Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika
Det at SAS ikke får til IC i dagens situasjon betyr vel ikke nødvendigvis at det ikke er mulig for andre skandinaviske selskaper, det er vel ingen hemmelighet at SAS sliter med visse *interne utfordringer* (for å si det diplomatisk).
Når det gjelder konkurransen med Feel Air tror jeg denne går hardere utover Feel, de har ikke noe feedernett (som vi vet om, hvem vet hva slags avtaler de kan inngå) og ingen andre operasjoner som kan "subsidiere" IC-satsingen.
Dessuten har Norwegian en sterkere merkevare og har et, til tider kanskje noe ufortjent, image blant folk flest som billig (i positiv forstand).
Norwegian har på mange måter overrasket positivt så langt. Men nå som vekstmulighetene på de kortere rutene stopper opp, har Kjos begynt å se på longhauls.
Dette er en helt annen butikk, og mange har brent fingrene sine før. Og mange har "drømt" om IC her i Skandinavia før, men det ble med drømmen.
SAS har halve tapet sitt på IC, til tross for at bare rundt 12 % av produksjonen kommer herfra. Finnair sliter kraftig på sine longhauls, og mange av de europeiske flagcarriers reduserer også her. Hadde Ryanair sett potensialet på longhauls, hadde de garantert vært der.
Denne kaken skal Norwegian (eller FeelAir) så ha en bit av.
Og på New York skal de sloss mot amerikanerne, og Feel har antydet priser ned til 1500,-.
Det at SAS ikke får til IC i dagens situasjon betyr vel ikke nødvendigvis at det ikke er mulig for andre skandinaviske selskaper, det er vel ingen hemmelighet at SAS sliter med visse *interne utfordringer* (for å si det diplomatisk).
Når det gjelder konkurransen med Feel Air tror jeg denne går hardere utover Feel, de har ikke noe feedernett (som vi vet om, hvem vet hva slags avtaler de kan inngå) og ingen andre operasjoner som kan "subsidiere" IC-satsingen.
Dessuten har Norwegian en sterkere merkevare og har et, til tider kanskje noe ufortjent, image blant folk flest som billig (i positiv forstand).
Last edited: