Norwegian - (Nye) IC ruter

Jeg må si at OSL-LAX imponerer meg!
Med programmet som er presentert nå vil LGW ha 28 ukentlige rotasjoner, CPH 24, OSL 24 og ARN 20.

Er tallet for OSL ikke 22? Såvidt jeg kan se, så er der 4 ugentlige afgange til JFK, 3 til BKK, 1 til hver af MCO, FLL, LAX og SJU. Det kunne tyde på, at LAS "mangler".

Hvad med OAK? Er der to ugentlige afgange på hver hertil fra ARN?
 
Er tallet for OSL ikke 22? Såvidt jeg kan se, så er der 4 ugentlige afgange til JFK, 3 til BKK, 1 til hver af MCO, FLL, LAX og SJU. Det kunne tyde på, at LAS "mangler".

Hvad med OAK? Er der to ugentlige afgange på hver hertil fra ARN?

2 ukentlige OSL-FLL
1 ukentlig OSL-MCO
1 ukentlig OSL-SJU
3 ukentlige OSL-BKK
4 ukentlige OSL-JFK
1 ukentlig OSL-LAX

= 12 rotasjoner/24 flighter

OAK ser ut til å være kuttet fra ARN, men fra Stockholm er det flere store hull i programmet med over 24 timer. Jeg tror det tyder på at ikke alt er sluppet.
 
Ikke mulig å booke OSL-STX. Man må booke OSL-CPH og CPH-(SJU)-STX i to forskjellige bookinger.

Det skyldes vel at den går såpass tidlig fra CPH, at selv men første flighten (på fredager) OSL-CPH med DY så ender man opp med 40 minutters connections, hvilket vel er kortere enn hva Norwegian vil selge deg.

CPH-SJU-STX har avgang 09:25, og ser man på Norwegian sine flighter til CPH, så tyder det på at de ser for seg at denne er primært O/D

På returen ser jeg de selger STX-CPH-OSL, men det betyr et stopp på 5 timer på CPH
 
Da har Norwegian lastet opp en ny ukentlig fra OSL til FLL.
Totalt 3 ukentlige OSL-Florida

2 ukentlige OSL-FLL
1 ukentlig OSL-MCO
1 ukentlig OSL-SJU
3 ukentlige OSL-BKK
4 ukentlige OSL-JFK
1 ukentlig OSL-LAX

= 12 rotasjoner/24 flighter.

Med 3 ukentlige til FLL så er vi vel oppe i 13 rotasjoner/26 flighter til/fra OSL, snart 2 Norwegian Longhaulruter hver dag ut fra OSL! Imponerende.
 
Med 3 ukentlige til FLL så er vi vel oppe i 13 rotasjoner/26 flighter til/fra OSL, snart 2 Norwegian Longhaulruter hver dag ut fra OSL! Imponerende.

FLL:
OSL: 1x ugentlig indtil 14. december, herefter 2x ugentlig (ekstra mandagsflyvning) som varer indtil 21. marts. Ellers flyvers der normalt fra OSL onsdag og lørdag.

CPH: 2x ugentlig. Normale flyvninger tirsdag og lørdag.

ARN: 2x ugentlig - torsdag og søndag i hele W15.

LGW: 2x ugentlig - mandag og fredag i hele W15-

MCO i W15
OSL: 1 ugentlig om lørdagen
CPH: 1 ugentlig om mandagen
LGW: Ingen flyvninger
 
Last edited:
Ukentlig TLC?

Det ligger slakk i programmet til alle maskinene, men i ulik grad.
Således er nok 3-7 timer mellom ankomst og avgang enkelte dager, mer fornuftige buffere enn i tidligere program. Det som nå er helt tydelig er at hver flyplass får 2 maskiner som utelukkende flyr ut med respektive ARN, CPH, LGW og OSL som "base". Det er helt slutt på at en maskin flyr slinger innom andre Europeiske hubber i sitt program. Det er derfor ganske lett å sette samen programmet til maskinene å identifisere buffere og huler i programmet. Buffere og hul er også utelukkende lagt til de europeiske flyplassene og ikke ute på destinasjonene de flys til.

Den flyplassen med flest huller er Arlanda. Her har maskinen som skal betjene SJU og FLL, hele 4 dager uten program med mer en 24 timers hvile. Dette er huller som tidsmessing reker rotasjoner til samtlige destinasjoner som DU i dag betjener. Her kommer de garantert nye destinasjoner eller økning av eksisterende frekvens. Hullene passer også for OAK, selv om jeg personlig tror at MCO også vil dukke opp fra ARN. Hullene til ARN ligger på Mandag, Onsdag, Fredag og Lørdag.

Fra LGW ligger det daglige buffere på enkelte flighter på 5-9 timer. På lørdager ligger det et 24 timers hull i programmet for den ene maskinen som blant annet betjener FLL og SJU. Med tanke på at MCO ble trukket tilbake fra booking kan man jo spekulere i om den egentlig ligger her.

For CPH, ligger det buffer på 5-6 timer på enkelte rotasjoner på maskinen som flyr FLL, BKK og JFK. På maskinen som flyr LAX, SJU, STX, MCO og LAS, ligger de 2 huller, men disse er på kun 22 timer på torsdager og søndager. Legger man inn min 1,5 timer tournarround, gir det rom for flyvninger på maks lengde 9+9 timer for å rekke tilbake til neste oppsatte rotasjon.
Det betyr at det kun er JFK som kan flys om det ikke er snakk om helt nye destinasjoner innenfor 9 timers flytid. Ei passer heller hulene inn for avgangstidene som benyttes til JFK da maskinen må eventuelt rotere ut tidligst kl 12:40.

Fra OSL ligger det flere buffere, men de største er på 7-18 timer på begge maskiner fredager og for en maskin på mandag. I tillegg ligger det 27 timer hull på tirsdager. Som kan rekke rotasjoner til samtlige destinasjoner som DU har presentert eller allerede betjener.
 
FLL:
OSL: 2x ugentlig indtil 14. december, herefter 3x ugentlig (ekstra mandagsflyvning) som varer indtil 21. marts. Ellers flyvers der normalt fra OSL onsdag og lørdag.

OSL-FLL-OSL flys ikke 3 ganger pr uke.

Mandag og fredag i sommerprogrammet (2 ukentlige)
Uke 44-50 flys det kun en avgang på onsdager (1 ukentlig)
Fra uke 51 og ut hele vinterprogrammet flys mandag og onsdag (2 ukentlige)
 
OSL-FLL-OSL flys ikke 3 ganger pr uke.

Mandag og fredag i sommerprogrammet (2 ukentlige)
Uke 44-50 flys det kun en avgang på onsdager (1 ukentlig)
Fra uke 51 og ut hele vinterprogrammet flys mandag og onsdag (2 ukentlige)

Jeg taler her om flyvninger fra OSL i W15. Check selv Norwegians hjemmeside.
 

Attachments

  • OSL-FLL nov15.jpg
    OSL-FLL nov15.jpg
    41.3 KB · Views: 1,348
  • OSL-FLL dec15.jpg
    OSL-FLL dec15.jpg
    37.4 KB · Views: 1,341
Litt mer avklaring til de to herrer ovenfor - her er hva Norwegian i dag har til salgs:

OSL-FLL:
Fra nå til og med uke 43/15 - to ukentlige - mandager og fredager
Fra og med uke 44/15 til og med uke 50/15 - en ukentlig - onsdager
Fra og med uke 51/15 til og med uke 12/16 - to ukentlige - mandager og onsdager

OSL-MCO:
Fra nå til og med uke 43/15 - en ukentlig - torsdager
Fra og med uke 44/15 til og med uke 11/16 - en ukentlig - lørdager
 
Ser ut som avgangen fra Oslo-SJU er populær hvertfall. Når billettene ble lagt ut i går var 1699 prisen på nesten samtlige avganger. Nå er det nesten ikke mulig å få tak i lenger. Kan fort bli 2 ukentlige her fra vinteren 2016/2017 eller andre destinasjoner i Karibia.
 
Ser da plenty av billetter til under 2000 kroner ...

Sant det. Men de fleste er til 1899. De til 1699 er bare tilgjengelig på 5 eller 6 avganger. I går når billettene ble lagt ut var det på nesten alle. Og setter man antall billetter til 9 så er det bare 2 avganger man får til laveste pris. Tidligere i dag var det 6 avganger.

Vet ikke hvor mange billetter de legger ut til laveste pris. De varierer sikkert også, men vil jo tro det er noen. 1699 er jo høyere en laveste pris på andre ruter med tilsvarende flytid.
 
Er egentlig litt overrasket over at LAS får direkterute i det hele tatt .. men de vet vel hva de gjør. Går sånn halvveis og venter på en interlineavtale med Allegiant eller Southwest, som begge er store i Vegas ... Allegiant flyr til 49 byer og Southwest omtrent det dobbelte.

Tror de fleste av de 49 byene Allegiant flyr til neppe er av stor interesse for nordmenn.
Men kanskje i motsatt retning til Skandinavia?
 
Kjos sier BLL samt SVG og GOT får JFK ruter når DY mottar sine 737 Max i 2017. De har sagt dette tidligere også så er i og for seg ikke noe nytt men nå er de noe mer konkret. I tillegg nevnes BGO og at det mest trolig er en mer passende for 737 Max enn 787.

Norwegian vil lave non-stop rute til New York i 2017 fra Billund, når selskabet får nye Boeing 373 Max. Billunds første oversøiske rute

http://tic.travel/news/22042015/norwegian-klar-med-new-york-rute-fra-billund
 
Hvor mange seter må da blokkeres? Eller hvordan blir da konfigurasjonen?

Selv om CFM får skikk på Leap 1B'en så er vel dette i grenseland?
 
Kjos sier BLL samt SVG og GOT får JFK ruter når DY mottar sine 737 Max i 2017. De har sagt dette tidligere også så er i og for seg ikke noe nytt men nå er de noe mer konkret. I tillegg nevnes BGO og at det mest trolig er en mer passende for 737 Max enn 787.

Hvordan kan det være god butikk å skulle fly direkte fra såpass mange små steder med et relativt lite fly som 737 og samtidig ha en HUB-strategi som man feeder inn til fra de samme små stedene...?
 
Last edited:
Back
Top