Manila kommer nok etterhvert vil jeg tro. Her det ihvertfall mange nordiske borgere som tørster etter ei direkterute. Logistikk-/infrastrukturmessig(på alle plan)så stinker Manilas NAIA T1, 2, 3 og 4. Alt er gammelt og slitt. Trass i dette holder vel som et unntak T3 relativt ok standard men alt av rullebånd, heiser og rulletrapper er normalt ute av drift.
Vi skal vel kanskje en gang for alle slutte å se Norwegian som et typisk norsk selskap all den tid mange av deres ruter for fremtiden vil komme utenfor våre trygge havner. Ei og annen ny rute vil nok komme fra OSL og Honolulu "blir" spennende.
Someone sier noe om kostnader forbundet med ei slik rute og at andre mer typiske legacy carriers ikke har evnet el turt å ta sjansen(foruten da typiske charter ruter). Vel, det er vel slik jeg har sett Norwegian over en viss tid, at de både tør og evner der andre mer sendrektige selskaper kaster inn håndduken el da ikke tør. Noe som igjen avspeiler disse selskapers(ingen nevnt ingen glemt)dårlige omstillingsevne i dagens nye flyoperasjonsituasjon.
Tel Aviv 737 rute; hm, per dags dato er det for Norwegian sin del det men det er jo endel eurpeiske aktører der ute som flyr sitt største materiell(A346, B777, B767 etc)på TLV. Jeg kjenner ikke markedsgrunnlaget godt nok men disse flyene tyder på at det er god trafikk på ruta. Har selv flydd SAS fra CPH noen ganger(A321)og må dessverre innrømme at det hadde holdt fint med en liten Embraer alle gangene(sett ift antall passasjerer). Norwegian flyr vel kun fra ARN men går vel greit.
Standarden på Manila flyplassen er nok så som så. Men det spiller jo strengt tatt ikke så stor rolle hvis passasjer grunnlaget er der.
Jeg vet ikke hvor mange som i dag flyr fra Norge til Honolulu, men jeg tror likevel dette er en destinasjon som vil øke betydelig med en direkterute til fornuftig pris. I dag tar det et døgn med 2 mellomlandinger å komme seg til Hawaii. Men klart en direkterute på 13-14 timer vil jo bli noe helt annet. Lavpris selskapene har jo vist opp igjen historien at bare man flyr direkte og prisen er lav nok er det marked for de fleste ruter. Men nå får vel ikke NAS noen flere Dreamlinere før i 2016 og rutene er allerede satt frem til august 2015 så blir nok tidligst noen nye ruter før høsten 2015.
Etter det jeg vet går det Ingen direktefly fra Oslo til Tel Aviv, Men fra ARN. Men dette er uansett en flytur på 5 timer og ingen Dreamliner rute.
Men det kommer nok en del nye IC ruter fra NAS i 2016 og 2017 også fra OSL så det blir spennende å se hva de presenterer våren/sommeren 2015

Men det er vel ting som tyder på at Kjos og NAS foretrekker ruter som tar 9-10 timer slik at man kan fly tur/retur i løpet av 24 timer. Dette taler i mot ruter som Honolulu og Manila og heller taler for flere ruter i USA og ruter til f.eks Kina og India.
Last edited: