Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

En interessant observasjon. Nei, ingen amerikanske selskaper ved sine fulle fem (muligens med unntak av Spirit) ville bruke ordet cheap i sin markedsføring. Nøkkelordet herer 'value' - verdi. Cheap er et negativt ladet ord.

Spirit tar den til et annet nivå, med intet mindre enn 5x cheap. ;-)
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

En interessant observasjon. Nei, ingen amerikanske selskaper ved sine fulle fem (muligens med unntak av Spirit) ville bruke ordet cheap i sin markedsføring. Nøkkelordet herer 'value' - verdi. Cheap er et negativt ladet ord.

Og det er en stor forskjell til - et LCC selskap i USA hadde en alvorlig ulykke - ValueJet i Florida - det førte til at ingen kunne fokusere på pris på samme måte som de Europeiske selskapene - men det betyr ikke at det er store forskjeller - selv MoL har mang en gang fortalt hvordan han har studert og hatt SWA som forbilde. SWA er på mange måter LCC?`enes Grandfather - selvom de ikke var det første LCC (det regnes vel PSA som - og selv PSA hadde ikke pris som slogans).
 
Å bruke Valujetulykken som noe pro/contra LCC er vel llitt drøyt.

Dette kunne vel ha hendt flere selskaper.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19960511-0

Det er ikke noe Pro / Con men en forklaring på at Amerikanske LCC ikke nødvendigvis bruker pris i markedsføring - for oss som bodde i USA og var involvert i bransjen var det en klar sammenheng i hvordan opinionen oppfattet ulykken og hvordan markedsførings strategier utviklet seg anderledes etter ulykken, selv om de faktiske forholdene ikke hadde noe med LCC å gjøre.
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Ja, de fikk et ufortjent stempel etter den ulykken. Skal ikke påstå at ValuJet hadde plettfri vandel når det gjaldt vedlikehold, for det hadde de ikke, men denne ulykken var de uskyldige i.

Men nå er vi langt ut på jordet, er vi ikke?
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

- for oss som bodde i USA og var involvert i bransjen var det en klar sammenheng i hvordan opinionen oppfattet ulykken.

Ja, jeg møter fortsatt folk som husker 'forferdelige ValuJet og deres dårlige vedlikehold som drepte hundrevis av mennesker'.
At ValuJet cleaned up its act og kjøpte og rebranded seg til airTran er gått dem hus forbi og at når jeg forklarer at det er samme selskap, blir jeg stort sett møtt med skrekkslagne blikk. ^_^
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Beklager at jeg var litt kort i mitt innlegg.

De store selskapene brukte denne ulykken for allt hva den var verdt -
i sin kamp mot en kommende LCCutvikling.
Lenge før NTSB kom med sine uttalelser.

Er enig i at denne ulykken hadde mye å si for folks oppfatninger av LCC-carriers,
og videre utvikling.
 
Beklager at jeg var litt kort i mitt innlegg.

De store selskapene brukte denne ulykken for allt hva den var verdt -
i sin kamp mot en kommende LCCutvikling.
Lenge før NTSB kom med sine uttalelser.

Er enig i at denne ulykken hadde mye å si for folks oppfatninger av LCC-carriers,
og videre utvikling.

Ja det er tøffe forhold i USA - det er helt utrolig hva "de store" har gjort og tildels fremdeles gjør. Men den gode Herr MOW antyder vi er godt ute på viddene(tm)
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Ja det er tøffe forhold i USA - det er helt utrolig hva "de store" har gjort og tildels fremdeles gjør. Men den gode Herr MOW antyder vi er godt ute på viddene(tm)

Forsåvidt så er dette relevant, fordi det fortsatt er snakk om hvilke folk man føler at man trenger. Altså relevant i forhold til rekrutteringspolitikk og organisering. Om man skulle begrense seg til å debattere faktum at DY mangler folk og kansellerer (og ikke bakenforliggende forhold, sammenlikning med andre selskaper osv.) så hadde vel debatten stoppet etter at faktum er konstatert...;) Det blir ikke noe fres av det...
 
Forsåvidt så er dette relevant, fordi det fortsatt er snakk om hvilke folk man føler at man trenger. Altså relevant i forhold til rekrutteringspolitikk og organisering. Om man skulle begrense seg til å debattere faktum at DY mangler folk og kansellerer (og ikke bakenforliggende forhold, sammenlikning med andre selskaper osv.) så hadde vel debatten stoppet etter at faktum er konstatert...;) Det blir ikke noe fres av det...

Fres har vi i hvertfall og med et par "Arrogant Bastards" i pausen går det lystig for seg...;-)
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

For å snu det hele tilbake til strategien rundt ansatte (i stedet for å diskutere hvilke type maskiner som er billigst i drift), gjorde jeg noen kjappe googlesøk av visjonene til noen av selskapene nevnt:

JetBlue:

SWA:

VirginAmerica:

Det nærmeste prisfokus vi kommer, er VX som ønsker å tilby "attractive fares.

Nå hjemover igjen:

DY:

Easyjet:

Ryanair:

(En annen artig sammenligning jeg kom over mens jeg samlet ovenstående er at DY, EZY og FR alle bruker ordene "cheap" eller "billig"i den headingen som kommer opp i nettleservinduet (hva den nå måtte hete) - noe ingen av de amerikanske selskapene nevnt gjør).

Fra visjonene er det egentlig ganske klart -- det er et større fokus på pris blandt de Europeiske selskapene. Ja, selvsagt er det "i bunn og grunn" en reise fra A til B man kjøper, akkurat som Starbuckskaffen til 45 NOK "i bunn og grunn bare er kaffe". For meg er det ihvertfall klart at DY, EZY, og FR konkurerer på andre deler av produktet (i.e. pris) enn sine amerikanske kolleger som fokuserer på service, hvorav sistnevnte er mer avhenging av ansatte enn førstnevnte.

Bare som et lite appros - VX annonserte vår nye hjemby Portland i går - og de direkte virkningene lot ikke vente på seg - et helt annet prisbilde i løpet av timer etter at det ble kjent at vi også nå kan nyte VX - AS droppet prisene - UA droppet buksene (bukseselene røyk) - ja det var Markedsføring og fine presentasjoner - men hva vi som kunder så med engang var et helt nytt prisbilde (rollover UA:drunk::drunk::drunk:)
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Jag undrar hur många miljoner NOK per vecka det kostar Kjos att hyra in Jet2?
Eftersom tydligen DY piloterna och Kjos verkar stå långt ifrån varandra när det gäller kontraktspiloters villkor kan ju dethär komma att pågå under en lång tid framöver...veckor kanske tom månader
Jet2 har säkert all anledning till att vara nöjda med CEO Kjos nuvarande personalpolitik.
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Eftersom tydligen DY piloterna och Kjos verkar stå långt ifrån varandra när det gäller kontraktspiloters villkor kan ju det här komma att pågå under en lång tid framöver

uhh.. trodde årsaken til problemet er at pilotene ville være mer hjemme
med familien...og det er de vel nå....og det har de vel tenk til å fortsette med ;)

Eller bekrefter du nå at det har vært en annen agenda her også?
 
Last edited:
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Dette er muligens feil tråd, men er det noen som har oversikten over hvilke fly som har vært leid inn så langt? Jeg har observert Jet2 B 737-800, Jet2 B 757-200 i to fargevarianter, Transavia B 737-800 og Thomson B 757-200.

Beste hilsen Espen
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Dette er muligens feil tråd, men er det noen som har oversikten over hvilke fly som har vært leid inn så langt? Jeg har observert Jet2 B 737-800, Jet2 B 757-200 i to fargevarianter, Transavia B 737-800 og Thomson B 757-200.

Beste hilsen Espen

Det stemmer B 752 fra Thomson (G-oobc), Transavia B738 (PH-HZG), Jet2 752 (G-LSAJ og G-LSAM og G-LSAB) jet2 738 (G-GDFC), jettime 733 (OY-JTC) det er dem jeg veit om men kan ha vert flere.
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Ser ut som det har vært endel kanseleringer idag , ihvertfall fra OSL.

Er det pga. mannskapsmangelen eller noe annet ?
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Ser ut som det har vært endel kanseleringer idag , ihvertfall fra OSL.

Er det pga. mannskapsmangelen eller noe annet ?


Jeg vet at DY544 til Stavanger ble kansellert kl 19. Det kom en melding over høytaleranlegget mens jeg var på jobb. " .............. er kansellert pga manglende crew " sa damen
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Noen som har noen tanker om hva dette koster NAS? Er det for lite til at det påvirker resultatene eller kan man forvente en forverring pga kanselleringer / leie av andres fly?
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Dårlig PR i DN i dag
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2371816.ece

Ukjente selskaper flyr for Norwegian Mange passasjerer reagerer sterkt.

Det er tredje gangen jeg opplever dette med Norwegian på under to måneder, sier Nilsen-Farset til VG.

Hun mener praksisen til Norwegian er uholdbar, og at man ikke får den varen man har betalt for.

Edit: Mulig dette hører under en annen tråd?
 
Back
Top