Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
Den diskusjonen kan dere bare la ligge. Dette caset handler ikke om at Norwegian skal fly med 738 til Bangkok eller New York.

Det hele er godt presentert; A 332-200 fra Osl-BKK/JFK.

Forresten tror jeg det kommer mer å diskutere rundt dette caset i morgen.
Tror de store presse husene kommer til å kjøre noen telefoner til DY i morgen for å følge opp det som har kommet frem i Aftenposten.

Dette er nok bare en del av en stor plan... Gi norwegian noen år så flyr de LH fra OSL, CPH og ARN...;)

SNSK

He he, MartilL, men jeg tror fortsatt ikke de vil tjene penger på dette. Og hvor mange seter tipper folket Kjos vil sette inn i en 332 beregnet på Low-cost?

He he, MartilL, men jeg tror fortsatt ikke de vil tjene penger på dette. Og hvor mange seter tipper folket Kjos vil sette inn i en 332 beregnet på Low-cost?

Jeg har hørt et tall på konfigurasjon, men får det ikke helt til å stemme med flytypen. Lar det derfor ligge til det kommer noe mer håndfast.

Norwegian sier at de ikke har bestemt seg, men det tror jeg ikke en dritt på.
Selve grunnlaget for økonomien i dette prosjektet blir antall seter. Jeg er derfor 100% overbevist om de allerede har en formening om dette.

Spørsmålet som jeg mener vi burde inn på, er hvilke maskiner som kan være aktuelle her. Finnes det brukte -200 å oppdrive? Har de fått billige slots fra selskap som ikke ønsker disse levert fra airbus?

Med tanke på det nettet at kompentanse her inne, burde det raskt komme til overflaten dersom Norwegian har sirklet inn noen konkrete individer.

Men A332 , og LCC, direkte LOWCOST blir jo ikke dette med noen få individer , det skal bli spennende å høre litt mer om dette i Januar , og hvilke planer som er på 1-3 års sikt, og hvor mange individere/ruter/frekvenser man ser for seg.

----
Norwegian uttaler at de skal legge seg på et lavere kostnadsnivå enn konkurrentene, og at de dermed skal levere til lavere pris.

Materiellkostnadene er de samme over hele verden, fuelprisen er den samme, avgiftene er noenlunde de samme, ergo må man ta det på personellomkostningene.

Her skal man utkonkurrere thai'er på thaibetingelser. Hmmm...

Det finnes nå mange grep man kan ta for å presse kostnader utenom crew. Ved å bruke 3-3-3 config på 330'en så burde de jo kunne stappe inn litt ekstra passasjerer i forhold til de fleste andre rutesellskap.

I Aftenposten (pappir) så var det vel helt åpent hvor de skulle fly fra (cph/osl/arn)

Jeg tror det blir OSL pga feed. Innenriksnettverket til Norwegian i Sverige og Dannmark er ganske lite sammenliknet med Norge. Sammtidig er direkteruter fra norske byer til ARN og CPH nesten ikke-eksisterende.

Flyr de fra ARN får de nok nesten bare nordmen fra Oslo, fra Trondheim må jeg via OSL om jeg skal til ARN. Flyr de derimot fra OSL får de hele Norge med direkte feed, og også alle som bor i ARN og CPH området, og det er mange, kan feedes med bare en flight.

takk for den lille leksen. jeg studerer økonomi så jeg vet iogforseg en del om økonomi og drift av organisasjoner.

Mitt innlegg var nå ikke ment for å belære noen, men det virket som at en rekke innlegg heftet seg veldig mye bort i personellkostnadene og det er ikke bare det som påvirker konkurransekraften til et selskap (jfr. forøvrig også O K sitt innlegg om antall seter ombord som vil påvirke setekostnadene).

Da forventer jeg 3-3-3 seating og kanskje 2-3-2 på "biz-class". DY IC, the trångest there is.

Norwegian må vel ikke drive LCC på IC. De kan pakke produktet inn litt anderledes, og passe på at de ligger i det nedre sjikt prismessig. Men de behøver ikke å gå hele veien til LCC. De har et sterkt varemerke som vil gi de kunder. De vil ha lave kostander i sett i forhold til mange av konkurentene. Og betalingsvilligheten er nok litt bedre på IC enn på europaturer.

Blir spennende å se, men jeg tror ikke DY må gå LCC all the way.

DY kan nok legge seg på samme priser som resten av aktørene. Historien og tallene viser jo at folk tror at DY er billigst og flyr med dem som bare det til tross for at det ofte finnes billigere alternativer.

En av de store utfordringene de nok får er dette med videre forbindelse i ute-markedet (NYC/BKK). Skal de kjøre gjennomgående billetter med ansvar for evt. forsinkelser så vil det dra prisen betydelig opp. Hos CO ble det opplyst at omtrent 40% av paxen har connection i den ene eller andre enden (hvis jeg husker rett).

Re: 737 og IC-ops

Uansett så vil jeg gjerne tilbake til utgangspunktet, Norwegian ønsker å fly 787 til flere destinasjoner i hele verden, dette er Norwegians visjon,
så hvordan ville du ha realisert dette ?
Vil du sattes alt ( 200 millioner ) på å fly midlertidig A330-200 med risiko for å tippe hele prosjekt og i verste fall suge hele Norwegian med i dragsuget ?
Eller vil du gå litt forsiktig frem for gradvis og ekspandere, ved å forsiktig realisere forskjellige ruter, uten større økonomisk risiko ?

Bestiller Norwegian 787 kan de også fra deg en ha reklame om disse med flash animasjon på nettsidene side, dette vil de vinne masse PR, og nye kunder, og i ca 2012 så er de i gang, UTEN MELLOMLANDING.

Dessverre for SAS sin del tror jeg at Norwegian med sitt etterhvert sterke nasjonale merkenavn kan bygge opp mye interkontinentalt ut fra oslo... MEN det avhenger av at det IKKE er mellomlandinger underveis, for da er man like langt! Nordmenn vil ikke mellomlande i f.eks. København og Stockholm fordi det føles ut som et unødvendig stopp på! Skulle satsningen til Kjos lykkes må han dermed satse på direkteflights og spennende destinasjoner... Litt tamt å velge ut Bangkok og JFK som de mest spennende destinasjonene de kommer på, men det er vel sikre ruter som selger godt i nesten ubegrenset mengde... De som kommer til å lide mest av at slike ruter opprettes er nok SAS! Dessverre! For min del ville jeg heller hatt tilbake SAS interkontinentalt til OSL enn noe nytt usikkert og "billig" som egentlig ikke er så veldig billig lengre....

Skal de kjøre gjennomgående billetter med ansvar for evt. forsinkelser så vil det dra prisen betydelig opp. Hos CO ble det opplyst at omtrent 40% av paxen har connection i den ene eller andre enden (hvis jeg husker rett).

Man skal vel ikke se bort fra inntreden av f.eks. DY på long haul markedet kan gi en viss ekspansjon av markedet, slik man vel har sett på en rekke andre destinasjoner. At CO har 40% connection betyr ikke nødvendigvis at DYs kunder vil ha samme profil. Uten gjennomgående billetter mister DY naturlignok noen av disse passasjerene, men om totalmarkedet øker så er det ikke sikkert at det er et uoverstigelig problem. Gjennomgangstrafikk er vel noe DY også kjenner fra det norske markedet, så jeg vil anta at det er med i betrakningen.

Re: 737 og IC-ops

MEN det avhenger av at det IKKE er mellomlandinger underveis, for da er man like langt! Nordmenn vil ikke mellomlande i f.eks. København og Stockholm fordi det føles ut som et unødvendig stopp på!

Det spørs vel kanskje hva man legger i mellomlandinger. Om det er slik at man må ut av flyet og/eller evt bytte fly i enten CPH eller ARN så er jeg med på ditt ressonnement. Om det rett og slett er en mellomlanding uten flybytte så tror jeg ulempen vurderes som minimal for de fleste kunder som er opptatt av billige priser. I dag flyr disse via den ene og den andre hub'en for å få billige billetter, og en mellomlanding for å fylle på flere passasjerer vil nok fortone seg som noe mye bedre enn å skulle bytte fly i f.eks. AMS.

Kjos og resten av ledelsen i Norwegian har ikke hatt peiling på hvordan de skal gjøre dette. De har satt ut ryktet, og sitter nå og finleser denne tråden på Scanair for å finne ut hvordan de skal komme i gang.

Gjennomgangstrafikk er vel noe DY også kjenner fra det norske markedet, så jeg vil anta at det er med i betrakningen.

Ikke uenig i dine betraktninger, men gjennomgangstrafikk til/fra egne ruter er noe helt annet enn om de begynner med interlining, eller "gjennomgående samarbeid" med aktører i andre enden.

Er det noen som kan få til slike ting, så er nok Kjos rett mann på rett plass.

Kanskje de kan lease de to A332 som Air Comet er ute etter å lease ut. De er med PW4000 serie motorer. Ellers så tror jeg det er 3 nye A332 som er ute for salg/leasing de også med PW4000 og 512000lbs MTOW. Levering Q1 2010 det er MSN 1034/1039/1042.

Det finnes nå mange grep man kan ta for å presse kostnader utenom crew. Ved å bruke 3-3-3 config på 330'en så burde de jo kunne stappe inn litt ekstra passasjerer i forhold til de fleste andre rutesellskap.

---
Setekonfig. 3-3-3 er IKKE å presse inn seter i en A330. Dette er widebody, og en ganske alminnelig konfig. i mange selskaper. 3-4-3 er vel heller ikke uvanlig.

En operatør som har varslet at de skal være prisledende, må nok tenke mindre på komfort enn hva mange her håper på.

Tally-Ho

Hehe.. Det skal bli artig aa se SleskeKjos og hans disipler bryne seg paa konkurrenter som er langt fra saa tannloese som det SAS er. Det er mange flere faktorer her som gjoer dette til en taper enn den enkle forretningsmodellen man har i Norge.

Skal bli interessant aa se om det faktisk finnes 250 nordmenn som daglig oensker aa reise til NYC og bli i NYC med DY.

Bangkok gaar sikkert greit og Thai er jo like talentloese som det SAS er, det har de jo bevist med aa bruke Wikstroms reiser som enedistributoer i en lengre periode. Folk vil sjekke Norwegian.no og thai.com for aa sammenligne priser og dersom Thai ikke skjoenner dette, blir de aa slite mot DY paa Bangkok. Tipper gutta i Houston dro litt paa smilebaandet og er klare for 787 paa OSL naar den blir tilgjengelig. Jeg ler meg ihjel av poster i traaden som sier "haaper at CO ikke blir presset ut". Og naar det gjelder pris, SleskeKjos bruker skitne triks som til og med slaar SAS sine skitne triks i gamledager for aa presse Cimber og naa Feelair. Vi faar se hvordan det gaar mot CO og US som faktisk har en krigskasse som gjoer SleskeKjos til fattigmann i forhold.
US og CO kan kjoere priser paa 2500-3000 NOK t/r med mulighet til aa ha transfer til hundrevis av byer i nord og soeramerika. (klart man kan kjoepe billetter hos Jetblue, VX eller andre naar man reiser med DY, men naar CO kjoerer 3000 t/r NYC og kun krever 400 kroner ekstra for aa komme seg til Florida, mens minimumspris hos andre kommer paa langt over tusenlappen paa separate billetter) Av dette er masse skatter saa billettprisen er reelt sett kanskje 500-1000 kroner med mat, drikke en koffert og masse andre goder for eliter.
Saa Bangkok, det faar man til med aa selge en masse seter til charter, NYC blir knallhardt, det er den destinasjonen med suverent hardest konkurranse paa kloden

Status
Not open for further replies.
Back