Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
Stemmer ikke helt i praksis. Det ble skrevet ut en FIM for meg (og KUN meg) da jeg var stuck i Helsinki for et par år siden.:)

Naturlig nok - men den kunne vært utstedt for hele ditt reisefølge. Reiser du alene blir den skrevet for deg.

Men back-on-topic så jeg en artig reklame for Norwegian nederst på aftenposten.no... Riktignok for hotellsalg via norwegian.no - men med dette i tankene humret jeg litt:

20091124-xipchticwdewf9py52xsxc3rr3.jpg

Denne mobilitetsgarantien har jeg på A6 min:

24 timers mobilitetsgaranti trer i kraft hvis tekniske problemer gir deg en uforutsett stopp underveis. Den dekker gratis inntauing til nærmeste merkeverksted, eller reparasjon på stedet hvis dette lar seg gjøre. Smådeler som viftereim etc. er inkludert. Tar det mer enn 3-4 timer å reparere bilen, kan du få gratis leiebil med fri kjørelengde i inntil 3 dager (eks. drivstoff). Er det mer hensiktsmessig å vente på bilen, dekker mobilitetsgarantien overnatting på hotell for fører og passasjer i 1 døgn.

Er det da slik at jeg ikke bør sitte på i andres biler hvis de ikke har samme garanti? Litt OT, men sammenlikningen er til stede. DY har nok tenkt på dette.

Siden det ble nevnt at det kommer flere "bomber" fra NAS så ser jeg at disse tingene kan være blandt dem:

*Problematikken med snag - er inne i kalkulasjonene.
Her kan man anta at de gjør avtale med Airbus eller andre om innlån av kapasitet om noe skulle oppstå.

*Feeder nettverk fra JFK/BKK
Er det ikke flere "billig" selskaper rundt i verden da ? Kan det ikke tenkes at noen av disse blir sammarbeidspartnere?

*Alternative ruter
Forslaget om Florida som ble nevnt her er jo helt utmerket spesielt om de f.eks har en avtale med Royal Caribean o.l. for transport av pax til båtene eventuelt i sammarbeide med reisebyråer. Jeg selv ville nok valgt en slik løsning for mitt neste cruise der borte.

*Mulig avreise fra andre flyplasser som BGO og SVG for å nevne noen her i Norge
Det er jo klart at mange som må til oslo for å reise videre til BKK f.eks, vil like gjerne fly til London eller andre store hubber når man alikevell må ha en mellomlanding. Og med en rimelig bilett med SAS til LHR for så å ta avgårde med et rimelig selskap som Quatar, Etihad o.l

*Økonomi Pluss ble nevnt her
Ja det har jeg tro på, folk betaler heller litt mer for bedre komfort og bare der skulle Norwegian ha godt grunnlag om de satset på dette.

Last edited:
For en del år siden var det nesten et krav fra noen her på forumet at langruter med SAS fra Norge ikke måtte gå til NYC - for da ødela man markedet til Continnetal. Det ville ikke være nytenkende nok å starte opp NYC. Disse påstandene er totalt fraværende i diskusjonen rundt Feel Air og Norwegian til NYC... Hva har skjedd?

For en del år siden var det nesten et krav fra noen her på forumet at langruter med SAS fra Norge ikke måtte gå til NYC - for da ødela man markedet til Continnetal. Det ville ikke være nytenkende nok å starte opp NYC. Disse påstandene er totalt fraværende i diskusjonen rundt Feel Air og Norwegian til NYC... Hva har skjedd?

Det er da mange i denne tråden som stiller kritiske til NY som destinasjon.

Hvis du mener at påstandene er totalt fraværende, så har du for å være helt ærlig ikke lest tråden i det hele tatt. Det er *mange* mener at NY ikke er en særlig hensiktsmessig destinasjon.

Forskjell på hensiktmessig og det man beskyldte SAS for eventuelt å gjøre ved å gå til krig mot Continnetals rute...den beskyldningen har ikke kommet opp ennå.

Heisann!

Naa er selfoelgelig dette ikke mitt ekspertise omraade, men jeg har aldri forstaatt denne begrunnelsen; CO er paa OSL til EWR markedet bare paa naade, siden ingen andre flyr der??? Tror man virkelig at straks SAS, Norwegian, Feel eller hvem det maatte vaere som bestemmer seg for aa aapne en rute fra OSL til New York omraadet vil vi rulle over, ta hatten i haanden aa gaa... :8:

Konkurranse og tilbud er sunt for det reisende publikum og ingen her (CO) tror man kan ha monopol paa et marked. Ideen med B757 over Atlanteren, og da snakker jeg om rutenett og ikke charter, var ganske nytt da vi startet og en stor suksess, men det varte ikke lenge foer AA, US, NW, UA og DL fulgte etter. Da faar vi bare jobbe videre med aa levere et godt produkt og beholde disse markedene... ;)

Dag

Godt innspill Dag....nordmenn har nok en tendes til aa se seg selv og sine selskaper i et noe annet lys enn hva resten av verden gjoer ;) At CO ikke har moett konkuransen foer Norwegian kommer paa banen er jo en interessant tanke....selv tror jeg NYC er en god destinasjon....og at det er rom for baade DY og CO....jeg tror DY kommer til aa ta mere fra Alliansen "Lommeboka mi" enn fra CO og Star Allianse...^_^

Forskjell på hensiktmessig og det man beskyldte SAS for eventuelt å gjøre ved å gå til krig mot Continnetals rute...den beskyldningen har ikke kommet opp ennå.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt? Klarer du å finne postingene for meg?

Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt? Klarer du å finne postingene for meg?

Det var en god del poster som i mer eller mindre klartekst ga uttrykk for at SAS ville gjenaapne OSL - EWR for aa presse ut CO - og saa legge ned igjen etter at CO hadde gitt seg...du finner mange slike poster....et annet poeng er vel at det meste paa baade godt og vondt har vaert skrevet om SAS pa dette forumet....det kanskje lettere aa finne det som ikke har blitt skrevet....;)

*Økonomi Pluss ble nevnt her
Ja det har jeg tro på, folk betaler heller litt mer for bedre komfort og bare der skulle Norwegian ha godt grunnlag om de satset på dette.

Da kan man like godt fly med et av de store og etablerte selskapene som både har god komfort og andre fordeler...

SNSK

Da kan man like godt fly med et av de store og etablerte selskapene som både har god komfort og andre fordeler...

SNSK

Helt enig. Hvorfor skal man betale mer for at få et produkt, der svare til hvad andre selskaber tilbyder på billigste klasse?

Forøvrigt er jeg helt enig med Tommy i at NYC bliver svær for DY - dem har jeg ikke meget tro på. Desuden har jeg faktisk heller ikke den store tiltro til BKK, så tror jeg faktisk mere på HKT.

DY vil udelukkende henvende sig til leisure kunder på denne rute og langt hovedparten af dem skal videre fra BKK. DY har ingen interlining og HKT er meget eftertragtet blandt turister. En direkte rute hertil ville måske kunne lokke nogen over i de trange DY-maskiner mod at de sparede et flyskift i BKK.

Personligt skulle der godtnok meget lave priser til for at jeg bliver lokket til at flyve DY på longhaul.

Jeg var en av disse, og jeg har da vitterlig også utrykt tilsvarende skepsis til både NYC og BKK i ihvertfall én tråd her, om det var DY eller FEEL husker jeg ikke.

Nå skal det også sies at da CO startet hadde SAS nylig lagt ned OSL-EWR, angivelig fordi det ikke var paxgrunnlag for den... Enter CO, og plutselig skulle SAS starte opp igjen, skaffe flere fly og hele pakka. Er det rart folk stilte spørsmålstegn ved intensjonene til SAS? Men i likhet med det meste av tåkepratet til Dueholm & Co de siste årene ble det ikke noe av. ;)

Man kan alltid fly noen andre, men det er jo en annen sak.

Jeg sjekket priser litt halvhjertet på ei reise som ganske sikkert vil være godt innenfor det Norwegian ser som et marked til USA: Lanhgelg til NYC med avreise 28. januar og retur 31. januar.

Det ser ut til at det er litt mangel på kampanjer akkurat nå, så laveste pris var Icelandair (3.273) og SAS var nest billigst (3.850). Et par-tre hundrelapper over det igjen dukket det opp flere selskaper.

Vil man ha Economy extra, er de beste prisene jeg klarte å finne (med BA) 8.953. SAS øker til nest 13.000. Et annet alternativ kan være KLM sin comfort zone, som er priset til minst 1.300 kr (€160) ekstra, og burde ende på et sted rundt 5.500,-. United har vel et lignende tilbud, men det er litt vanskelig å få benyttet til New York.

Jeg tror, men har ikke noe annet enn min egen magefølelse å vise til, at det er et ikke ubetydelig marked for et "light" premium-produkt til både New York og Thailand, dersom man treffer et riktig prispunkt. Selv om jeg tror det er et godt stykke unna 10.000 kr t/r, så tror jeg det kan bidra til både å ta markedsandeler og hyggeligere inntekter.

Helt enig. Hvorfor skal man betale mer for at få et produkt, der svare til hvad andre selskaber tilbyder på billigste klasse?

Forøvrigt er jeg helt enig med Tommy i at NYC bliver svær for DY - dem har jeg ikke meget tro på. Desuden har jeg faktisk heller ikke den store tiltro til BKK, så tror jeg faktisk mere på HKT.

DY vil udelukkende henvende sig til leisure kunder på denne rute og langt hovedparten af dem skal videre fra BKK. DY har ingen interlining og HKT er meget eftertragtet blandt turister. En direkte rute hertil ville måske kunne lokke nogen over i de trange DY-maskiner mod at de sparede et flyskift i BKK.

Personligt skulle der godtnok meget lave priser til for at jeg bliver lokket til at flyve DY på longhaul.

Jeg synes det er helt utrolig at du kan komme med slike uttalelser når du ikke har den minste aning om hvordan konseptet vil bli...

Jeg tror, men har ikke noe annet enn min egen magefølelse å vise til, at det er et ikke ubetydelig marked for et "light" premium-produkt til både New York og Thailand, dersom man treffer et riktig prispunkt. Selv om jeg tror det er et godt stykke unna 10.000 kr t/r, så tror jeg det kan bidra til både å ta markedsandeler og hyggeligere inntekter.

Det er det utvilsomt. Bare se på enkelte forummedlemmer som kaster seg over rimelige C og Y+ billetter når de dukker opp til tross for at turistklassebillettene koster en brøkdel.

Dette med å legge ut rabbaterte premiumbilletter i stor skala er noe relativt nytt, og skal man dømem etter omfanget det etterhvert har fått, er det veldig populært. Det dukker stadig opp 'Business Class Blowout Sale'-tilbud hos alle de store her, og jeg ser det samme hos de europeiske.

Jeg synes det er helt utrolig at du kan komme med slike uttalelser når du ikke har den minste aning om hvordan konseptet vil bli...

DY er LCC, så det kræver vel ikke så meget hovedregning for at have en idé om konceptet. Jeg kender dem udmærket på shorthaul og det tiltaler mig ikke særligt meget. Muligvis vil der være forskel på short- og long, men en LCC's forretningskoncept er vel at skulle tjene penge på alt "ekstra" og få flest mulige pax med i flyet. Det tiltaler mig ikke.

Hvis DY skal have bare en rimelig chance for at presse priserne derned, hvor de kan tage kunder fra de etablerede på disse ruter, så skal der mange sæder i flyene og dermed minimal benplads. Det tiltaler mig ikke.

Så det er såmænd ikke særligt utroligt at komme med sådanne udtalelser - for selv den største DY-fan forventer vel ikke at de kommer ud og konkurrerer på kvalitet og komfort på disse produkter. Og når man idag kan få ganske udemærkede produkter til omkring 3.000,- og ofte under, så fristes jeg ikke til dårligere service eller mindre benplads end det - uanset om jeg kan spare nogle få hundrede kroner og jeg har heldigvis ikke noget religiøst forhold til DY, så det står mig heldigvis frit hvem jeg vælger at flyve med.

Status
Not open for further replies.
Back