Norwegian - (Nye) IC ruter

Manila kommer nok etterhvert vil jeg tro. Her det ihvertfall mange nordiske borgere som tørster etter ei direkterute. Logistikk-/infrastrukturmessig(på alle plan)så stinker Manilas NAIA T1, 2, 3 og 4. Alt er gammelt og slitt. Trass i dette holder vel som et unntak T3 relativt ok standard men alt av rullebånd, heiser og rulletrapper er normalt ute av drift.
Vi skal vel kanskje en gang for alle slutte å se Norwegian som et typisk norsk selskap all den tid mange av deres ruter for fremtiden vil komme utenfor våre trygge havner. Ei og annen ny rute vil nok komme fra OSL og Honolulu "blir" spennende.
Someone sier noe om kostnader forbundet med ei slik rute og at andre mer typiske legacy carriers ikke har evnet el turt å ta sjansen(foruten da typiske charter ruter). Vel, det er vel slik jeg har sett Norwegian over en viss tid, at de både tør og evner der andre mer sendrektige selskaper kaster inn håndduken el da ikke tør. Noe som igjen avspeiler disse selskapers(ingen nevnt ingen glemt)dårlige omstillingsevne i dagens nye flyoperasjonsituasjon.
Tel Aviv 737 rute; hm, per dags dato er det for Norwegian sin del det men det er jo endel eurpeiske aktører der ute som flyr sitt største materiell(A346, B777, B767 etc)på TLV. Jeg kjenner ikke markedsgrunnlaget godt nok men disse flyene tyder på at det er god trafikk på ruta. Har selv flydd SAS fra CPH noen ganger(A321)og må dessverre innrømme at det hadde holdt fint med en liten Embraer alle gangene(sett ift antall passasjerer). Norwegian flyr vel kun fra ARN men går vel greit.

Standarden på Manila flyplassen er nok så som så. Men det spiller jo strengt tatt ikke så stor rolle hvis passasjer grunnlaget er der.

Jeg vet ikke hvor mange som i dag flyr fra Norge til Honolulu, men jeg tror likevel dette er en destinasjon som vil øke betydelig med en direkterute til fornuftig pris. I dag tar det et døgn med 2 mellomlandinger å komme seg til Hawaii. Men klart en direkterute på 13-14 timer vil jo bli noe helt annet. Lavpris selskapene har jo vist opp igjen historien at bare man flyr direkte og prisen er lav nok er det marked for de fleste ruter. Men nå får vel ikke NAS noen flere Dreamlinere før i 2016 og rutene er allerede satt frem til august 2015 så blir nok tidligst noen nye ruter før høsten 2015.

Etter det jeg vet går det Ingen direktefly fra Oslo til Tel Aviv, Men fra ARN. Men dette er uansett en flytur på 5 timer og ingen Dreamliner rute.

Men det kommer nok en del nye IC ruter fra NAS i 2016 og 2017 også fra OSL så det blir spennende å se hva de presenterer våren/sommeren 2015:-)

Men det er vel ting som tyder på at Kjos og NAS foretrekker ruter som tar 9-10 timer slik at man kan fly tur/retur i løpet av 24 timer. Dette taler i mot ruter som Honolulu og Manila og heller taler for flere ruter i USA og ruter til f.eks Kina og India.
 
Last edited:
Vil de nye rutene komme fra Osl? Går ikke signalene i retning av flere ruter fra London og Barcelona. Større trafikkgrunnlag derifra vil jeg tro, selv om konkurransen også er større.
 
Vil de nye rutene komme fra Osl? Går ikke signalene i retning av flere ruter fra London og Barcelona. Større trafikkgrunnlag derifra vil jeg tro, selv om konkurransen også er større.

Det vil nok bli begge deler. Men hovedtyngden av nye ruter vil jo sannsynligvis komme fra London og eventuelt Spania. Men NAS prøver nok å starte ruter som blir kortere enn konkurrentene sine. For eksempel fra Spania til Sør-Amerika og fra Norge over nordpolen til Hawaii f.eks.
 
Det vil nok bli begge deler. Men hovedtyngden av nye ruter vil jo sannsynligvis komme fra London og eventuelt Spania. Men NAS prøver nok å starte ruter som blir kortere enn konkurrentene sine. For eksempel fra Spania til Sør-Amerika og fra Norge over nordpolen til Hawaii f.eks.
Tror dette stemmer. Slinge flyene innenfor en 24t periode er nok et mål for NAS. Men der det finnes et behov vil de nok ta de lange og hittil litt vanskelige rutene(ihvertfall forsøke). De kan vel kanskje klare å a få noen dreamlinere under hånden som feks fra LOT??? Hvis så kan de sikkert ekspandere uten sine avtalte leveringer fra Boeing.
Men som i Flåklypa, "time will show":-)
 
trodde de skulle lansere først de rutene til Søramerika fra BCN

Klart, at de også er interessante fra det spanske marked, men det er vel nemmere at forbinde til byer, som allerede er etablerede destinationer, da handling osv. er på plads.
 
Ikke lett å følge med alle flyleveringene til Norwegian, men er det slik at de får en ny Dreamliner nå i år?
 
Ikke lett å følge med alle flyleveringene til Norwegian, men er det slik at de får en ny Dreamliner nå i år?


Ja, en -8 til våren, som akkurat nå er under montering i Charleston
Først i 2016 begynner de første -9 og komme
 
Jeg ser at NAS har lagt ut nye ruter til blant annet New York og Bangkok for vinteren 2015/2016. Betyr dette at vi får en ny long-haul destinasjon fra Oslo i løpet av uken?
 
Jeg ser at NAS har lagt ut nye ruter til blant annet New York og Bangkok for vinteren 2015/2016. Betyr dette at vi får en ny long-haul destinasjon fra Oslo i løpet av uken?

Hvad mener du?

Nye ruter til New York og Bangkok? Oslo har jo allerede Norwegian-ruter til disse byer?
 
Hvad mener du?

Nye ruter til New York og Bangkok? Oslo har jo allerede Norwegian-ruter til disse byer?

Kanskje litt dårlig forklart. Men det ser ut som NAS ikke viderefører rutene til Los Angeles og San Francisco. Og de får vel en ny dreamliner ved årsskiftet 2015/2016. Da bør det være rom for nye destinasjoner. Forhåpentligvis fra Oslo. Det kan fort bli presentert denne uken. Kanskje allerede i morgen.
 
Kanskje litt dårlig forklart. Men det ser ut som NAS ikke viderefører rutene til Los Angeles og San Francisco. Og de får vel en ny dreamliner ved årsskiftet 2015/2016. Da bør det være rom for nye destinasjoner. Forhåpentligvis fra Oslo. Det kan fort bli presentert denne uken. Kanskje allerede i morgen.

De har ikke lagt ut alle flightene og rutene ennå, så du trekker veldig forhastede konklusjoner

LAX har til nå uansett vært en sommerrute
 
Routes Americas 2015 ble holdt i Denver i forrige uke så blir spennende å se utover våren. Norwegian får totalt 4 nye Dreamlinere i 2016.
 
LGW-JFK får 6 ukentlige avganger fra juni. Da er det vel behov for 2 fly også på Gatwick.

Ja, men de reduserer til 3 ganger I uken igjen i november og en del sommerruter som kuttes ut. Og med flere fly. Bør det bli flere nye ruter.
 
Last edited:
Back
Top