Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Norwegian har på mange måter overrasket positivt så langt. Men nå som vekstmulighetene på de kortere rutene stopper opp, har Kjos begynt å se på longhauls.

Dette er en helt annen butikk, og mange har brent fingrene sine før. Og mange har "drømt" om IC her i Skandinavia før, men det ble med drømmen.

SAS har halve tapet sitt på IC, til tross for at bare rundt 12 % av produksjonen kommer herfra. Finnair sliter kraftig på sine longhauls, og mange av de europeiske flagcarriers reduserer også her. Hadde Ryanair sett potensialet på longhauls, hadde de garantert vært der.

Denne kaken skal Norwegian (eller FeelAir) så ha en bit av.
Og på New York skal de sloss mot amerikanerne, og Feel har antydet priser ned til 1500,-.

Det at SAS ikke får til IC i dagens situasjon betyr vel ikke nødvendigvis at det ikke er mulig for andre skandinaviske selskaper, det er vel ingen hemmelighet at SAS sliter med visse *interne utfordringer* (for å si det diplomatisk).

Når det gjelder konkurransen med Feel Air tror jeg denne går hardere utover Feel, de har ikke noe feedernett (som vi vet om, hvem vet hva slags avtaler de kan inngå) og ingen andre operasjoner som kan "subsidiere" IC-satsingen.
Dessuten har Norwegian en sterkere merkevare og har et, til tider kanskje noe ufortjent, image blant folk flest som billig (i positiv forstand).

Last edited:

Hur skulle feeding av passagerare till Norwegians eventuella långlinjer i praktiken fungera?

Kan man inte boka genomgående biljett försvinner ju mycket av fördelarna med ha matartrafik.

Norwegian A330 på vei til New York:P

norwegiana330.gif

Attachments

• norwegiana330.jpg
    norwegiana330.jpg
    9.3 KB · Views: 1,329

Likte halen og motorene, men det er noe som ikke stemmer med norwegian-skriften på flykroppen.

Hur skulle feeding av passagerare till Norwegians eventuella långlinjer i praktiken fungera?

Kan man inte boka genomgående biljett försvinner ju mycket av fördelarna med ha matartrafik.

Norwegian tilbyr så vidt jeg husker gjennomgående innsjekk på en del rutekombinasjoner allerede i dag, og jeg er sikker på at de vil sørge for å gjøre det hvis de starter IC.

Man får i alle fall gjennomgående innsjekk i de fleste retninger via OSL med DY, dog med det vanlige maset om man kommer fra utland, men det er ikke DY's feil. Vil vel tro at både ARN og CPH også har / får gjennomgående ganske snart.

Og sånn omtrent ville en 330 i dagens livery se ut...

Attachments

• A330.jpg
    A330.jpg
    242.8 KB · Views: 1,344

Huff huff, om de skal ha større fly , så har vi sett penere forslag...

Og sånn omtrent ville en 330 i dagens livery se ut...

Jeg syntes denne var grei jeg, denne røde snuten begynner jo å bli et varemerke og fenger jo greit. Den liveryen kombinert med diverse norske turistatraksjoner/landskap hadde jo vært genialt (syntes jeg).

Kanskje noen vil lage en A330 med den vanlige liveryen + naturbilde på halen?

Kjos'ern har tidligere uttalt til piloter i firmaet at New York nærmest var uaktuell uansett. Alt for svakt volum. Derimot trakk ham frem Beijing som mer interessant.
Kjos fremsto som lunken til hele langruteopplegget - men det kan jo ha forandret seg?

Jeg vil fortsatt overraskes om dette blir en realitet.

Tally-Ho

Kanskje hadde vert lurt om Kjosern skaffe en longhaulfly som kan også brukes i korte ruter, som feks oslo-spania. og noe diverse sommerdestinasjoner med høyt passaservolum. så lettere å utnytte de store flyene maksimalt.

Kjos klarer vel Boston med 738/739, en 739LR finnes vel også hvor seter ikke må blokkeres for å klare turen?? - men det ville vel mest være for prestisjen av USA-flighter enn noe annet...

Hyggelig at painten jeg malte til Level-D 767 i 2005 blir dratt frem :)...
PS: Ikke copyright T. Knudsen :)

Heisann JoeW

Kjos klarer vel Boston med 738/739, en 739LR finnes vel også hvor seter ikke må blokkeres for å klare turen?? - men det ville vel mest være for prestisjen av USA-flighter enn noe annet...

Tror selv BOS kan bli en lang tur for en 738/739ER...? OSL-BOS er 3045 nm. En 738 m/winglets og (M)ZFW paa 138.300 lbs har max rekevidde paa cirka 2.200 nm og du maa ned i 125.000 lbs ZFW for aa komme over 3.000 nm. Dette er ogsaa 0 vind, og nord atlanteren kan vaere lei om vinteren...

Dag

Ærlig talt er jeg totalt overrasked at denne diskusjon forsatt lever. Rett og slett fordi ingen sa denne side-setning som Kjos sa: Dersom market tar seg betydelig opp.

Til slutt folger ogsa Norwegian markeds-methode.

Bare gjette hvor stor inntjenings-potensialet er med CO alrede etablert på OSL-EWR, utstyrt med 757WL som er denne flygplan man trenger for dette marked.

Litt hint:

Ip = Np * Pa

Ip = Potensielt Inntjening i NOK
Np = Antall Pax
Pa = Gjennomsnittlig pris som kan oppnas

Det finnes bedre methoder å estimere, dette er rudimentær men funker bra for dette jeg ville fremstille.

Pa er capped og vil ligge tydelig under dagens snittpriser
Np er begrenset, selv om Nordmenn er verdensmeister i flyreiser. Her spiller det en markant rulle om en land har 4 Mio innbyggere eller - som Asia 200, 500 eller 1.200 Millioner.

Til slutt kommer Inntjening, og det skal ligge i minst litt over grense-kostnader. Økonomisk skal man alltid maksimere denne. En kikk pa P (remember, capped!!) viser at man må maksimere antall pax. Ok, enten feed via Hub&Spoke, eller økning i antall innbyggere... Jeg har følelsen at den siste alternativet kan ta noen tid, la meg si i minst 9 måneder.

Så for å markere poeng nok en gang. Volumer til fra Norge er for lavt for lavpris-langdistanse. Det regner seg ikke dersom man har 2 eller 3 ruter hvor man har visse volumer. Man har ikke råd a ha ruteoppleg til en A330/B767 for 2-3 dager. Resten av dagene, hva vil du da gjøre med disse flyene?
Historien har vist at det går ikke. BU prøvde seg 84-86, AB prøver seg nå og har desastrøse resultater fra A330 ops. (Jeg har ogsa anelse at selv en 767-200ER er for stor, rent sett fra kapasiteten...)

Selv om dette er vanskelig å akseptere. Skandinavia er ikke verdens navle, dermed vil det være en begrenset tilbud av langruter. Fragmenterer man dette enda mere pa OSL, ARN og CPH og ikke samler opplegg, så har man en nettverk-kvalitet som er ikke konkurranse-dyktige. Det vil bare legg opp til at alle langruter til/fra Skandinavia forsvinner.

Deutschland - Land der Ingenieure :)

Eller landet der nordmenn kan lære seg å være nøyaktig og grundig.
Bilenes registreringsnummer startet på KA i den byen jeg lærte det :cool:

Eller landet der nordmenn kan lære seg å være nøyaktig og grundig.
Bilenes registreringsnummer startet på KA i den byen jeg lærte det :cool:

Det var ogsaa min oppfatning av Tyskland inntil,den dagen hvor et av Tysklands ICE tog sporet av og traff et brokar fordi en undimmersjonert aksel brakk....den samme dagen oppdaget jeg at vaar Mercedes 300TE hadde en radiator som var sammensatt av Aluminimum og plastikk !!! ingen god god kombinasjon...ingen god design, ikke noe godt ingenioer haandverk...

Personelig synes jeg at dette erv en god debatt som absolutt boer leve videre....basert paa min egen erfaring med flyreiser er jeg ikke helt enig i BU662 sin formel....den har noen svaert fundamentale feil:
Hverken Pa eller Np er konstante i enhver modell DY maatte bruke....hvis disse skulle vaere konstante maatte all trafikk starte i Norge....noe som svaert mange tar for gitt...men som er sa langt fra virkeligheten det gaar an....i saa fall skulle Icelandair vaere parkert i Mojave siden midten av 60 tallet.....

Pa bestaar av svaert mange komponenter fra dag 1 i DY's rute nett om de skulle starte langruter med A330...Med LH's enveis pris politikk (for aa holde oss til Tyskland) aapner det tyske marked til xxx i Tyskland via OSL eller ARN til New York eller Bangkok...og det er bare et av svaert mange markeder....SAS solgte 35% av sine seter i det Tyske Markedet til priser som var langt over Pa....en annen faktor er at Markedtet i den andre enden f.eks. New York kommer til aa kjoepe billetter....og disse ligger garanatert over Pa (Det gjoer Icelandair ut av Seattle i dag)....i tillegg til Pa er Ra Som staar for Ryanair additions) jeg strever med aa finne IMM priser med FR fra STN til Italy i October / November...og Pa er GBP 14.99 x4 (2 Personer 2 strekninger)...noe som skulle gi Pa rundt regnet GBP 60.00...guess what Pa er GBP 260.00 !!! naar Taxes, Gebyrer, Bagasje etc er regnet inn saa selv Pa er ikke konstant Pa.....vil dette vaere forskjellig med Dy ??? hmm jeg tror ikke det.....

Back