• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian med angrep på flyklagenemda

Norwegian med angrep på flyklagenemda

Det er spørsmål om hva som var avtalt og om det ble levert i henhold til avtalen. Klageren og nemnda mener det ikke ble levert i henhold til avtalen. Dermed har man krav på prisavslag. Det ble utmålt til en hundrelapp eller noe? DY/U er uenig, men jeg husker ikke lenger hva de er uenig i, om det er avtaletolkingen eller hva det er. Det har vi skrevet om mange ganger tidligere. Saken har ingenting med villedende markedsføring (selv om markedsføringen kan være en del av avtalen) eller EU-direktivet å gjøre, men god gammaldags norsk kontraktsrett.
 
Re: Norwegian med angrep på flyklagenemda

Det er spørsmål om hva som var avtalt og om det ble levert i henhold til avtalen. Klageren og nemnda mener det ikke ble levert i henhold til avtalen. Dermed har man krav på prisavslag. Det ble utmålt til en hundrelapp eller noe? DY/U er uenig, men jeg husker ikke lenger hva de er uenig i, om det er avtaletolkingen eller hva det er. Det har vi skrevet om mange ganger tidligere. Saken har ingenting med villedende markedsføring (selv om markedsføringen kan være en del av avtalen) eller EU-direktivet å gjøre, men god gammaldags norsk kontraktsrett.

De henger faktisk i stor grad sammen, da det som er avtalt hentes ut ifra hva Norwegian markedsfører. De tilbyr et produkt som markedsføres med visse atributter, slik at selv om det handler om avtalebrudd vil dette ha innvirkning på markedsføring.
 
Norwegian med angrep på flyklagenemda

De henger faktisk i stor grad sammen, da det som er avtalt hentes ut ifra hva Norwegian markedsfører. De tilbyr et produkt som markedsføres med visse atributter, slik at selv om det handler om avtalebrudd vil dette ha innvirkning på markedsføring.


Saken handler ikke om markedsføringen, men om avtalen mellom klageren og DY/U. Likevel kan markedsføring rettet mot klageren være relevant for å tolke avtalen mellom DY/U og klageren. Om markedsføringen var villedende, er ikke et spørsmål i saken.

Om utfallet av saken kan ha innvirkning på DYs framtidige markedsføringsdtrategi, kan godt tenkes, men ikke først og fremst for å unngå villedende markedsføring. Det de må unngå er å, på klønete vis, inngå avtaler de ikke ønsker.

Vi må være forsiktig med å generalisere ut fra enkeltavgjørelser, da disse er konkrete. I en annen sak er saksforholdet et annet, og da kan utfallet bli et annet. Når det gjelder saker om markedsføring, er ikke bare saksforholdene annerledes, men reglene er også annerledes. Det er derfor ikke gitt at et tap for DY i denne saken vil innebære at det var brudd på forbudet mor villedende markedsføring.
 
Last edited:
Back
Top