Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Ang dette med at "hvorfor må man ta av seg skoene bare fordi det er metall i dem"
- Hva om metallet i skoene er en kniv ?

Og jeg slenger meg på bølgen over her og sier meg enig i at så lenge man pakker fornuftig, følger de forholdsvis enkle instruksene man får, så har man passert kontrollen før man vet ordet av det.

Eneste som plager meg er nå som man ikke får røyke på sikker sone.. blir noen turer ekstra gjennom kontrollen, men det overlever man :)

På meg virker det som det faktisk ER en forskjell mellom OSL og de andre flyplassene i Norge. Vaktene på OSL minner litt om TSA, mens vaktene på de andre flyplassene minner om standard norske vektere.
Har forøvrig aldri hatt ubehagelige opplevelser noen steder, bortsett fra en gang jeg hadde pakka feil, og hadde noe i håndbagasjen som skulle vært i en innsjekka koffert. Hva det var kan man jo lure på, men når man er ydmyk og innrømmer en feil uten bortforklaringer, løser det hele seg uten mer problemer.

Verken andre skribenter eller jeg har den fulle historien her. Vi flygere er som alle andre pålagt å gå gjennom sikkerhetskontrollen på OSL, som vi er på LHR, IAD og kortbaneplassene. Den aktuelle historien her er nok unyansert fremstilt i media, og det blir en sak mellom vedkommede kaptein, flyselskapet, foreningen hans (Norwegians flygerforening er ikke medlem av Norsk Flygerforbund så de kan ikke støtte seg på Security-ekspertisen der) og myndighetene. Forøvrig er jeg stadig gjennom sikkerhetskontroller i inn- og utland, og selv om både jeg og screeningpersonellet kan være slitne mot slutten av en lang økt har jeg aldri møtt sure miner. Vi gjør vår jobb, screenerene gjør sine, og forhåpentligvis får de stoppet de anslagene vi håper aldri kommer. Så la oss ha i mellomtiden ha et nøkternt forhold til mediaoppslagene, folkens (-:
Og om man ikke har skjønt det til nå; hvis skoene piper hver gang er det kanskje på tide å få seg noen nye...

Originally posted by Jumper
Verken andre skribenter eller jeg har den fulle historien her. Vi flygere er som alle andre pålagt å gå gjennom sikkerhetskontrollen på OSL, som vi er på LHR, IAD og kortbaneplassene. Den aktuelle historien her er nok unyansert fremstilt i media, og det blir en sak mellom vedkommede kaptein, flyselskapet, foreningen hans (Norwegians flygerforening er ikke medlem av Norsk Flygerforbund så de kan ikke støtte seg på Security-ekspertisen der) og myndighetene. Forøvrig er jeg stadig gjennom sikkerhetskontroller i inn- og utland, og selv om både jeg og screeningpersonellet kan være slitne mot slutten av en lang økt har jeg aldri møtt sure miner. Vi gjør vår jobb, screenerene gjør sine, og forhåpentligvis får de stoppet de anslagene vi håper aldri kommer. Så la oss ha i mellomtiden ha et nøkternt forhold til mediaoppslagene, folkens (-:
Og om man ikke har skjønt det til nå; hvis skoene piper hver gang er det kanskje på tide å få seg noen nye...

Amen!
:cheers:

Originally posted by Jumper

Var mitt forslag i en tidligere debatt om dette, men vedkommede kunne ikke skjønne hvorfor det skulle være nødvendig. "For å fjerne et irritasjonsmoment" var min hensikt...

Man har metall og metall, tydeligvis ...
Mine sko, som setter av alt av pipeportaler i USA, gaar glatt gjennom baade paa Vaernes og Gardermoen ...
Kanskje en forretningside for en driftig sjel? Selge pipefrie sko til flyplassansatte, flygende og andre "Frequent Passers' .. ??

Originally posted by LN-MOW
Man har metall og metall, tydeligvis ...
Mine sko, som setter av alt av pipeportaler i USA, gaar glatt gjennom baade paa Vaernes og Gardermoen ...
Kanskje en forretningside for en driftig sjel? Selge pipefrie sko til flyplassansatte, flygende og andre "Frequent Passers' .. ??
Ikke dumt egentlig. Flere og flere som kjøper sko spør i skoforretninger om det er metall i sålene. Ei venninne av meg arbeider i Eurosko og de har etterhvert blitt nødt til å vite hvilke sko som har metall i seg og hvilke som ikke har det. Kanskje ikke dumt å tenke på neste gang en skal gå til anskaffelse av et nytt par.

Jeg skal ikke komme med reklame, men skoene (Ecco) jeg har kjøpt de tre siste gangene har ikke gitt utslag i noen portaler, hverken her eller i USA. Jeg har alltid spurt om de har metallskinne i sålene og etter litt frem og tilbake har de kunnet bekrefte det.

Ellers så er det ulike produsenter av portaler og de har ytterst forskjellige egenskaper. CEIA bruker man på OSL http://www.ceia.net/security/index.asp?sec=A og man har to typer portaler.

Paa meg virker dette som et forsoek fra pilotens side aa sette soekelyset paa et problem som finnes paa OSL, dessverre saa ser det ut som soekelyset rettes kun paa bakeren (piloten) mens baade smeden (Adecco) og landsbyen (OSL) slipper unna.

Det var vel neppe tilfeldig at dette skjedde paa OSL, selv om den samme piloten daglig passerer gjentallige sikkerhetskontroller baade innen Norge og i utlandet. Og som i alle andre livets situasjoner maa de minst 2 til for aa krangle (med mindre man ikke er schizofren)....og det virker paa meg som at Adecco ogsaa har bidratt til aa skape denne situasjonen....

Som kunde av Adecco og OSL forventer jeg at de sammen med flyselskapene i varetar sikkerheten, det inkluderer at ingen gjenstander som kan benyttes til uautorisert adgang til cockpit beslaglegges, men i fra mitt synspunkt forventer jeg ogsaa en pilot som er klar for oppgavene, som paa en travel morgen med glatte rullebaner og tett snevaer ikke er distrahert av en unoedig konfrontasjon med en sikkerhetsvakt som tar i fra han Neglesaksen......fra tid til annen maa man gjennomgaa regler og bestemmelser, og naar OSL til stadighet fremstaar som et irritasjonsmoment boer en ta seg tid til aa belyse rutinene

Sitt ned i kaffe baren ved sikkerhetskontrollen på OSL å se på hvem som slipper igjennom med et "nikk" til Adecco'ene , helt klart noen huller å tette her.

Har sett vare til butikkene (var i alle fall pappesker) osv bli trillet inn der man bare skal gå ut , og andre med/uten vesker gå her og være på nikk med Adc. "gutta".

/G

Originally posted by P.A. VIKING
Sitt ned i kaffe baren ved sikkerhetskontrollen på OSL å se på hvem som slipper igjennom med et "nikk" til Adecco'ene , helt klart noen huller å tette her.

Har sett vare til butikkene (var i alle fall pappesker) osv bli trillet inn der man bare skal gå ut , og andre med/uten vesker gå her og være på nikk med Adc. "gutta".

/G

Dette høres jo ikke bra ut i det hele tatt. Regner med at Adecco blir kontrollert med slike stikkprøver for å se om de gjør jobben sin....eller?

Dette bør jo sjekkes hele tiden...men piloten kan heller ikke bli så sint/provosert at han kutter ut denne sjekken. De er vel ganske godt betalt for å holde hodet kaldt...eller?

les fra dagbladet:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/15/426274.html

Setter saken i noe annet lys. Alltid to sider av samme sak...

Frustrasjon og irritasjon er greit, men de fleste skjønner vel at om man skal komme noen vei i en slik sak så må man bruke de riktige kanalene. Individuelle protester er vel som å pisse i motvind.

Et generelt utsagn, jeg vet absolutt ikke noe om detaljene her, men det kommer forhåpentlig vis frem mer etter hvert

Fra Dagbladet:

"Men piloten hadde trukket kortet sitt ved sikkerhetskontrollen og fått grønt lys. Han gikk gjennom sikkhetskontrollen uten at det pep, men fikk beskjed av sikkerhetsvaktene om at han hadde gått for fort.

Piloten ble derfor bedt om å gå gjennom kontrollen nok en gang og gjorde dette. Men fortsatt syntes sikkerhetsvaktene at piloten gikk for fort. De ba ham derfor om å gå gjennom kontrollen for tredje gang. Dét nektet piloten."

Så hvis dette stemmer, så lukter jeg kverrulanter på jobb i sikkerhetskontrollen.

les mer her

Jan Roar Rød

Originally posted by wf145
Har eit mykje betre forhold til Securitas når det gjeld sikkerheitskontroll.

tja.. kan jo navngi et par kollegaer av oss som ikke er så fryktelig glad i dem da :)

Jepp, og det er slik rutinene for de som skal levere varer er og for vaskeutstyret, godkjent av OSL/Avinor.

Det er ingen tvil om hvem som er de "priviligerte" gruppene som skjærer klar av sikkerhetskontroller. Hos oss er det servicemannen til kaffemaskinene. Vi håper han ikke også jobber for en konkurrent.

Originally posted by Superhai

Jepp, og det er slik rutinene for de som skal levere varer er og for vaskeutstyret, godkjent av OSL/Avinor.

Da har jeg full forståelse for at de flygende er flyforbanna på det opplegge OSL har rundt security , om Haien har rett så er det jo ikke noe problem å få "noe" på inside på OSL.

Originally posted by nutcase
Fra Dagbladet:

"Men piloten hadde trukket kortet sitt ved sikkerhetskontrollen og fått grønt lys. Han gikk gjennom sikkhetskontrollen uten at det pep, men fikk beskjed av sikkerhetsvaktene om at han hadde gått for fort.

Piloten ble derfor bedt om å gå gjennom kontrollen nok en gang og gjorde dette. Men fortsatt syntes sikkerhetsvaktene at piloten gikk for fort. De ba ham derfor om å gå gjennom kontrollen for tredje gang. Dét nektet piloten."

Så hvis dette stemmer, så lukter jeg kverrulanter på jobb i sikkerhetskontrollen.

les mer her

Jan Roar Rød

Ja det er som regel flere sider av en sak. Virker som om det ikke var så svart/hvitt som først antatt likevel.

Back