Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

BU Oslo - Malmø var vel posisjonerings flighter, BU hadde jo en tildels stor Charter operasjon ut fra Malmø, muligens var OSL-GOT noe lignende, men de solgte billetter på disse avgangene.

Rent nostalgisk - historisk har det jo vært mye som har knatret mellom Oslo og Gøteborg opp igjennom tidene :D selv denne fyren har fått med seg allt fra CV-440 til 747-200 på den strekningen.

SAS fløy jo lenge enkelte avganger mellom Oslo og København via Gøteborg, og jeg husker i hvertfall Oslo - Gøteborg - Frankfurt på tidlig 80 tallet. Sabena fløy Oslo - Gøteborg - Brussel, Swissair Oslo - Gøteborg - Zürich, disse hadde natt stopp i Oslo og gikk på morgenen, noen har observert LN-MOW og undertegnede lettere marinert etter noen murere (Eichof Braueri) på Swissair virkelige kantine i ZRH på Business via GOT. (Det var litt mere stil over Swissairs kantine enn Statens Kantine på Fornebu :drink

En pussig variant var Air France som faktisk kun fløy Oslo Gøteborg, men ikke Gøteborg Oslo ! AF796 gikk CDG-FBU-GOT-CDG husker denne da dette var et mareritt å programmere, jobbet med et SAS Program som het TOIS, som var en løsning for de såkalte IT-Tours (inklusive Tours) som var store på 80 tallet Plus Reiser i Bergen og Prisma Tours.

Er ganske sikker på at KLM også kom knatrende via Gøteborg i en periode.
Undertegnede har også fløyet FBU-GOT-HEL med Finnair. Det var i mai 1991 med DC-)-51.
Det har tydeligvis vært mye rart inne på den ruten :-)

Siden vi er i mimrehjørnet, så fant jeg noe snacks i arkivet mitt her på jobben.

75cb1fdefc6e6411fa3f8997e7db4fad.jpg

26d02710416623a4aaa8a3322a288566.jpg

55e3b51b7ce031e8cd11719fbfa12721.jpg

9fdd57543617b612a7cc40895af5092b.jpg

Perfekt koordinerte rutenummere :devot:
Tenkte akkurat på det samme. Var dette et unntak i systemet til Widerøe (8xx er jo "blokken" mellom Bodø og Tromsø), eller kom systemet senere?

Mener å huske at man også en periode på 80-tallet kunne fly Icelandair FBU-GOT enkelte dager. BU FBU-GOT kan jeg ikke huske, men FBU-MMX-FBU varte jo en stund. Tror ikke det primært var posisjoneringsflyginger, men mer en synergieffekt av charterproduksjonen ut fra Sør-Sverige. Men BU-charter fra MMX var godt etablert da ruten fra og til FBU ble introdusert. Det var vel ikke så mange skandinaviske destinasjonsalternativer enn MMX og BLL for BU så lenge SAS-monopolet på utenriksdestinasjoner eksisterte.

Espen

Espen

Hadde rundt 20 flighter OSL-GOT mellom 2008 og 2014. Ikke for at jeg skulle til Göteborg, men skulle litt lenger østover og da var det effektivt med fly + leiebil. Samtlige flighter var med Dash 8-300, og på Flight memory ser jeg at mine avgangstider fra Oslo var 8:15, 10:20 og 16:30. Tror også det var en kveldsavgang?

Re: Widerøe legger ned Oslo-Gøteborg

Prøver du å si at samferdsel bør optimaliseres på tid mellom store byer, og ikke for å koble hvert mulig tettsted til hovedfartsårer?

Enkelte folk altså, har ikke lært seg hvordan vi gjør ting her til lands ;)....

Oh yes! Jeg tenker at folk i Sarpsborg og Fredriksstad burde fått et ultimatum: Enten blir dere enige om at toget går gjennom en av byene, og hvis dere ikke blir enig blir det stopp i Greåker. Og så kan man ha en pendel mellom Halden og Moss på gamlelinja, sånn at stasjonsbyen Skjeberg kan få tilbake sin identitet med korrespondanse med Intercity på dobbeltsporet. Men det kommer aldri til å skje...

Som selger i Avis Bilutleie var jeg med på en del morsommere fuktige aktiviteter i Gøteborg sammen med Widerøe og deres daværende og legendariske salgsdirektør ifbm at de overtok ruten.

Som selger i Avis Bilutleie var jeg med på en del morsommere fuktige aktiviteter i Gøteborg sammen med Widerøe og deres daværende og legendariske salgsdirektør ifbm at de overtok ruten.

Legende er vel et passende ord om Trygve ja 😂🥰

Back