Norwegian - (Nye) IC ruter

Re: Norwegian diskuterer direkterute til Hawaii

Er dette realistisk med det antall passasjerer som skal til for at flyvningen er økonomisk. (les blokkering av seter/range).

Med Boeing 787 er range ikke noe problem, og heller ikke nødvendig å blokke seter.

Jeg trur en slik rute kan bli aktrativ. Den vil utvilsomt fange pax ifra flere land en bare norge, og med gode conectiontider på OSL kan det bli bra.

Nå skal man aldri avskrive noe som helst, men selv med 787 så blir ikke en av de største utfordringene med en nonstoprute Europa-Hawaii borte: De siste 2-3 timene vil fremdeles være veldig dyre og operere kombinert med et stort spørsmålstegn på yielden til Hawaii

Lufthansa hadde vel i fjor en charter Nonstop til Hawaii med A340-600, og det er ikke flyenes rekkevidde som er årsaken til at det ikke er noen rute dit i dag

Nå skal man aldri avskrive noe som helst, men selv med 787 så blir ikke en av de største utfordringene med en nonstoprute Europa-Hawaii borte: De siste 2-3 timene vil fremdeles være veldig dyre og operere kombinert med et stort spørsmålstegn på yielden til Hawaii

Lufthansa hadde vel i fjor en charter Nonstop til Hawaii med A340-600, og det er ikke flyenes rekkevidde som er årsaken til at det ikke er noen rute dit i dag

Dyrt de siste 2-3 timene fordi man må ha 2 x crew om bord?

Jeg antar at det dels er knyttet opp mot at man ikke kan fly tur/retur i løpet av et døgn, slik at mer enn en maskin blir bundet opp om man skal fly daglige avganger.

Last edited:

Det er et aspekt, men det er også dyrt og frakte all den ekstra fuelen man skal bruke de siste par timene.

Jeg antar at det dels er knyttet opp mot at man ikke kan fly tur/retur i løpet av et døgn, slik at mer enn en maskin blir bundet opp om man skal fly daglige avganger.

Nå er det vel neppe snakk om daglige avganger så det kan jo uansett løses med hvordan man slinger flyene. Norwegian har vel et par ruter i dag hvor rundtturen tar over 24t

De slynger bare flyet via LAX, så får de amerikansk innenriks også :-) Men det har de vel ikke rettigheter til uansett.

Flott ide, MEN merkelig at inget at selskap med topp feeding system, har startet tidligere, som KL AF LH BA ?

LGW-HNL har nesten 1 time lengre flytid sammenlignet med OSL-HNL. LANs SCL-MAD er rundt 15 minutter kortere enn OSL-HNL, og den ble tidligere flydd med 767-300ER tidligere og er nå av de lengre 787-8-ruter.

Jeg er helt enig Oslo vil vaere et ideelt utgangspunkt for Honolulu, det eneste som mangler er gode forbindelser fra Tyskland som vil vaere svaert viktig for en slik rute.

Tror dette kan bli en suksess. Husk at det er mange nordmenn på Hawaii.
Charterselskapene kan også bidra med å fylle en slik rute.

Nei nei og nei, det er ikke mange Nordmenn her, naar vi gaar igjennom markedsgrunnlag ser du ikke engang Nordmenn paa noen Grafiske fremstillinger.

Kult, også litt kult at jeg foreslo Hawaii i "DY Lonhaul-Drømmetråden" for 2,5år siden.
Hawaii har vel også gode forbindelser til resten av Stillehavet og kan være en grei plass å ha mellomlanding mellom Oslo og NZ eller Australia
Tenk når vi kan møte våre venner, som bor i LA, i deres leilighet på Hawaii, og vi har billigere flybiletter en dem.(Drømme-drømme)
Håper virkelig de går for denne ruta, det må jo være verdt et forsøk.
De går vel ikke for denne ruten før de har fått lov til å fly til USA på deres irske AOC, men dette kan jo være enda et pressmiddel for å få den tilatelsen

Naa er ikke alle fremstillinger til TOS og Wahoo helt korrekte, flyprisene her borte er noe de fleste paa forumet ikke har tatt seg tid til aa sette seg inn i. jeg pendler mellom Seattle og Honolulu og en enveis billett med United kjoept 3 timer foer avgang koster USD 264.00 - Alaska Airlines Portland - Honolulu kjopet dagen foer avreise USD 206.00 - billigste Nettverks Selskap Nonstop USD 348.00 tur retur kjoept 14 dager foer avreise (Hawaiian) billigste tur retur Alligent Bellingham - Honolulu USD 193.50. (Og Alligent er et virkelig flyselskap man kan kjoepe billetter med selvom CAPA ikke har oppdaget at de eksisterer;) (Skywest derimot :p)

Jeg tror Nordmenns oppfatning av Norwegians konkuranse effekt er svaert ute av proposjoner, DU er en Chihuahua som de store helt riktig ikke bryr seg om, Norwegian har aldri moett konkuranse som f.eks. Delta mot Alaska Airlines - Delta har bestemt seg for aa knuse Alaska (saa langt svaert mislykket), men du kan finne et sted i Seattle som ikke er plastret med Delta Reklame, de har satt avganger i alle kjerne markedene til Alaska - om de store her borte ville kunne f.eks. United ta 5 av sine 777-200 i Hawaii versjon og lansere ruter i akkurat de samme markedene som DU, legge prisene 200 USD under DU i et aar uten problemer.

Nå er jeg veldig glad i Hawaii, så det hadde jo vært gøy. Det er fryktelig langt å reise for en turistfelle :)
I dag kan du fly DU til LAX også direkte ut derifra til de fleste av øyene.

jeg vet ikke helt hva en turistfelle er - men her er det svaert godt aa vaere menneske.....:cool:

De slynger bare flyet via LAX, så får de amerikansk innenriks også :-) Men det har de vel ikke rettigheter til uansett.

Du mener vel via Anchorage ;) en rute fra Oslo til Honolulu vil gaa svaert langt nord og den naermeste Amerikanske by vil nok vaere Anchorage ;)

Flott ide, MEN merkelig at inget at selskap med topp feeding system, har startet tidligere, som KL AF LH BA ?

Det er et annet marked enn hva de du nevner jobber mot, Condor blir hyppig nevnt her borte, Hawaiian har planer - men etter at A350-8 ble kansellert sitter Hawaiian igjen paa gjerdet.

Naar allt dette er sagt saa tror jeg Norwegian absolutt kan lykkes med en slik rute, men hold ting i perspektiv

Nei nei og nei, det er ikke mange Nordmenn her, naar vi gaar igjennom markedsgrunnlag ser du ikke engang Nordmenn paa noen Grafiske fremstillinger.

Hmm okei. Når vi var der i april, hørte og så vi nordmenn veldig ofte. Har også blitt fortalt at den største kontigenten av utenlandske studenter på øya er nordmenn, men vet ikke om det stemmer.

Uansett så har jo Norwegian en spesiell evne til å skape markeder når de åpner nye ruter. Og en direkteforbindelse til Hawaii et par ganger i uken fra Oslo kommer til å selge som varmt hvetebrød. Tror de fint kan kjøre direkteruter fra Kastrup og Arlanda, i tillegg til Oslo. De vil nok få bra med feed fra resten av Europa også, all den tid Hawaii faktisk er en forholdsvis utilgjengelig destinasjon.

Ville tippe de aller laveste prisene ville være 2499, kanskje 1999??

Ja det var det jeg tenkte også. Enten tar de kanskje 1999 og f.eks 700 for bagasje, mat og sete. Eller 2499 og beholder prisen for bagasje, mat og sete på 499,-. Klarer de en CASK på 0,3 så vil jo denne strekningen for NAS koste omtrent 3500 kroner per passasjer mot rundt 2000 til NY og 3000 til LA.

Hva tror dere blir neste IC rute fra NAS fra OSL?

Og hva tror dere blir neste IC rute fra en annen norsk by? I dag er det jo kun Bergen-New York.

Hva tror dere blir neste IC rute fra NAS fra OSL?

Og hva tror dere blir neste IC rute fra en annen norsk by? I dag er det jo kun Bergen-New York.

Hva en hver enkelt tenker om hvilken by som blir neste, er det vel nok om i resten av denne tråden, så det er nok bedre å vente til noe konkret kommer ut fra Norwegian snart en dag.... så blir det mindre synsing og uklarheter!

Ser av Avinors rapport at Chicago, Singapore, Houston, Manila og Washington er på Top 5 over byer vi ikke har direkterute fra Oslo til utenfor Europa
Kanskje dette blir nye byer for NAS i 2016 eller 2017?

Etter dette kommer Beijing, Shanghai og Dehli som sikkert også er aktuelle:-)

Tel Aviv er også der, men dette er jo en 737 rute.
Manila kommer nok etterhvert vil jeg tro. Her det ihvertfall mange nordiske borgere som tørster etter ei direkterute. Logistikk-/infrastrukturmessig(på alle plan)så stinker Manilas NAIA T1, 2, 3 og 4. Alt er gammelt og slitt. Trass i dette holder vel som et unntak T3 relativt ok standard men alt av rullebånd, heiser og rulletrapper er normalt ute av drift.
Vi skal vel kanskje en gang for alle slutte å se Norwegian som et typisk norsk selskap all den tid mange av deres ruter for fremtiden vil komme utenfor våre trygge havner. Ei og annen ny rute vil nok komme fra OSL og Honolulu "blir" spennende.
Someone sier noe om kostnader forbundet med ei slik rute og at andre mer typiske legacy carriers ikke har evnet el turt å ta sjansen(foruten da typiske charter ruter). Vel, det er vel slik jeg har sett Norwegian over en viss tid, at de både tør og evner der andre mer sendrektige selskaper kaster inn håndduken el da ikke tør. Noe som igjen avspeiler disse selskapers(ingen nevnt ingen glemt)dårlige omstillingsevne i dagens nye flyoperasjonsituasjon.
Tel Aviv 737 rute; hm, per dags dato er det for Norwegian sin del det men det er jo endel eurpeiske aktører der ute som flyr sitt største materiell(A346, B777, B767 etc)på TLV. Jeg kjenner ikke markedsgrunnlaget godt nok men disse flyene tyder på at det er god trafikk på ruta. Har selv flydd SAS fra CPH noen ganger(A321)og må dessverre innrømme at det hadde holdt fint med en liten Embraer alle gangene(sett ift antall passasjerer). Norwegian flyr vel kun fra ARN men går vel greit.

Last edited:
Back