Norwegian legger ned til Dusseldorf

Köln eller Düsseldorf blir vel egentlig hipp som happ. Vil vel si at DUS er midt i Ruhr, kanskje litt nord, men da er i så fall Köln langt syd. CGN har vel pr i dag mest lavpristrafikk og charter. Var innom der i fjor, og jeg tror ikke Lufthansen hadde mer enn et par -tre ruter derfra. Nå skal det også sies at CGN nok ligger 15-20 min kjøring utenfor selve Köln, og DUS er vel ikke mer enn 5-10 min mer (avh av trafikken åff kårse!), så blir ikke dette hipp som happ da?

Eneste med Kölsch er at de serveres i fingerbøll! ALT bier er ikke helt min kopp te heller. Så da står vi igjen med det eneste som duger: Jägermeister :colgate:

Det forekommer meg litt merkelig dette med at Tyskland som land ikke har sin hovedflyplass i hovedstaden. Eller i det minste en storflyplass med mange intercont avganger. Det hadde de ikke når hovedstaden lå i Bonn, og de har det heller ikke, og får det heller ikke når den nye flyplassen åpner 3 juni, i Berlin.
Jeg kan ikke tenke meg noe annet land som har tilsvarende løsning!
Merkwürdich, som det heter på Dysk! (Dysk i Dyskland - de kjører jo rundt med D'er på bilene sine!!;)

Det forekommer meg litt merkelig dette med at Tyskland som land ikke har sin hovedflyplass i hovedstaden. Eller i det minste en storflyplass med mange intercont avganger. Det hadde de ikke når hovedstaden lå i Bonn, og de har det heller ikke, og får det heller ikke når den nye flyplassen åpner 3 juni, i Berlin.
Jeg kan ikke tenke meg noe annet land som har tilsvarende løsning!

Det er vel historiske årsaker til dette, og Tyskland har jo en spesiell historie. Etter krigen hadde de en lokaliseringsdebatt om hvor hovedstaden i Vest-Tyskland skulle ligge. Frankfurt ville jo vært et naturlig valg, men nå var jo den første Bundeskansleren - Konrad Adenauer - fra nettopp Køln, og en pådriver både for CGN og for nabobyen Bonn som hovedstad.

Eneste med Kölsch er at de serveres i fingerbøll! ALT bier er ikke helt min kopp te heller. Så da står vi igjen med det eneste som duger: Jägermeister

Helligbrøde, det er da kvalitet og ikke kvantitet som er viktigst. Og uansett kan man jo ta to. Eller tre.

Last edited:
Bizflyer, Canberra i Australia er ikke verdens navle når det kommer til flytrafikk, der er det Sydney, Melbourne og Perth som er de store navene.

Det samme gjelder Brasilia i Brasil. Rio de Janeiro og Sao Paulo vinner klart der.

Samme kan også muligens sies om USA, IAD er en stor hub, men det finnes langt større og trafikken til flyplassene i og rundt New York er vesentlig større og utbudet av destinasjoner er mye større i NY enn i DC, så det er definitivt ikke bare Tyskland som har det slik.

Det som er spesielt for Europa er at hovedstaden som regel også er den største byen i et land - med tilhørende største passasjergrunnlag og største flyplass. Tror Sveits og Tyrkia er de eneste unntakene jeg kan komme på her. Det er forsåvidt greit at Berlin og omegn ikke nødvendigvis har like mye business eller like stor andel betalingsvillige privatpersoner som byer i det tidligere Vest-Tyskland, men Berlin er den største byen i Tyskland. Tror den viktigste grunnen til at LH har hatt begrensede operasjoner der er historiske, siden de tross alt ikke fikk lov til å fly dit i det hele tatt før rundt 1990. Frankfurt er forøvrig kun en mellomstor by i tysk målestokk. Det forundrer meg kanskje vel så mye at HAM ikke er større, i og med at Hamburg er Tysklands nest største by OG ligger i det gamle Vest-Tyskland.

Bizflyer, Canberra i Australia er ikke verdens navle når det kommer til flytrafikk, der er det Sydney, Melbourne og Perth som er de store navene.

Det samme gjelder Brasilia i Brasil. Rio de Janeiro og Sao Paulo vinner klart der.

Samme kan også muligens sies om USA, IAD er en stor hub, men det finnes langt større og trafikken til flyplassene i og rundt New York er vesentlig større og utbudet av destinasjoner er mye større i NY enn i DC, så det er definitivt ikke bare Tyskland som har det slik.

Ottawa i Canada .. Bern i Sveits ..

Oisann! Jeg bommet såpass ja?
Kanskje jeg kvalifiserer til deltakelse i Paradise hotel iallefall??^_^

BF:fly

Back