Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Siterer meg selv :)

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg snakket med en pilot for ca seks mnd siden som hadde ventet i over to år på å få starte i Norwegian.. derfor lurer jeg på om Norwegian har stoppet helt med nye faste ansettelser?

Norwegian ansetter ikke fast lenger... de tar ei heller inn kanditater til kurs ihht når de hadde intervju...

Vel, menigheten her har lovprist Kjos som wonderboy, og bare negativt snakk om andre LCC. Bilde blir vel egentlig at Norwegian er FR i praksis. Lav frekvens på destinasjoner, dermed oppstår problemet med kanselleringer og ingen vilje til ombooking. Bestill en tr med utreise mandag, men neste fly går torsdag, så blir problemene slik det er beskrevet i VG i dag. Osl- SVG i dag tidlig, ikke en gang mulighet til å kjøpe seg kaffe med DY524, er det vanlig?. Tar bitre fienden hjem, gratis kaffe, og hadde flyet ikke gått, så hadde man sikkert blitt booka om..men kanskje ikke med DY..

Nettopp, det er jo akkurat dette Kjos vil unngå med innleid arbeidskraft.
Kjos og investorene har lært av historien at skandinavisk kabinpersonell er og blir "konflikt-happy".
Tror desverre skandinavisk kabinpersonell er en raskt utdøende rase.

Man kan mene mye om "fridagskontrakten", men hvis det er riktig at den har blitt sagt opp med øyeblikkelig virkning
synes jeg dette er meget oppsiktsvekkende av pilotene. Det viser at man ØNSKER å skade sin egen arbeidsplass istedenfor
å si den opp fra en gitt dato frem i tid slik at DY for sjansen til å bemanne opp.

W

Dette innlegget er et trist eksempel på manglende forståelse og respekt og et totalt unødvendig angrep på forum medlemmene som har sitt daglig virke som skandinavisk kabinpersonell - og et bidrag til å skape dårlig stemning her. Jeg har selv hatt hatt gleden av å fly med svært mange av forummedlemmene og de leverer alle en meget god service og har en yrkesstolthet som vi alle kan lære av.

Både du og DY har mye å lære av et par firmaer i"mitt nabolag" som har lykkes svært bra med å vise sine ansatte den respekt de alle fortjener og ta godt vare på sine medarbeidere som de alle har valgt å kalle dem - jeg tenker på Starbucks, Amazon og Boeing - har bevisst at ikke allt som kommer fra Nydalen nødvendigvis er den eneste veien - en kan ha tyngde og lykkes med andre filosofier !

Helt enig med sistemann her. Latterlig å skrive at skandinavisk kabinpersonell er en utdøende rase og "konfliktfylte". Jobber selv i et selskap med Gudskjelov 100 % skandinaver, og kan ikke sist huske når det var konflikt der. Og de jobber godt, til bra betingelser. Kombinasjonen av disse ting er mulig!

Tally-ho

Leste jeg riktig?? "Kjos og investorene har lært av historien at skandinavisk kabinpersonell er og blir "konflikt-happy"."

Svært lite gjennomtenkt utsagn. Norwegian er der i de er i dag pga ansatte som har hatt en sterkt tilhørlighetsfølelse og stolthet over det som ble ansett som Norges flyselskap. Når Kjos så viser dem at de ikke er viktigere enn at de kan erstattes med billig personell fra utlandet, skjønner jeg godt at de ansatte reagerer. Kjos burde merke seg at den fantastiske dugnadsånden i DY mest sansynlig er en av de viktigste grunnene til at de har klart seg så bra som de har i den sterke ekspansjonen.

Jeg kjenner ganske mange i både cockpit og cabin i DY og jeg kjenner meg igjen i alle utsagnene som sto i VG i går. Dette er neppe noen sorte får som er ute etter å svartmale DY. Dette gjenspeiler etter høy sansynlighet virkeligheten i DY i dag... Kjos har mistet velviljen hos sine ansatte.. det skal han også høyst sansynlig få merke effekten av fremover..

Norwegian ansetter ikke fast lenger... de tar ei heller inn kanditater til kurs ihht når de hadde intervju...
'
'
Eller når de får tilstrekkelig til å fylle opp et kurs?
Siste kurset ble jo avlyst da ca 50% trakk seg pga vilkårene.
Skvisen kan bli enda hardere får nå er de kommet i beit for Kapteins kandidater

Nettopp, det er jo akkurat dette Kjos vil unngå med innleid arbeidskraft.
Kjos og investorene har lært av historien at skandinavisk kabinpersonell er og blir "konflikt-happy".
Tror desverre skandinavisk kabinpersonell er en raskt utdøende rase.

Man kan mene mye om "fridagskontrakten", men hvis det er riktig at den har blitt sagt opp med øyeblikkelig virkning
synes jeg dette er meget oppsiktsvekkende av pilotene. Det viser at man ØNSKER å skade sin egen arbeidsplass istedenfor
å si den opp fra en gitt dato frem i tid slik at DY for sjansen til å bemanne opp.

W

Det viser ganske klart hvor lite opplyst du er i forhold til Norske arbeidsvilkår, og generelle forhold, lover og regler.
Det viser også at du overhodet ikke har satt deg inn i saken du uttaler deg om.
Nå kjenner ikke jeg interne forhold i DY i detalj, men det jeg vet er at denne avtalen ble ikke sagt opp over natta fra pilotene. Alle slike avtaler har en oppsigelsestid, som i dette tilfellet ble fulgt til punkt og prikke.
Det at "dugnadsånden" er borte etter mange år med ståpåvilje, og at folk strekker seg til maks for selskapet er nok over.
Man kan strekke en strikk kun et vist stykke før den ryker.

Det at du også uttaler at Skandinaviske kabinpersonell er og blir konflikthappy blir så dumt at det hører bedre hjemme på en stand up scene.
Det finnes ingen sannhet i det, snarere tvert imot.
Det er ganske så lenge siden det har vært noen streik/konflikt blandt kabinansatte i noe selskap i Skandinavia.
2007 var vel siste gang det var konflikt blandt kabinansatte i skandinavia.

"Super enkel forskning viser at man må behandle sine ansatte bra for å beholde lojoaliteten"...

W

Avtalen hadde oppsigelsestid på 6 uker, noe pilotene holdt seg til. Ikke noe uryddig der.

I tillegg kan det nevnes at den samme avtalen var veldig nær ved å bli sagt opp ifjor også, men ble videreført i håp om å få til gode løsninger på annet vis. Dette er med andre ord ikke en ny problemstilling.
DY-pilotene føler tydeligvis at de prater for døve ører og ser seg tvunget til å ta i bruk sterkere lut.

Kanskje noen bør tipse Norwegian om et annet nordisk selskap som har en holdning som at eneste hindring på veien til suksess er piloter. Dette selskapet har hatt kontraktører i en årrekke, som de har gått for lut og kaldt vann. Da arbeidsmarkedet åpnet seg i 2011 forsvant det omkring 100 piloter på ett år, og folk slutter fremdeles. Selskapet på sin side kan ikke med sin beste vilje skjønne hvorfor noen vil forlate slik en flott arbeidsplass. De fast ansatte i DY vil vel neppe slutte, men kontraktører er lite loyale og forsvinner med dagers varsel til bedre jobber. Om noen i HR i DY leser dette forumet, bør de i fremtiden tenke seg litt om før dette kontrakør opplegget tar helt av.

Norwegian har verkligen ändrat skepnad tycker jag de senaste åren. Nu är alltså det kontraktsanställd personal som gäller för DYs fortsatta expansion.
Kjos utspel får mig att tro att DY ser sina fast anställda i Skandinavien som en belastning snarare än som en tillgång nuförtiden. Är MOL mentor till DYs ledning?
Vissa utspel som DY gjort angående facken för tyvärr tankarna till länder som Qatar etc

Last edited:

Dette innlegget er et trist eksempel på manglende forståelse og respekt og et totalt unødvendig angrep på forum medlemmene som har sitt daglig virke som skandinavisk kabinpersonell - og et bidrag til å skape dårlig stemning her. Jeg har selv hatt hatt gleden av å fly med svært mange av forummedlemmene og de leverer alle en meget god service og har en yrkesstolthet som vi alle kan lære av.

Både du og DY har mye å lære av et par firmaer i"mitt nabolag" som har lykkes svært bra med å vise sine ansatte den respekt de alle fortjener og ta godt vare på sine medarbeidere som de alle har valgt å kalle dem - jeg tenker på Starbucks, Amazon og Boeing - har bevisst at ikke allt som kommer fra Nydalen nødvendigvis er den eneste veien - en kan ha tyngde og lykkes med andre filosofier !

Nå må dere jaggu gi dere folkens,

- Jeg har ikke angrepet noen som helst.
- Jeg mener de skandinaviske ansatte gjør en utmerket jobb (alle selskaper) og det har jeg sagt ved flere anledninger i andre tråder.
- KJOS derimot har sagt ved flere anledninger at investorene hans er LIVREDDE
for streiker og aksjoner og at dette er en av hovedårsakene til at de outsourcer og KOMMER
til å fortsette å gjøre det. Han har altså ikke noe valg hvis han han vil investorene sine i ryggen.
Dersom det blir mye konflikt i DY skandinavia, kan dere regne med at Kjos blir satt under press til å outsource mer her også
og arbeidsplasser og rettigheter vil ryke.
- Hvorfor er investorene til DY så paranoide? Selvsagt pga av historien til bl.a SAS og deres 37 fagforeninger, men
også de store nasjonale selskapene ute i europa. Ja det har blitt bedre med årene, etter at bl.a kassa til SAS og andre ble tømt,
men det spiller liten rolle for DY's policy. Når det er sagt synes jeg DY's ansatte har vært meget tålmodige og stått på hele veien.
- Når jeg sier at jeg TROR Skandinavisk crew er en "utdøende rase" er det kun basert på faktaene ovenfor -
om policy'n til DY og den vanskelige situasjon SK befinner seg i, trendene i bransjen og har overhodet ikke noe med om
skandinavisk personell gjør en god jobb eller ikke - for det gjør de (men den kan også andre gjøre)
- Når det gjelder "konflikt-happy" forøvrig så er det jo bare å lese de dusinvis med tråder her inne hvor ett stort antall
bransje forum-medlemmer trampeklapper hver gang fagforeningene "rasler med sabelen" og buer ut andre som måtte være uenig.

Det er greit, men slutt å gå til personangrep bare fordi man er uenig - DET skaper dårlig stemning.

W

Nå må dere jaggu gi dere folkens,

- Jeg har ikke angrepet noen som helst.
- Jeg mener de skandinaviske ansatte gjør en utmerket jobb (alle selskaper) og det har jeg sagt ved flere anledninger i andre tråder.
for streiker og aksjoner og at dette er en av hovedårsakene til at de outsourcer og KOMMER
til å fortsette å gjøre det. Han har altså ikke noe valg hvis han han vil investorene sine i ryggen.
Dersom det blir mye konflikt i DY skandinavia, kan dere regne med at Kjos blir satt under press til å outsource mer her også
- Hvorfor er investorene til DY så paranoide? Selvsagt pga av historien til bl.a SAS og deres 37 fagforeninger, men
også de store nasjonale selskapene ute i europa. Ja det har blitt bedre med årene, etter at bl.a kassa til SAS og andre ble tømt,
men det spiller liten rolle for DY's policy. Når det er sagt synes jeg DY's ansatte har vært meget tålmodige og stått på hele veien.
- Når jeg sier at jeg TROR Skandinavisk crew er en "utdøende rase" er det kun basert på faktaene ovenfor -
om policy'n til DY og den vanskelige situasjon SK befinner seg i, trendene i bransjen og har overhodet ikke noe med om
skandinavisk personell gjør en god jobb eller ikke - for det gjør de (men den kan også andre gjøre)
- Når det gjelder "konflikt-happy" forøvrig så er det jo bare å lese de dusinvis med tråder her inne hvor ett stort antall
bransje forum-medlemmer trampeklapper hver gang fagforeningene "rasler med sabelen" og buer ut andre som måtte være uenig.

Det er greit, men slutt å gå til personangrep bare fordi man er uenig - DET skaper dårlig stemning.

W

Det virker litt som om du mener de ansatte i DY burde tie av frkyt for at DY outsourcer mer... Og jeg tror ikke et sekund på at DY vil velge å outsource mer eller mindre basert på hva fagforeningene gjør.. Det er nok regnet ut av et knippe økonomer, og ikke basert på at Kjos og co frykter hva de skandinaviske crewene vil gjøre...

PS. Hvis man er livredd for en fagforening i et relativt oppegående land som Norge, må det være av en enkel grunn... man ikke har tenkt å drive fairplay...

Last edited:

Dette er en god sammenblanding av hva Kjos har uttalt, og hva du selv tror investorene mener. Greit nok. Men at investorene skal være så redd for streiker og aksjoner i DY får jeg ikke til å stemme. Frem til DY begynte med å bruke kontraktspiloter/kabinansatte så var det ikke fare for streik og aksjoner. Det skjedde først nå etterpå.

Problemet til Kjos slik jeg ser det, er at han har fått fra å være en person som gjerne vil drive et flyselskap og ha et godt forhold til sine ansatte, til å bli en knallhard forretningsmann som skal "erobre verden". Enhver forretningsmann/kvinne som skal opp og frem hver i verden må tråkke noen på tærne, men å tråkke sine egne fast ansatte på tærne er kanskje ikke det smarteste man gjør. Jeg kjenner mange som jobber i DY, og det er skremmende å se hvordan stemningen totalt er snudd på hodet det siste året. Fra Pro-Kjos med stor dugnadsånd til Anti-Kjos og streikeånd på 1 år sier mye om "Årets Leder 2009". Og hvis man ser på hva Kjos uttalte da han mottok akkurat den prisen, så er det tydelig at Kjos nå går mot sine egne prinsipper om hvordan man skal drive et selskap (min utheving):

Dette er først og fremst en pris til alle de dyktige ansatte i Norwegian. Vi er et flyselskap, og fly er som kjent bare metalldeler og plater som er skrudd sammen. Det er derfor alle menneskene som gjør selskapet unikt, sier han.

Kjos mener mye av Norwegians suksess skyldes at de ansatte har fått muligheten å prøve og feile på egenhånd. – Vi har en flat organisasjon der den enkelte får mye ansvar. Helt siden oppstarten i 1993 har vi satset på kreative hjerner som våger å feile. Akkurat som i fotballen handler det om å spille hverandre gode. Det tror jeg vi har etablert en god kultur for i Norwegian, sier han.

Sitatene er hentet fra: http://www.boarding.no/art.asp?id=39088

Hva har Kjos gjort med den fotballen han snakker om? Har han driblet de ansatte og nå forsøker å takle dem? Kanskje det nå går litt for fort i svingene i DY? Kanskje burde Kjos bremse skuta litt og sørge for at det ryddes opp skikkelig internt, hente inn igjen litt velvilje, før det igjen gis gass? Jeg ser tegn på voksesmerter, noe man finner i alle selskaper uansett bransje når man vokser så kraftig på så kort tid (been there, done that). Og bare se på hva som ligger fremover med fortsatt kraftig ekspansjon, oppstart av IC. Hvordan skal det takles på toppen av interne konflikter?

Last edited:

Dette innlegget er et trist eksempel på manglende forståelse og respekt og et totalt unødvendig angrep på forum medlemmene som har sitt daglig virke som skandinavisk kabinpersonell - og et bidrag til å skape dårlig stemning her.

Unnskyld at jeg blander meg, men dette er vel et diskusjonsforum. Du kan være uenig, men å kalle et utsagn fra en meningsmotpart for et angrep som skaper dårlig stemning er bare barnslig.

<mod>
Hold dere til saken, kutt ut persondiskusjoner!
</mod>

Dette er en god sammenblanding av hva Kjos har uttalt, og hva du selv tror investorene mener. Greit nok. Men at investorene skal være så redd for streiker og aksjoner i DY får jeg ikke til å stemme. Frem til DY begynte med å bruke kontraktspiloter/kabinansatte så var det ikke fare for streik og aksjoner. Det skjedde først nå etterpå.

Bl.a. dette har Kjos uttalt;

....sier Kjos, og forklarer at enkelte investorer er helt «paniske» når det gjelder streikefare.

http://www.dagbladet.no/2012/02/24/nyheter/flytrafikk/neringsliv/bjorn_kjos/20398208/

At Kjos har måttet gi garantier overfor investorene og selge inn en lav-risiko forretningsmodell for å finansier 222 fly er åpenbart. At streikefare har vært ett hovedtema under forhandlingene er det liten tvil om ellers ville han ikke nevnt dette så tydelig.

Den gode nyheten for skandinavisk personell er at så lenge SAS er hoved-konkurrent til DY her
oppe vil DY alltid ha lavest kostnader, så det er ikke "så" farlig å gi litt etter for fagforeningene her.
Tror faktisk DY ønsker å ha SAS som konkurrent istedenfor f.eks FR. Så la oss håpe at SAS holder koken..

Men jeg hadde allikevel valgt mine konflikter med omhu var jeg DY ansatt.

W

Bl.a. dette har Kjos uttalt;

http://www.dagbladet.no/2012/02/24/nyheter/flytrafikk/neringsliv/bjorn_kjos/20398208/

At Kjos har måttet gi garantier overfor investorene og selge inn en lav-risiko forretningsmodell for å finansier 222 fly er åpenbart. At streikefare har vært ett hovedtema under forhandlingene er det liten tvil om ellers ville han ikke nevnt dette så tydelig.

Men jeg hadde allikevel valgt mine konflikter med omhu var jeg DY ansatt.

W

Fra Pro-Kjos med stor dugnadsånd til Anti-Kjos og streikeånd på 1 år sier mye om "Årets Leder 2009". Og hvis man ser på hva Kjos uttalte da han mottok akkurat den prisen, så er det tydelig at Kjos nå går mot sine egne prinsipper om hvordan man skal drive et selskap (min utheving):

Veldig godt påpekt av TCAS. Det er også min oppfatning at det er Kjos som i veldig stor grad selv har skapt streikefaren.

Så vedr siste setning din i sitatet, Wahoo:
Jeg tror også Kjos bør velge sine konflikter med omhu.

Det kan virke som en del mener at et godt forhold til sine ansatte ikke er forenlig med god business.

Er det noen som sitter med fakta om dette kommer til å få langvarige konsekvenser? Det er vel kanskje naturlig å tro om ikke selskapet velger å ansette flere..

Det sto tidligere at man måtte kansellere kurs fordi deltagerne trakk seg .. forsetter dette har man et klart problem.

Vi får håpe at dette er en vekker også for de 'harde' kreftene i DY og at man klarer å snu litt på kursen ...

Back