SAS legger ned Molde - Oslo

Bør også være en vekker for de her i Kristiansund som tror løsningen på alt er at DY/FLYR eller andre kommer inn for å fly ruten OSL-KSU.
Vinge mot vinge i typ 737 gir dårlig med frekvenser. Håper for KSU (og min) sin del at man får tilbake litt mindre fly som faktisk kan fylles opp og som igjen gir litt bedre frekvenser. Noe klønete nå om dagen.

Mangler vel litt gode plasser å legge denne eventuelle flyplassen. Men hadde man hatt uendelig med penger så hadde det jo selvfølgelig vært flott med en storflyplass i lik avstand fra både AES og KSU. Så kunne man kanskje fått noe fornuftig samferdsel på plass også. (blir brent på bålet av å si noe slik i KSU)

Det er jo denne "alt er best i midten = Molde" -argumentasjonen som har revet fylket i fillebiter ved hver eneste korsvei. Tyskerne byggde en "bryggeflyplass" i et myrlende på Gossen vest for Molde og det var vel der man lenge så for seg en felles flyplass. Men så er det en gang sånn at de fleste i fylket bor sør for Moldefjorden og da er det Vigra og Hovden som gjelder. Det bor nesten like mye mennesker rundt Hovden som Aarø (Volda+Ørsta+Ulsteinvik'ish) og da blir det for langt å krysse to store fjorder for å komme seg opp i luften. Vigra har vel også de beste fysiske forholdene mtp. en utviding/forlenging, men selv når steinmassene er gratis så stoppes det enten av naboer, politikere eller Avinor. AES som inngangsportal til fjordene fra hubber i Asia kunne kanskje blitt en greie, spesielt når man ser antall PAX som kommer innom med megacruise. Forretningsreisende fra Molde hadde nok omfavnet Vigra hvis de kunne komme seg dit innenfor rimelig tid og det innebar flere avganger til AMS og CPH, all den tid OSL er så impotent på interkontinentalt som den er.

Hadde fylket hatt samme topologi som Kansas så hadde saken vært løst for lenge siden, men så lenge de beste alternativene enten ligger for langt vekke fra de viktigste stemmekvegene, eller på den andre siden av dype fjorder, så blir det tre flyplasser.

Synd for Molde for jeg er sikker på at de hadde tatt turen til Vigra og et utvidet tilbud der hvis det f.eks. hadde blitt laget en mini-møre-akse på øyene i havgapet.
 
Det er jo denne "alt er best i midten = Molde" -argumentasjonen som har revet fylket i fillebiter ved hver eneste korsvei. Tyskerne byggde en "bryggeflyplass" i et myrlende på Gossen vest for Molde og det var vel der man lenge så for seg en felles flyplass. Men så er det en gang sånn at de fleste i fylket bor sør for Moldefjorden og da er det Vigra og Hovden som gjelder. Det bor nesten like mye mennesker rundt Hovden som Aarø (Volda+Ørsta+Ulsteinvik'ish) og da blir det for langt å krysse to store fjorder for å komme seg opp i luften. Vigra har vel også de beste fysiske forholdene mtp. en utviding/forlenging, men selv når steinmassene er gratis så stoppes det enten av naboer, politikere eller Avinor. AES som inngangsportal til fjordene fra hubber i Asia kunne kanskje blitt en greie, spesielt når man ser antall PAX som kommer innom med megacruise. Forretningsreisende fra Molde hadde nok omfavnet Vigra hvis de kunne komme seg dit innenfor rimelig tid og det innebar flere avganger til AMS og CPH, all den tid OSL er så impotent på interkontinentalt som den er.

Hadde fylket hatt samme topologi som Kansas så hadde saken vært løst for lenge siden, men så lenge de beste alternativene enten ligger for langt vekke fra de viktigste stemmekvegene, eller på den andre siden av dype fjorder, så blir det tre flyplasser.

Synd for Molde for jeg er sikker på at de hadde tatt turen til Vigra og et utvidet tilbud der hvis det f.eks. hadde blitt laget en mini-møre-akse på øyene i havgapet.


Jeg tror iallefall om Vigra skal bli en hub for moldenserne så må E39 gjøres helt fergefri. Det er et nokså utopisk prosjekt mtp hvor langt det er mellom Molde og Vestnes selv om det vel er noen konkrete planer på lang sikt her (og ikke minst vil det bli MYE bompenger ^_^ som møringene elsker )

Edit glem det planene har visst kommet mye lenger enn jeg trodde , men ja dette kan jo faktisk bety døden for Molde lufthavn når dette en gang kommer
https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/europaveg/e39alesundmolde/kryssing-av-romsdalsfjorden/
 
Last edited:
Jeg tror iallefall om Vigra skal bli en hub for moldenserne så må E39 gjøres helt fergefri. Det er et nokså utopisk prosjekt mtp hvor langt det er mellom Molde og Vestnes selv om det vel er noen konkrete planer på lang sikt her (og ikke minst vil det bli MYE bompenger ^_^ som møringene elsker )

Edit glem det planene har visst kommet mye lenger enn jeg trodde , men ja dette kan jo faktisk bety døden for Molde lufthavn når dette en gang kommer
https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/europaveg/e39alesundmolde/kryssing-av-romsdalsfjorden/

Har vært mye om dette, bl.a. Per Arne Rindarøy som kom med følgende uttalelse:
"Styreleder Per Arne Rindarøy i Kjerringsundet AS mener det ikke er noe problem om flyplassen i Molde legges ned som følge av Møreaksen."

https://www.rbnett.no/nyheter/i/wAQEnG/vil-ofre-flyplassen-for-moereaksen

Og så brukte de neste to ukene på å benekte at han syntes det var greit at Årø ble lagt ned.

<rant>
Møreaksen er en merkelig ting. Den er visst veldig viktig for moldenserne, de har ingen problemer med at den gir dem bedre forbindelser til Ålesund, Bergen og Oslo. De elsker at det vil gi nye muligheter men insisterer på at Årø er det naturlige midtpunktet til flyplass i regionen. Skal ikke forundre meg om det finnes dem som synes Årø er en god flyplass for Ålesund.

Ålesundsregionen har flere innbyggere enn Molde og Kristiansund til sammen, har flyvninger som dobler de andre flyplassene til sammen lett, og har et befolkningsrunnlag til å støtte det. Og de er stort sett imot møreaksen fordi de ikke vil betale for den.

Det går ca 10 avganger til Oslo fra AES hver dag. 8 til BGO, 2 til TRD, AMS og 1 til CPH og GDN + diverse mindre utenlandsruter.

Når det tar 15 min til Årø og en time til Vigra, med 3 OSL-flyvninger og 3 BGO-flyvninger _før_ forbindelsen er på plass -- så er resultatet åpenbart.

Men ikke fortell moldenserne det, for de tror ålesunderne vil reise til Årø!
</rant>
 
Skal ikke forundre meg om det finnes dem som synes Årø er en god flyplass for Ålesund.

Årø har sine begrensninger. Men jeg vil si én ting om dette, og det er at Årø er nærmere Ålesund enn Vigra er Molde, dels mye nærmere også.

Hadde Ålesund lufthavn vært i nærheten av Skodje, ville Møreaksen kanskje vært døden for Årø, men slik er det ikke. Det er i det hele tatt lite trolig at Møreaksen vil ha noen betydning utover at det er en del - ikke veldig mange - mennesker som plutselig vil ha Årø, og ikke Vigra, som nærmeste flyplass.
 
Årø har sine begrensninger. Men jeg vil si én ting om dette, og det er at Årø er nærmere Ålesund enn Vigra er Molde, dels mye nærmere også.

Hadde Ålesund lufthavn vært i nærheten av Skodje, ville Møreaksen kanskje vært døden for Årø, men slik er det ikke. Det er i det hele tatt lite trolig at Møreaksen vil ha noen betydning utover at det er en del - ikke veldig mange - mennesker som plutselig vil ha Årø, og ikke Vigra, som nærmeste flyplass.

Har hørt den argumentasjonen, og den er nok sann til en viss grad også. Legg til de som må ha ferge og som derfor har valgt Vigra og kan velge Årø med fastlandsforbindelse. Helt med på den.

Har selv ment lenge at vi burde hatt en felles flyplass ved Sjøholt et sted, men sånn ble det ikke -- tror ikke det er budsjetter til å gjøre noe slikt nå.

Det mange glemmer som argumenterer for at Årø skal vinne på Møreaksen er antall flyvninger. Når Årø har 3 avganger om dagen til Oslo og tilsvarende til Bergen så skal det passe med tiden også -- og prisen spiller også en rolle når det ikke er konkurranse.

Skal du tur/retur med bil og parkere kan du ikke kombinere. Da veier 10 avganger til OSL (med konkurranse) og 8 til BGO (med konkurranse) inn. Skal du ikke til BGO eller OSL er det ingen tilbud fra MOL.

Jeg har intet imot Årø -- om det hadde gått an å samarbeide litt i M&R så hadde man kanskje kunne tenkt slik at AES for forbindelser utenom BGO/OSL er flott for Molde by - etter Møreaksen blir det kortere med bil fra Molde enn for mange i Oslo til Gardermoen tross alt.

Det burde være viktigere for både romsdalinger og sunnmøringer med internasjonale ruter til regionen. Med et større omland rundt AES kan det bety flere destinasjoner, og det er ingen andre flyplasser som kan få til det. Men jeg opplever det ligger langt inne hos moldensere å innrømme det.
 
Her har vi jo litt av utfordringen i fylket. Latterlige interne stridigheter om fylkes og statlige arbeidsplasser, sykehus, bruer og ferger, og nå flyplasser igjen.
Vi har ca 300.000 innbyggere i fylket. 3 flyplasser med ok trafikk. La oss heller skape, fremfor å rive ned det naboen forsøker å bygge.
Vi driver jo identitetspolitikk inspirert av de verste sosialister. Blir aldri suksess.
 
Har selv ment lenge at vi burde hatt en felles flyplass ved Sjøholt et sted, men sånn ble det ikke -- tror ikke det er budsjetter til å gjøre noe slikt nå.

Hvis situasjonen i dag var at Møre og Romsdal trengte en flyplass og skulle bygge minst en, kunne man diskutert dette, og med dagens - og forespeilet - veinett, ville man gjerne landet på én flyplass et eller annet sted mellom Molde og Ålesund. Men når det allerede befinner seg fire flyplasser i fylket, blir regnestykket et helt annet. En anerkjent samfunnsøkonom konkluderte for en del år siden at økningen i reisetid ved å legge ned en flyplass koster mer enn det gjør å holde den i drift.


Det mange glemmer som argumenterer for at Årø skal vinne på Møreaksen er antall flyvninger. Når Årø har 3 avganger om dagen til Oslo og tilsvarende til Bergen så skal det passe med tiden også -- og prisen spiller også en rolle når det ikke er konkurranse.

Skal du tur/retur med bil og parkere kan du ikke kombinere. Da veier 10 avganger til OSL (med konkurranse) og 8 til BGO (med konkurranse) inn. Skal du ikke til BGO eller OSL er det ingen tilbud fra MOL.

Tilbudet har naturligvis noe å si for evnen til å trekke passasjerer. Men det er kanskje litt tidlig å konkludere med hvordan tilbudet på MOL ser ut i februar neste år, for ikke å snakke om den dagen Møreaksen faktisk åpner. Og det var visst også litt tidlig å konkludere med hvordan tilbudet på AES ser ut i november.
 
Last edited:
Tilbudet har naturligvis noe å si for evnen til å trekke passasjerer. Men det er kanskje litt tidlig å konkludere med hvordan tilbudet på MOL ser ut i februar neste år, for ikke å snakke om den dagen Møreaksen faktisk åpner. Og det var visst også litt tidlig å konkludere med hvordan tilbudet på AES ser ut i november.

Og dette er hvorfor det er så mye krangel i fylket. SAS legger ned en marginal rute på AES og moldenserne begynner å snakke om hvordan Årø skal få mange nye ruter mens AES skal tape sine fordi alle vil fly fra midt i fylket.

Jeg beundrer optimismen og har ingenting imot Molde eller Årø. Faktisk synes jeg Molde har vært mye bedre på en god del ting enn Ålesund, spesielt på kulturfeltet. Og jeg håper møtene med DY i Molde til uken kan gi et godt tilbud der oppe for næringslivet og alle andre. Men kan vi please slutte å gjøre alt til fogderistrid!

Jeg sier forøvrig ikke at Ålesundere alltid er så mye bedre. Mange elsker å rakke ned på Molde.

Det jeg gjerne vil er at folk der hjemme får litt perspektiv på hvor liten region man er i det store og det hele og at man må stå sammen for å få til store ting.

Så kan man snakke om kostnader med å legge ned flyplasser — selvsagt ser jeg dette er et luftslott i dag — men tenk for en god bærekraftig akse Ålesund-Molde kunne blitt om man sluttet å spytte på hverandre og startet å se at det er sammen vi er sterke?

Men å tro på samarbeid mellom de to er vel litt som å tro på julenissen. Har inntrykk mange ikke bryr seg om det går gale med dem bare det går verre med naboen!
 
Last edited:
Den enes død, den andres brød…

Kapasitetsøkningen innebærer at Norwegian går fra to til tre avganger på mandager, tirsdager og onsdag. Også fredag tilbyr Norwegian en ekstra avgang og går med det fra tre til fire avganger fra Molde til Oslo. De utvider også fra to til tre flygninger fra Molde på søndager.

I sommerprogrammet øker Norwegian også fredag, i tillegg til torsdag og søndag, samt at de får én avgang på lørdag.

https://www.smp.no/nyheter/i/rla51l/mer-norwegian-paa-denne-flyplassen
 
Og i dag har SK hatt siste rundturer til MOL og BDU. Med tanke på at DY øker litt på MOL (er vel med rundt en rundtur) og starter BDU med 2-3 daglige betyr vel dette rundt en fast maskin ekstra i innenrikstrafikk fra imorgen av
 
Og i dag har SK hatt siste rundturer til MOL og BDU. Med tanke på at DY øker litt på MOL (er vel med rundt en rundtur) og starter BDU med 2-3 daglige betyr vel dette rundt en fast maskin ekstra i innenrikstrafikk fra imorgen av

Men hvor vil SAS så bruge deres frigjorte maskine mon?
 
Har et inntrykk av at det er en del maskiner som har et nokså rolig program i begge leire særlig på dagtid? For DY sin del så er det kanskje særlig for de maskinene som er stasjonert andre plasser enn OSL, men SK har nå en del maskiner som gjerne står til langt utpå dagen de også?
 
Back
Top