Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

En sidenote først. Jeg tror det ikke hjelper debatten å diskutere om ICE ullykken kan bevise / avkrefte påstander som grundig eller nøyaktig. Jeg vil bare legge til at ullyker sker og dette ligger i natur av tekniske systemer som feiler fra tid til tid. Ingen teknisk system er 100% sikkert, det rett og slett går ikke.

Siden OSL-New York er tatt inne her som eksempel så veldig mange ganger.

Vi har en CO i denne marked som flyr 1x daglig denne ruten. Som eneaktør har CO en høy interesse å forbli alene dvs de vil forsyne dette marked med den nødvendige kapasitet. CO har 767-200ER i sitt flåte som er større en 757WL og likevel sender 757er hver dag.

Når man estimerer Inntjeningspotensialer så ser man pa dette naturlig vis over en lengre periode, dvs sommer-/vinterhalvåret elller en hel år. Og man jobber med snittspriser som reflekterer at man har ikke en konstant pris som man kan selge billetter. Det spiller likevel for ingen en rulle om dette reiser starter i A eller B, det er bare spørsmål av volum man har til en pris. fordi det hva teller for inntjening er bare numbers, ikke nasjonaliteter.

Om dette finnes seg en større etterspørelse pa OSL-New York, så ville CO har tilbyd flere flyseter enten via større flytyper eller flere frekvenser. Eller SAS ville har klart seg med sine 767 operasjoner tidligere. Faktum at CO ikke gjør noe er en god indikator at dette marked er begrenset og ikke villige a betale særlig høye priser som trenges til for å operer widebody fly med en skikkelig frekvens. Samme gjelder OSL-BKK. Med en Thai på rute klarer seg ingen 2.aktør.

CO har 767-200ER i sitt flåte som er større en 757WL og likevel sender 757er hver dag.
Slik jeg har forstått det så skulle gjerne CO satt inn 762 på OSL-ruten, men de har ingen ledig 767. Stemmer ikke det, Dag Johnsen?

Eller landet der nordmenn kan lære seg å være nøyaktig og grundig.
Bilenes registreringsnummer startet på KA i den byen jeg lærte det :cool:

Etter å ha arbeidet +25 år i forskjellige selskaper med .AG som eiere så er vel erfaringene litt delte...

Ja voldsomme kvalitetsregimer og hirarkiske organisasjoner.
Men blir alt riktig forde ? nein det gjør det ikke.
Lite motakelige for input fra omvedren, for ikke å kalle det kritikk, da setter de seg jo helt på bakbeina. Eller om man ikke tar all kommunikasjonen med "peer" ...

Nei, Norsk initiativ blir fort drept der i gården...

Last edited:

Og så bes de involverte om å returnere til tema

focus.gif

Tysk grundighet, forrettningsliv og ingeniørkunst må gjerne diskuteres....men ikke i en tråd om Norwegian og long haul

MOW, dette med ledig 767-200er stemmer ikke.

CO bruker under vinteren en 767-200ER pa EWR-TXL. Rett og slett fordi man vil unnga disse dager hvor en 757WL fullsatt klarer seg ikke inn til EWR fra TXL og må derfor mellomlande i Gander eller Halifax. Dette viser CO har i minst en 767 som de kan disponere.

Dersom OSL-EWR ville har vært så yield-sterke og så trangt med kapasiteten, så ville man har satt den 767en der og ikke til TXL. Man setter jo denne flyet der hvor det tjener selskap mest...

CO bruker under vinteren en 767-200ER pa EWR-TXL. Rett og slett fordi man vil unnga disse dager hvor en 757WL fullsatt klarer seg ikke inn til EWR fra TXL og må derfor mellomlande i Gander eller Halifax. Dette viser CO har i minst en 767 som de kan disponere.

Dersom OSL-EWR ville har vært så yield-sterke og så trangt med kapasiteten, så ville man har satt den 767en der og ikke til TXL. Man setter jo denne flyet der hvor det tjener selskap mest...

Det viser at CO velger å sette inn denne 767'ern på en rute hvor rekkevidden kreves. EWR-TXL er ca. 300 miles lenger enn EWR-OSL, og jeg forstår poenget med at de gjerne vil unngå å måtte mellomlande på en såpass lang rute. Bare på OSL-EWR, sies det at de "så vidt" klarer det, og at denne ruten også har hatt sine mellomlandinger, i hvertfall før de begyntre å montere winglets på 757'erne.

Hva kapasitet angår, har det jo og blit sagt at hadde det ikke vært for at US begynte å fly til OSL, så hadde OSL hatt to daglige 757'ere til EWR i sommer. Så OSL har definitivt et marked for mer kapasitet, nmen dessverre har ikke CO nok widebody-kapasitet. Det skal også nevnes at i passasjerantall er CO sine 752'ere og 762'ere nesten like. 762 har litt flere setet i business og litt færre i economy, men ellers tar de omtrent like mange passasjerer. Forskjellen er at 762 tar mer cargo, og har lengre range.

Mao: De frakter omtrent like mange passasjerer, men TXL trenger mer range.

Dessuten har 757 både AVOD og strømuttak i setene, i motsetning til 767, så jeg personlig ville faktisk foretrekke en 757 framfor en 767-200 på OSL-EWR.

Bare til side-info.

Den vinter da CO brukte 757WL hadde de eksakt 7 !!! mellomlandinger pga av fueling i Gander / Halifax.

Jeg tror dette viser godt at den marked som finnes fra OSL er godt dekked.

Jeg tror dette viser godt at den marked som finnes fra OSL er godt dekked.

Les dette intervjuet som Discus gjorde med bl.a. VP for CO i Europa:

Hvis ikke US Airways hadde startet opp i sommer, hadde CO hatt to daglige OSL-EWR i sommer

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=46741

Mao, det er et marked for flere seter enn antallet i en 757/767.. Hadde vi ikke hatt to selskaper, hadde vi fortsatt hatt to avganger.

Ja, men ble ikke diskusjonen om DY skulle starte opp ruter til USA pp?

Mitt argument er jo sa veldig enkelt at det finnes ikke nok plass. Det stötter du na her med din argumentering at US sitt PHL rute stjal CO muligheten a opprette en 2nde frekvens til/fra OSL. Rett og slett, fordi marked er metted med kapasitet...

Just for fun...

Lurer på kven som flyg først

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    26.3 KB · Views: 615
  • 2.jpg
    2.jpg
    29.6 KB · Views: 618

.

Que? Jeg har da ikke sagt noe! :p

Jeg er faktisk ganske så enig med din argumentasjon, jeg ....

Når det gjelder tysk grundighet vs. kvalitet, så har jeg en frue med en ganske sentral jobb i verdens største .AG, og det er et konstant problem at 'procedures' og 'prestige' er mye viktigere ord enn 'product' og 'quality' .. det er faktisk ganske så skremmende å høre mye av det som foregår i etasjen under meg ....

LN-A330, det var vel spørsmålet om Norwegian ville fly longhaul med widebodies før Boeing 787 i hele tatt kom i lufta real norwegian mente. Slike skjulte budskaper er alltid vanskelig å finne ;)

Snål argumentasjon; siden co ikke setter inn mer kapasitet på New Y så er det ikke et mer behov. Det samme som å si at siden ingen fløy på Bkk i mai så var det ingen behov, men mnd. etter var behovet 250+.

Snål argumentasjon; siden co ikke setter inn mer kapasitet på New Y så er det ikke et mer behov. Det samme som å si at siden ingen fløy på Bkk i mai så var det ingen behov, men mnd. etter var behovet 250+.

Ikke helt relevant ... CO lot vaere aa oeke kapasiteten ettersom de plutselig fikk direkte konkurranse .. Dette spiste opp grunnlaget de var i ferd med aa ta over. Behovet er relativt stabilt - det er snakk om stoerrelsen paa pai-stykket ..

Ikke helt relevant ... CO lot vaere aa oeke kapasiteten ettersom de plutselig fikk direkte konkurranse .. Dette spiste opp grunnlaget de var i ferd med aa ta over. Behovet er relativt stabilt - det er snakk om stoerrelsen paa pai-stykket ..

Nå har det vel vist seg at inntreden f.eks. av en del LCC'er i ulike markeder har resultert i relativt kraftige økninger i antall reisende, så det er vel både snakk om størrelsen på paien og på paistykket (sistnevnte sett fra en enkelt operatørs side).

Jeg undrer meg litt over argumentasjonen om at siden CO er etablert og ikke velger å øke kapasiteten, så er det et signal om at det ikke er et større behov. Om vi ser bort fra US sine flygninger til PHL så er CO alene direkte fra OSL til NYC (for noen vil kanskje US sine flygninger være et alternativ til CO sine flygninger, mens for andre vil det ikke være tilfellet - dvs. US sine flygninger er muligens delvis substitutter til CO sine flygninger). I tillegg finnes selvsagt en rekke andre operatører som flyr via sine respektive hubs.

Som en aktør med iallefall delvis monopolmakt, som CO har, så er det ikke utenkelig at det er i deres interesse å holde en litt for liten kapasitet i forhold til behovet i markedet. Hvorvidt de kan lykkes med dette er delvis avhengig av om hvor sannsynlig det er at andre aktører etablerer seg. Jeg tror ikke det at kapasitetet til CO stort sett er en 757 daglig er et "bevis" på at markedet ikke etterspør mer enn dette. Se på flygninger fra Norge til London - det ser ut til å være et nesten utømmelig behov på det markedet. Det er ikke utenkelig at noe tilsvarende kunne være for NYC (i mye mindre skala, naturlig nok, men likevel...).

Singapore er jo en mye tyngre forretningsdestinasjon og egner seg kanskje mindre til long-haul rettet mot turister.

Og vil ikke SIN være veldig langt for en 330?

Nå har det vel vist seg at inntreden f.eks. av en del LCC'er i ulike markeder har resultert i relativt kraftige økninger i antall reisende, så det er vel både snakk om størrelsen på paien og på paistykket (sistnevnte sett fra en enkelt operatørs side).

Jeg undrer meg litt over argumentasjonen om at siden CO er etablert og ikke velger å øke kapasiteten, så er det et signal om at det ikke er et større behov. Om vi ser bort fra US sine flygninger til PHL så er CO alene direkte fra OSL til NYC (for noen vil kanskje US sine flygninger være et alternativ til CO sine flygninger, mens for andre vil det ikke være tilfellet - dvs. US sine flygninger er muligens delvis substitutter til CO sine flygninger). I tillegg finnes selvsagt en rekke andre operatører som flyr via sine respektive hubs.

Som en aktør med iallefall delvis monopolmakt, som CO har, så er det ikke utenkelig at det er i deres interesse å holde en litt for liten kapasitet i forhold til behovet i markedet. Hvorvidt de kan lykkes med dette er delvis avhengig av om hvor sannsynlig det er at andre aktører etablerer seg. Jeg tror ikke det at kapasitetet til CO stort sett er en 757 daglig er et "bevis" på at markedet ikke etterspør mer enn dette. Se på flygninger fra Norge til London - det ser ut til å være et nesten utømmelig behov på det markedet. Det er ikke utenkelig at noe tilsvarende kunne være for NYC (i mye mindre skala, naturlig nok, men likevel...).

Svært enig i den. Se bare på SAS i forhold til Norwegian og en rekke andre selskaper. SAS sitt fane argument før de fikk konkurranse, var at det ikke var marked for flere direkteruter fra Norge. Selv om et marked ikke er umettelig, er det lett å se hvem som griner nå!

Hørte fra CO at yielden i sommer, i konkurranse med US, var gått mye ned - men at ruten fortsatt var blandt de beste 757-rutene deres.

Hørte fra CO at yielden i sommer, i konkurranse med US, var gått mye ned - men at ruten fortsatt var blandt de beste 757-rutene deres.

Det kan jeg se for meg, jeg har to kamerater som reiste til statene i september og det var vesentlig billigere med CO OSL-EWR-LAX enn f.eks. KL OSL-AMS-LAX. Trodde prisene var ganske høye på OSL-EWR jeg, men de har muligens sunket endel?

Back