Norwegian lettet fra Sola med skadet fly

Grunnen til at dette ikke har blitt meldt fra om kan være så mangt. Vil ikke spekulere, men dette er uansett en veldig lei sak for Norport Handling. Dette vil nok få store konsekvenser for både vedkommende som har vært uheldig, og for handlingselskapet.
 
Dette var ikke bra.

Det er fullstendig uakseptabelt at man ikke sier i fra om noe slikt.
Er ikke lenge siden noe lignende skjedde i spania, hvor det endte med anmeldelse.

Her har man i ytterste konsekvens kunne sette liv i fare.

Nå kjenner jeg ikke hvordan Norport håndterer safety og security i hverdagen. Selv er jeg ansatt et sted hvor vi setter safety absolutt høyest. Hadde dette skjedd hos oss ville vedkommende mistet jobben umiddelbart. Alle kan være uheldige og det kan skje ulykker. Men da skal man gi beskjed. Hos oss har vi policyen på at hvis du sier i fra er du tilgitt (men gjerne en gjennomgang og oppfølging på hva og hvorfor det skjedde)
Men hvis man ikke sier i fra om en såpass alvorlig hendelse, så er det rett ut. Da har man rett og slett ikke forstått hva man driver med.

Det ligger jo gjerne mer bak, bl.a kulturen i bedriften men det har jeg ingen holdepunkter for å uttale meg. Men får håpet kulturen generelt er god.

S
 
Last edited:
Som nevnt i en annen tråd for bare noen få dager siden ....

Så lenge man har med mennesker å gjøre, vil det forekomme slike ting. Det er viktig å være åpen om det også, ellers kan det skje slike ting som Alaska opplevde da de outsourcet sin handling til Menzies for noen år siden ...

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=9699

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=9892

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=18025

Den eneste akseptable handling når slikt skjer er å la alt stå på samme plass og melde fra til nærmeste overordnede, mekamiker og fartøykommandør umiddelbart.
 
Uansett, burde ikke flybesetning ha merket noe før de var i lufta ? Jeg trodde pilotene sjekket flyet utvendig før avgang ... Merkelig ...
 
Uansett, burde ikke flybesetning ha merket noe før de var i lufta ? Jeg trodde pilotene sjekket flyet utvendig før avgang ... Merkelig ...

De har walkaround, men det skjer mye på bakken etter at de har gjort det. Ikke mye de får sett fra cockpit.
 
Jo, en av flygerne går en runde etter at de lander, pluss at en ramparbeider/stuer også gjør den siste visuelle kontroll før avgang.
Så rart at dette ikke ble oppdaget tidligere.
 
Jo, en av flygerne går en runde etter at de lander, pluss at en ramparbeider/stuer også gjør den siste visuelle kontroll før avgang.
Så rart at dette ikke ble oppdaget tidligere.


Nei, ikke rart i det hele tatt, flygerne går sin runde for så å klargjørde flighten for flygning, den som går runden før oppstart kan jo være samme som påførte skaden.
 
Den som går runden er også oppstartsleder på bakken, så om det er samme person som har påført flyet skade har da i tillegg kommunikasjon med cockpit under push og start. Så tviler på at det er samme person.
Tror det skal mye til for at den personen samvittighetsfullt sender flyet avgårde med viten om at det er skadet.

Tipper det er toalettbil e.l som har tatt borti. Kombinert med 25 minutter turn så kan det være at kjøretøyet fortsatt har "dekt til" skaden når oppstartsleder har begynt walkaround.

Men, dette er jo bare synsing.
 
Selv om personen som gjør walkaround er nøye, er det ikke alltid lett å se et hull. Lysforhold, plassering og hullets størrelse vil jo spille sterkt inn. Først når man kommer tett opptil (hvis det f.eks. var toalett- eller vannvogna) vil man kunne se dette.
 
Heldigvis er dette sjelden, kan faktisk ikke huske noe lignende i Norge. Synes jo synd på vedkommende for denne må ha det veldig vanskelig med seg selv. Men verken ovenfor arbeidsgiver eller flyplassen kan jeg ikke skjønne at sjåføren kan fortsette i jobben.
 
Back
Top