Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
Takk for at du delte nyheten med forumet, MartinL, og det var morsomt å logge seg på i går kveld for å se om det var noe man "hadde en anelse om ville komme" eller om det ville være noe helt annet.

Det blir spennende å se utviklingen på LH fra OSL, men det skulle bare mangle at et eller flere norske/skandinaviske selskaper skulle finne det drivverdig å starte direkteruter til to av de største interkontinentale ferie- og fritidsmarkedene for nordmenn; USA og Thailand.

Keep us posted!

Det er viktig for Norwegian å satse, og gjøre det nå mens andre (SAS) ligger nede, er nok fornuftig rent strategisk. I forlengelsen av dette, er nok A332 et fornuftig valg, ettersom Boeing 787 ikke er tilgjengelig enda. Det er nok viktig å satse nå (eller ganske snart), slik at en ikke blir å løpe etter toget.

Utrolig spennende nyhet. Håper virkelig det er plass til både Thai og Norwegian fra Oslo. Continental og deres 757 er ikke helt min greie. En widebody til USA er for min del en helt annen opplevelse enn en 757.

Jeg håper virkelig at Kjos&Co får dette til. Bir det asiatisk crew på ruten til Thailand tro?

Jeg tror det kan bli et samarbeid om videreforbindelser med JetBlue om Norwegian velger JFK.

Det vi det ikke bli. jetBlue interliner ikke. De har planer om å gjøre det med LH, men det er pga eierskapet. Samme eierskap er neppe spesielt positivt innstilt til det heller. Så her blir det å ta ut bagasjen og sjekke inn på nytt i begge retninger, uansett hvem de flyr med.

Å fly til USA innebærer også en del utfordringer på reservasjons- og sjekkinsiden ..

I artikkelen står det at DY har lavere kostnader enn både TG og CO ..
Dette synes jeg høres merkelig ut, spesielt når det gjelder TG med de utrolig lave personellkostnader de har. Noen som klarer å finne kostnaden pr setekilometer på TG vs DY ?

----
Norwegian uttaler at de skal legge seg på et lavere kostnadsnivå enn konkurrentene, og at de dermed skal levere til lavere pris.

Materiellkostnadene er de samme over hele verden, fuelprisen er den samme, avgiftene er noenlunde de samme, ergo må man ta det på personellomkostningene.

Her skal man utkonkurrere thai'er på thaibetingelser. Hmmm...

Tally-Ho

Da foreslår jeg at du leser artikkelen en gang til og vurderer din sitering på nytt;)

Der står det at Norwegian har søkt og fått slots fra mars 2010.

Nå har jeg lest nettartikkelen på nytt :) Men det står ikke at de har fått slots, men søkt. Artikkelen er oppdatert på nett i dag. Ellers er det nå artikler på DN.no og Hegnar.no hvor Kjos sier de ikke får svar før i januar. Men ikke så viktig, slots får de nok uansett på et eller annet tidspunkt på døgnet :)

"– I midten av januar regner vi med en avklaring på hvilke slots vi får. Vi trenger tre-fire måneder på oss til forberedelser. Skal vi begynne til sommeren, vil vi bestemme oss i januar, avslutter Kjos."

http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article400654.ece
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1787168.ece

---

Nå vet jeg ikke om dette 5-4 systemet passer på longhauls, jfr. nye subpart Q.
Pilotene klarer seg nok greit, også i LCC'ene. Men resten av organisasjonen må vel "trimmes" for å holde et akseptabelt omkostningsnivå, jfr. de kabinansatte i Ryanairs betingelser.
Jeg håper bare man ikke opplever å høre en kineser briefe på PA i kabinen, og ønske velkommen til Norwegian!

Det er en grunn til at SAS taper 50 % av pengene på longhauls. selv om bare 12,5 % av produksjonen er der.
Longhauls er veldig crewkrevende, krever mange hotellrom, mange passive transporter, mye dietter, og man skal ha en teknisk support ute i langtvekkistan. Flyvningene vestover krever ETOPS godkjenning, og vedlikeholdelse av kravene til dette.

Tally-Ho

Nå må du ikke gjøre dette vanskeligere enn det er Tally - Ho. Du flyr charter longhaul og det er noe helt annet enn operasjonene som DY ønsker og fly. Charter har færre frekvenser og det krever helt andre slinger med flere passive overføringer, hotellrom, dietter etc. Ikke sammenlignbart. Igjen så påstår/tror du at de kabinsansatte i DY har dårlige vilkår. Det jobbes 5:4 hele året, akkurat det samme som pilotene og vilkårene ellers er minst like bra som det dine kolleger bak i Airbusen har. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i fakta.

Men tilbake til topic. Charterindustrien vil garantert merke at det kommer flere tilbydere på langlinjene og med de små marginene som det opereres med i charter så vil enhver mistet pax være dramatisk for bunnlinjen. Og man skal ikke se bort i fra at produksjonen vil minske. Dessuten setter det reisende publikum høyere krav til komfort og en 10 timers reise med en maxkonfigurert A330-300 er ikke noe og se frem til. Det blir for trangt rett og slett. Så mer konkurranse i det lavere prissjiktet på langruter til populære feriemål blir perfekt.:D

----
Norwegian uttaler at de skal legge seg på et lavere kostnadsnivå enn konkurrentene, og at de dermed skal levere til lavere pris.

Materiellkostnadene er de samme over hele verden, fuelprisen er den samme, avgiftene er noenlunde de samme, ergo må man ta det på personellomkostningene.

Her skal man utkonkurrere thai'er på thaibetingelser. Hmmm...

Tally-Ho

Finnes det ikke andre kostnader altså? Hva med organisasjonen i sin helhet? Er det billigere å drive TG enn DY?

Det enda positiva jag ser är att detta kanske får till följd att SAS och Finnair måste gå ihop och motverka, genom att själva dumpa priser på OSL-CPH-BKK och OSL-HEL-BKK.
Om detta ger en sådan effekt, kanske vi ser ett SAS-Finnair Group AB inom två till tre måndader.

Forskjell på landingsavgifter på JFK og EWR ? Samme i Bangkok. Kan en risikere at de velger Don Muang ?

Kan ikke si annet enn at dette var godt å høre, og har ligget i luften en stund. Bra jobba Norwegian og håper dere lykkes slik at dere akkurat tjener penger samtidig som at vi beholder CO, TG og andre som kommer til OSL i løpet av 2010.

Det enda positiva jag ser är att detta kanske får till följd att SAS och Finnair måste gå ihop och motverka, genom att själva dumpa priser på OSL-CPH-BKK och OSL-HEL-BKK.
Om detta ger en sådan effekt, kanske vi ser ett SAS-Finnair Group AB inom två till tre måndader.
Og hvorfor er dette så negativt for deg?? SAS har hatt alle muligheter å starte IC ruter fra OSL, men har valgt dette bort, ergo valgt at konkurrerende selskaper starter opp isteden!

Jeg håper at du med at utsagnet "nye ruter fra OSL må motvirkes" er en form for omskrivning av konkurrerende selskap/ruter.

I motsatt fall skjønner jeg ikke hva du mener.

Jeg håper at du med at utsagnet "nye ruter fra OSL må motvirkes" er en form for omskrivning av konkurrerende selskap/ruter.

I motsatt fall skjønner jeg ikke hva du mener.

"Nye ruter fra OSL må motvirkes" er et utsagn som stammer fra Frøsunda om jeg ikke tar helt feil. Har ikke nødvendigvis noe med konkurranse å gjøre, bare oppfatningen om at OSL for enhver pris ikke skal ha et rutetilbud tilsvarende etterspørselen. Utsagnet er beslektet med en rekke andre utsagn som også stammer fra Frøsunda men som vi ikke skal gå mer innpå akkurat nå. ;)

I forhold til Feel tenker nok Norwegian enkelt: Enten gir Feel seg før de begynner, Feel går sammen med DY eller DY knuser dem på no time med bedre frekvenser og connections. Det er verre med forholdet til de DY avhengig av stort volum (=økt volum?) av fritidsreisende.

Kanskje de nå også vil sette inn busser på Dubai-ruten?

Og det eer jo ikke lenge siden Kjos selv dømte planene nord og ned:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1752929.ece#
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1756103.ece

IATA har vel slotskonferansen sin for sommerprogrammet type denne eller neste uke?

Husker jeg rett, er ikke DY medlem av IATA. Vil slotskonferansen allikevel ha relevans for DY, eller er det et forhold direkte mellom DY og amerikanske/thailendske luftfartsmyndigheter?

Norwegian bør også prøve rutene til Pakistan..... tror det kan være marked der også.. :)

la oss tenke 5 år i framtida... hvilke destinasjoner ville Kjos valgt for å utvide langrutetilbudet ? Beijing er en bra valg ... flere ? sør amerika ? Før hadde København ruter til Brasil....

Status
Not open for further replies.
Back