Når man først er inne på overlappende ruter så er det merkelig at konkurransetilsynet ikke nevner TOS-ALF og TOS-KKN hvor begge aktører flyr daglig og Widerøes direkteruter ikke er anbudsruter. I tillegg er begge selskaper kjent for å operere BGO-EVE (begge i sesong) og BGO-TOS (Widerøe fast, Norwegian i sesong).
Så, litt synsing:
Som ivrig passasjer hos både SAS og Widerøe med tilhørende diamantkort i EuroBonus, så er jeg egentlig ganske fornøyd med Konkurransetilsynets foreløpige nei. Primært fordi jeg frykter at et duopol på norsk innenriks vil gi høyere billettpriser gjennom lettere priskoordinering og redusert konkurranse.
I tillegg ser bonusnerden i meg positivt på situasjonen, for Norweigan Reward er rett og slett ræva. Det finnes en (kanskje utopisk - hvem vet?) konsumerfremtid i norsk luftfart hvor man opprettholder et oligopol i norsk luftfart. Det er tydelig at Torghatten vil kvitte seg med Widerøe, så dersom det ikke blir Norweigan er spørsmålet hvem?
Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at Lufthansa-gruppen har fått med seg hva som skjer og kan være en mulig kandidat dersom Norwegian sitt oppkjøp faller gjennom. Lufthansagruppen flyr allerede til Tromsø, Bergen, Stavanger og Oslo, i tillegg til at de snart starter opp en rute til Evenes. Ser du eksempelvis på Widerøe-huben Tromsø så har Lufthansa-gruppen allerede ruter fra/til syv destinasjoner i Europa med Zürich (Edelweiss), Frankfurt (Lufthansa), München (Lufthansa), Berlin (Eurowings), Hamburg (Eurowings), Düsseldorf (Eurowings) og Wien (Austrian).
For oss som konsumenter kan det potensielt føre til et "splittet" EB med tilhørende status og fordeler inn i både fremtidens SAS/Flying Blue og Widerøe/Miles and More.
Tror jeg det er et sannsynlig utfall? Nei. Tror jeg at det er et mulig utfall dersom ganske mange brikker skulle falle "rett"? Ja.
At BGO blir nevnt har selvfølgelig ikke noe med at sjefen for konkurransetilsynet er Bergenser…
Men nå er det jo ikke dyrt å fly…og med et bærekraftig syn på oppkjøpet så burde kjøpet allerede vært godkjent.
……om du ikke flyr innenlands med WF….
Norwegian etter nei til Widerøe-kjøp: – Har gått i bekreftelsesfellen
«Ved å gå i bekreftelsesfellen har tilsynet brutt sin objektivitetsplikt,» står det i tilsvaret.
Videre står det om konsekvensene at «bevisverdien av de uttalelser og andre bevis tilsynet har basert sine foreløpige konklusjoner på, er betydelig svekket fordi tilsynet ikke har bestrebet seg på å opplyse saken best mulig for å få et objektivt riktig resultat».
Kan inte Norwegian överklaga Konkurrensverket beslut? Är det möjligt att ta en ny överprövning i norsk domstol?
Er det ikke litt skremmende at de snur nå? Altså bare fordi Norwegian/wf har fåttt noen dyre advokater/konsulenter til å gjøre tilsynet sin jobb. Avkledd kaller jeg dette.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det ikke litt skremmende at de snur nå? Altså bare fordi Norwegian/wf har fåttt noen dyre advokater/konsulenter til å gjøre tilsynet sin jobb. Avkledd kaller jeg dette.
Sent from my iPhone using Tapatalk
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.