Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

Ser det er nevnt i kvartalspresentasjonen at de og ser for seg å oppnå synergier på vedlikehold. Hvordan blir dette løst i praksis? Norwegian har vel noen folk på SVG, BGO og TRD i tillegg til hovedbasen på OSL mener jeg å huske, og WF har vel bare på BGO av de nevnte over mener jeg. Vil vi se noen sammenslåing her? Har DY typ 5 folk på BGO (rent hypotetisk), er det vel kanskje ikke dumt å innlemme disse i WTS som har en stor base på der for å oppnå stordriftsfordeler og bedre utnyttelse av folk?
Og hvordan er det om dagen på OSL? WF har vel tradisjonelt kjøpt tjenester av SAS der, men dette blir det vel kanskje en endring på etter hvert? (såfremt DY vel klarer å skaffe seg Dash8-kompetanse vel å merke).

Synes også det er rart at det fortsatt ikke er mulig å opptjene cashpoints og fordeler hos WF. Ja, det er vanskelig å sy sammen systemer, men de kunne i det minste laget en midlertidig løsning der passasjeren selv kan etterregistrere, så får heller noen sitte på bakrommet og bruke kalkulator og legge inn manuelt. Kan jo godt hende de også venter, og at det vil ha en viss tilbakevirkende kraft der alt fra 2023 blir lagt inn ellerno. Det kan jo også være en måte å kapre noen kunder fra SAS når de nå og bytter allianse og legger om.

Synes ikke det er så rart at man ikke kan opptjene CashPoints så lenge opptjening og uttak av Eurobonus er i drift.

Ser det er nevnt i kvartalspresentasjonen at de og ser for seg å oppnå synergier på vedlikehold. Hvordan blir dette løst i praksis? Norwegian har vel noen folk på SVG, BGO og TRD i tillegg til hovedbasen på OSL mener jeg å huske, og WF har vel bare på BGO av de nevnte over mener jeg. Vil vi se noen sammenslåing her? Har DY typ 5 folk på BGO (rent hypotetisk), er det vel kanskje ikke dumt å innlemme disse i WTS som har en stor base på der for å oppnå stordriftsfordeler og bedre utnyttelse av folk?
Og hvordan er det om dagen på OSL? WF har vel tradisjonelt kjøpt tjenester av SAS der, men dette blir det vel kanskje en endring på etter hvert? (såfremt DY vel klarer å skaffe seg Dash8-kompetanse vel å merke).

"Technical collab." som de kalte det i Q1 presentasjonen var jo en ganskje lite kakestykke i det illustrative diagrammet deres, men tipper de går på det som de er innom her, at man i større grad kan dele på ressursene og dermed få bedre utbyttelses grad.

Ellers så skaffet jo Norwegian seg Dash-8 kompetanse i det de kjøpte Norwegian.

Synes også det er rart at det fortsatt ikke er mulig å opptjene cashpoints og fordeler hos WF. Ja, det er vanskelig å sy sammen systemer, men de kunne i det minste laget en midlertidig løsning der passasjeren selv kan etterregistrere, så får heller noen sitte på bakrommet og bruke kalkulator og legge inn manuelt. Kan jo godt hende de også venter, og at det vil ha en viss tilbakevirkende kraft der alt fra 2023 blir lagt inn ellerno. Det kan jo også være en måte å kapre noen kunder fra SAS når de nå og bytter allianse og legger om.

Synes ikke det er så rart at man ikke kan opptjene CashPoints så lenge opptjening og uttak av Eurobonus er i drift.

Ja, Widerøe er vel "låst" til EuroBonus frem til høsten ('24)

EB-avtalen opphører ultimo august 2024, mener jeg det ble fortalt her.

Er det mye som skal til for at en tekniker/mekaniker kan skru både på Dash og 737?

Tenker på Line maintenance.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Typekurs tar typ 2 måneder fulltid på skolebenken.

Synergiene her tror jeg i hovedsak vil komme på admin siden, med f.eks. innkjøp, AOG ordre, Logistikk etc.

WF og DY har såpass forskjellige flåter at det på kort sikt er lite å hente i hangaren.

Hittils er det mye som tyder på Norwegian har gjort et godt kjøpt her, selm om man skal være forsiktig med å se på enkeltkvartalet, så i Q2 hadde Widerøe en positiv EBIT på omtrent 200 MNOK, og stod for cirka 35% av gruppens samlede EBIT.

Ser ut til at opptjente fordeler hos Norwegian funker sånn ca på bestillinger hos Widerøe. Bestilte OSL-BOO-TOS på WF sine sider nå, og når den dukker opp i DY-appen står i hvert fall fasttrack som inkludert, men på WF sine sider/app ser jeg ikke noe til det. DY sin app/nettsider lister derimot ikke opp håndbagasje eller bagasje som inkludert som jo er kjøpt og inkludert i billetten min.
På DY sine sider står det at bestillingen er under behandling, så kan jo hende at noe manuelt må gjøres på bakrommet.

Men DY må få ut fingeren på å få implementert WF i sitt system snart, når de nå legger ned BGO-SVG og tilnærmet alt på BGO-TRD vil de miste mange til SK om WF ikke synes på DY sine sider. Når WF skal ta over mye lørdagstrafikk på OSL-BGO/SVG/TRD neste sommer og bør både DY og WF synes på hverandres sider.

Ikke at dette kommer som en overraskelse, men ser ut som WTS (Widerøe Technical Services) søker om å bli godkjent for arbeid også på 737-7/8/9 MAX - siden de er tilstede flere plasser i Norge som Norwegian sin tekniske avdeling ikke holder på.
Widerøe Technical Services AS - Søknad om endring i Scope of work, Tilføring av Boeing 737 7/8/9, CFM LEAP-1B (737 Max)
Kilde: e-Innsyn hos LT.

Ikke at dette kommer som en overraskelse, men ser ut som WTS (Widerøe Technical Services) søker om å bli godkjent for arbeid også på 737-7/8/9 MAX - siden de er tilstede flere plasser i Norge som Norwegian sin tekniske avdeling ikke holder på.

Men de har da i «all tid» arbeidet på 737NG på plasser som BOO og TOS hvor DY og SK ikke har hatt folk…?

Det henger jo også sammen med en viss samordning mellom WF og DY som er på gang. Bl.a. overføres DY's teknikere i BGO til WF nå ved månedsskiftet. Og såvidt jeg forstår er det noe på gang på OSL også hva gjelder kontraktsforhold.

Ja, og nå snart sikkert også 737 MAX-familien.

Litt OT: men hva gjør SK når de nå flyr 320? Må de fly opp teknikere ved problemer eller har WTS sertifikater på 320-familien på f.eks BOO og TOS?

Litt OT: men hva gjør SK når de nå flyr 320? Må de fly opp teknikere ved problemer eller har WTS sertifikater på 320-familien på f.eks BOO og TOS?

Min erfaring er at SAS flyr ut teknikere når det er behov for det. Det skjedde sist her i Alta nå på torsdag. SK4545 med avgang ALF kl 1410 fikk feilindikasjon. Tekniker ble sendt fra OSL med neste avgang og ankom ALF med SK4434 kl 2145. SK4545 kom seg til slutt av gårde kl 2345 nesten 10 timer forsinket.

Ser at sjefen for WGH slutter…er det et tegn på at WGH og Red Handling blir et og samme selskap?

Ser at sjefen for WGH slutter…er det et tegn på at WGH og Red Handling blir et og samme selskap?

Det er vel varslet generelt varslet endringer i hele konsernet, først og fremst for å spare penger via å samkjøre systemer etc. for å få en strømlinjeformet og mer effektiv organisasjon. At WGH skulle bli borte til fordel for RED er nok usannsynlig i mine øyne, ville vært spesielt at man lander i f.eks Leknes/Sørkjosen eller Båtsfjord, så er det RED som har handling. Tipper man heller får se at selskapene er vel knyttet sammen, men fortsetter ganske likt som i dag. Det spennende er hvordan WGH+RED på OSL blir, de samarbeider jo allerede ganske mye .. tipper på RED står hovedsaklig for pax-handling for DY/D8, mens WGH står for ramp for RED på DY/D8, og WGH har WF+OAL på resten - mens de har samme administrasjon.

Min erfaring er at SAS flyr ut teknikere når det er behov for det. Det skjedde sist her i Alta nå på torsdag. SK4545 med avgang ALF kl 1410 fikk feilindikasjon. Tekniker ble sendt fra OSL med neste avgang og ankom ALF med SK4434 kl 2145. SK4545 kom seg til slutt av gårde kl 2345 nesten 10 timer forsinket.

I ALF har jo heller ikke WTS base, så den blir vel fort litt annerledes. Men i et slikt tilfelle kunne jo DY i motsetning fått en tekniker fløyet fra TOS slik at forsinkelsen kunne blitt mindre.

WTS har jo ikke base på SVG og TRD, hvor DY har noen folk, vil kanskje disse da få sertifikater for å skru på WF sine fly? Er vel kanskje SK sine folk som har gjort det ved behov til nå? Går ut ifra at det i hvert fall er tilfellet på OSL.

Det er vel varslet generelt varslet endringer i hele konsernet, først og fremst for å spare penger via å samkjøre systemer etc. for å få en strømlinjeformet og mer effektiv organisasjon. At WGH skulle bli borte til fordel for RED er nok usannsynlig i mine øyne, ville vært spesielt at man lander i f.eks Leknes/Sørkjosen eller Båtsfjord, så er det RED som har handling. Tipper man heller får se at selskapene er vel knyttet sammen, men fortsetter ganske likt som i dag. Det spennende er hvordan WGH+RED på OSL blir, de samarbeider jo allerede ganske mye .. tipper på RED står hovedsaklig for pax-handling for DY/D8, mens WGH står for ramp for RED på DY/D8, og WGH har WF+OAL på resten - mens de har samme administrasjon.

DY sin avtale med Menzies under vingen går vel ut i 2026, så frem til da er det vel "naturlig" med to selskaper, men jeg tipper at når den kontrakten går ut blir RED og WGH på OSL slått sammen, også når det kommer til logoen på refleksvesten.

For innkjøp av nye fly eller oppgradering av eksisterende? Det er jo allerede kjent at glass-cockpit kommer til Dash'ene.

Back