF (Widerøes Flygerforening), Airlift Flygerforening m flere. Disse er faglig representert i forskjellige fora og utvalg gjennom flysikkerhetskomiteen i NF, og gjennom tilsvarende komiteer og verv i IFALPA og ECA. Flygerforeninger som ikke er med i NF er det ikke. Ikke fordi de ikke nødvendigvis har flinke medlemmer som kan gjøre slikt arbeid, men fordi de som enkeltstående grupper ikke med letthet kan representere alle de forskjellige typene flyoperatører eller hente kunnskap fra internasjonale nettverk, men også fordi det vil bli for uoversiktelig for myndighetsorganer og tjenesteleverandører å forholde seg til 20 forskjellige representanter for enkeltforeninger. (For ordens skyld; En flyger kan ikke velge å melde seg inn i NF, men må melde seg inn i en av NFs medlemsforeninger. Flygere som er ansatt i selskaper uten en flygerforening, kan representeres i NF av Norsk Trafikkflygerforening. ) Saker som gjelder security på norske lufthavner har av åpenbare årsaker interesse for NF og NFs medlemmer. Det er ikke forskjell på om eventuelt person-impliserte er medlemmer av NF eller ikke. NF kan ikke stille seg bak at media fremstiller enkeltforeningers representanter sitt bruk av usaklige kallenavn på en gruppe sikkerhetskontrollører som representativt for et norsk flygerkorps. Håper dette klargjør litt.