• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian og online checkinn

Hypern

ScanFlyer Rusty
Nå har de jo som kjent begynt med OLCI og kan spare en for potensielt mye kø og særlig på utestasjoner om man flyr med håndbagasje. Men ikke alt personell ser ut til å takle dette like godt. Jeg kom hjem med DY i dag fra EDI - hadde sjekka inn online selv om jeg likevel skulle sjekke inn bagasje. Damen bak skranka påstod hardnakket at dette ikke var noe boardingkort jeg hadde printet ut og jeg fikk da et pappboardingkort som er klassisk. Jeg bestemte meg for å prøve papirboardingkortet jeg hadde skrevet ut i sikkerhetskontrollen og det funka som bare smør.

Da jeg kom til gaten gjentok historien seg at dette ikke var noe boardingkort. Fant da frem det pappboardingkortet for å unngå ytterligere diskusjon. Hvis det virkelig er sånn at OLCI er noe vits så bør man kunne gå direkte til gate uten å skaffe boardingkort på flyplassen. Virker som DY burde informere om dette til utestasjonene. Godt mulig dette er sært for UK, men jeg tastet da inn APIS som vanlig på nettet. På Ryanair og Easyjet må man jo betale masse i gebyr dersom man ikke har printet ut boardingkortet sitt på forhånd.
 
Ikke usannsynlig at de bruker et annet innsjekkingssystem i EDI, og hvis man da likevel kan sjekke inn på web i DY's eget system, vil ikke handllingagenten kunne se dette. Security leser normalt bare strekkoden (denne er standardisert)- de er ikke forbundet med noe innsjekkingssystem, så det er ingen verifikasjon mot dette.
 
Security leser normalt bare strekkoden (denne er standardisert)- de er ikke forbundet med noe innsjekkingssystem, så det er ingen verifikasjon mot dette.

Security skal ha verifikasjon på at det er gyildig BP, vet ikke hva de gjør i EDI, men mange andre steder er det verifikasjon (har testet det ;))
 
I USA er det det. I Europa er det litt ymse, ettersom det ikke er noe krav at passasjeren skal sjekkes mot trussellistene. Men så lenge det er utstedt av flyselskapet er det gyldig, selv om det ikke kan brukes til å boarde med ..
 
Back
Top